Citadel Finecast - GWs senaste påhitt

edited 16 maj 2011 15:27 in Off topic

Annonsering av en ny linje kallad Finecast

Detta skall då vara en övergång från metall till resin alternativt delvis i resin kombinerat med något annat material (plast?). 120 Figurer i första steget som kommer att släppas i begränsad upplaga till en början. Om man tänker på hur råvarupriserna på metall gått upp under de senaste åren så är det väl inte en helt ologisk utveckling, men att man valt resin som material är överraskande.

Skall komma en utannonsering om exakt vad detta är för något måndagen den 23e, någon som har lust att spekulera fritt fram tills dess? Kanske är det någont som inte alls köper detta och tror det är något helt annat?

Resin i sig ger ju möjligheter till mer detaljerade figurer ala FW men å andra sidan så kommer halten gjutskägg och dåliga gjutningar sannolikt att gå i höjden. Såg en eventuell lista på figurer och priser till releasen på dakkadakka och priserna kommer ju inte sänkas om vi säger som så... kanske är det tur att man vuxit till sig och inte köper precis alla figurer man vill ha längre ;)

Kommentarer

  • edited 16 maj 2011 17:24

    Min första tanke var att de vill in på "enstaka-figur"-målarna, som väljer en modell de verkligen gillar, med hög detaljrikedom och lägger ned stor energi på att måla den bra. Tittar man på hur sortimentet med övriga tillverkare förutom Citadel/GW/FW, ser man att marknaden har ökat de senaste åren. Många fler figurspel och figursortiment har släppts - och man återfinner dem t ex på CMON.

    Resintekniken är för övrigt väl utprövad av FW nu. Man har precis alla kunskaper man vill ha och produktionsmöjligheter för det.

    Sortimentet tror jag kommer att bli "den här var cool, men ingen som platsar i ordinarie sortimentet"-grejorna som skulptörerna gjort. Kan tänka mig både samlarmodeller av olika karaktärer, men också "odd-balls" som de gamla familiarerna, Ork Rockerz och Skelettet med M-16 och bandana. Även att de samlarmodeller de hittills släppt i metall, t ex cavesquig jakten där en nightgobbo jagar en liten squig... och jagas av en större squig, eller Felix & Gotrek dioramat med 5 modeller.

    Förhoppningen kanske är att man tar in modeller som aldrig kommer få stats, men som är av vikt. T ex finns det 18 primarchs jag väldigt gärna skulle vilja se, samt att Horus Heresy serien har en del karaktärer som Nero, Vipus, Sigismund, Garro m fl som absolut skulle kunna föräras målningstid och hyllplats.

    Vi får snart veta vad det innebär. Är i alla fall nyfiken.

    Edit:
    Snokade runt lite och fann att denna Finecast som de verkar få till något stort och speciellt endast är en reanimering av gamla modeller. Läs den långa listan på figurer och de lite väl saftiga priser de tänkt sig här .

  • Låter faktiskt lite intressant då jag befinner mig i målgruppen av folk som köper modeller ibland bara för att måla upp och ha. Av listan som nilzzon linkade till såg jag inte något direkt som jag kände mig sugen på att köpa, möjligen DE mandrakes och Lilith (och då spelar jag inte ens DE). Men jag håller mig reserverad fram till att jag ser något.

  • För mig som HATAR metallmodeller låter det också som en bra nyhet. Chansen är väl fortfarande stor att man konverterar eget av den eminenta plasten, men nu har man iallafall möjligheten att köpa den "officiella" modellen!

  • Jag tycker det låter korkat, om dom bara använder samma gamla figur fast i nytt material.

  • Om det bokstavligt talat är samma figur i nytt material är det ju bara "Meh!". Är det däremot samma figur men med mycket mer detalj(er) så kan det vara intressant och värt.

  • Som målare så är jag bara glad över detta!! Det är resinmodeller som eavy metal målat hela tiden. Blir skarpare detaljer och om det är bra gjort och kvalitetskontrollerat så blir det ofta mindre att rengöra också. Tycker priserna ändå ser ok ut. Det blir vanligtvis mer jobb med resin i och med att formarna håller mycket sämre.

