Mutant Chronicles - Warzone är tillbaka!!! Betaregler ute FFA!

edited 26 februari 2013 08:53 in Figurspel

Nu har det alltså äntligen hänt, Target Games gamla goding Warzone, sci-fi figurspelet från Mutant Chronicles universumet, skall få nytt liv! Denna gång av ett litet företag som heter så mycket som Prodos, för mig hittils okänt men de verkar veta vad de gör! Av det vi fått se hittils tycker jag att det ser riktigt lovande ut, de har i de flesta fall behållit känslan av den gamla estetiken men i en ny tappning. Här har ni länkar till deras kickstarter sida och deras FB-sida:

http://www.kickstarter.com/projects/513277403/mutant-chronicles-warzone-resurrection http://www.facebook.com/groups/121888887983248/

För er som inte vet vad det handlar om tycker jag att följande beskrivning (av Ronin_eX, medlem på dakkadakka.com) är rätt bra: "It's a really fun setting with a few elements that parody 40k while still managing to be its own beast. I always describe it as pulpy-dieselpunk horror IN SPAAAAACE with elements of Cyberpunk (megacorps) and planetary romance stuff thrown in. It is a setting that bleeds 2000AD/Heavy Metal Magazine style (it helps that several of the artists for those properties helped shape the aesthetics)"

Och för er som vill veta mer om Mutant Chronicles universumet eller friska upp minnet kan jag verkligen rekommendera att ni surfar in på http://www.mutantpedia.com/ och läsa antingen grundboken till antingen Warzone (1st ed) eller Mutant Chronicles rollspelet (1st ed).

Jag hoppas att nyheten glädjer något, ha det gott!

Kommentarer

  • edited 18 februari 2013 14:55

    Grymt rollspel en gång i tiden. Har fortfarande kvar många av regelböckerna kan än idag få lust att kolla på bilderna Raziden är en lite favorit ännu :) Kom en bok som beskrev inkvisitionen och där fanns det också massor av häftiga grejer :)

    Synd att filmen inte var nån direkt höjdare ;(

  • Kult möter 40k möter chuthulu möter cyberpunk och vad får man: Stora axelskydd;) eller rättare STÖRST axelskydd;)
    Tyvärr har Mutant chronicles sakerna för mig alltid varit nått som borde blivit bra men på nått sätt alltid lyckas falla pladask.

  • Alltså nu är väl jag lite av en fanboy men jag har älskat Mutant Chronicles estetik och mytologi sedan jag för första gången (för snart tjugo år sedan, haha, attans vad gammal jag börjar bli) lade ögonen på omslagsbilden av min brossas ex av Mutant R.Y.M.D. (föregångaren till MC), två doom troopers som plöjer fram genom en hav av odöda lgeionärer, gillar bilden lika mycket idag :-D !

    Men vad gäller just Warzone så har det alltid funnits mer att önska vad gäller figurdesignen, de lyckades ytterst sällan leva upp till alla fantastiska illustrationer (vilket väl var den främsta orsaken till att jag började spela 40k) och visst, en viss del av estetiken var kanske inte alltid så genomtänkt :-) .

    Men jag upplever att Prodos har försökt tänka på att rensa upp bland de inte så vinnande koncepten och bevara det som varit unikt med Mutant Chronicles/Warzone. Dessutom har de hittils varit tämligen lyhörda gentemot sina fans och som en av dessa känner jag mig i högsta grad delaktig i skapelseprocessen vilket är himla givande!

    Det är verkligen värt att ta en en kik på någon av deras sidor (kickstarter eller FB)!

  • Är också en gammal fanboi av Chronicles, främst som cyberpunkigt rollspel bland megakorporationernas skyskrapor där krig och khaos bokstavligen lurar i mänsklighetens utkanter men självgod som mänskligheten är det ända egoismen som lyser igenom som den starkaste sidan.

    Jag såg det som en sammanslagning av det bästa från Cyberpunk-genren och KULT.

    Figurspelsmässigt är jag dock som de flesta här inte särskilt imponerad, och jag måste säga att jag blir lite besviken när jag tittar på de här nya bilderna också. Även om löjligt stora axelskydd kanske inte är på modet längre så känner jag ändå att det saknas lite "känsla" i figurerna. Men jag brukar aldrig döma något helt innan jag håller det i min hand och risken blir väl som med så mycket annat på Kickstarter att jag sitter där och kastar pengar på dem i slutändan!

  • Mutant Chronicles-universumet är mångfacetterat och innehåller verkligen många härliga komponenter och som en sucker för cyberpunk är det svårt att motstå! Jag tycker verkligen att de fångat mäsnkligheten fåfänga på ett bra sätt och lyckats skapa en relativt trovärdig värld. Sen gillar jag verkligen alla småhistorier där man får insyn i vardagen, de är ofta bra skrivna och gör världen mycket levande!

    Men jag kan förstå vad du menar angående den nya estetiken, vissa saker måste man vänja sig lite vid, dock tycker jag ändå att de lyckats bra med Bauhaus (fastän jag ibland saknar axelskydden) men framför allt med Legionen och Brödraskapet. Brödraskapet har knappt förlorat något av sin gamla charm utan har bara blivit bättre imo (även om den stora biffen känns lite väl tilltagen). Det vore intressant att se hur de tänkt göra Mishima, Capitol och framför allt Imperial (hoppas de behåller deras axelskydd)! Jag är redan djupt nere i kickstarter-träsket, sneglar redan på Cartel-nivån hehe...

  • Ikväll släpps betareglerna (för oss som pledgat iaf, räcker med £ 1)!!! Någon som är sugen på att testa spelet någon dag längre fram?

  • Betareglerna är nu ute och man behöver alltså inte backa deras KS för att få tillgång till dem!! Ursäkta om jag rörde till det!

  • sitter du här i umeå?

Sign In or Register to comment.