Det här med mätning och motspelare

edited 23 mars 2012 04:49 in Figurspel

Det här är ett ämne som orsakat mig mycket huvudbry, personer som "fuskar". Att jag skriver det inom citationstecken är för att det är en så väldigt knepig situation att bedöma. De allra flesta spelare gör nog då och då något som kan räknas som fusk, även om det är omedvetet. Men sen finns det enligt min uppfattning alldeles för många som gör det hela tiden av slarv och några få som gör det medvetet.

Det handlar mest om att flytta för långt. Antingen att ta bort mätstickan innan modellen flyttas och sedan flytta modellen eller att flytta med stickan när modellen flyttas. Att en modell tjänar 1-2 tum är inget ovanligt och dessutom omöjligt att bevisa under en match.

Att bara säga till är enkelt och något jag ofta gör, det brukar kunna hjälpa litegrann, en stund åtminstone. Men lite för ofta är flyttandet tillbaks som förut efter en stund. Kan man då begära något av motståndaren, som att avstå att assaulta t.ex.? Att inget går att bevisa gör det hela mycket knepigare.

Det jag vill diskutera är hur man som motspelare ska förhålla sig när det här dyker upp. Vad ska jag säga och vad ska jag förvänta mig? Hur gör ni i såna här fall? Och vad är en realistisk lösning på vad jag upplever som ett stort problem? Är det ens ett stort problem?

--

Till sist, praktiska råd för mätning:
- Håll kvar måttbandet när modellen flyttas och se till att du har kontakt med bordet.
- I ett spel som 40k, där det är många figurer som ska flyttas går det såklart inte att mäta allt. Men de modellerna som gör skillnad för om något når ska banne mig mätas ordentligt.
- Om man inte mäter ordentligt, se då till att ha lite marginaler, flytta hellre lite kort än att försöka få ut varenda millimeter.

Kommentarer

  • edited 23 mars 2012 05:49

    Händer då och då som du säger och som motspelare är man egentligen ganska chanslös. Däremot tror jag att det är ett större problem i 40k än i Fantasy för tillfället, av flera anledningar (man flyttar bara ~10 saker per runda, man får kontrollmäta t.ex. att motståndaren inte gått längre än vad som är möjligt utifrån deployment). Främst tror jag dock att det är för att spelsekvenserna i Fantasy har ändrats så att man t.ex. först mäter hur långt man måste slå på en charge, och att den är möjlig, sen slår man inte för charge range förrän man är överens och därför har motståndaren en chans att mäta han också.

    Random movement och att alltid kunna mäta avstånd under matchen fick mycket kritik i början, men jag måste nog säga att det är en av de största fördelarna med 8:th edition just för att man minimerar påverkan av slarv eller medvetna skarvningar. Genom att mäta och komma överens om innan man slår tärningar för charges, shooting eller magi så minskar insatserna, och om saker är utanför range kan man alltid välja ett annat mål.

    Jag tycker dock att man helt klart ska säga till om man tycker någon skarvar för mycket och be personen att mäta noggrant (framförallt för modellerna längst bak och längst fram i enheter). Det bästa, tycker jag, är att säga till innan om man ser en situation som är väldigt viktig. Om man t.ex. i 40k ser att en motståndarenhet är nästan exakt 12" ifrån en motståndare den vill Assaulta (vi antar 6" + 6"), så bör man säga något i stil med "det där verkar vara på håret, vi får mäta noga om de kommer fram eller inte" redan innan motståndaren har flyttat första figuren. Var aktiv och med innan saker flyttats, som du säger är det väldigt svårt att bevisa (eller ens diskutera) saker efter figurerna har börjat flyttas.

    Personligen brukar jag mäta hur långt jag som mest kan gå och sen lägga en tärning där (i 40k hade jag nog mätt ut en liten solfjäder från modellerna i utkanten av enheten åt det håll jag är påväg), och sen flytta inom den gränsen.

  • Just i 40k så är detta lätt ett problem, då man går först och sen kommer till den viktiga chargen. Har hänt att jag sett att det inte är 12" mellan 2 enheter, men sedan då det är assault phase så är de plötsligt inom 6". Mycket märkligt och ingenting att göra, då felet begicks i movement.

