40k 6th edition!

edited 1 december 2011 00:57 in Warhammer 40k

Hehe! Nu trodde ni att jag hade någonting att komma med, va? ;)

Faktum är att jag inte hittat några vettiga rumours själv trots att jag hört folk säga saker om den.

Är det någon här som kan komma med något matnyttigt, typ när den släpps, vad som ska vara i lådan osv?

Personligen hoppas jag inte att de ändrar allt för mycket eftersom 5:e upplagan är enligt mig och många andra den bäst balanserade hittills.

Kommentarer

  • edited 1 december 2011 03:53
  • Gällande släpp så vet jag att det cirkulerat ett papper som sagt 14 juni/juli 2012 (jag som inte kommer ihåg vilken) för när det ska släppas.

  • Det va hel hel text där. Skrev ut hela luntan på jobbet å nu blir det lusläsning ikväll

  • Rent allmänt finns det väl en del bra grejer i rykteslistan, men frågan är om detta rör sig om officiellt material eller överproduktiva spelare som kokat ihop en egen "så här vill vi ha det"-lista. Man ser ju en hel del gamla regler och koncept som dyker upp i ny tappning bland all infon. På det hela taget kan man väl tänka sig att det finns fog för att nyansera spelet lite mer, men det är svårt att ge ett omdöme utan att i alla fall ha en betaversion av en 6th Ed bok i handen.

    På det mer praktiska planet undrar jag varför man redan vill få ut en 6th ed. Tycker inte att det funnits så stora klagomål på 5th Ed och det saknas fortfarande några Codex till 5th Ed (ex Craftworld Eldar, Orks och några SM-varianter).

    Just i fallet Eldar, så vore en bra fluffbaserad regel vara att alla deras reserver får +1 på sitt reserveslag, baserat på att de ständigt förlitar sig på sina Farseers och då ska ha en konstant bonus på reservslagen. Tror även att de alltid borde få välja Flank march-sidan.

    @Eldoriath: Borde vara juli med tanke på när liknande släpp gjorts tidigare år. Hoppas dock på en mer realistisk 2013 release.

  • Av det jag läst från ryktena som linkas till ser jag några tendenser som i mina ögon är negativa. Framförallt att karaktärer ska få ta både armor och inv save (men inte FnP isf), snacka om att boosta TH/SS terminators ytterligare och vanliga IC som har bra save och inv save.

    Btw, linky till pappret jag pratade om.

  • Denna ed. största problem är ju att min/maxa transporter, som man dessutom kan contesta med.

  • Jag är GRYMT taggad för denna edition. Jag började med 40k ungefär när nuvarande edition släpptes så förändringarna kommer bli stora för mig men det är något jag välkomnar!

  • Av det jag läst från ryktena som linkas till ser jag några tendenser som i mina ögon är negativa. Framförallt att karaktärer ska få ta både armor och inv save (men inte FnP isf), snacka om att boosta TH/SS terminators

    Terminators är inte karaktärer. Jag gillar det mesta av det jag läser om 6th ed. Som Tyranidspelare håller jag inte med om att 5th ed är så balanserat. - Vehicles är för bra. - Wound allocation är brutet.

  • Det är rätt mycket förändringar i allt.

    Farten på spelet är jag lite sådär velandes till. Osäker på om spelet kommer gå snabbare eller långsammare. Svårt att utläsa eller vad tror ni folket? ja ja det e theoryhammer här men aja. låt gå :p

  • Alla terminators är inte characters, men sergeanten är en character. Där kan man snacka om en kulfångare för allting som saknar AP2 och kanske även det om de är i skydd.

  • Jag är ruskigt peppad in för 6:an, särskilt då jag är Black Templars-spelare och en del rykten har gjort gällande att BT skulle få Codex ganska snart efter release (drömma kan man ju iaf!). Se Warseer och Bell of Souls

    Ett annat rykte som återkommer är en utökad definition av Chaos, vilket är roligt. Se Warseer

  • Jo, 6:an kommer förhoppningsvis blåsa lite nytt liv i spelet och införa lite småsaker som verkar vara populära idéer bland spelare, t ex olika grader av FnP, Instant Death och eternal warrior. Framförallt vad folk verkar vilja ha bort nu är ju mecha-metan som existerar så vi får se om de gör några regeländringar som uppmuntrar till med vanligt infanteri över fordon.

  • Ja, ska bli spännande att se vad som händer. Jag hoppas på ett snabbare och mer offensivt spel i stil med hur jag förstår att Warmachine/Hordes fungerar. Nu är det lite mer småskaligt, men att snabba upp spelet skulle inte skada.

  • Att spelet ska flytta sig från Mech är inte troligt. Ett fordon som kostar 280:- i butiken och 35 poäng på bordet är alldeles för bra vinst för GW.

  • Fordon lär knappast minska i betydelse. Dels för att det är så moderna slagfält ser ut och dels för att GW idag bokstavligen spottar ut "STORA"-kits. Därför är fordon lämpliga att satsa på.

    Det som verkar tämligen klart är att det kommer att släppas mycket, mycket mer i plast. Tror vi får se 3x Crisis-suit-boxar och Great Knarloc till TAU, 3x Ogryn-boxar till IG, Plast terminators till CSM osv om man följer hur deras produktsläpp sett ut senaste året. Tror att målet ligger på att "mycket ska bli mera". Alla WFB-arméer verkar få monstrous infantry och gigantiska åbäken till monster/maskiner, så då lär väl W40k se samma utveckling?

