det här med fluff.

edited 9 juli 2011 09:18 in Warhammer 40k

Efter att ha läst klart de hittils publicerade HH-novellerna och märkt bla. dark angels och ultramarines egentliga orsaker till "förseningen" till kära lerbollen vi kallar jorden, eller vad sägs om berättelsen i Legion och avslutet på den. Är det en mindre subtil förändring av fluffet som är i görningen, igen?

Kommentarer

  • GW har friskrivit sig från något ansvar i att deras bakgrund kan förändras genom det mantra om att "mycket är höljt i historiens dunkel" och att få egentligen längre vet sanningen/det mesta är myt osv...

    Vad är det specifikt du tänker på som är förändringar?

  • Vi behöver även komma ihåg att det aldrig sagts att Black Library "fluff" är sanning, dvs. tillhör spel-storyline:n. Så det är inte omöjligt att t.ex HH-böckerna innehåller en hel del saker som inte behöver stämma överens med fluffet i arméböckerna och regelboken bl.a.

  • BL-böckerna skrivs dessutom av pocketförfattare som i vissa fall har en mycket vag bild av 40K-universumet. Då kan det hända saker som att en helt kompani Blood Angels utplånas i en bisats...

  • Får väl instämma lite med Serpent där. En del författare har oerhört dålig pejl på fluffet... andra är briljanta och skriver så starkt att de istället blir en del av "sanningen" (typ Dan Abnett med Gaunt's Ghosts).

  • edited 9 juli 2011 17:03

    Jag tror de (GW) håller rätt god koll på Horus Heresy fluffet men jag gillar mycket att det finns olika sanningar. Att historien skrivs om känns logiskt.

  • edited 10 juli 2011 03:40

    Håller med Sven.

    Bland det första man får lära sig då man studerar historia: Framtiden är lätt att förutspå men historien förändras alltid. ;)

  • edited 11 juli 2011 16:24

    Ett annat exempel på fluff som inte känns helt klart är DE:s tidiga historia och Asdrubael Vect. Nu är jag ingen inbiten expert direkt på eldarfluff men vad jag har läst i codexet så nämns det ingenting om t.ex. att Vect skulle ha varit född redan innan fallet, det nämns bara att han kom från en lägre klass och arbetat uppåt. Däremot kan man läsa i "The Torturer's tale" att han själv hävdar att han var med och grundade staden efter att han lett överlevande från fallet in i webvägen.

    Personligen tycker jag att det är kul med just det här med att "mycket är höljt i historiens dunkel". Det ger ytterligare krydda till hobbyn. :)

  • edited 20 juli 2011 15:34

    Fast om Vect nu hävdar det, så är det inte olikt många andra framstående personer som har påstått/påstår lite av varje om sig själva...

  • Har fått känslan av att Vect gärna höjer sig själv lite extra i sina och andras ögon. Och ska man verkligen lita på vad en Dark Eldar säger. Känns inte som en riktigt pålitlig ras fråga Tau bara.

  • Det är det jag menar.

    Det är det som gör det mer spännande om man inte vet exakt allt om alla rasers bakgrund. Att vissa saker är väldigt osäkra/tvetydiga osv.

  • Jag minns när 3rd Ed Eldar kom ut - det var en ögonöppnare när de beskrev rymdalverna som mer självcentrerade och extremt "ändamålen helgar medlen". Att de fick en liten vass kant mitt i alltihopa. Innan hade de mest varit extremt goda High Elves in Sapce. Det gillade jag.

  • Jag tror det här är ett bra exempel på varför jag inte gillar nya GK.

    Förut hade dom massa häftigt "gömt i det fördolda" och "unknown", sen när nya boken kom ut så fyllde dom i alla hålen.

    Och jag hade kunnat ta det om det inte va så att dom bara la till skräp.

    För jag tror att de flesta kan hålla med att 40k skulle va mkt mer tråkigt om alla hål var fyllda, all information om vad alla gör hela tiden (typ) fanns. Ingen plats för ens fantasi, bara pang på papperet, det hände, och/eller så har det alltid varit.

    Mycket mer tråkigt.

  • Jag är numera riktigt, jag vet inte. verkar som de tappat greppet linjärt i storyn genom "The outcast dead".

Sign In or Register to comment.