Hotet från underjorden! 2250 pts dvärgar.

edited 26 februari 2008 18:38 in Warhammer fantasy
Inför min bejublade (nåja) återkomst till fantasyvärlden så jobbar jag på en dvärgarmé, jag har inte hunnit långt, men temat är en miner/hantverkararmé iaf. Jag vet att jag inte har en chans att vinna någon turnering varken med den här listan eller någon annan, så den är inte superduperoptimal, det kan jag villigt erkänna. Istället siktar jag på att få ihop en cool armé helt enkelt, men jag tar gärna emot förslag på förbättringar. För vinna är ju också kul, det är bara det att jag inser att jag inte har någon chans på topp-10 placeringar.

Jag tänker mig att det är en armé som skulle kunna slåss i gruvgångar (trots avsaknaden av Iron Breakers). Därför har jag försökt ha war machines som passar in i det temat, både bolt throwers och organ guns sägs ju fungera bra i de situationerna. Men jag är öppen för intressanta förslag, jag kan ju ändra mig och satsa på ovanjordsarbetare också!

Runelorden ska konverteras, blir lite mer engineeraktig och fungera som en slags supersmed helt enkelt.

Nog med kallprat, till army listen:

RUNELORD - Anvil of doom, shield, GW [369]
R o Stone (+1 save), R o Preservation (immune to killing blow och poison), R o Spellbreaking (dispel scroll)

THANE – Battlestandard [115]
MR o Gromril (1+ save)

THANE – shield [142]
R o Brotherhood (får joina miners), R o Stone (+1 save), MR o Challenge (tvinga motståndare att charga), MR o Swiftness (strike first)

20 WARRIORS – shields, full command [205]
20 WARRIORS – shields, full command [205]
10 THUNDERERS – shields, musician [155]
10 QUARRELLERS – shields, musician [125]

19 MINERS – full command, steam drill [259]
10 MINERS – musician, prospector, steam drill [150]
10 MINERS – musician [115]
BOLT THROWER – engineer, brace of pistols [90]
R o Penetrating (+1 S)
BOLT THROWER – engineer, brace of pistols [70]
R o Burning (flaming)

ORGAN GUN [120]
ORGAN GUN [120]

[tot: 2240 pts]

---

Något jag är rätt osäker på är mina Thanes, vad bör de ha för runor? Bör minerthanen ens vara med? Han skulle vara cool, och kan skapa oreda med sin MR o Challange iaf.

Den av de mindre minerenheterna som dyker upp först kommer att gå på de farligaste war machinesen, eller något annat synnerligen jobbigt. Det är därför en enhet har en steam drill, jag vill ha in åtminstone en enhet snabbt. Det stora minerblocket kommer mest troligt att dyka upp i närheten av mina warriorenheter, för att skapa en hyfsat enhetlig och jobbig battleline nånstans. Men miners kommer naturligtvis att placeras i läge för att hota motståndarens flanker.

Frågor? Tips? Det känns som om jag behöver tips från några slipade fantasyrävar för att ta listan vidare till nästa steg.

Kommentarer

  • Den ser faktiskt riktigt farlig ut :)

    Småsaker att fundera på; - Den andra boltthrowern skulle nog gärna ha +S också - Master rune of Challenge kräver väl att motståndaren ser dig, sså därför känns den mer logiskt att ha kanske i ett stort block longbeards eller liknande. En BSB med Challenge, +1 combat res, +US i en fullstor enhet longbeards eller liknande med warbanner, kan ta nästan vad som helst i fronten och fortfarande skratta. Kanske slå ihop thanes till en hjälte, och sätta in kanske en slayer hjälte eller något i den stilen?

  • Du har bara två enheter som kan skydda anvilet plus lite skjutare och krigsmaskiner. Tror du att de enheter du ställer upp på brädet från början klarar att hålla mot hela motståndarens armé?

    För att miners skall hinna göra något vettigt (imo) då du bara kan flytta en per runda extra måste du conga in dem eller liknande och det brukar inte uppskattas.

  • Set: Ja jag är som sagt väldigt osäker på minerthanen, och jag hade ursprungligen tänkt att jag skulle kunna dyka upp och tvinga fast cavalery, skirmishers och andra flankande units att charga mitt stora minerblock. För att ta lite pressure från mina vanliga enheter, och mest troligt få en pursuit move för att komma längre in på bordet.