    MEN. resin är ju inte direkt nyttigt. Jag undrar om det här är så bra idé för kidsen.

  • ... och hur många småkids rensar bort gjutskarvarna? ;)

  • Synd bara att nästan alla modeller går upp så mycket i pris. Jag bryr mig inte om min rock-lobber är i metall, plast eller något annat material. Bara den håller.

    Att kalla det för citadel finecast är bara en ful marknadsföringsstrategi i och med att man inte har råd att gjuta metallgubbar längre. Det är ju samma modeller, bara ett annat material...

  • Ska bli väldigt intresant att verkligen få se och hålla i de ny figurerna då vad Resin kan vrigera något grymt beroende på vad mer man blandar i det och att generalisera och säga att "det är resinfigurer" borde motsvara att säga min bli är gjord i metal.

    GW inriktar sig jui mot en relatift ung publik så förhopninsvis har det valt något som är lite mer lätthnaterligt ern ForgWorls rezin

  • edited 31 maj 2011 03:01

    Ja, detaljerna är ju skitsnygga men det finns än så länge många brister på modellerna som kommer ut.

    Han är inte särskild nöjd som skriver recensionen. ;) Förhoppningsvis kommer bristerna att korrigeras längre fram.

    http://forums.relicnews.com/showthread.php?260291-Citadel-Finecast-Review

  • Jag har grejjat med min finecast Coteaux igår och kan bara säga att so far så slår finecasten metall på alla sätt lättare färgen fäster bättre skarpare detaljer och lättare att rensa. jag betalar gärna 15 spänn mer för figurer i finecast än metall. Finecasten är också väldigt annorlunda än vad forgeworld resinen är den är mjukare och inte lika spröd.

    Nu har jag bara tittat på min en gubbe men det var inga bubblor i resinen men har hört att det kan finnas.

  • Fortfarande har resintekniken kvar problemen med bubblor efter gjutning. Dels har båda de modeller jag köpt påvisat ett flertal bubblor vardera. Dock inga alltför katastrofala, men ändå återfinns de. GW visar själv på att de är fullt medvetna om problemet, men då det är långt billigare i tillverkning och inte minst frakt, är resin ett självklart val ur företagsekonomisk synvinkel. Man väljer istället att predika Finecast-evangeliet i senaste WD, där man också gång efter annan lyfter fram "hur enkelt det är" att laga allt med superlim.

    Detaljerna är dock generellt riktigt bra. Materialet känns trevligt i handen och mot penseln. Det är lätt och tämligen tåligt.

    Som JonaThan! lyfter fram med sin länk, återfinns dock ytterligare otrevliga fel. Förvrängning (warping) är inte alls kul och noterar efter jag läst den länken att min Commissar Lord nog också har råkat ut för detta (...eller en Le Fort III fraktur). Värst är nog länken från ett annat inlägg i den tråden. Skulle jag få en sådan produkt, skulle återförsäljaren allt fått byta på direkten: Raptor disaster

    Jag är i nuläget kluven. Resinen har stor potential, men når inte riktigt fram än. Framför allt motiverar den inte prishöjningen. =/

  • Som JonaThan! lyfter fram med sin länk, återfinns dock ytterligare otrevliga fel. Förvrängning (warping) är inte alls kul och noterar efter jag läst den länken att min Commissar Lord nog också har råkat ut för detta (...eller en Le Fort III fraktur). Värst är nog länken från ett annat inlägg i den tråden. Skulle jag få en sådan produkt, skulle återförsäljaren allt fått byta på direkten: Raptor disaster

    Självklart ska ni alltid ta tillbaka figuren där ni köpt den om ni inte är nöjd. Är aldrig problem för oss att få ersättning från GW om det är felgjutningar eller andra problem med en modell. Så istället för att sitta och störa sig över lite barnsjukdomar i gjutningsprocessen så byt bara till en annan (och öppna den direkt i butiken så att ni ser att det är ok)

    Så tycka vad man vill om GW och deras priser mm, men när det kommer till kundsupport är dom outstanding i jämförelse med nästa alla andra figurtillverkare

  • Den där Raptorn såg riktigt illa ut. Vi får hoppas det är en barnsjukdom till GW fått fason på gjutningen. Förhoppningsvis är Finecast något mer än att öka vinstmarginalerna på samma modeller som tidigare gjordes i metall.

