VC och fantasy nybörjare

edited 13 januari 2012 11:55 in Off topic

Tjo

Har totalt fallit för dom ny VC och det är stor chans att jag kommer börja lira fantasy, har inte lirat det förut så jag har dålig koll på det mesta. tänkte använda denna tråd för att kunna ställa lite frågor framöver.

mina två första frågor är hur man ska beväpna sina skelett, är det handwaepon/shield eller spear/shield som gäller? sen vilken unite size ska man eftersträva?

Kommentarer

  • edited 13 januari 2012 13:57

    Tjena,

    Kul att du är sugen på fantasy! Personligen skulle jag säga att hw/shield nästan alltid är bättre, du får en extra 6+ ward save (perry), och eftersom skelett mest ska ta stryk föredrar jag det framför spjut. Unitsize får vi nog återkomma med efter man fått lite erfarenhet av nya boken, men runt 30 känns ju som en bra start.

    För att utveckla det lite mer; större horder av skelett med spjut kan säkert också funka bra i nya boken, 50+ deployat horde kommer inte flytta på sig i första taget, kostar bara ca 280 pts och slår med upp till 40 attacker. Det krävs dock att man backar upp dem ganska bra, och stödjer dem med diverse magier för att de ska kunna döda något.

  • Om du utrustar dina skelett med spjut och har en mortis engine (ger 6+ regen) i närheten så har de lika stor överlevnadschans som hw/shield skelett men de får slåss i ett extra rank :)
    Jag tror att skelett är rätt bra i stora enheter, en hord på 50+ är hur hårt som helst! :D Kan tyvärr inte säga så mycket annat då jag föredrar ghouls framför skelett ^^

  • Jag har dessutom hört rykten om att den "uppgraderingen" skall vara gratis. Tror att det kanske eventuellt kan vara värt det... Men bara kanske, om jag har fel och det kostar poäng att byta så skulle jag ur ett speltekniskt perspektiv mest trolig låta bli. Men stora enheter med spjut ser ofta ganska nice ut och det finns ju en poäng i det.

  • Det är gratis att byta till spjut :)

  • edited 15 januari 2012 13:25

    Den där extraranken gör inte så ofta speciellt mkt. men jag tror att man kan tänka lite annorlunda när man spelar enheter med "unstable" eftersom att man inte behöver ta hänsyn till steadfast. Vet inte om det finns på Fantasia men Mantis gör riktigt billiga odöda som ser ok ut.

  • edited 18 januari 2012 14:30

    Tack för kommentarerna, har dock inte bestämt mig för hur jag ska göra :P ....

    har slängt ihop en 1500 pts lista som folk gärna får komma med kommentarer till.

    --Heroes--

    Vampire - red fury - talisman of preservation - lvl2 - additional hand weapon

    Necromancer - lvl2 - book of arkhan - master of the dead

    --Core--

    10 dire wolves

    20 zombies - musikant och flaggbärare

    28 crypt ghouls

    40 skeletons - full command + banner of eternal flame

    --Special--

    corpse cart - unholy lodestone

    3 vargheists - vargoyle

    --Rare--

    varghulf

  • Ser bra ut du får bara va försiktig med vargaistens Frense osså hoppas du får in master of the dead på necromasern

  • Kan man på nåt sätt förhindra frenzy? kan dom använda generalens ld?

    Sen angående master of the dead, är den verkligen värd? kommer man inte ha svårt nog att hålla enheten uppe vid 40 medan man tar stryk?

    Hur ska man bygga upp skeletten, ghoulsen och zombies enheterna är det 5 i bredd och satsa på ranks som gäller?

  • Jo du anvender generalens så hål dem nära honom eller vänd dem så dom har röven mot fienden tills du har möjligheten att flyga iväg och ställa upp dig för en bra charge

    Om master of the dead är värd får du nog pröva dig fram

    men en sak du skulle kuna göra är dra ner zombierna till 20 osså ställa necromanticern i den bakom rsäten av armen och använda poengen till ett 5+ ward på mpyren som troligast vill gå i frånt linjen

    skelet och zombies borde gå 5 i bredd gohlesn kan du testa att horda om du möter lite mjukare motsondare annars typ i alla fal 7 bred för att få ut något av de extra attackerna

  • Ser ut som en shysst 1500pts lista, men som Fellman säger så är ett ward save på vampyren bra att ha! (om han ska slåss vilket de flesta kommer göra i nya boken)

  • Ska du inte har corpse carten som mount för din necro? tänkte bara på den bonus du får för att kasta nehek, jag fick känslan av att den kan va najs att ha bakom sina block av skelett och zombies och bara boosta men nehek + asf + extra d6 för loadstone. Tänkte bara då hamnar han inte ur range för likvagnen bara.

