Chaos Space Marines: Tankar kring nya boken

edited 20 oktober 2012 01:32 in Warhammer 40k

Halloj!

Nu när CSM har fått en sprillans ny codex och jag vet att det är många där ute som införskaffat den, så vore det kul att höra vad ni tycker om listan.

Vid första anblick så tycker jag att det är en rätt så balanserad lista faktiskt. Jag ser inte någonting som direkt sticker ut som något "ostigt", men det finns säkert många arga kombinationer.

Det mest uppenbart cheezy man kan göra är ju förstås en Epidemus + Death guard - lista. Bolters som ignorerar armour saves och 3+ feel no pain!! (en anledning till varför jag är skeptisk till allies).

Min åsikt är också att faktiskt varje enhet kan vara användbara. T.O.M SPAWNS har ju blivit bra nu! Najs med forgefiends med 8 S8 skott. Men de känns ändå ganska balanserade dels p.g.a deras BS, poängkostnad och inte lika lång range som grey knights hemska dreads.

Många grymma närstridsenheter (ex, warp talons och possessed, om än dyra i poäng). Kul också med en snabb maskin, maulerfienden och att de faktiskt har 5+ inv save. Bikes har blivit mycket mer prisvärda. (Då behövs det bara nya figgar till dem.)

Bra också att de varierar kostnaden för marks beroende på vilka som tar dem.

Det enda som jag kanske har lite svårt att hitta något bra syfte med ännu är Dark Apostles även om de är väldigt coola både fluff- och regelmässigt. Daemon princes känns lite väl dyra om man vill kitta dem. Då är det billigare att alliera in en prins från demonlistan istället.

«1

Kommentarer

  • Inte för att glömma att Hellbruten har blivit FAQad/erratad till att kosta 100p numera.

    Förstår inte riktigt varför de gick in och ändrade här men inte på andra ställen där det hade behövts... Jag tittar på er två, Vendetta och Valkyrie. Är ju inte ens en stor ändring i poängen på Hellbruten.

  • riktigt nice bok, det enda jag önskat är att kostnaden på MoNurgle borde varit högre för bikers... T6 med 3+Sv för 26 poäng känns lite lågt, men annar så :-)

  • 26p per nurgle bike är väldigt billigt! Men som tur är har de inte feel no pain, så de kan ändå dö bolterdöden.

    Det är däremot bra att man kan ge i princip allt som inte är fordon marks. Ger mer variation.

  • Jag gillar boken. Den är väl balanserad (visst, vissa saker är mindre värda - jag tittar på dig MoT på CSM och även deras Icon..., och andra mer värda). Vet inte om jag helt gillar att mycket av "customization" för characters ligger i Boon of Chaos-tabellen. Finns väldigt lite Wargear, speciellt åt vissa Gudar.

    Trots FAQ finns lite småroliga saker. T.ex. får Typhus bara ha en Psychic Power, trots att han är Mastery Level 2. Skönt att de FAQ:ade så att man får ha flera options på Terminators dock.

    Ska bli skoj att leka med den här boken. T.ex. att se en mördar-khornelord på jugger, eller Nurglebikers/Oblits/whatnot, osv.

    En annan riktigt rolig sak är att typ alla HQ:n är intressanta, och användbara (för tillfället skiter vi i Special Characters, eftersom de är en helt annan femma). T.o.m WarpSmithen kan vara skoj, och Chaos Lords och Dark Apostles kan komma att vara måsten om man ska köra fotsluggerarmy eftersom armén inte är (och "lätt" kan tappa) fearless på None-Cult-Marines. Sorcerers och Chaoslords lär troligen vara Mainstays, där demonprincar och apostlar är mer sällsynta (gissar på att fler kommer alliera in DP:s eller hoppas på att få sånna från Champions).

  • Vänta, varför skulle Typhus bara ha en kraft om han är level 2? Jag har hört en fundering om Murder Sword. Tanken är att man har allies of convenience (som räknas som enemies på alla sätt utom vissa) och nominerar sin allierade HQ till Murder och så går man med honom i baskontakt hela tiden för att alltid ha Murder aktiverat. Låter bongoes, men...

  • Hemlighållaren. Man måste väll vara 1" ifrån fiendemodeller i 40k om jag inte mins fel ?

