hjälp med Imperial guard

edited 8 februari 2011 11:25 in Warhammer 40k

Gokväll

Skulle vilja ha hjälp med en 2000pts IG arme. velat spela IG ett tag nu men vet inte vad jag skall ha i armén Enda jag vet är en Manticore och en nia phsyker battlesquad. Någon som har några tips om vad man skall ha i armén?

Kommentarer

  • Jag går efter det som är häftigt och/eller roligt att spela, sedan hoppas jag att tuffhet/effektivetets ration är typ 1.0. Det är klart det går att kötta ihop en armé men det är knappast roligt att spela.

  • Det viktiga med IG är att vad du än vill ha i armén så ska du ha mycket av det. Det är vad jag lärt mig av 5(6?) år med guardet. Med den enorma mängden val av bl.a. 22 olika typer fordon är det lätt att "gå vilse" och behandla codexen som en påse lösgodis. Stå fast och resolut inför kejsarens fiender och se till att bygga listen med eftertanke.

    IG är inte "bäst" på något men samtidigt bra på mycket. Därför har jag svårt att rekommendera några speciella entrys. Manticoran passar i de flesta listor, och detsamma gäller psyker battlesquad. Men det finns också builds där de inte passar lika bra.

    Tänker du köra pansarvägg eller köttmur? Chimera charge eller Valkyriornas ritt? Gunline, outflank eller frontalangrepp?

  • 5-6 år har vi spelat så länge?

    Bäst i guardes väg är ju mecaniserat med chimera spam det blir lite tråkigt och enformigt enligt mig men jag är ju en tufft går före bra så ;)

  • Det som är trevligt med IG är att det finns en hel del enheter som är mycket pang för poängen, exempel på detta är griffon mortarn och hydran, du kan ha dom i skvadroner av tre som ett choice och kostar 75p styck,

    Problemet med sådana saker kan vara att det är en hel del att köpa/bygga.

    sen finns det sådana små roliga och ofta effektiva saker som special weapon squads med 3 gren launchers för 50p, en två sentineler för en tot på 70p.

    Mycket små roliga alternativ.

    Men en hitta en balans eller en huvudtanke är alltid smart, hitta något att bygga runt och sen kan du sätta av en bit av kakan, för sådana, billigare enheter.

  • tack för era komentarer. har inte riktigt bestämt mig hur jag vill inrikta min arme men finns det någon bra "grund" som man kan börja med?

  • Vanliga gardister för du kommer alltid ha ett par sådana enheter antingen som inf platton eller som veteraner

  • Leman Russ och Hellhound i dess olika varianter är alltid trevliga. Infanteriet har sina möjligheter. Mot vissa fi är Veterans bättre (ex Grenadiers m Sv4+ och bra BS och många spec.weap.) och stora plutoner bättre mot andra med order och heavy/special weap squads. Att köpa Chimeror till inf är en populär variant.

    Som nämnts är IG-codexen en stor godispåse som man nog måste smaka sig fram till sin favoritblandning. Bygg några olika listor. Någon pansar fylld, någon infanterihord, någon mechanizerad, någon med stort artilleriunderstöd, någon med elittrupper och så vidare. Möjligheterna är MÅNGA, så prova och spela en del proxade matcher så du kan hitta rätt med vad som passar dig.

  • Enklast kan vara att börja bygga en stabil troop ryggrad.

    Mitt tipps är att börja med det följande:

    platoon command 4 flamers ett fordon av valfri sort

    3-4st infantry squads, sätt dit det du vill i uppgraderingar

    2st heavy wep squads.

    ev veterans fordon av valfri sort

    För i helvete ta inga andra vapen än mortars i dessa squads, billig och bra pang för pengen, drar inte heller till sig eld då inte anses som farliga, och det är inte nice att ha en lascannon grupp för en miljard poäng med T3 och 5+ save i grupper av 3, dessa grupper dör om man tittar snett på dom.

  • Att gömma meltaguns i infantry squads kan rekommenderas. Kostar bara 5 poäng mer än grenade launcher/sniper rifle/flamer och gör betydligt mer nytta än en plasma gun. Bra att ha när fienden vandrar in med dreadnötter eller annat stort och bepansrat.

  • Om man har en bra grund med veteraner med meltaguns i transporter så kan jag känna att det inte gör så mycket om man "godispåsar" med resten av armén :)

Sign In or Register to comment.