1000pt Space Marine -turnering

edited 4 februari 2008 11:00 in Warhammer 40k
Traits:
Advantage:
- No mercy, No respite
Disadvantage:
- Have pride in your colors

HQ:

Reclusiarch - 122pts (joinar assault squaden).
- jump pack
- bolt pistol
- frag grenades
- Terminator honours

Troops:

Tactical Squad 1: 7x Marines + Vet. Sergant (totalt 8 marines)- 156pts
- 1 Powerfist
- Flamer

Rhino till Tactical Squad 1: 58pts
- Smoke launchers
- Extra armor

Tactical Squad 2: 5x + Sergant (totalt 6 marines) - 100pts
- 1 Plasma Rifle
- Serganten har ccw och bp

Tactical Squad 3: 5x + Sergant - 105pts
- 1 Lascannon
- Serganten har bolter

Fast attack:

Assault Squad: 7x Marines + Vet. Sergant - 240pts
- Furious Assault
- 2x Plasma pistols
- Power Fist, boltpistol.

Landspeeder Tornado - 80pts
- Assault Cannon

Heavy support:

Predator Annihilator - 138pts
- Side sponson heavy bolters
- extra armor
- smoke launchers

Totalt 999pts

------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

  • Vore schysst om iaf nån kunda kommentera. :P
  • edited 4 februari 2008 23:48

    Det finns några saker med listan som jag tror ger den färre kommentarer:

    • Turneringar brukar inte tillåta att man går över poänggränsen med en endaste poäng.
    • Listan blir onödigt svårläst med utskriven standardutrustning.
    • Din drawback brukar inte ses särskilt positivt eftersom den är totalt meningslös. Ja, du kan ta i princip vilken annan som helst utan att det påverkar listan, men det sticker i ögonen att ta den drawback som aldrig spelar någon roll, ens i teorin (eftersom allierade inte är tillåtna i det svenska turneringsklimatet).
  • Har ändrat så att den är "legal", tack för tipsen. har fixat till den lättläslig och inte tagit den negativa drawbacken. ^^

    Vill gärna ha tips på meltagun/plasma rifle dilemmat. Jag tänker melta = assault, move, pang, assault. medans plasma rifle är endå 2x skott när man står stilla. När jag skriver detta känns det dock som om det lutar mot melta gun endå.

    Aja, bara kommentera på.
  • ser ut som en stabil lista som kommer göra väldigt ont om man inte lyckas få bort assult marinsen, skyda dom bakom teräng eller en smokad rino så långt det går. Skut bort eller försöka neutralisea (binda upp med Dreadnoughten tex) det som kan hota Assault marinsen och chapen då dom moste få göra sit jobb om din arme ska fungera mot infanteri fordon har du asult canons och lascanons nog för att ta hand om.
  • Funderar på om jag ska byta ut lite för att ta på en power fist (på vet serganten i assault squaden) eller om jag borde ha kvar power weapon för att utnyttja furious assault till max?
  • Vaffö har du en mastercrafted Crosius? Du får ju ändå re-roll to hit när du chargar...Samma sak gäller i din assault squad där du har master crafted P-weapon. Slopa dem och biffa upp en enhet med en extra gubbe tycker jag. Vart det poäng över som du lade på Pm stormbolter till Rhinon? P-fist på sgt i assault squaden tycker jag absolut att du ska ta! Sen en annan sak, som bara är min högst personliga uppfattning, men jag tycker Predden borde ha HB som side sponsons så den blir lite billigare och får mer pang mot infanteri. Men om du bara ska ha den som AT så kör med Lascannon. Men mitt förslag gör den lite mer flexibel. Nu har jag inte codexen i närheten så jag kan tyvärr inte ge dig förslag på hur du skulle kunna göra listan lite bättre annat än det jag nämnt. Lycka till!