  • edited 20 oktober 2012 14:51

    Hemlighållaren, det har med hur boken är skriven.

    En Chaos Psyker med ett Mark MÅSTE ha 1 Power från den specifika Disciplinen, men en Chaos Psyker får även MAX ha "upp to half" av sina Powers från den Disciplinen. Typhus är Mastery Level 2, med Mark of Nurgle, (står även att han bara får har powers från Discipline of Nurgle), så han måste ha en Power från den Disciplinen, men eftersom det inte står något om något undantag (utöver "must generate all his powers from the discipline of nurgle, vilket fortfarande inte trumfar reglerna tidigare om hur man genererar powers som Chaos Psyker), så får han ändå bara max ha upp till ½ (=1) power från Discipline of Nurgle. Sen om det är så GW hade tänkt sig det hela, eller om det bara är en dum tabbe, det återstår att se. Hade väntat mig att det skulle poppa upp i FAQ/Erratan, men icket. Mest troligt så genererar han två från Nurgle, men samtidigt får han max generera 1, även om han genereral "all his powers from..."

    Angående Murder Sword... Kändes skumt, men jag har hört samma om nyckeln, att man köper en Aegis med Quadgun, och eftersom den inte är "din", så ska man kunna slå sönt den tur ett och kunna låsa upp nyckeln. Kändes wierd...

  • edited 20 oktober 2012 16:11

    Alltså, det finns ju vissa saker som jag antingen bara skulle packa ihop mina figgar och gå från bordet eller i värsta fall ge motståndaren en smäll om denne skulle få för sig att göra. T.ex. att slå sönder sina egna saker för att aktivera eller få bonusar som egentligen är tänkt att fås från den riktiga fienden. Ett hemskt exempel är ju att använda sig av grots + epidemus + aura of decay för att få upp tallyn runda ett. Ännu ett exempel på hur det kan bli "fel" med allies.

  • Tillbaka till boken. Jag skulle vilja höra vad ni har för åsikter om deras Heavy choices. Naturligtvis beror det på hur resten av armén men är det någonting som är uppenbart att man vill ha eller är det dött lopp?

    Jag tycker att de flesta choices är väldigt jämna. T.o.m. 3x lascannon-predator har en plats bland de andra. Den är billigare än en forgefiend men skjuter färre, dock hårdare skott, längre range och har högre armour. Däremot saknar den 5+ inv.

    Defilern tror jag också kan vara väldigt användbar trots sina dyra poäng. Det har ju gjort den lite bättre i.o.m. att den är daemon, daemonforge och "it will not die". Samt att blastvapen i regel är bättre eftersom hela blasten får sin fulla styrka mot forden. Den har också blivit ett bättre närstridsmonster då den kan smacka iväg sju attackar i chargen och sänka motståndarens WS med D3.

    Havocs är najs mot flyers med sina AA-missiler.

    Forgefiends tycker jag är lite väl dyra men slungar ju som sagt iväg många onda kulor.

    Maulerfiends är läskiga för att de är så snabba och med enkelhet kan ta ut vilka fordon som helst...nästan. Dessutom mycket billigare än forgefiends.

    Vindicator, alltid bra.

    Land raider, alltid användbar.

  • Spelade en match igår då jag hade chaos demons som primary och chaos space marines som secondary.

    Körde en Forgefiend som den är. Mötte White Scars vilket innebär inte så mycket långdistans skytte. Iaf så rörde sig den på baslinjen och fräste iväg ohyggliga mängder s8 skott. Den kändes faktiskt förvånansvärt prisvärd.

    Körde även en Helldrake med hades autocanon som jag inte kan säga så mycket om. Den fick för lite tid på sig att göra något men shit vilket terrorhot

    Typhus med 2x20 zombies. Löjligt bra för sina poäng. Dom gick in och höll upp 5 terminators och andra enheten höll upp white scars lorden på bike. Ok dom gör inte mycket mer än just håller upp saker men ändå.

    Typhus är lite som han blev. Monster i närstrid, fin fina psychic powers och allmänt hård bara

    My 5 cents

  • Alltså angående att offra sina egna enheter för att få upp tallyn... är det bara jag som tycker det är väldigt fluffig för chaos och helt i enighet med deras natur?

