Fluorescerande färg

edited 29 mars 2011 12:01 in Figurmålning etc

Hade en ganska intressant tanke för ett tag sedan och det vara att måla några av mina blood bowl-spelare i fluorescerande färg. Vet att det finns både som färdigblandad fär och som pigment som man kan blanda själv. Goolgade runt lite men min google fu hittade ingen som hade gjort detta tidigare.

Är det någon som känner till någon som testat måla miniatyrer med självlysande färg? Vad användes för färg? Blev resultatet bra?

Kommentarer

  • Har aldrig hört talas om det själv men det låter ju ganska intressant, inte minst för blood bowl :)

  • Jag skulle gärna vilja veta om du hittar något som fungerar.

    låter intresant...

  • edited 30 mars 2011 05:16

    Vallejo Modell Color har 5 olika sådana färger. Har dem själv hemma, så jag vet att de verkligen är "neonfärg". Använde själv detta på min 80-tals ispirerade Necromunda Juve i senaste Golden Goblin. Dock blandade jag in den i vanlig färg när jag tonade, så den är inte 100% ren fluorescent annat än i highlighten.

    Färgen kräver att man målar på vitt för full effekt. VMC är dessutom lite sämre i sin bindning, så de skavs lättare av om man inte lackar.

    Deras sortiment finns här .

    Borde kunna beställas hos närmaste hobbybutik eller via nätet.

  • Tackar. Har faktiskt använt en lite Vallejofärg tidigare, men har missat att de hade fluoroscerande färg. Detta skall provas när tillfälle ges. Skall måla på mina ghouls som är benvita i grunden så det är inget problem.

  • hmm.... fins inde dessa på fantasia? i alla fall företaget? Dea kanske skulle kunna beställa ngn...

    jag är själv sugen på dom gröna och blåa färgen...

  • Tänkte bara påpeka att Vallejo har ett STORT sortiment med färg. Tror att de som kommit i kontakt med Vallejofärger nog främst stött på Vallejo Game Color (VGC) och inte (VMC). Dessutom har de ytterligare sortiment till bl a airbrush och speciella nyanser till de som bygger historiska stridsvagnar osv, förutom att de även har pigment, penslar och annat som hör till.

    Så ska ni beställa på exempelvis Fantasia, skriv då ned vilket artikelnummer färgen har så det blir både lättare för Dea och Wille, men också för att ni verkligen ska få rätt.

Sign In or Register to comment.