Dakka Dakka Dakka: Uttryckets ursprung?

edited 23 augusti 2012 08:09 in Warhammer 40k

Tittade på filmen "Battle of Britain" från 1969 och hörde ett tydligt DakkaDakkaDakka. Filmen är ju tveklöst äldre än både 40k och GW men är det det äldsta exemplet?

Använde RAF 'Dakka' som officiell/inofficiell term för att beskriva ljudet av ett automatvapen? I de Biggles böcker jag läst användes "Ra-tatatata" för kulsprutor och Biggles var skapad av en brittisk pilot som flög under ww1. Därigenom antar jag att 'Dakka' inte användes så pass tidigt, men kan det ha används under WW2?

Kommentarer

  • Då jag läst alla Biggles böcker som finns på svenska kan jag säga att det står samma sak i de om WW2. För övrigt funderade jag på samma sak när jag såg Battle of Britain.

  • Jag gissar att det helt enkelt är engelskans motsvarighet till "rattattattatta!" alltså när man härmar en kulspruta i tal/text.

  • Man skulle ju kunna tro det, men jag har aldrig någonsin mött ett "dakkadakka" i engelsk litteratur

  • Har du stött på många "rata-tata-ta" eller "SCHWOOMP!" i svensk litteratur? Möjligen i serietidningar.

  • edited 24 augusti 2012 08:37

    Låter vettigt att Dakka Dakka Dakka bara är engelskans rattatataa.

    Precis som att andra saker som ork Nobs är baserat på Knobs som tydligen är ett skälsord för noble.

    Anledningen till bristen på Dakka i brittisk literatur är nog att Dakka är lite barnsligt.

    Om du skulle skriva en bok, hur skulle du skriva?

    "Och när vi steg upp ur skyttegravarna, så smattrade deras kulsprutor som ondskefulla maskiner. Men iställett för att skapa konserver eller grytor, så skapade dem bara död."

    Eller?

    "RATATATATATTATTATATATATTTATATTATAAA"

    Jag vet vilken som är bättre :P

    (Självklart alternativ 2, varför skriver inte fler så :D )

  • edited 25 augusti 2012 06:32

    NIB: Inte vad jag kan komma på, men nu handlade det ju inte om svensk litteratur.

    Om nu 'Dakka' bara är den engelska varianten på det svenska 'Ratata', varför används då 'Ratata' istället för 'Dakka' i samtida engelsk litteratur?

Sign In or Register to comment.