  • Jo, jag har hört det argumentet innan. Men jag tror inte att det var tanken från början regelmässigt. Men visst...fluffmässigt är det det. Men det är det mycket som är. :p

  • Till exempel är det fluffmässigt att en Space marine kapten kan ta ner hundratals orker själv i närtid ;)

  • edited 4 november 2012 06:56

    För att följa upp det Lost tog upp där ovanför. Ja 26p per T5 miniatyr är väldigt lite.

    Slutbedömningen, den beror ju självklart lite på hur kommande böcker blir, men Codex: Chaos Space Marine är välskriven (utan att säga att alla poängsiffror är perfekt uträknade).

    Fast jag måste säga att det nu är oerhört svårt, att jämföra poäng. Det har nog aldrig varit svårare än i den här Ed.

    När man lägger till allt som står under "Fighting a Battle" i regelboken, bl.a. Mission, Deployment Map och Narrative eller Alternating Terrain. Warlord traits, Mysterious reglerna. Lägg till Allies och Flyers.

  • edited 3 november 2012 02:17

    Nu gäller det bara att GW förnyar sina 15+ år gamla bike-modeller så att man inte skäms över att ställa fram dem på spelbordet. ;)

    En annan enhet som det råder mycket diskussion om är Mutilators. De flesta verkar tycka att det är den minst värdefulla enheten i listan. Framför allt för att de är Slow 'n P. Det enda användningsområde som folk verkar vara hyfsat överens om är att ha dem som ett retinue för en Lord i en Land Raider. De kan ju utdela mer skada för poängen och till viss del har mer tålighet än en termi-unit.

  • Vad gäller mutilators så hade Dronken(tror jag han heter på stridshammaren) en bra idé om att ha dem i 1 manna squads o droppa ner dem med deepstrike, då de har 2+ 5++ och mer än ett wound så är de rätt hållbara + att de chargar med 4 stycken chainfist attacker vilket knäcker de flesta tanks.

    Det gör att folk måste spendera resurser på att ha ihjäl dem eller låta dem röja igenom tanks/enheter som saknar ap2.

    (med Mark of nurgle så blir de till och med hårdare)

    Sen tror jag att baleflamers på helldrakes kommer vara en hit det med, En Flamestorm cannon på en flyer med torrent... what's not to love about it?(har vectorstrikes som skyfire)

    Daemon prince har blivit elakare, men poängen rusar snabbt iväg med dem, dock så är Daemon of tzeentch + the black mace+power armour + wings otroligt bra på dem... Dyrt dock.

    Gillar verkligen mauler fiend of forge fiend, den ena är snabb, den andra skjuter otroligt mycket.(+att de är coola!)

    Alla special characters känns vettiga.

    Ska provspela dem mer nu under november och få en bättre kännsla av vad som är vad.

  • Det var dea som kläckte den idén Kendal :-) jag förde den bara vidare ^_^

    I alla fall så känns det spontant som att 1mannasquads med Mutilators kanske är det bästa sättet att spela dem på... Dock finns det ju kanske andra saker man vill ta på dem elite slotsen :-) Kan dock definitivt se ett användningsområde om man spelar 2 force org, 2000p! Då kan man ta 3 st utan att man behöver vara jätteorolig för att de dör eftersom de kostar typ 70p med mark of khorne.

    Mutilators vara eller icke vara känns helt beroende av mängden poäng som spelas eller antalet force org, då det antingen måste dedikeras lite skytte för att ha ihjäl dem, eller så dör alla bilar i din deployment zone. :-)

  • Tror personligen att Mark of nurgle skulle vara bättre på en mutilator, 5 attacker istället för 4 är inte så game breaking, t5 istället för t4 är ett stort hopp.(instant kill på s 10 istället för s8 + att s3-s6 blir snäppet sämre)

    Vill dock hitta alternativa modeller till mutilators... Do not like at all

    tycker Denna skulle kunna passa som en mutilator i en daemon engine tung lista som min... hunchback som Mauler/forge fienden, smått daemonic+forge-y...Dvs en Daemon spawn Mutilator!