  • edited 5 februari 2008 19:52
    Bra förslag, har gjort lite ändringar, men som du sa så har jag predden som en AT enhet. Landspeedern är en "plan b", om inte tactical squad 2 + predden ska lyckas ta ner tanken. Landspeedern finns också där som en enhet som ska försöka nå deras deployement zone och stå där och peppra på rear armors och scattra trupper.
  • Ja nu ser den helt ok ut :-)

  • edited 5 februari 2008 21:54
    Tror ni att det skulle funka bättre med venerable hellfire dreadnough med tank hunter skill istället för predden?
  • Dreaden är bra som den är det du kan göra om du vill döda tanks kan va att byta bolt pistol mot thunder hammer på chappen då kan han välja mällan power wepon eller thunder när han chargar

    ps vad används Auspex till? Har aldrig sätt någon köppa den.
  • Tycker annars flamer är ett utmärkt vapen att ha i tactical squads med rhinos... oftast dom som gör mest skada när man möter t.ex orcs, eldar, tyranids eller imperial guard (vilket inte är så ofta, tyvärr) Men den fungerar bäst när det gäller "assault", samt att du ändå får in en 4-5 marines och det borde resultera i en död men kan bli fler, vilket inte är fallet med meltagun... det enda du vinner med meltagun är fordonspangarkraft, och då kan du lika gärna ge meltabomb till din sgt....

    Flamers ftw =)

  • edited 6 februari 2008 09:01
    "Dreaden är bra som den är det du kan göra om du vill döda tanks kan va att byta bolt pistol mot thunder hammer på chappen då kan han välja mällan power wepon eller thunder när han chargar"

    Jag har ingen dread vad jag ser, var mer som en fråga, venerable hellfire dreadnought med tank hunter eller predator annihilator.

    "ps vad används Auspex till? Har aldrig sätt någon köppa den. "
    2 poäng över, slänger en auspex på en vet sergant bara för att den kan komma till nytta nån gång.. om något infiltrerar inom 4d6 så får hela squaden free shots, i detta fall 2 fire points from rhinon + stormbolter, inte mycket men det är 2pts så.

    Har gjort "2 armélistor". I min första post, ta och kolla och säg vilken ni tycker är bäst.

    Standardarmén eller den alternativa;

    "Alternativt:
    Så kan jag ta bort Tactical Squad 3 (115pt) och lägger in 3 marines (+75pts) i assault squaden, 2 i tactical squad 2 (+30pts) och lägger till en plasma gun(10pts) i tactical squad 3. "
  • Ser bra ut! Men jag undrar hur du ska hantera dina två femmanna tacticals? Ser att du har ett tungt vapen och ett special i varje. Risken är att ett av dem inte kommer kunna användas, går du fram så får inte H skjuta. Står du still i din deployment och skjuter med H så är special verkningslöst? Jag skulle inte ha den combon i min armé. Slopa det ena eller det andra. Jag skulle skippa plasma i den ena och lascannon i den andra, då har du en AT unit och en mobil. Slopa auspex oxå så kanske du har skrapat ihop lite poäng för att biffa upp din assaultsquad med en gubbe? Men du har en bra allround armé måste jag säga. Bara ger dig lite tips som du får göra vad du vill med ;-)

  • edited 6 februari 2008 20:24
    Vad tror du om det jag har nu? Rhino squaden ner till 8 istället för 10, plussa på en till assault marine samt en flamer i Rhino Squaden. Pluss att alla mina squads ligger på 6 respektive 8 marines vilket är jämna tal, för victory points (ex. 7 under 50% - 4 mariner, 8 under 50% - 5 mariner) Samtidigt som jag får en en flamer, men har endå kvar en någolunda effektivitet i rhino squaden.

    får även 20 tactical marines, 2 boxar ^^
  • Jupp, nu ser den hyfsat optad ut i mitt tycke. :-) Själv kör jag aldrig med land speeders, men det är en smaksak. Tycker en attack bike är värd mer. Land speeders tenderar att bli rotmos då de är gjorda av papp! Jag har skrivit Trabant på mina två speeders som jag har till mina space wolves. Attack bikes brukar ha lite längre livslängd och är dessutom billigare. Nu har ju även Blood angels codexen gjort speedern dyrare. (Min armé alltså) Jag måste hosta upp 100poäng för den enda speedern värd att ha -Tornado. Och jag kan säga att 100 poäng för en leksak som en bolter kan skjuta ner är inte välinvesterade poäng. Men jag tror att din lista kan funka bra. Och tills SM får ny codex och speedern blir dyrare även för vanilla chapter så kan du nog ha den kvar. Lycka till och berätta gärna hur det funkar för dig med den listan.

  • Ja en annan sak jag kom på! Fast det kanske du redan har tänkt? Använd din rhino som mobil skog åt din assault trupp, kör fram smoka och göm jumppack killarna en bit bakom din rhino....

  • bara tacka för hjälpen då ^^
Sign In or Register to comment.