Börja spela.

edited 26 augusti 2011 11:28 in Warhammer 40k

Jag har aldrig spelat med warhammer förut och kan inte någonting om det, men börjar bli smått intresserad. Vart ska man börja, läsa enbart regelböcker och lära sig det eller åka och titta på turneringar ? Är nyfiken på detta och skulle vilja börja :)

Kommentarer

  • edited 26 augusti 2011 12:06

    Du lär dig genom att läsa reglerna och genom att spela. Grundboxarna brukar ha bra introduktionsscenarion som du kan spela igenom med någon kompis. Då gås reglerna igenom lite i taget och det blir ganska lätt att komma igång.

    Så endast genom att spela, spela och spela kan du lära dig. Du tjänar ganska lite på att titta på andras spel om du inte kan reglerna. Då kan du nämligen inte se vad för taktiska drag spelarna gör.

  • Om du bor i Umeå kan du provspela på Fantasia (butik här i stan http://www.fantasiaweb.se/ ) Där kan du också hitta olika event som är bra för nybörjare så som målarkurser, bring in battle samt spelkvällar.

    När du väl kommit igång och byggt sådär 1000 poäng (En armé som är "standard" för mindre turneringar(iallafall i warhammer 40 000)) så skulle jag gå med som medlem i FUSK, vilket är en förening för figurspel etc. Där kan du hitta mer folk att spela mot (blandannat genom olika trådar på stridshammaren där man kan söka matcher), samt delta i turneringar osv.

  • Man lär sig mycket av titta på när folk spelar, läsa lite i regelböckerna själv och så pröva spela så smått också. Helst att blanda alla tre sakerna. Sen är det inte fel att börja måla och känna på det eftersom det är en väldigt stor del av hobbyn. Var i landet befinner du dig?

  • Bor du i Umeå säger jag som Kendal, kika in på Fantasia så ser vi till att du kommer igång ordentligt

    //Andreas Fantasia

  • Målandet har jag lite koll på, har målat till och från i ett par år så de ser hyffsat ut iaf ^^. Jag bor i Valdemarsvik, 5.5 mil söder om norrköping. Men är det någon större spel/regel/strategi skillnad på 40k och fantasy?

    Tyvärr dea så bor jag 80 mil från er :P.

  • Tror det finns forum för södra Sverige...stridshammaren är väl mest norrlänningar(umeå?). Skulle kolla vad det finns för butiker/föreningar där du bor

  • edited 26 augusti 2011 16:50

    I Norrköping finns efter lite snabbt googlande en spelförening som heter NROK som verkar ha en aktiv figurspelsdel (452 trådar om 40k), du kanske skulle ta kontakt med någon där?

    Självklart är du välkommen att fortsätta att hänga här på stridshammaren! För att svara på din fråga angående skillnader i 40k och Fantasy så är det i grunden samma regelsystem så när du väl kommit igång brukar det gå ganska lätt att "hoppa mellan" systemen. Dock finns det en hel del skillnader i hur systemen "känns" när man spelar, men det handlar mer om personlig smak.

  • Spelen är som Trukson skriver relativt lika, men har också minst lika stora skillnader.

    De flesta arméerna finns representerade både som Fantasy och Sci-fi i olika tappning.

    Warhammer 40,000 är lite rörligare och snabbare. Fordon gör att man snabbt omgrupperar och fler har tillgång till artilleri mm. Alla figurer flyttar sig individuellt men med krav att hålla sig inom visst avstånd från varandra.

    Fantasy har stora enheter som förflyttar sig i stora block, där varje modell som regel ska stå i baskontakt med andra modeller i enheten.

    Vissa andra skillnader finns också, men jag tror du ska titta på vad som intresserar dig och dem du kan tänkas spela med. Är det fantasy eller science-fiction som intresserar. Är det kavalleriattacker med tungt bepansrade riddare eller stridsvagnar som dundrar fram över fälten som lockar? Games Workshop har ganska bra översikt på alla sina arméer för alla sina spel på sin hemsida, så titta på vad som du verkar gilla och låt det styra.

  • Svararna ovan har nämnt många bra synvinklar på de olika spelen men jag skulle ändå vilja klämma in att om du står i valet och kvalet om vilket av spelen du ska spela så bör du ta dig en liten funderare på hur du ser på hobbyn.

    Då syftar jag alltså på om du i första hand gillar figurerna, eller spelandet (i ditt fall tanken av spelandet); om du i första hand gillar att måla och trixa med modellerna så ska du självfallet välja det spel där de modeller du gillar mest finns.

    Är det spelet som drar dig så är det bästa du kan göra att ta dig till NROK eller ett annat ställe där de spelar och se på/fråga/prova. Det sättet väger helt klart över att försöka förställa sig spelet från att läsa regelböcker.

Sign In or Register to comment.