GW höjer priser!?

edited 17 maj 2011 13:33 in Off topic

Såg detta på belloflostsouls verkar som det blir en hel del höjningar i priset på många produkter.

Känns ganska surt att dom ska höja priset hela tiden, när ska de pristaket nås på vad folk är villiga att betala?...

Visst, det är inte så blodiga höjningar, men många bäckar små... Känns som GW borde ta det lugnt, dom har inte lika stort "monopol" längre på marknaden och folk kan nog börja dra sig vidare till andra spel om priser fortsätter att höjas.

Måste dock erkänna att de senaste releaserna av plast från GW bara blir bättre och bättre, men jag tycker inte det ger dom rätt att konstant fortsätta höja priset.

Vad tycker ni?

Kommentarer

  • Känner bara att jag kan hålla med. När man började 10 år sedan kostade en låda med grundinfanteri 200kr, nu kostar exakt samma låda nästan 270kr. Men var gränsen går för när jag kommer sluta köpa... Svårt att säga, men deras prisökningar är ganska löjligt höga.

  • Inte bara billigare, utan även fler figurer. Köpte mina första Gaunts-boxar för 175:-/st och då fick jag 16 gaunts. Idag går 12st på 200:-.

    Tidigare har man skyllt höjningar på höga metallpriser internationellt, men mängden metallfigurer har ju minskat drastiskt. Samma sak har man tidigare ursäktat sig med även för plastmodeller, fast då med oljepriset.

    Lägg sedan till det faktum att vi svenskar betalar MYCKET mer i SEK jämfört med £ idag pga valutakurserna. Så höjningarna kommer att vara än högre för oss med tanke på mellanskillnaden.

    Priserökningarna enligt Bell of Lost Souls är i snitt 10-20%, vilket är snuskiga höjningar. =/

  • Kostar inte lådan över 300?

    Fick jag för mig.

    Mest bara såna saker som att 5 plast modeller kostar 270kr. Även om dom är snygga så Come on!? Inte vettigt.

    Men GW börjar mer och mer ta sig för mycket vatten över öronen, snart kommer nåt drastigt måsta dra tillbaka dom till jorden igen. Iallafall så hoppas jag det.

  • Den stora grejen att skylla prishöjningarna på plastmodellerna med att oljepriset har gått upp är ren BS för att uttrycka mig grovt. Det är trots allt inte plasten vi betalar för till 95%, utan det är för designen, utveckling, vinst och allt annat. Att säga att %5 av priset betalar plasten är väl tilltaget, och att höja en låda som kostar 200kr med 10kr för att plasten för 10kr höjts med 20% är bara svepskäl för att höja med ytterligare några kronor.

  • men det är väl inte så konstigt i och med att dollarn är låg? Är detta inte enbart för USA marknaden?

  • Svårt att veta om det endast är USA. Dock har ju även pundet gått ned, i alla fall jämfört med SEK. Skulle främst tycka att en prissänkning i Sverige är motiverad.... men det är ju samma som med bensinpriserna. Man bara höjer, aldrig sänkning... =P

  • Visst har GWs plastkit blivit bättre på sistone, men det har ju andra tillverkares också blivit! Konkurensen är helt klart på väg upp. Jag har dock svårt att se att någonting skulle kunna toppa Space Marines som varumärke, de är för balla.

  • Dom nya är bättre, men det motiverar inte en höjning på plastkit som producerades för 10 år sedan (och som de inte "tryckt upp" sedan dess troligast).

  • Det går ju att byta spel om man tycker att GW tar för höga priser :)

  • edited 18 maj 2011 00:53

    När jag började spela så kunde man köpa 20 skitfula Zombies för ca. 200 kr. Man fick också 640 kr i barnbidrag, och en piggelin kostade 4kr.

    Idag kan man köpa samma skitfula Zombies för 270 kr (upp 35%). Man får 1050 (?) kr i barnbidrag (upp 64%) och en piggelin kostar idag 10 (?) kr (upp 250%).

    Jag har lite svårt att se problemet? Allting blir dyrare, inte bara GWs priser. Om det är något vi bör vara irriterade över är det glasspriserna.

  • Typiskt Daniel att se det större samanhanget!! :p

  • Åt helvete med GBs glasspriser!

    ;)

  • Ja och glassen har blivit mindre också.

    När jag var liten så var en daimstrut asstor, nu är den liten....... (Ignorerar det faktum att jag typ dubblat min längd sen jag åt min första strut och säkert fyrdubblat min vikt.)

    Kanske finns det en poäng i mitt dummande?

  • Piggelinen ligger nog kvar på 6kr senast jag kollade, men det är sant att den blivit mindre. Vad gäller barnbidraget så tror jag Ebba grön hade en vers om att när hyran höjs så höjs bostadsbidraget, vilket ju bara gör att mer skattepengar går till företagen...

  • Just gubbarna tycker jag, som Setomidor, att det är klart går upp i pris som allt annat. Men vafan blir färgburkarna dyrare för, när dom bara blir sämre? Själva burkarna alltså, färgen i är ju ok, men har även de mer konkurrens.

  • Piggelinen på ica maxi , coop , och andra ställen på stan kostar minst 7kr ,,,

  • Jo, dom nya färgburkarna kan jag bara hålla med om att dom är totalt värdelösa, måste ju sätta in en pinne mellan locket och burken för att locket ska hållas uppe. Vem fick för sig att jävlas med oss målare med dom burkarna?

  • Piggelin kan kosta mellan 6 och 10 kr beroende på vad säljaren vill sätta för pris. GB skickar med ett blad med rek prider för all glass som säljaren kan skita blankt i om han vill.

  • Fy för dyr Piggelin. Fy för dåliga färgburkar.

  • Det är helt underbart att läsa inlägg med piggelin, målarfärg och protester mot storkapitalet om vartannat. Det enda jag önskar är mer pengar åt mig så köper jag både glass, modeller och färg så det står härliga till!

  • Jag tycker om Piggelin.

  • Jag vill bara inflika att räkneexemplet ovan om prisökningar inte är korrekt. Det är inte tagit hänsyn till att det inte bara är priset som ökat, utan även att mängden figurer i åtskilliga av boxarna minskat. Även att man valt att göra 1½-sets boxar. Dvs du kan göra 2-3 olika units av boxen, men bara en samtidigt. Alltså följer det med en massa extra bitar som inte alls behövs... och som du allt vackert får betala för.

  • jag betalar aqlla dagar för dom där extrabitarna fan va skönt att ha 13 huvuden till 5 figurerså så man kanvariger och "bittbacha"

  • Jag tycker iaf att vissa GW saker definitivt är överprisade, typ 3 raveners för 340 kr (plast). Finns nog massor med exempel...

Sign In or Register to comment.