    Jag tror dock stenhårt på resin som ersättning till metall, det finns nästan bara fördelar. Det där som Sven kommenterar om problem med toxiner eller dylikt låter ju inte så kul dock. Har du några bra länkar om det Sven?

  • @dea:
    Jag är inte alls orolig att jag skulle få byta något köpt hos dig, om det skulle vara fel på. Du har alltid förstklassig support! :)

    Min commissar är väl inte så farlig. Gick och tog en ordentlig titt igen på den efter att ha läst tråden JonaThan! länkade till. Det är mest att hans näsa är lite sned, men som kan rymmas inom normal anatomin. Troligtvis något som är en fråga om skulpteringen och hans grimas. (Tror i det här fallet att en riktigt ful och ärrad Commissar Lord faller mig i smaken).

    Dock var det lite chockläsning att se att den där raptorn kommit igenom deras kvalitetskontroll. Med Internet blir det snabbt dålig publicitet på sådant slarv... (och så är jag ganska cynisk till tankesättet).

  • edited 31 maj 2011 15:13

    Känner att för det priset de tar ut har man rätt att kräva en bubbel-fri, icke-warped osv modell. Men jag erkänner att på exemplaren som är lyckade är ju faktiskt riktigt bra, men jag ser mig inte köpa någon finecast modell inom den närmaste framtiden (har satt köpstopp på mig själv för ett tag framöver).

    Edit: Glömde faktiskt bort att säga att GW har en sjukt bra kundsupport i det avseendet att de ersätter defekta modeller utan knussel och tvekan om man bara uppmärksammar försäljaren om problemet.

  • @iBib:

    Hm. Jag tänkte till när du skrev sådär att jag kanske bara upprepar något som inte längre stämmer. Dvs. det har varit snack om att resin har varit farligt så länge som jag känt till det men jag vet inte om det är mindre farligt nu än tidigare och inte heller vilken blandning GW använder. Det är lite svårt för mig att hitta vetenskapliga artiklar som är direkt applicerbara eftersom att jag inte vet exakt vad för resin jag ska söka på. Nån kanske kan hjälpa? Men jag läste lite foruminlägg som hävdade att det blivit bättre, att nivåerna av gifterär väldigt låga nuförtiden, att det ska spela liten roll för en hobbyist.

    Men personligen så upplevde jag efter att ha sandpapprat resin ett längre tag att jag fick tungt att andas och sen efter dess så använder jag alltid mask. På samma sätt som att man ska vara försiktig med green stuff och annat så finns i varje fall chansen att utveckla en allergi vilket vore väldigt trist...

  • enligt GW själva är den ofarlig (tror inte de skulle våga sälja den annars , med tanke på att en stor del av deras kundgrupp är så pass unga)

  • På vilket sätt ska greenstuff vara farligt på?

  • Jag hittade det här:

    "As with all our products, this has been vigorously checked. There are currently many formulations of resin used across the world. The resin material we are using for Citadel Finecast models has undergone testing by a leading international toy safety testing agency. They identified no risks to health and recommend no special precautions."

    Trots det och även om jag inte är speciellt cyniskt lagd så skulle jag ta det säkra före det osäkra och använda mask när jag sandpapprar det. Det var iofs inte GW resin jag personligen fick andningssvårigheter av, men det skadar inte att vara försiktig. Till och med damm från trä är ju inte så bra att andas in i längden.

    @Eldoriath: Jag känner personligen en skulptör som fått allergiska reaktioner av det och han berättade om fler. Det är inte så najjs att bli allergisk mot ens hobby. Så rimlig försiktighet är väl att föredra. Som att tvätta händerna väl efteråt, egentligen helst använda handskar. INTE tugga det för att blanda det... ;)

  • För att följa upp på Svens väldigt viktiga poänger, så är vi hobbynördar förbaskat dåliga på att tänka på säkerhet. Vi har massor av allergena och toxiska ämnen som vi använder, ofta väldigt oförsiktigt.

