Tyranid Harpy, yay or nay?

edited 10 juli 2012 15:01 in Off topic

Jag funderar på att bygga en eller två Harpys med kroppen från Trygon, vingarna från Hive Tyrant kitet och vapen från carnifexer plus en flyer bas. Några synpunkter på bygget eller Harpy som model, är den värd eller inte? Med dom nya Flying monstrous creature reglerna

Kommentarer

  • Asplund har spelat med en Harpy ett år eller två. Den har varit "Det sämsta av det sämsta i en rutten lista" om jag minns omdömet rätt. Men med det nya systemet så lär den väl vara något mer värd. :)

  • edited 10 juli 2012 18:14

    Precis som Serpent sa så är Harpyn inte så prisvärd. Såvida man inte jämför med Pyrovoren. Och i den nya editionen har jag fortfarande svårt att se vad den ska ha för syfte. Behöver man en flygande MC kan man lika gärna köpa en Hive Tyrant.

    För även om Flying MC-reglerna gör att den kan vara lite mer användbar såväl som ge den lite mer survivability, så gör den ändå inte så mycket för sina poäng.

    Men det kanske bara är min åsikt.

  • Trollapan Ola spelad med den i en match mot mina Necrons förra veckan. Den sköt litegranna, blev skjuten, trillade ned, och slog ihjäl sig...

    Hr. Andersson var inte överdrivet imponerad...

    Om den är Fast Attack, vilket jag har för mig, så konkurerar den med Raveners. Och Raveners är plötsligt tokbra.

  • Harpyn är Fast Attack.

    Ett av de större problemen med Harpyn är att den går att döda direkt med ett S10-vapen, samt att dess armor save är sämre jämfört med de andra monsterna och kostnaden är lika hög i Nidscodexet. Dock så är det en smaksak om man vill spela med modellen eller inte.

    Gällande modellering så tror jag att bygget fungerar med kombinerade kit. Jag har själv byggt en harpy med Fex och Trygon-kit tillsammans med gamla drakvingar. http://i497.photobucket.com/albums/rr331/Karzzack/Tyranids/DSC00037.jpg

  • Som Per sa så lirade jag med en och nja som ensam flygande är den inge vidare men har du säg en flygande hive tyrann med så det blir två flygare kan det gå vägen. Jag skulle hellre lägga poängen på annat helt klart.

    I alla fall så sent speltekniskt så är den för lätt att ta kol på. Iom "grounded" regeln. Alltså skjut på den med vad som helst. Någon sexa slår man ju. 33% chans att den då störtar och tar ett wound t83% av gångerna. Väl på backen så är den som tidigare sagt riktigt körd

    My 5 cents :-P

  • Är den körd av Grounded eftersom man får charga den eller för att den inte har något jink save längre?

  • Körd för att man både kan charga den, skjuta på den med vanlig Bs och inget jink save. Pretty screwed oh yes :-P

  • Men det är bara om man väljer att dyka som den kan bli grounded

  • Lite Off-Topic, hur värda är Carnifexes i den nya editionen? Jag har nämligen fyra stycken

  • Jag läser i regelboken att man fortfarande måste ha Skyfire för att få använda BS, samt att den kan dyka efter att ha blivit grounded om man inte redan gjort det den rundan.

  • Gargang: nopp. Testet för grounded slår man för varje enhet som träffar tex harpyn. När den swoopar då. Dive kan den göra om man vill försöka undvika hitten. Glasklart i mina ögon min motbevisa mig gärna så alla tolkar rätt :-)

  • GarAng* Du har helt rätt, jag läste bara fel :-)

  • Tror inte heller den är så värd egentligen. Skjuter ganska dåligt och kan inte slåss i närstrid, T5 W4 4+ save, men även om den swoopar omkring kan man förmodligen leva med att ignorera den. För sina 160p skulle man istället kunna få 26 gargoyles eller en handfull raveners (som jag dock är lite tveksamma till fortfarande pga sina W3 T4 5+ save, men ignorera terräng är ju rätt okej).

  • edited 14 juli 2012 16:31

    @Hemlighållaren

    Skulle du kunna referera till var du hittar den delen? För som jag läser det måste ett MC vara zooming för att få hard to hit. Och om den är zooming kan den bli grounded. Ergo, den skulle isf kunna bli grounded multipla gånger i fiendens shooting phase.

    Som jag läser det står det att när dett MC failar sitt grounded test så är det ett grounded MC, vilket inte är samma sak som ett zooming. Men det står inte heller några effekter av att vara grounded...

    Så. Jag har svårt att läsa det på något annat sätt än att ett FMC alltid är hard to hit under fiendens shooting phase, men kan bli grounded multipla gånger. Eller så slutar den vara hard to hit efter första failade grounded testet och kan därmed inte ta fler grounded tests (eller jink saves). Personligen skulle jag luta mot att använda den andra tolkningen.

  • Den är inte hard to hit när den ramlat ner och sitter på röven. Ganska självklart. Hard to Hit är en bonus du får av Zooming och när du sitter på rumpan är du inte Zooming eftersom du kan bli chargad bl a. Du har alltså inte Hard to Hit under hela motståndarens shooting phase.

    Man kan fråga sig varför GW tyckte att flygande monster skulle vara så mycket sämre än flygande fordon (som aldrig kan förlora Hard to Hit). Rimligt vore om flygande monster tvingades ta ett Grounding-test varje gång det blev woundat, och inte varje gång det bara blev träffat.

  • @N.I.B Du genomför bara ett grounding test per enhet som skjuter på den, oavsett om det är en, tre eller 17 träffar... Men jag håller med att FMC ligger i ett ganska stort underläge i förhållande till flygande fordon.

  • Jodå, känns ganska löjligt att jag kan orsaka en gratis S9 (AP2) träff med mina markerlights som inte gör något annat än guidar mina andra skott... Om de ens används.

    Varje gång en enhet woundar den eller varje gång den får ett wound t o m hade varit mer rimligt.

  • intressant poäng med markerlightsen... det enda logiska med dem är att de lyser sina små laserpekare i ögonen på flyern så den bländas temporärt.

  • Mm, det är uppenbart att markerlights är väldigt irriterande att få i ögonen och stör flygörmågan lika mycket som att bli träffad av en railgun ^^

  • "Varje gång en enhet woundar den eller varje gång den får ett wound t o m hade varit mer rimligt."

    Eller varje gång den får en träff som kan wounda den. Vilket i princip är allt utom Markerlights.

  • Hade också funkat, att träffen måste kunna wounda. Men det är ju i stort sett alla vapen till att börja med, så det var nog enklare att bara låta markerlights råka slinka med av farten då.

Sign In or Register to comment.