  • Eller sådana hära - kanon + terminator delar. http://privateerpress.com/files/products/cryx/solos/bloat-thrall.png Väldigt nurgliga.

  • Både mutilators&obliviators ser utdaterade ut, vilket är konstigt när mutilators just kom. FULA.

    Vill köra mark of N på allt nu, nästan. Men nurgle är inte guden för mig, fluff&utseende. Dunno. Någon som funderat på http://www.games-workshop.com/gws/catalog/productDetail.jsp?catId=cat440108a&prodId=prod1710158a och modda enkelt till Lord? Han blir ju cavalry nu, inte infantry. :)

  • ALL READY ON IT SLACI!

  • Haha, awwwyeah. ;D

  • Vill prova o sätta ectoplasma forgefiend huvudet på en juggernaut... Borde se bra ut + fungera som burning brand ^_*

  • edited 25 november 2012 09:47

    Hur jämför sig en daemonprince utan vingar med en som har det?

    Possessed vilket syfte fyller de och hur jämförbara är de med Raptors?

    Förresten. Att units, föremål eller förmågor heter namn som liknar varandra tar inte bort skillnaden att de finns i olika codex. Och inte kan kombineras. Alltså, Epidemus kan inte förbättra en enhet Death Guard. Likt att en Kroot inte förbättras av allierade Eldar. Undantaget är naturligtvis om man använder egna regler. Då det går att hitta på vad man vill.

    Chaos Space Marines har bra tillgång till bra psychic powers. Vissa HQ har ju tre st. var.

  • Winged prince vs walking prince: Den med vingar är ju mycket mer flexibel och ja, bättre iom vector strike. Men betydligt dyrare. Är du dessutom en nurgle prince är det jättedåligt att inte ta vingar på grund av slow and P.

    Svårt att jämför raptors med possessed. Känns som att de uppfyller olika roller. Raptors känns ju som att de fungerar väldigt bra som någon slags terror-enhet som kan gäcka motståndaren med plasma och meltavapen. Possessed är ju en ren närstridsenhet som slår jättehårt! De ska ju bara framåt och ingen annanstans. Också här är ju poängskillnaden ganska avsevärd.

    Jag gillar faktiskt deras psychic powers och bra att det bara är en d3 man rullar och inte en d6. Favoriten är faktiskt slaanesh. Kan ju göra helt vansinnigt elaka enheter om man får hysterical frenzy powern.

  • Possessed saknar dock granater och de är rätt dyra, på samma sätt som warp talons saknar saker för sin kostnad gör även possessed det, kan se dem dock tillsammans med en telepathy sorcerer som försöker rolla invisibility(bra cover + svåra att träffa i melée) och har dem som en midfield enhet som kan knäcka det som kommer för nära, lirar ett gäng slaanesh icon mariner så atm, och det fungerar helt okej(de kan dock skjuta rätt bra de med dock).

  • Jag har en drygt 1300p arme och behöver inkludera mera stridsvagns dödare, har en havoc grupp, men tänker skaffa någon from av walker. Vilka är era synpunkter på Fiends, defiler jämtemot stridsvagnarna?

  • Själv gillar jag obliterators eller predators om jag ska plocka tanks.... Men om det specifikt är en walker du är ute efter med målet att plocka fordon, så är nog Forgefiend med autocannons det bästa valet. 8st S8 skott och en runda där du kan re-rolla penetration rolls, väldigt bra mot allt utom armor 14.

    Defiler känns inte så jättehet mot just fordon, om man inte kan komma såpass nära så att den får slå dem i närstrid. Ett S8 skott utan något plus på pen-tabellen. Tänk på att alla andra vapen måste dessutom snap-shotta om man skjuter ordinance.

    Maulerfiend kommer ju så klart äta upp alla fordon som den kommer i närstrid med, speciellt om den har magma cutters, men den verkligen skriker "skjut mig" när den stormar 12 tum första rundan mot närmsta fordon så är nog inte ett så pålitligt val ur den synpunkten.

  • Jag möter ganska mycket Armor 14. Så funderar på Forgefiend med autocannons ändå, bara för mängden kulor och en predator som partner. Jag har aldrig varit förtjust i obliterators. Tack för rådet.

Sign In or Register to comment.