Varning för GWs/Citadels gamla sprayburkar

edited 17 januari 2011 23:52 in Figurmålning etc

Ok, kortfattad för de som inte orkar läsa mitt kommande "gnällande": En av GWs små gamla sprayburkar (dark angels green, 300mm?) gick det just hål på utan förvarning mitt i natten medans jag sov (dvs ingen/inget rörde den på något sätt). Följden är att det sprutat dark angels green lite här och var och jag just nu inte vill befinna mig i mitt rum pga hälsoskäl.

Så nu dags att skriva av sig lite i väntan på att rummet ska vädras ut lite så jag kan försöka sova några timmar till.... Vid 4:30 tiden inatt vaknade jag av något som jag först trodde var störningsljud i högtalare eller liknande. Ganska svagt ljud men vaknade till iaf, stör mig nog mycket på ljudet för att leta reda på telefon och dator och inse att de inte ger ifrån sig ljudet. Förstärkaren är avstängd. Tycker mig lokalisera att ljudet kommer från mitt headset vid skrivbordet men försöker i mitt extremt nyvakna tillstånd komma fram till hur det är möjligt att mitt headset som inte är iplugget i något kan ge ifrån sig detta ljud. Efter att hjärnan bearbetat ett tag tar jag upp headsetet och lyssnar, självklart är det tyst.... Headsetet ligger iaf i närheten av min för tillfället rätt imponerande samling spray/drivgasflaskor och hjärnan börjar nu inse att något inte riktigt stämmer. Plockar upp lite drivgasflaskor då jag varit med om att dessa pyst lite tidigare men kan inte lokalisera ljudet. Plockar sen upp en sprayfärgsflaska och hör hur ljudet ändras så tänker att jag hittat rätt, men nej flaska verkar inte vara den som ger ifrån sig ljudet. Går vidare och plockar upp en liten sprayflska dark angels green. Tror i det här läget att det är sprayventilen som läcker (och alltså det mesta borde stanna inuti plastkorken) och tar upp för att lyssna närmare så jag kan vara säker på att det är den här flaska som läker. När jag byter grepp och det sprutar färg mellan fingrarna inser jag att det nog inte är ventilen som läker trots allt utan det sprutar färg rakt ut ifrån ett hål i närheten av botten på sprayflaskan (svetsfog mot botten som gått upp kanske?). Efter att jag konstaterat att det nu sprutar grön färg över mina tapeter och min hylla försöker jag fånga upp färgen i handen och funderar febrilt på vad f*n man gör med en sprayflaska som står och sprutar färg som börjar fylla handen rätt fort, tar beslutet att handfatet på toan nog är mitt bästa alternativ och börjar ta mig dit. SJälvklart är dörren till toaletten stängd och det är svårt att öppna med sprayflaska i ena handen och andra handen droppandes dark angels green, men lyckas få upp den med armbågen (tror jag, vågar inte lova det men handtaget var rent iaf) med enbart några rejäla droppar på golvet. Får ner flaskan i handfatet och riktar strålen nedåt. Springer för att hämta plastpåsar att sätta sprayflaskan i. Efter detta försöker jag få bort det värsta från min hand så jag inte ska kladda ner allt ännu mer, rengör i samma veva handfatet litegrann... Efter att ha kommit så långt är det dags att börja identifiera skadorna :S. Handfatet är inte helt oväntat mer eller mindre täkt i färg, resten av badrummet oväntat oskatt (lite färg på väggen bakom tvättstället och en droppe på golvet) men jag känner mig rätt säker på att färgen bör gå att få bort från allt detta. Utanför badrumsdörren är det 5-10 rejäla droppar med färg tillsammans med en fin spridning av mindre droppar. Även dörren har fått sin beskärda del. Mattan i hallen verkar mirakulöst ha klarat sig (säkert nåt lite stänk men inget större) trots att den är ca 20cm från dörren när den är stängd. Hur som helst gör jag bedömningen att golvet borde gå att rädda hyfsat, är lite mer rädd för dörren som är i trä... Vidare in i rummet (bor i korridor så mitt boende består av Rum, hall och badrum) så verkar golvet mellan var jag upptäckte problemet och dörren till hallen ha klarat sig utan skador, börjar knata mot hörnet "där det hände"... 10-15 sprayflaskor som hälften står utspidda pga tidigare letande är rätt kladdiga, speciellt botten som jag självklart ställt ner dem på på ett nytt ställe när jag letade vilken flaska som läkte. Fönsterbärdan (täcker hela väggen så nej jag har inte haft flaskorna stående i fönstret i direkt solljus...) har ett fint lager av vad jag gissar är en blandning av "riktig" färg och pigmentslös sådan (länge sedan flaskan användes..), som även runnit över till skrivbordet. Hyllan jag har stående på skrivbordet har en fin sprayrand från när jag tog upp flaskan som fortsätter längs ena kanten, upp ovanpå hyllan där det flygit färgpartiklar i ett fint prickigt mönster ca 60-70 cm bort där även en skorne modell samt 4-6 bitar som lossnat från andra modeller fått sig en dusch.(folk kanske sett skorne armén ståendes på fantasia? Röd armé till hordes med kullerstensbaser...) Denna stråle fortsätter sent fint över tapeten bakom. Här är det mindre roligt att bedömma skadorna, tapeten inser jag ju direkt att den är körd (eller har någon tips på hur man får bort sprayfärg från tapet utan att förstöra tapeten?...). Fönsterbrädan och skrivbordet är av behandlat trä så jag håller tummarna att det ska gå att få bort relativt mycket. Hyllan å andra sidan är av obehandlat trä så den har redan glatt sugit åt sig färgen så den är nog också rätt körd. Efter denna genomgång måste jag bara komma på nåt att rengöra med, kommer fram till att jag sett T-röd ståendes ute bland städsakerna i korridoren så hämtar den samt disksvamp.... Börjar i hallen där jag lyckas få både golvet och dörren relativt rena utan missöden. Går visare in till "katastrofområdet" och ger mig på fönsterbrädan inna färgen där droppar vidare någon annanstans, blir glatt överraskad när färgen släpper relativt bra från fönsterbrädan. Man kan nog se en lätt grön nyans om man kollar noga men annars blir det rätt rent. Fortsätter till skrivbordet och det verkar gå rätt bra där också, tills jag märker att efter mycket gnuggande åker även lacken på skrivbordet med, så just nu har ena hörnet av skrivbordet en grön nyans med vissa mer gröna fläckar, rätt vitaktisga fläckar av upplöst lack samt ett fält där lacken är helt borta. Bara för att iaf ha gjort ett försök så tar jag lite t-röd på ett papper och ger mig på tapeten, inte helt oväntat så försvinner tapetens färg rätt fort.... Hyllan orkar jag inte ens ge mig på. Sen var det bara att slänga alla papper/svampar i en påse och he ut på vädring tillsammans med sprayflaskan. Öpnnade fönsret någon gång under tiden jag rengjorde "katastrofområdet" också för att börja vädra. Börjar nu känna mig lite småsnurrig (T-töd+sprayfärg+få timmar sömn+väkt av otrevliga omständigheter) men bestämmer mig för att jag måste ta tag i badrummet innan allt torkar fast ännu mer än det redan gjort. Så skrubbar handfat och de andra småfläckarna innan jag gav mig ut i korridoren för att låta rummet vädras och skriva ihop det här. Hoppas det kan hjälpa någon annan undvika samma sak.... Får bara hoppas bostaden tyckte att det ändå var dags att byta tapeter så det inte blir så dyrt att ersätta när jag flyttar ut.