    Tycker också att problemen i fantasy har minskat drastiskt. I förra så var det olidligt. Någon mäter snabb och ser att de nådde, börjar putta lite på enheten, och sen är det omöjligt att bevisa var exakt de stod. Hoppas de intför premeasure i 40k också i 6ed.

    Det jag råkar ut för mest är enheter i fantasy som kanske lite väl ofta råkar blanda sido/bak förflyttning och "reform". Dvs. enheter som flyttar om sig typ 2" snett bakåt och vrider sig lite. Samt att visa spelare har magiska fast cav. som kommer runt allt och inte betalar så mycket move för att just gå runt grejer.

    På det stora hela tycker jag det inte är ett jätteproblem, men det kan störa mig ibland. Och det har hänt en par tre gånger att det varit riktigt matchavgörande grejer på turneringa, varpå jag blivit på minst sagt dåligt humör, då inget går att bevisa.

  • Jag brukar vara ganska noggrann när jag mäter och kollar på när motståndaren gör det. Det har ofta hänt att man missat eller undvikit en charge med några mm för att man tar det lugnt och metodiskt.

    Under t.ex. min egen shooting-fas brukar jag mäta verkligen hur långt det är till enheterna jag skjuter på och notera det. Om jag skjuter på en enhet med Berzerkers och ser att den är 12.5 tum bort kan jag säga "Puh, du kommer iaf inte kunna chargea mig nästa runda" och med det stoppat fusket redan där. Har även hänt att motståndaren försökt nå mig på andra rundan med då är det bara att säga att modellerna stod minst 24 tum ifrån i början och det inte finns en chans att det skulle kunna gå.

    Det är bara att stå på sig iom att det ska vara en kamratligt spel. Om motståndaren börjar bli gnällig och sur eller ignorera dig är det bara att sätta hårt mot hårt och följa alla regler till punkt och pricka. I vanliga fall kan man ju acceptera att motståndaren glömde slå för reserves och låta denne göra det ändå, men om min motståndare uppenbart försöker fuska skulle jag aldrig låta denna göra något i efterhand.

  • Just på den frågan brukar jag själv köra bandet-vid-bordet metoden. Speciellt för vagnar är det så enkelt att göra tycker jag. Har själv varit med om att folk plötsligt nått med en charge trots att jag räknat i huvudet att de inte ska göra det, t ex man ska börja mer än 18" från varandra men plötsligt så är fienden bara 5-5,5" bort när de ska chargea (jump infantry). I sånna fall är det enkelt att korrigera. Men jag har sett hur folk tjänat 1-3" under loppet av 4 movements (2 move, 2 run) vilket kan vara väldigt viktigt. I en del fall går det att säga "Vi mäter från deployment eftersom det i stort sett bara gått raka vägen" men det är inte så ofta det går.

    Just när man spelar som shooty armé mot närstridare så blir de där 0,5"/gång man rör på modellerna viktigt. Och i de fallen är det viktigast att mäta de främsta modellerna noggrant och de längst bak går att höfta på i min åsikt.

    Så jag ser inget fel i att be ens motståndare vara noggrann i mätningen av viktiga modeller. Reglerna är ju trots allt där för att följas och jag tycker inte det är "gnälligt" att spela efter reglerna. En runda shooting kan trots allt vara hela matchens skillnad för hur det kommer gå.

  • edited 23 mars 2012 09:28

    Kan bara hålla med att detta kan vara en källa till grinigheter, men att det finns vissa tips&trix för att klara sig undan.

    Först och främst så utgår jag iskallt från att nästa version 40K kommer att tillåta mätande utanför fas. Att hela tiden tillåta mätning minskar den här typen av beteende drastiskt, särskilt när det kombineras med "declarative measuring" såsom Rille beskriver ovanför.

    "Jag ställer mig på 24, 1 ifrån dina Marines, så då kan du inte skjuta Bolter på mig"
    "Jag ser nu innan du flyttar att det är 13 tum mellan våra enheter, så du kommer inte att kunna assaulta mig"

Sign In or Register to comment.