eldar lista, kommentarer pls

edited 10 oktober 2011 14:09 in Warhammer 40k

Ultran

Counsil - 4locks (2destru, emb, enhance) 2 spears

Farseer - bikes. spear, doom, fortune

10 avengers - ex blade, shimmer

2*3jetbikes - 2 cannons

5 dragons - ex tank, crack

3*wave - Eml, star, laser,stones

2*prism - holo, stones

faclon - lance, holo, stone

1810pts landar det på, Har en tanke på att ta en till dragongrupp fast lite för mkt cheese. Skulle haft någon fler scoring med? 2 gruppers rangers kanske? 1 grupp rangers och 1 grupp stormguardians med flamers? eller kanke 1 st ormgrupp och warlock med destructor och spear i en av grupperna. då har jag lite poäng kvar, till 1 dragon till och 2 bikes kanske? Kommentarer synpunkter på listan duglighet?

Kommentarer

  • Jag tror att du har för lite scoring. Visst, cyklarna är snabba och kan hålla en hel del. Men kommer de in tidigt kommer vanligt knatter att ta ner dem. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med LOS-blockers på ett normalt bord (och ännu färre på ett Fanatic-bord) för att gömma sex cyklar.

    Councilet ser väl hårt ut på pappret, men när du väl missar ett 3+/4++ så känns det direkt. Kanske en bra idé att buffa in en eller två muppar till?

    Vad gäller Troops hade jag nog lagt till Guardians eller Rangers (även om Rangers nästan alltid verkar hamna i strid om man inte möter en skyttelinje) för lite baslinjesäkring. Eller är det Avengers som ska göra't?

    Behöver du verkligen en Exarch till bägge drakenheterna? Där kan du spara lite poäng...

    Verkar hur som helst vara en snabb lista, och sådana är roliga att spela. Lycka till!

  • jag skulle föreslå dubbla shuricats och bladestorm på avenger exarchen. släpp lös stormen med eldrad i närheten så har du 33skott som rerollar hits och wounds på s4 ap5 range18''

    • mer scoring... Guardians med en bright lance/rangers som står vid home objective vore bra...
    • 5 fire dragons gör vilken tank som helst till ett vrak utan en exarch
    • Skulle göra ditt council 2-3 man större ... lite, lite med 4+ farseer.
    • ultran = eldrad? Vet inte riktigt om man ska ha 2 stycken dyra HQs som eldar...och båda dina tar en hel del points

    iof vad vet jag... Aldrig spelat eldar, men det där är vad jag skulle kolla närmare på

  • Tack för alla kommentarer :)

    serpent - ska fundera över exachen där. Garang - tycker dock cats är ovärt jämfört shimmer då man bara tappar 5skott och får 5+ inv i cc (reroll med fortune.) men måste nog speltestas åh säga vad som e bäst. kendal - hmm nja har funderat på att hq poängen är för mkt, om man får tillbaka det? större counsil it is.

    mer tips :D

  • Tror dea skulle gilla det här tipset: Spela testa mycket och lyssna inte för mycket på folk på internet ^_^

    dock så har de flesta spelare jag sett som spelar eldar har ett gäng warwalkers med dubbla scatter lazers... Short range though... Men med Eldrad kan man vara elak och ställa dem jätte kasst till utanför line of sight och sedan redeploya dem för att komma inom line of sight/range och skjuta saker,

    (kan han sätta saker i reserve på samma sätt som Malys kan?)

  • Det lilla jag lekt med Eldar säger mig att Falcons är alldeles tillräckliga att transportera trupp i. Alltså kan du dumpa en Waveserpent. Frågan är om du behöver 2 Fire Prism. En Wraithlord kan ofta vara elakare och bättre investerade poäng. Den suger åt sig inkommande eld och tål en hel del.

