Transfers?

edited 6 december 2010 10:05 in Off topic

Tja, har efter att ha läst lite på det där internet, beställt en flaska micro-sol, samt en med micro-set. Har någon använt dessa? Funkar bra?

Också: Finns det siffer-transfers som de till SM-vehicle sheet (de vita, icke-romerska) i modell mindre? Det är ju knappt de får plats på axelskydden.

Kommentarer

  • Har endast provat använda micro på några få modeller, men jag tycker det funkar bra. Är perfekt om du ska ha transfers på ytor som inte är platta!

  • Transferna från IG kanske kan fungera då? Har inte själv använt dom måste erkännas så jag kan inte direkt minnas hur de ser ut, men storleksmässigt ska de ju vara rätt lämpliga.

    Sedan följdfrågor: Vad är micro-sol och micro-set för något och vad används det till?

  • Vad jag förstår så är Micro-sol det en vätska som mjukgör transfers/plastfilm för att den bättre skall passa på icke-platta ytor, som t.ex. SM shoulder pads o.dyl. emedan Micro-set ska på något vänster maskera filmytan man alltid ser runt en transfer, dvs. "gömma" allt utom bilden.

  • Jag kör med den där microsol historien och det e grymt bra i mina ögon sett. Lite piller göra men det hör ju till. Blir riktigt bra resultat

  • Hm, intressant. Då en följdfråga i transfers: Vet någon om det finns möjlighet att göra egna på något vettigt sätt? Funderat på om det går att skriva ut bilder på typ inslagsplast som man skulle slå in sina skolböcker med för att de skulle hålla. En tunn plast som är självhäftande, men kanske "fel" i modellsamanhang? Eller kanske färgen inte fastnar på det som man vill? Någon som har bättre förslag/riktiga erfarenheter?

  • edited 7 december 2010 05:43

    svar på din följdfråga: google är din vän. Sök efter Inkjet water-slide decal paper

    Inkjet water-slide decal paper, you can use this paper in any inkjet printer and you do not have to adjust the settings. After you have printed, you will have to spray the paper with acrylic spray to seal the ink to the surface of the paper, if you don't the ink will come off when you place the paper into water for the next stage. After you have placed the paper in water for 30 seconds to a minute you will see the decal transfer slipping off the backing paper, slide the transfer onto the surface you are transferring to and wipe with a cloth to take out the excess water from underneath. Leave to dry for 24 hours and there you have your transferred image, the carrier paper is very thin so you will not be able to feel the edges of the transfer. You can use this paper for model making, candles, soap, glass, plastic and much more.

    Med inkjet måste du alltså fixera färgen innan du doppar "pappret" i vatten.

    Laser water-slide decal paper, use in the same way as the inkjet version but you do not need to spray the paper after printing because the ink from a laser printer is waterproof, just print and go.

  • Oh, väldigt användbart att veta för senare projekt =)

    Då ska man bara söka upp var man kan köpa det ^^

  • På de flesta större 40k-siterna på internet finns det "färdiga transfer sheets" att skriva ut, här är t.ex Bolter&Chainswords

  • edited 7 december 2010 08:14

    Inte alls dumma färdigamallar =)

    Ska definitivt ta och försöka få tag i lite sånt där och använda till lite olika modeller. Närmaste jag hittat efter lite googlande som är svenskt är dessa som trycker upp på dekalpapper. Annars är det utländska hemsidor med stora beställningar som jag sett. Kanske man kan be den där konstnärsbutiken i umeå ta in och sälja styckvis?

Sign In or Register to comment.