  • edited 16 januari 2012 18:53

    Tror tyvär man bör motstå frästelsen att ställa sig på corpscarten hur coolt den må va då man inte har råd att få honom dödad av en canon/stonthrower

    men corpscarten borde funka skit bra till armen då Alveys strik first ger gholsen rerol to hit mot I3 och vampyren mot deet mesta

    Skulle låta gohlsen gå skälva 7 eller tio bred och grinda sin motstondare då dom slår bra och ta vamyren bland skeletn där skadorna han gör plus skeletns ranker borde bryta stedfast block

    medans 3 vargheists och en varghulf borde göra pölsa av en flank

    sedan när du blir mer varm i kläderna kan du testa att splitra hundarna till två femmaor och anvenda dom för att styra bort foks charges mm

  • edited 18 januari 2012 06:31

    Tack för alla kommentarer!

    Av det jag läst mig till så känns det som fellman säger, han blir väldigt exponerad och kan lätt få smaka på en kanonkula om han har otur :P

    Har gjort en liten förändring på listan, vampyren fick ett 5+ ward och tog bort 10 zombies för att få råd med det.

    om jag ska köra mina skelett 5 i bredd, ska jag köra dom med svärd och sköld då kanske? ( har f*n svårt att bestämma mig :P )

  • 5 i bredd är de antagligen bättre med HW/Sköld, om man kör horde av 10 kan de (kanske) vara bättre med spears :)

  • Jag skulle ta bort vargarna istället. Jag tycker inte dom är värd poängen.

  • Klart du ska ställa necron på kärran! Shamaner ska på spindlar och vampyrer på tronen. Att vara rädd för kanonkulor är ju som att inte spela dvärgar överhuvudtaget för att man är rädd för purple sun!

  • dog anväd er inte av corpsecarten tills den blitt eratad. den har movment 4 chariot... så den haltar efter i armeen.

    det som jag har läst mig till och tycker är vetting är att köra necron med master och sätta han nära båda blocken med skelett och zombies så får du ut dubbel effekt av 1spell. så lär du nog få horder rätt fort. skulle byta ut screaming banner emot flamingbanneret ifrån boken då du inte har så mkt emot reg monster.

    jag säger då behåll hundarna, eftersom dom är billig flankenhet.

    skulle sätta in batswarms istället för corpscarten :)

  • Gjort några fler ändringar

    gett vampyren 4+ ward, necromancer har fått master of the dead, och skeletten flaggan som ger dom flaming attacks. var tvungen att ta bort 2 ghouls.

    angående att sätta necro på corpe carte så går det väl inte? då spräcker man väl 25% pts på heroes?

    sen en till fråga, när man lirar vc så och kan öka vissa av sina enheter över startvärde, hur många modeller måste jag ha på sidan som potentiellt kan komma i spel. tex min 40 manna enhet skelett, hur många fler skelett ska jag ha på sidan för att master of the dead ska fungera bra? 10 extra eller typ 40 st ...

  • angående att sätta necro på corpe carte så går det väl inte? då spräcker man väl 25% pts på heroes?

    Utan att ha poängen i närheten så låter det väldigt troligt att necro + corpse cart blir för dyr.

    sen en till fråga, när man lirar vc så och kan öka vissa av sina enheter över startvärde, hur många modeller måste jag ha på sidan som potentiellt kan komma i spel. tex min 40 manna enhet skelett, hur många fler skelett ska jag ha på sidan för att master of the dead ska fungera bra? 10 extra eller typ 40 st

    Finns egentligen inget bra svar på den frågan då det beror mycket på din armé, en armé som kör på flera necromantiker som står bakom Zombies och raisar kräver såklart mer modeller än en som inte gör det.

    För ditt fall med skelett så kommer du raisa upp till 8 skelett per casting, så ungefär det dubbla låter ju lagom (16 extra). För Zombies raisar du upp till 14 per casting, så då kanske 30 extra är bra.

    Raise Dead är ingen dålig spell heller men den kräver ytterligare mer modeller. :P 2D6 + 3 modeller i grund (antingen Zombies eller Skelett), samt möjligheten att raisa ännu fler. Jag föredrar skelett och om du redan har 40 st med 16 extra för att raisa så bör du bara behöva kanske 10 till för att effektivt kunna använda Raise Dead.

  • Ta necro som lord så har du massa poäng att använda. Du kan t.ex. ta en lvl3 necro och en lvl 1 vamp istället.

Sign In or Register to comment.