Hjälp behöver tips

edited 10 juni 2012 10:51 in Warhammer 40k

Hej! jag behöver hjälp eller några tips jag har tänkt att börja bygga på en tau arme. Jag har redan en grupp Fire warriors och en ethereal med en honour blade. Jag har tänkt att köpa en hammerhead Gunship eller jag vet inte.Kan någon hjälp tak för ni läste detta :)

Kommentarer

  • ups glömde säga jag tänker bygga en 2000 p army

  • edited 10 juni 2012 17:34

    Tja, jag tror att i dagsläget är det bäst att invänta 6th ed. Men annars lite allmänt:

    Taus nackdel just nu är brist på prisvärda troops.
    Crisis suits är riktigt bra och finns lite olika set-ups som passar olika människor/listor/stilar.
    Hammerheads är bra, mobila railguns och blasts.
    Broadsides är bra, billiga och träffsäkra railguns.
    Piranhas är användbara för att blockera enheter en runda och hota fordon.
    Pathfinders har sin plats i en del listor.
    Stealth suits är "beror på" enhet, själv älskar jag dom.

    Övriga enheter är so-so eller dåliga. I valen på 7 firewarriors eller 10 kroots är det lite hugget som stucket. Vissa gillar firewarriors, andra kroots.

    Om du söker beggade modeller har jag ett antal till salu, i huvudsak crisis suits, gamla stealths och enstaka bilar.

  • Tack :D för tipset :D

  • Det jag kan rekomendera ur tau listan är Hammerheaden, broadsides och crisis suits. Dom brukar nästan alltid göra det dom ska. Men som sagt 6:th Ed är ju runt hörnet. Sen borde man kanske påpeka att i nuläget fungerar tau listan ganska dåligt i allmänhet.

  • Ett annat tips är ju att oavsett 6th edition eller inte så kommer man antagligen alltid att behöva 1HQ och 2 Troops. Enligt din beskrivning så behöver du ett Troop choice till, så antingen en låda Fire Warriors eller Kroots är ju ett självklart inköp!

  • Finns en del internetkrigare som tycker att ganska stora enheter med Kroots inte är så dumma. Min egen erfarenhet av 40-k är ytterst liten men jag kan ju rapa upp vad andra säger.

  • Jag har spelat Tau i ett antal år och tycker att det är en riktigt rolig armé att spela. Som mecha-freak så spelar jag alltid med mycket suits, samt O´Shova i spetsen. Dessutom nu i 6:ed så finns det flera punkter som gör de riktigt bra i många lägen:

    *Stealthsuits är riktigt värda att använda sig av, i och med att de har shrouded och stealth (+3 på Cover save, samt 4+ i öppen terräng) tillsammans med sin 3+ standard save.
    *Fire warriors har sin rapid-fire räckvidd ökad till 15" med 2 skott, vilket gör dem riktigt farliga med overwatch (eftersom de kan döda modeller längre än 12" bort, vilket kan trigga autofail på en chargeande enhet med lite tur)
    *Broadsides är mycket smidigare när de är "slow and purposefull" eftersom de får gå sina fulla 6" och skjuta railgunsen på standard BS.
    *Alla fordon bör ha Disruption pod (5+ cover save på alla skott skjutna från 12" och mer för bara 5p)
    *Vespids har skilled flyer, vilket ignorerar ALLA dangerous terrain slag, vilket kan ge dem ett intresse att användas i vissa listor.

    Att spela med en Ethereal är lite "risk vs reward". Bonusen han ger till alla tausoldater har inte den stora effekten som man kan tro. Däremot spelar vissa med Ethereals pga deras BS4 Fire Warrior Honour Guard, som brukar sköta sig ganska bra.

    Hammerheads med railguns är sjukt värda att ha, pga deras submunition, vilket är ett av de två enda blast-vapnena som finns i hela tauarsenalen (Airbursten är det andra)

    Airbursting Fragmentation Projector är också ett riktigt bra vapen att ha med i listorna. Ett Large Blast-vapen som ignorerar cover saves är riktigt värt i en taulista. Dock så bör man placera den på en modell som kan tåla smällar (föreslagsvis en Shas'O eller Shas'El).

    Jag har inte spelat några matcher alls i 6ed så allting ovan är theoryhammer, men när man bygger en taulista så bör man bestämma sig om vilka enheter man vill ha. Vill man ha en suit-tung lista så rekommenderar jag att man spelar med O'Shova, vilket då nekar kroots, vespids och Ethereals, men man får en close combat suit med power weapon, och han är riktig hård mot allt (speciellt orker). Man får helt enkelt hitta sin nisch.

  • Disruption pod kostar i och för sig inte så mycket, men då Tau-fordonen får ett 5+ Jink save bara genom att röra sig litegrann så är jag inte säker på att det behövs.

Sign In or Register to comment.