Hur får jag bort färgen?

edited 17 april 2008 16:12 in Figurmålning etc
Har några frågor angående vad ni brukar använda för att ta bort gammal färg och spray på plast modeller?

här kommer mina frågor:

- vad använder ni?
- hur länge har ni i modellerna om de är sprayade (rätt stavat?) och målade?
- skadar det greenstuff?
- löser det upp limmet?

tack på förhand :P

Kommentarer

  • Jag kör med T-Sprit, alltså vanlig T-röd. Funkar jättebra om man gnuggar lite med Tandborste. Det löser inte upp limmet och jag tror det funkar med greenstuff oxå? Brukar ligga i en burk i några timmar sen gnugga med tandborste.

  • edited 17 april 2008 17:02
    • Jag använder t-röd och borstar bort färgen med tandborste
    • Låter dem ligga över natten
    • Skadar inte greenstuff i sig, men små greenstuffade detaljer kan lossna.
    • Löser inte upp plastlim. Svaga fogar av superlim kan släppa, men det har nog mer med borstandet att göra.
  • Som redan nämt, t-röd och tandborste är det som gäller, går sällan att få bort ALL färg men man får vara nöjd ändå.
    Inte dumt med nån pappskiva eller dylikt som skyddar vad man nu sitter vid och borstar, för det kan skvätta lite färgrester om man är våldsam.
    Sitt inte i en garderob och tvätta, gärna lite ventilation.
    Bör använda plasthandske att hålla modellerna med, såndär gul sak e jättebra.
    Ibland får man "bada" gubbsen mer än en gång osså :) (iaf jag)
    P.s om du blir yr av ångorna så ta en paus :P
  • tack så mycket för svaren!

    då blir det t-röd för alla slantar ;)

  • Ska du använda din egen tandborste då?

    Du skulle använda alla slantar till t-röd så ingen tanborste.

    Eller kanske morsans/grannens/flickvännens, tandborste.
  • Får väl låna brosans ^^ han lär ju inte märka något :P

  • Du behöver inte ens låta dom ligga. Doppa modellen en gång och ha en behållare med T-röd som du kan doppa borsten i så går det på typ några minuter att få bort färgen. Sprayen försvinner inte helt och hållet från plastmodeller men det som är kvar är så tunnt att det inte är några problem att spraya över
  • Flyttade tråden till figurmålning.

    mvh
    Jonke - stridshammaren crew
  • En sak som man kan tänka på är att använda en stel stor pensel istället för en tandborste, funkar nästan bättre då man kommer bättre in i skrevor osv samt att den kan ha bättre effekt än en tandborste överlag.

    Använd då en billig variant som är väldigt stel. Då menar jag riktigt billig skitpensel som inte hör hamma i samma rum som färg egentligen, typ 5 storlekar för 20kr på överskottsbolaget typen.

  • edited 21 april 2008 18:21

    Lite svar på utrikiska:

    -Brake fluid works ok, if you can find a product called Castrol Super Clean it works fantastic for stripping plastics. I buy it in the automotive section at Walmart. Its sold in a 1 gallon purple jug for like $8.00 I sure any automotive store that carrys castrol products should have it. its a biodegradeable parts cleaner but it strips the paint off plastic great.

    -Simple green works pretty good.. but you have to give them a good scrub to get the paint of. Länk

    -Oven Cleaner. The good stuff must have caustic soda in it.

    -Dettol

    Det brukar finnas olika styrkor av dessa medel och köper man för svagt så går inte färgen bort och köper man för starkt så försvinner lite detaljer på plasten. Det är lite olika med olika GW batchar hur tålig deras plast är också. Jag gissar att ju mörkare grå den är ju tåligare är den men jag har inte strippat särskilt mycket plast och då bara använt T-röd och en produkt som heter RemovAll. RemovAll ser ut som spya men fungerar grymt bra på metall! Dock var variant jag köpte kanske lite för stark eftersom den började lösa upp ytskicktet plasten lite också, men då hade jag iofs i dom alldeles för länge. Så jag kan varken säga bu eller bä innan jag prövat igen.

    Jag tror Nima (samma användarnamn här) prövade bromsvätska med bra resultat om jag inte minns fel. Men Bromsvätska är lite lurigt om man vill vara miljömedveten. Eller särskilt lurigt är det inte.. det är bara jättedåligt för miljön och allt möjligt.

Sign In or Register to comment.