    Jetbikes är ju redan påtalade och jag instämmer. Mer marktrupp och det är inte helt fel med ett tungtvapen (och/eller en warlock). Rangers är alltid bra att ha, speciellt om de uppgraderas då de kan jävlas med stora Tyranider på ett bra sätt. Sen är väl frågan hurvida två Farseers är bra. Snarast att leva väldigt farligt mot t ex Grey Knights. Lägg till någon närstridsaspekt (Banshees eller Scorpions) istället. Ska du tvunget ha bikes är Shining Spears bra.

    Fast jag tenderar nog slutligen att ändå hålla med Kendal: Speltesta dig fram och lyssna lagom lite på nättipsen. Allas tips är ju utifrån deras egna preferenser och spelstil. Du måste ju hitta en armé som passar just dig.

  • Inte kollat så jätte noga på shining spears... Men är inte mainstream eldar elite biker enheten seer council?

    Vad är de stora skillnaderna mellan dessa?

  • Kristofferthorneus, du vill inte ha avengers i cc, dom blir köttfärs om dom möter något bättre än typ guardian defenders (och det säger en del)

  • Avengers med Asurmen och en Exarch är däremot asjobbiga. Men vill du vara mästertrollis så finns det väl inte plats...

    Sedan kan man väl diskutera roligheten i att bara ha små enheter krafstrupper i Falcons. Fördelen med Wave Serpents är att de är tåliga, hyfsat knattriga/pangiga och dessutom är ena jävlar på tank shock. Med Star Engines kan de dessutom göra om det igen i samma runda!

  • kendla - absolut det håller jag med om, men tips och tricks ifrån folk som lirat mer 5th ed än jag är aldrig fel. Garang - dock är det lite svårt åh hålla dom ur combat efter dom har smattrat iväg sin salva ^^ så i comboat kommer dom nog förr eller senare dock. herrnilzzon - true that

    tackar alla igen

  • Kan dumpa min egen eldar lista som jag prov spelade en gång i tiden:

    Eldar 1998 Points

    • HQ (1/2)points 140point

    Farseer, Runes of Warding, Spirit Stones, Fortune, Guide

    • Elites(1/3) 80 points

    Fire dragons(5)

    • Troops (5/6) 708 points

    Rangers(5) , Pathfinders(5)

    Dire avengers(10), Exarch, blade storm

    Dire avengers(10), Exarch, blade storm

    Dire avengers(10), Exarch, blade storm

    Dire avengers(10), Exarch, blade storm

    • Dedicated transport (4) 520 points

    Wave serpent, Twin-linked missile launcher, Shuriken cannon

    Wave serpent, Twin-linked missile launcher, Shuriken cannon

    Wave serpent, Twin-linked missile launcher, Shuriken cannon

    Wave serpent, Twin-linked missile launcher, Shuriken cannon

    • Heavy support (3/3) 540 points

    Warwalkers(3), Scatter lazers(6)

    Warwalkers(3), Scatter lazers(6)

    Falcon, Bright lance, Holo-fields

    rätt spammig... fick som sagt aldrig igång så mycket lir med det (moddade den inte)

    Dock så var den elak... En hel del anti tank som dödade transporter, dire avengers som hoppade ut och backade + sköt för att så småningom bladestorma och kuta in i close combat... War walkers dödade det dom tittade på, Fire dragons poppade stora saker så som landraiders, Pathfinders höll objektiv och var allmänt dryga, farseern fungerade som en force multiplier samt som ett någorlunda billigt HQ för det han gjorde(guide och fortune på ett par avengers gjorde dem tåliga + dödliga... för att inte tala om att slänga guide på ett warwalker gäng...)

    Måste dock säga att falconen passade lite half dåligt med dragons...dragons vill nära... det ville inte falconen

  • det tackar vi för :) ska funder aoch klura

  • Har du pengen för det skulle nog inte en enhet till med FireDragons skada för om första gruppens transport går ner har du inte jätte mycket som tar had om fordon

  • true that, ska fundera på saken

Sign In or Register to comment.