Ramb-, eller jag menar Guardsman Marbo

edited 5 februari 2011 16:04 in Warhammer 40k

Det verkar som om åsikten rörande denna killen är väldigt delade ^^ Jag väljer dock att se potentialen. Men jag undrar lite vad ni andra tycker, han tar trots allt upp ett elite choice. Å andra sidan finns inte så mycket spännande i den sektionen för IG som jag fick påpekat för mig en dag på Fantasia.

En annan fråga är angående min ovilja att införskaffa den hemska modell som GW förser. Dels för att det är en catachanmodell och dels för att den helt enkelt är jävligt ful. Visst kan jag använda i princip vilken modell som helst så länge den bär samma eller liknande utrustning? Jag har tittat lite på modellerna från Secrets of the third reich, vore det helt förkastligt att inkvartera någon passande modell därifrån in i en IG armé? Med eventuell konvertering gällande vapen osv.

Kommentarer

  • Jag tycker att marbo är helt klart värd, han är inte så fruktansvärt dyr och levererar en hel del bang for the buck, en democharge som du får kasta exakt vart du vill på spelplanen , utan att motståndaren kan förebygga det är mycket intressant, efter han kastat denna dock så är han kanske inte jätte het, han kan slåss litegrann i närstrid men gör sig egentligen bäst med att jaga stillastående fordon och liknanade i fiendens deployment.

    Det är självklart helt ok att använda en annan modell bara man försöker efterlikna kit osv och gärna att den passar temat på armén såklart.

  • Håller med oskar Marbo kan dyka upp precis var man behöver den där elakingen till blast och med sitt bs är det svårt att missa har möt han flera gånger och med olika armer han dycker upp i toppen på nån byggnad så man inte kan charga honom utan att lägga manken till där han sitter på bra cover mot skytte och sen kommer som sagt blaffan och gör kebab av horder med orker eller tyranider eller en riktig dyr enhet med mina finaste terminator champions... ;) plus att han är aphäftig det är ju rambo!

  • alla de gånger jag förlorat en hel terminator squad pga en snubbe som kostar drygt en fjärde del av vad de gör ... han är helt klart värd sina poäng

  • Okey, alla verkade ganska eniga ^^ Sjukt rolig kille att plocka fram verkar det som. Jag har dock en fråga som jag förväntar mig att i princip alla på detta forum kan svara på. Han packar förutom en democharge också meltabombs, det står ingenting om att dessa skulle vara en engångsgrejj eller som det faktum att meltabombs står i plural indikerar att de är något som går att använda gång på gång.

    Regelboken är otydlig, så frågan är helt enkelt kan Rambo springa runt och kasta meltabombs på fiendens dåligt bepansrade artilleripjäser i all oändlighet? Medan motståndaren febrilt försöker lägga om rutten på någon enhet stark nog att plocka ut den jäveln.

  • Kom däremot ihåg att en enhet stark nog för att slå ut honom skulle vara två rapid-firing marines om han står ute i det öppna ;)

    Men han är sjukt värd sina poäng och något jag alltid tar mer eller mindre.

  • Hur förlorar man en hel enhet terminators mot en large blast med Ap 3? Det är ju bara sjuk otur med tärningarna.

    Marbo är dock sjukt värd som redan sagts. Jag byggde en egen Marbo av lite random catachanbitz jag hade liggandes. Resten av armén är cadianmodellerna och han passar ändå in bara för att han är så jävla cool.

  • Demolition charge har ap 2, for just such an occasion.

  • edited 6 februari 2011 13:15

    Att bygga sin egen Marbo är klass. Då får man honom i samma stil som resten av figurerna. Så länge killen har all utrustning så är WYSIWYG något problem heller...

    (Och alla granater är oändliga, såvida inte de har regeln One Shot eller liknande. Så Marbo kan Meltabomba saker hur mycket han vill - om han nu skulle överleva motståndarens turn.)

    Jag har mött Marbo ett par gånger och killen tar nästan alltid ut något viktigt. Dessutom är han lätt att glömma bort som motståndare och man kanske klumpar sig lite osmart. Ögonblicklig smärta följer.