    Spelmässigt tror jag också på en uppskalning av poängstorleken successivt, med reservation för att det mycket väl skulle vara troligt att de släpper ett "Special Op's"-codex dryga året efter en ny regelbok, för att där släppa en Combat Patrol-liknande regelsamling för att återknyta till småslagen.

  • Dels för att det är så moderna slagfält ser ut

    Ja, modern mekaniserad strid går ut på att parkera massa stridsfordon med c.a 3 cm mellanrum, helst 28 stycken på en yta som en halv fotbollsplan. ;0)

  • Säger inte att man måste röra sig bort helt, men skulle vara trevligt om infanteri blev mer än "något måste ju hålla objektiven/göra mina fordon scoring" som det är lite väl mycket av idag imo.

  • edited 10 januari 2012 15:34

    @Trukson:
    Jaja... W40k har ju sina brister i genomförandet av fordonsreglerna... och IG-spelare får ofta betala dyrt i trängselskatt.

    @Eldoriath:
    Fast är inte detta resultatet av att folk spelar mer för att vinna än för att ha kul? (Umeå är ju väldigt turneringsinriktat).
    Sen är det säkert lite av RAW vs RAI... eller?

  • Kanske, men också för att infanteri har blivit relativt sett "värdelöst" i många arméer för att fordon blivit bättre/billigare. Metan består lite av "hur många AT vapen kan du klämma in och samtidigt behålla en halvhygglig Anit-infanteri kapacitet". Så, om infanteri slutade vara "värdelöst" och ett faktiskt alternativ skulle det bara vara positivt i mina ögon.

  • Faktiskt är det inte så svårt att lösa... om man vill. Ge alla infanterister en regel som ger dem "rending" fast endast mot fordon. "Rending" gäller då endast på omodifierade S och inga vapen med egna regler kan användas med denna regel. Regeln ska motsvara infanteriets improvisationsförmåga till att stoppa fordon med molotovs, "sticky-bombs", kasta saker i avgasrör, trycka in saker i pipan på vapnen, täcka för kikhål för förare/skytt osv. Denna regel måste dock balanseras ytterligare då den lätt blir orimligt bra. Varje 1 som infanteristerna slår innebär en "casualty" (ev med möjlighet till att slå ett save).

    Helt plötsligt blir de där horderna med billiga trupper något att oroa sig för, även för tyngre pansar.

  • Låter faktiskt som en rimlig balansering för att hjälpa, kanske framförallt, nids. Men, men. Det är ju bara halvåret kvar nu innan man får se vad de hittar på =)

    Ryktet om att man ska kunna skjuta ett skott på full längd när man går och två när man står stilla med rapid fire tycker jag låter som riktigt intressant och kanske kan hjälpa göra infanteri mer värt igen.

  • Det är ju det jag menar. Man måste inte göra det svårt regelmässigt för att skapa lite balans. :)

    Sen hoppas jag själv att några gamla godingar till regler som verkligen gjorde spelet bra och taktiskt ska smyga sig tillbaka in i spelet. Främst saknar jag Target Priority - dvs skjut närmaste om du inte klarar Ld-test. Sen även de gamla reglerna för wound allocation med att man endast kan sätta ut "roll-to-wound" på modeller som faktiskt är LoS. Hatar (trots att jag är IG-spelare) dessa Imperial Guard 10W heavy weapon-teams. (Jag menar, man måste ju våga offra sina trupper om man ska kunna vinna).

  • Jag är inte helt säker om det vore bästa lösningen. Men att göra horderna till något mer intressant än som mänskliga sköldar skulle vara en klar och rolig förbättring.

  • edited 21 januari 2012 07:05

    6th edition-reglerna finns ute på nätet redan sedan länge, här är länk (och en 90-sidig/300 posters tråd kring förändringarna): DakkaDakka, 40k 6th ed

  • Antar att det är versionen som hävdar att den är från mars 2011, dvs ungefär året gammalt? Har läst igenom den och det verkar intressant och bra, testade en 1000p strid med en kompis och resultatet var intressant. Finns några tweaks kvar att göra men det kändes som väldigt intressanta och roliga regler i överlag.

  • Kikade på det dokumentet från DakkaDakka och det är på sin höjd en beta-version, förutsatt att den är "äkta".

    Dels finns det stavfel, även om detta ej är signifikant för en beta så finns det dels det andra lite mer svårförklarliga, nämligen att dokumentet inte blivit borttaget och bortjagat av GW's advokater.... De är ju riktiga upphovsrättshökar och de skulle enkelt kunnat lägga tryck på DakkaDakka. Antingen direkt eller via deras web-hotell för att ta bort alla länkar till det dokumentet. Att det ligger kvar säger en hel del för mig. (Kan också innebära att de jagat läckor i bland sina speltestare så olika ord är felstavade i olika versioner av dokumentet, samt att det är kraftigt reviderat regelmässigt jämfört med den version som blir v.6.0)

  • Tja, samma dokument slog de ner på ashårt när det kom ut på warseer. Så pass hårt att det inte hann ligga uppe en dag före det togs ner om jag kommer ihåg rätt.

    Men sen har ju GW gått ut och dementerat att det är äkta, och iom att de gör det kan de inte lägga krav på att folk ska ta bort länkar eftersom det inte tillhör dom.

Sign In or Register to comment.