SM hjälmprydnad romarestuk, hur?

edited 22 mars 2008 03:30 in Figurmålning etc
Ja, hjälmprydnad plym, vill ha dom raka, inte centurion stuk. Det finns ju några marines som har det, tänker främst på några ultra honour guard, ända sedan jag såg "sons of sparta" i en gammal white dwarf för en massa herrans år sedan,(det var långt innan filmen 300) har jag nog velat göra en sm arme med (mer)romare tema. Har sökt vitt och brett efter bilder eller nån guide på det, men har inte hittat nått. Det enklaste är juh att göra dom i greenstuff, men det blir så dassigt resultat för mig, typ som om dom har aborrefenor på huvvet. Nån som har nått bra tips annat än "gör dom i greenstuff." Mitt största problem är att få till "skårorna" så det ser vettigt ut.
Om någon har nån bra länk som behandlar detta problem eller ger inspiration, så skulle jag bli mycket glad, men samtidigt riva mitt skägg, och förbanna mina google skills :)

Kommentarer

  • Kanske man ska göra en stomme av plasticard först om greenstuff ändå är ett alternativ. Skulle du kunna visa en bild på vad du vill åstadkomma?

  • Kanske som Maximus? (eller är den "åt fel håll")?

    Är du mer ute efter något liknande Dire avengers hjälmar?

  • edited 23 mars 2008 07:46

    i stil med denna figur, den i övre högre hörnet.

    Länk

    Jaa, som dire avengers ungefär, hmm.... dom nya i plast är nog bättre än gammla i metall, fast det är inget jag har råd med. Btw,, var kan man lägga upp bilder, så man i sin tur kan lägga in dom på detta forum, eller hur man nu gör.....

  • Den där plymen borde det gå ganska enkelt att göra en så kallad press mould av. Jag har iofs aldrig provat detta men det låter inte särskilt svårt.

    Det innebär att du gör en negativ avgjutning i green stuff av original modellen som du sedan använder som gjutform för att tillverka greenstuff kopior. Alltså du tar en klump greenstuff pressar ner plymen i den, låter det härda och sen kan du göra avgjutningar. Det viktiga är väl att man har vaselin eller nånting så att greenstuffet inte klistrar fast sig.
  • edited 23 mars 2008 13:37

    Jag kör fotobucket.com, det är svin enkelt och bra tycker jag

    åå plymen, hmm jag hade nog kört plastickard och sedan greenstuff, gjort strån med en nål i greenstuffet. Som hemlighållaren föreslår. Jag ska själv göra en badborste till en dvärg snart så då tänkte jag köra med denna teknik.

  • Mmh, får kika lite på photobucket.
    Jag har testat det och fick crappy resultat, fast jag gjorde 2 delar, en höger o en vänster.
    Jag får nog kämpa vidare med greenstuff, gör jag 20 till så kanske dom börjar bli bra.
    Tack för tippsen!
Sign In or Register to comment.