Dags att inspektera skadorna en sväng till och se om lukten minskat nog mycket så jag vågar gå och lägga mig igen....

Kommentarer

  • Helvetet så otur du har, hoppas allt löser sig har haft samma problem med sprayburkar av olika företag när dom blir äldra börjar dom bråka brukar oftas vara att dom tagit nån stöt eller smäll nångång så att ett svagare om råde inte håller för trycket specielt inte om det börjat oxcidera eller liknande, som tur var har våra bara gjort det i farsans garaget så inget sådana problem som du har dock, hoppas som sagt att bostaden av sugna på en om tapetsering. hoppas det löser sig relativt smärt fritt.

  • ajfan - det låter helt förskräckligt - jag är jävligt nöjd att mina flaskor står i ett skåp nere i källaren

  • Jag lider med dig! Fy f*n vilket sätt att vakna!

  • Shit alltså....

    Tror det blir att göra en utrensning i kväll. Har ett par som står i en garderob.

  • "eller har någon tips på hur man får bort sprayfärg från tapet utan att förstöra tapeten?"

    Du får nog tapetsera om lösningsmedel för sprayfärgen kommer förstöra tapeten, vadgällande dörrar & våtmattor & kakel & så kan du skrubba med t-röd & sen skura så det inte stinker t-röd sen tror även att ättika kan funka hur som helst så luktar inget av det gott!

    Fan jag lider med dig hoppas det löser sig!

  • Hände mig med förra veckan, en gammal beastbrown den lilla sprayburken gick sönder och läckte ut. Ingen större fara för min del dock då den va placerad bland andra burkar bara.

  • edited 28 januari 2011 08:32

    Bästa lösningen på tapet problemet är att prata med din kvartersvärd och be dom tapetsera om. Proffesionella (som i att dom tjänar pengar på det dom gör) målare kommer att tapetsera om och du får det nytt och snyggt.

    Alternativt så är jag en proffsmålare (som i generellt awesome och snygg dessutom, och bra på att måla) och tar bara en stor avgift för att göra det. Sen så vill jag inte tapetsera heller :P

    För övrigt så måste det ha varit en allmänt sämst dag.

Sign In or Register to comment.