    Jag ska tänka på det du sa och göra en ny lista, men longbeards är jag tveksam till. Fantastisk unit, men jag vet inte vilka modeller jag skulle använda tyvärr. För jag vill ha hand weapon och shield på dem, inte tvåhandsvapen.

    eldrak: Förhoppningsvis behöver de inte hålla hela armén, och ärligt talat hade jag räknat med att kunna skydda anvilet genom listig deployment. Det är nog troligare att jag använder t. ex. quarrellers som vakter (mer realistiskt: för att redirecta chargers och liknande) tillsammans med terräng. Men jag skulle verkligen inte ha något emot 20 vanliga dvärgar till, men poängen försvinner snabbt i en sån här armé, för jag vill verkligen ha kvar mina organ guns, bolt throwers och miners.

    Jag skulle kunna minska miners från 19/10/10 till 14/8/8 eller nåt sånt, och kanske dumpa en prospector med steam drill från en 8-mannaenhet (jag vet att man måste vara 5 man för att få rankbonus förresten). Det skulle lösgöra 134 poäng iaf, men jag är väldigt förtjust i tanken på att ha en riktig minerarmé.
  • Veteranminers = Longbeards med GW?

    Vet inte hur mycket terräng ni kör med men det känns ju som om det blir antingen det ena eller det andra hörnet som allt kommer att klumpas ihop i (om du inte får en fin skog att bygga bo i i deploymentzonen). Du har ju antagligen också rätt mycket färre enheter att ställa ut så det kommer ju vara så att det snabbt blir tydligt var allt hamnar och att alla fiendeenheter kan ställa upp mot den kanten.

    Om du inte har modellerna kan du ju testa att proxa arméen eller att låna figurer av någon annan innan du sjösätter detta projekt. Är en bra ide att göra med de flesta icke-standard armétyperna för att se om man gillar spelsättet.

  • Hur menar du? Att jag skulle köra longbeards med GW som veteranminers? Jag är inte så tänd på att spela med GW på longbeards faktiskt, de har redan S4, vilket är helt ok, särskilt om man kan kombinera det med en 3+ save i närstrid. Longbeards blir rätt jäkla dyra också om man kör med GW tycker jag. Men jag skulle inte ha något emot en enhet, de verkar skitbra och tar inte ens upp ett special choice.

    Det brukar inte vara överdrivet mycket terräng, men 2-4 bitar blir det väl. Ganska standard antar jag. Men jo, som jag har tänkt mig det hela så blir det en extrem refused flank. Inget man vinner hands down mot alla oavsett scenario dock. Men all respons på listan är välkommen (Tack, förresten).

    Jag har köpt armélådan med 40 skyttar, 40 warriors, 20 miners och 2 kanoner. Jag har även köpt 20 extra warriors, en bolt thrower och har några karaktärer. Men jag kan ju lista det som är ihopbyggt, och alltså mest troligt hamnar i den slutliga armén:
    * 2x20 Warriors, hw+shield och command
    * 20 Miners, command + steam drill
    * 10 Quarrellers, shields, musician
    * 10 Thunderers, shields, musician
    * 1 Organ gun
  • Håller med om att longbeardsen verkar bättre med hw+sköld, var bara en idé för temat på armén.

  • Ja, jag tackar absolut för alla förslag, även i modellväg. Jag har lagt det bakom örat, att veteranminers skulle kunna vara longbeards.
  • edited 15 mars 2008 17:57
    Ny army list! Med (den förvånansvärt fåtaliga) kritiken jag fått i beaktande.

    RUNELORD - Anvil of Doom, GW, shield [354]
    R o Stone (+1 save), R o Spellbreaking (dispel scroll)

    THANE - Battle Standard [140] (joinar Hammerers)
    MR o Gromril (1+ save), MR o Swiftness (strike first)

    THANE - GW [94]
    R o Brotherhood (får joina Miners), R o Stone (+1 save)

    20 WARRIORS - Shields, Command [205]

    20 WARRIORS - Shields, Command [205]

    10 THUNDERERS - Shields, Musician [155]

    17 HAMMERERS - Command [296]
    R o Battle (+1 CR), R o Determination (Break test på 1D6, one use only = nästan unbreakable en gång/strid)

    19 MINERS - Command, Steam Drill [259]

    10 MINERS - Musician [115]

    BOLT THROWER - Engineer, Brace of Pistols [95]
    R o Penetration (+1 S), R o Fire (flaming)

    BOLT THROWER - Engineer, Brace of Pistols [90]
    R o Penetration (+1 S)

    ORGAN GUN [120]

    ORGAN GUN [120]
  • edited 15 mars 2008 17:59
    Jag har nu, tyvärr, färre miners vilket svider i temahjärtat. Men istället har jag fått in Hammerers, som deployar 6x3 med BSB mellan mina Warriors.