    I en annan tråd lyftes farorna kring airbrush upp. Resinet i denna, som verkligen också ska tas med respekt. Vill minnas att Forge World i alla fall rekommenderar munskydd och skyddsglasögon vid resinarbete med sandpapper eller roterande elektriska verktyg. Sen har vi tvåkomponents epoxymassorna som man skulpterar med. Liknande preparat i form av kompositer är något som tandvården idag är väldigt försiktig med då de visat sig vara väldigt allergena i ohärdat skick för operatören (men ej patienten vid rätt handhavande). Slutligen har vi också all färg som används. Nu är i största mån lösningsmedel bortplockade från hobbysortimenten, men akrylfärgerna är för den skull inte ofarliga. Risken finns att de kan leda till andra obehag, framför allt om man stoppar färgen i munnen - en teknik jag vet en del använder med att forma penseln med hjälp av tungan.

  • Hej, nu har jag köpt finecast och pratat med Dea. Det är verkligen ett annorlunda resin än Forgeworld och ska enligt GW inte vara farligt att andas in heller, eller inte mer farligt än något annat. När jag pillar på figurerna så är de väldigt flexibla, det går att böja svärden rätt mycket. :) Känns som att dammet av den här typen av material blir mindre "yrande" än det hårdare FW resinet.

    Sen så är det sjukt fina detaljer, det var som att upptäcka sina favoritskulpteringar igen! Belev väldigt imponerad när jag tittade på ansiktena på figurerna som helt plötsligt fått ett annat fjup och alla subtila detaljer syns. Jag tror skulptörerna på gw blev lyckliga för deras skicklighet kommer verkligen fram.

    Det är dock inte helt ovanligt med miscasts. Jag tror det kan vara lite barnsjukdomar, får se hur det blir. Inga problem att få byta i varje fall! :)

    @Herr nilzzon: Mjo så är det. Det är som med allt, oftast är det inga probem men när det väl händer så är det ett h-vete. Man måste också tänka på att man t.ex. inte kan göra på samma sätt med GW's hobbyfärger som om man skulle köpa färg som innehåller pigment som kadmium och kobolt. Vallejo har en bra uppteckning över sina färger och vad de innehåller.

  • edited 1 juni 2011 13:26

    Använd mask när ni ska sandpappra GW:s finecast grejer. Jag gjorde inte det och fick andningssvårigheter resten av dagen.

  • Använd mask när ni ska sandpappra GW:s finecast grejer. Jag gjorde inte det och fick andningssvårigheter resten av dagen.

    Var det mycket du arbetade med (vilken/vilka modeller). Skulle vara intressant att veta då de är från 3år på förpackningen och ska inte vara farliga (förutom att de innehåller smådelar)

  • Vill lugna hysterin lite nu. Anledningen till att resinet kan ge respiratoriska störningar beror nödvändigtvis inte pga någon toxicitet, utan pga att man får in mikropartiklar i lungorna. Resinet blir ju riktigt finfördelat och det är dessutom väldigt lätt och virvlar lätt iväg i luften. Speciellt om man som hobbyister tenderar göra och sitter med modellen nära ansiktet för att bättre se detaljer.

    Säker från 3 år är snarare att modellen kan stoppas i munnen/sväljas utan att utsöndra en massa giftiga ämnen (vilket inte är samma sak som att andas mikropartiklar ned i lungorna).

    Jag vill tillägga att i egenskap av astmatiker, har jag inte haft några problem, men då har jag å andra sidan använt kniv och skrapat rent modellerna.

  • Tror föreldrar som låter sina 3-5 åringar "dremla" bort borde oroasig mer över dremeln än particklar barnen kan anndas in förutom då "finger particklarna" som det lär bli ;)

  • Låter ju bra att resinet ska vara ok. Angående findamm i lungorna är jag nog mer orolig för white metaldamm än resindamm (även om plast/-er är Djäfvulens Bländverk (särskilt för de som blivit upplysta av Underkastelsen)).

    Resin är framtiden! Hoppas bara barnsjukdomarna går snabbt att åtgärda.

    @Sven: Bra detektivarbete!

  • @dea: Jag sandpapprade undersidan på en flamer modell.

Sign In or Register to comment.