GW börjar med elektroniska böcker

edited 5 juni 2012 04:36 in Figurspel

Såg just att GW börjat släppa digitala böcker: Artikel

Än så länge verkar bara Codex: Space Marines finnas (och diverse mindre publikationer), men de verkar ha lagt till bland annat regler för Stormtalon samt mycket olika sorters media (chapters, symboler etc.).

Väldigt lockande tanke att de i framtiden kan börja med mer levande böcker, t.ex. genom att göra FAQ uppdateringar och andra ändringar direkt i de digitala böckerna!

Kommentarer

  • I like it. Massor av extramaterial såg det ut som.

  • Verkar som ett steg i rätt riktning :)

  • Jag känner mig skeptisk. Kanske om man i framtiden äger en ipad är det intressant. Det beror även på om de kommer införa hardback codexar i nästa ed och om de kommer kosta mer (vilket förmodligen kommer göra).

  • Detta verkar vara perfekt. Och personligen så kommer jag använda en liten dator istället för en ipad. Men jag skulle också vilja ha hardback codexar, för dom tål lite mer än dom nuvarande.

  • Det var väl fan på tiden..

  • Gillar det inte ska jag säga.... :(
    Känslan av att bläddra i en riktigt bok är ju inget en platta med pekskärm kan ersätta.

    Sen ska man ju fundera på baksidorna av digitala publikationer... för en digital publikation kan du ge dig på att du aldrig äger. Du får möjligtvis betala för att använda den, på nåder, tills utgivaren får för sig att göra något annat - t ex dra in den. Som den digitala marknaden ser ut idag, är det nämligen fullt möjligt att ett företag som vurmar så om sin "IP", inte skulle tveka att dra in den digitala licensen för en bok som ersätts med en nyare.

    För min del räcker det med att behöva betala en gång för boken... och inte en extra dyr gång bara för att köpa in den där plattan eller vad man kör på, för att läsa filen.

  • Men tänk på att det är snällt mot miljön! ;)

    Fördelar/nackdelar enligt mig:

    Fördel: Seriöst...miljövänligare. Snabbare tillgång (alltså, inte behöva åka till butik att köpa eller beställa). Möjlighet till direkta uppdateringar om faq:s, errator osv... Jag tror också på att det kan bli billigare.

    Nackdelar: Mycket trevligare med en bok att bläddra i (snällare mot ögonen också). Som herr_nilzzon sa: du äger inte en digital vara på samma sätt. Kan kanske bli dyrare i längden om man måste förnya licensen. Eventuellt osmidigt om man har klumpig laptop eller klumpig stationär dator.

  • Jag ser det som ett positivt steg i rätt riktning. Marknaden är ju långt ifrån till för alla då inte alla vill ha en iPad, men jag kan definitivt se det praktiska och fördelarna med det hela. Kunna gå in och ändra skrivfel i efterhand, länka direkt till FAQs om specialregler, får upp regeln direkt i boken istället för att alltid bli refererad till grundregelboken och liknande.

    Det kommer kanske inte vara något för mig som ogillar apple, men jag tycker verkligen om att de börjat med det hela och som då låter på ryktesmarknaden kommer de släppa till android också i framtiden.

  • Whaaa!? Är det bara till iOS?

  • Just nu är den t o m enbart för iPad, inte till iPhone. Eller ja, hörde nått om att du kan krunkla till det hela att funka på iPhone 4S men då tappar du vissa funktioner eftersom skärmen är så liten, men ingenting sådär superviktigt.

  • Om GW väljer att fortsätta stödja digitala publikationer, och faktiskt använda de möjligheter som det formatet erbjuder, så kan det här bli jättebra. I synnerhet om man ger ut den digtala produketn ungefär samtiddigt med den fysiska.

    Risken för att GW skjuter hela satsningen i sank genom att publicera den digitala produkten mycket senare än den fysiska, begära ett för högt pris, inte använda sig av de uppdateringsmöjligheter som den digitala tekniken erbjuder, eller genom att låsa sig tillen viss plattform, är dock oroväckand hög.

Sign In or Register to comment.