    Jag funderade länge och väl, och egentligen fortfarande, på att dra in Ironbreakers istället. De passar temat lite bättre, även fast jag tänker mig Hammerers som Anvil Guards snarare än som kungens livvakter i den här armén. Stubborn med Ld 9 och GW:s är inte fy skam helt enkelt. Dessutom så kan jag bygga egna modeller som Hammerers, vilket skulla vara knivigare med Ironbreakers (dock är ju inte GWs så tokiga..).

    Billigare karaktärer blev det också, och det känns mycket bättre.

    Jag hoppas på att få upp några bilder snart på mina första färdiga modeller också.
  • edited 17 mars 2008 23:39
    Ännu en ny version, mer fluff den här gången:

    RUNELORD - Anvil of Doom, GW, shield [354]
    R o Stone (+1 save), R o Spellbreaking (dispel scroll)

    THANE - Battle Standard [115]
    MR o Gromril (1+ save)

    THANE - GW [94]
    R o Brotherhood (får joina Miners), R o Stone (+1 save)

    MASTER ENGINEER – GW, Brace of Pistols [89]
    R o Stone (+1 save)


    20 WARRIORS - Shields, Command [205]

    20 WARRIORS - Shields, Command [205]

    10 THUNDERERS - Shields [150]


    19 IRONBREAKERS - Command [302]
    R o Battle (+1 CR)

    19 MINERS - Command, Steam Drill [259]

    10 MINERS - Musician [115]

    BOLT THROWER [70]
    R o Penetration (+1 S)

    BOLT THROWER [50]
    R o Fire (flaming)


    ORGAN GUN [120]

    ORGAN GUN [120]


    Tot: 2248
  • Ser riktigt bra ut :)

    Ingen MR of challenge längre dock?

  • "Riktigt bra" vet jag inte, det känns som om den kan bli bättre. Men nu har jag åtminstone bara plockat enheter på magkänsla för att passa temat, och vem är jag att argumentera mot min mage?

    Nej, den fick åka faktiskt.. som det ser ut nu, men det kanske blir en återkomst? Den hade ju faktiskt passat på BSB:n nu när han har ett salt block med ironbreakers att stå i.

    Bolt throwers, visst borde jag sätta båda runorna på samma maskin? Master engineern kommer ju att stå med den som har penetrating i princip hela tiden ändå, och R o Fire är ju i princip bara vettigt mot treemen. Och då vill man ju ha S7 också! Visst låter det logiskt, eller är det något jag missar?

  • MR of Challenge passar helt klart bra på BSB'n. Att tvinga t.ex. en drake att springa in i fronten på ditt fullrankade dvärgblock är en fantastisk känsla (se bara till att gömma din BSB i hörnet på enheten, gärna bakom terräng så att draken inte kan döda honom :) )

    Knepet med R of Fire är väl att ge samma maskin både penetrating och Fire, samt att ge kompismaskingen bara penetrating. Två s7 boltar alltså, och sen Fire dels för att göra listan laglig och dels för att få trädmän, hydror (kanske kanske!) varg-uffe och liknande saker att svettas.

  • Åh daniel, du är så sneaky ;)

    Jo jag har tänkt på det, det känns som om de fick varsin runa av bara farten. Men jag ska försöka skaka fram 25 poäng nånstans ifrån och ge den andra BT:n en R o Penetration den också. Kanske Challange på BSB:n också, men det är ytterligare 25 poäng som måste loss nånstans ifrån..

    Några idéer?

  • edited 18 mars 2008 16:17

    Får du ta vanliga Warbanner? I så fall saknas 75 pts... :)

    Inga spontana idéer dock, förutom att banta bort en rank miners kanske :P Möjligtvis slänga ut Thanen som går med miners

  • Nej dvärgarna har bara tillgång till runor, men R o Battle är precis samma sak för samma kostnad.

    Tja, fast på Bugmans Brewery verkar åsikten vara att miners bör vara antingen eller. Antingen 20 eller 10 man. Fast å andra sidan är dom ju luttrade dvärgspelare, och därmed rätt antingen-eller i tankebanorna... :D

    Och det ÄR coolt att kunna slänga in ett fullstort block med command group och hjälte nånstans på bordet mitt i spelet. Stenhårt. Men ändå, det är ingen tokig idé att testa ta bort en rank. Det ger ju ändå 55 poäng extra att leka med. Dilemmat jag har haft är: ska en sådan unit ha kvar sin standard? 15 man får man ju nästan räkna med att de kommer att stryka med till slut, men å andra sidan är ju +1 CR nästan nödvändigt. (så jag antar att jag svarade på min egen fråga just..)

Sign In or Register to comment.