  • ForceMajeure: Åhfan, hur har detta undgått mig :(

  • Kan tänka mig att han kan sköta sig rätt bra mot tex... fire warrior, andra guardsmen och andra veka targets hans kniv är väl poison eller nått sånt?

  • Poison 2+, riktigt nice att charga en wraithlord med alltså =) Speciellt när han har en AP2 (eller var det AP3?) poison 4+ pistol att skjuta med först ;)

  • det är en AP2 sniper pistol han har:p

  • Om Marbo blir chargad av en Wraithlord och överlever - då kan han vara lite farlig. Annars lär han få en örfil som knockar honom in i nästa millennium... :)

  • Lyckas han detonera sin bomb på någon äckligt dyr squad och sedan lobba iväg några meltabombs så är jag nöjd. :) I vilket fall som helst så lär han plocka igen sina poäng med råge.

  • Om Marbo blir chargad av en wraithlord så dör han ju om man blir träffad, men han slår ju iväg med sina attacker först av allt åtminstone. Med tanke på att han lär ha kastat sin democharge på något dyrt så är allting han gör därefter extra vinst =)

  • Marbo känns helt klart som en godkänd offerenhet. Stor kapacitet att göra skada. Efter det måste fienden ta ihjäl aset (det brukar ofta vara rätt mycket adrenalin efter att en democharge kastats i huvudet på ens dyra squad). Det gör att ens andra enheter klarar sig en stund till...

  • Så bidde min Cadian Guardsman Marbo ^^ Dock utan fullständig utrustning, målning lr bas.

    Photobucket

    För övrigt, denna modell har en något större bas än vanliga modeller. Rekomenderas det att jag letar rätt på en vanlig "liten" bas lr spelar det ingen roll? Jag noterade även att denna modell är huvudet längre än övriga cadians, fast det är ju rätt tufft då det demonsterar vilket badass han är. Trots att den storleken är till en nackdel.

  • Bas kan jag fixa med resten av bitzen annars kan folk gnäll plus att det kan se lite wierd ut bland alla andra gubbar

  • Mjo den blev inte speciellt "40k-ig". I värsta fall slaktar jag ngn cadian sergeant och gör om han lite.

  • Du skulle väl kunna byta ut huvudet mot ett sergeanthuvud från cadians? Tycker det mest ser ut som ett Death Korps/Steel Legion-huvud just nu.

  • Det är i själva verket från secrets of the third reich ^^ En US Paratrooper with gasmask lr nåt hette de. Aja får fundera lite till, man vill ju inte ha ngt alldagligt heller.

  • Vet, var den långa med mössa som erbjöd en demo-pack när du var där. ;)

    Jo, det är helt sant att man vill att den ska vara annorlunda, men en death korp/steel legion i en cadian-armé? ^^

  • edited 9 februari 2011 16:44

    Ah. Jag skulle fortfarande uppskatta en demopack förresten ^^.Helvetes så häftiga death korp modellerna va. Jag skulle ha kört dom istället :( Äsch jag har dålig koll på "chapters" osv. Jag måste plugga på området känner jag.

  • Jag byggde hans sniperpistol genom att ta en bolt pistol och såga av pipan och sätta dit toppen av en lasgun. Demo chargen byggde jag genom att fila till en ammolåda och tog en lämplig arm som höll i ett handtag av något slag. Han fick inte världens "actionpose", men man förstår vem det är iaf. :P

  • edited 9 februari 2011 16:59

    Förresten, citat "Some armies might be formed from survivors of two or more disparate home worlds, allowing you to paint and collect a wide variety of models". Så rent teoretiskt så är det väl möjligt. Fast jag antar baserat på det skrivna tonfallet i din retoriska fråga att dessa två världar inte skulle fungera tillsammans trots detta ^^

    Fast, deras bakgrund känns väl inte allt för annorlunda. Du kanske tänkte rent visuellt?

  • Joo, visuellt var det jag tänkte hehe. Man kan ju för tusan spela en Chief Librarian Tiguris som Salamander eller något, så det är inte rent fluff-mässigt som han inte passar in. :D

    Ska leta fram den, tror det egentligen är en meltabomb till en devastatorsquad, men jag tycker nog att det passar som demo-charge. ^_^

Sign In or Register to comment.