Does and dont´s med Tyranidlistorna

edited 7 november 2010 06:04 in Warhammer 40k

Tips och trix kring tyraniderna.

Kort och gott vad tycker folk är värt att köra med i armerna sina? Vad är det för "trender" kring listor och så vidare. Nyfiken i hatten mitt i termagauntmålandet :p

Kommentarer

  • Jag är också intresserad. Om någon med halvkoll på läget skulle posta något här blir även jag väldigt glad:)

  • edited 15 november 2010 08:05

    Vet inte om jag kan säga att jag har koll, men spelat en hel del med mina bugs (mer före den nya codexen släpptes snarare än efter), och ett par saker har jag upptäckt. Jag bör påpeka att dessa är mina egna personliga åsikter (lite Wall of Text varning förresten):

    Det här är inte allt jag kommit fram till, och inte i någon direkt ordning, utan snarare det jag kan komma på allt eftersom jag sitter här och skriver i hopp om att något jag skrivit kan ses som relevant för övriga läsare.

    • Pyrovore, Lictor, Ymgarl Stealers, är värdelösa rent generellt. Sure, de kan vara skoj i konstiga arméer, men de har stora problem att visa sig värda på en mer tävlingsinriktad nivå.

    • Troops är ett stort problem. Precis som tidigare har tyraniderna problem med att hålla sina troops levande. Att få Warriors som troops var underbart, även om de är smått dyrare än tidigare, men p.g.a att de nu kan bli insta-kill:ade innebär att de i princip dör ännu lättare än gaunts mot någonting som kan slå på dem med S8 (och tro mig, spelet har börjat bli allt med crowded med saker som kan insta-kill:a en T4-figur. Genestealers har blivit billigare, även om Broodlorden blev nerslagen till unit-upgrade och smått nerfad i vad han är kapabel till, men för mig fungerar dem. Fortfarande i min åsikt tveksamt till hur de ska användas, men det är mest för att Tyraniderna är en synergi-lista nu i allt större utsträckning (på gott och ont...). Utöver bör jag yttra att jag ogillar att Termagaunts inte längre har fleet. Deras största användningsområde var att "klogga upp fiendernas ranged-enheter" i närstrid eftersom de är billiga, skjuter dåligt, och slåss sämre i närstrid - de kan alltså bara dö bra. Hormagaunts är också långsammare, den tur de ska assaulta, men annars billigare, snäppet lättare att döda av folk som får slå (WS3 är MYCKET sämre än WS4), och snabbare generellt turerna de inte ska slåss i närstrid.

    • HQ. Jag gillar INTE vad som hänt med HQ:n. Nu ska jag erkänna att jag inte har spelat med en Tyranid Prime, men utöver det så är det... boring. Hive Tyranten är superdyr (ca 60-100pts dyrare än i förra editionen, beroende på utrustning), och jag anser sämre (möjligen färre attacker, färre bra kombinationer), Tervigonen passar bäst som Troop (så man äntligen får något att placera på sina objektiv som inte dör om något tittar på dem). Swarmlord och Parasite är intressant, men alltid värda (och jag har inte sett/spelat mycket med dem, if at all).

    • Carnifexen lider av samma problem som Hive Tyranten, den gick från 101pts till 160pts (med inget annat än 2x scything talons). Sure, den är bättre i grund, men 60pts är en hel del poäng för en sak som dör lika lätt, och som nu tampas om Heavy Support Slots mot Mawlocs och Biovores (som är ok), men speciellt emot Trygonen, som är ett riktigt monster för sina 200pts.

    • Sist men inte minst, Elite choices. Tyraniderna har nu mer än bara Zoanthropes och Warriors här, men jag ogillar även tyranidernas elites. Doom of Malantai är... konstig, Zoanthroperna är underbara men fungerar mediokert (eftersom alla och deras diskbänk kan nerfa bort dem utan problem med anti-psychic saker). Jag gillar däremot Venomthropes och Hive Guard. Dessa två uppfyller saker som tyranidlistan sedan länge saknat. För mig kommer Hive Guard för alltid att i princip ta platsen som tidigare var bokad för Zoanthroper, just eftersom de kan knäcka lätta fordon mycket... mycket MYCKET lättare, och 2 T6 wounds är oftast mer värt än 2 T4 med 3+ inv. save, eftersom det inte är instant death som dödar dem, det är massor med basvapen, och då spelar det inte den blekaste roll att de har ett inv. save. Venomthroperna däremot ger ett coversave till ett lag som inte kan gömma sig (terrängreglerna och True LoS slår hårt mot monster saker som inte kan sitta i fordon), för att inte glömma om defensive grenades och dangerous terrain test ifall saker blir anfallna. Det är riktigt skoj att se ett par figurer falla innan de ens får slåss. Och om du verkligen måste kan de alltid assaulta och seka ner fienden så de slår sist (om de står i base contact...).

    Tyvärr kan jag inte komma på så jättemycket mer att säga. Som sagt, så har jag inte spelat så jättemycket. Jag gillar inte codexen. Jag vet att förra inte var det den borde (kunde), men laget blev verkligen inte vad de borde vara i min åsikt. Så därför har jag mest bara nämt det jag funnit genom de matcher jag spelat och vad jag sett/diskutterat med andra tyranidspelare jag spelat mot eller vid.

    Hoppas detta hjälper er få en liten överblick över krypens situation i 5th edition.

  • Kan skriva vad jag tycker om nuvarande codexen, och vad jag tycker man bör köra på. Notera att hela min post inriktar sig på om man vill ha en bra armé - en häftig armé blir subjektivt och således upp till var och en. Jag börjar med att gå igenom mina erfarenheter av enheterna i boken (varning för vägg, scrolla ner för TL;DR):

    HQ:

    Hive Tyrant - På tok för dyr för det han gör. Att sätta vingar på han gör han något mer mobil, men inget 2+ save eller guards = kebab rätt snabbt. Att sätta 2+ save och guards (gör att du kan ta ap3 på HT och allt annat på guards, sen kan guards enkelt användas för att få cover på hela enheten) gör den extremt dyr och tar inte igen poängen.

    Swarmlord - Helt OK, slåss extremt bra, men han måste i praktiken ha vakter med sig. Mer nedan om hur jag tycker man bör använda Swarmlord.

    Tervigon - Bra modell med bra support abilities. Generellt vill du dock ta denna som Troop för att få scoring. Både onslaught och FnP är extremt värda.

    Parasite - Har inte kört med, men kan inte tänka mig att han är värd, särskilt med tanke på hur hopplöst dåliga rippers är. Men det är bara teori.

    Prime - Värd modell, den enda värda HQt enligt mig, möjligtvis vill man ha Swarmlord, för sina poäng. Billig, slår hårt med svärd, och all around bra.

    Elite:

    Hive Guard - Bästa elite enheten, extremt värda. Du vill alltid ha åtminstonde en enhet, beroende på hur resten av listan ser ut. Ingen LOS är oerhört bra i praktiken, det blir svårt för motståndaren att gömma sina enheter/bilar annat än i area terrain.

    Lictor - Värdelös, fungerar inte alls bra, särskilt då dom är en enhet och tar upp ett viktigt elite slot. Rekommenderar att hålla sig borta från dessa.

    Deathleaper - Samma som Lictor, enbart bra i vissa specifika situationer. Han får smisk mot den mesta one-on-one, och kan inte störa motståndaren särskilt mycket. Dyr också. Enbart OK om motståndaren har en psychic hood och du kör mycket psychic powers, men blir då mer gamble och fortfarande tveksamma poäng.

    Zoanthrope - Bra enhet, skrämmer slag på alla motståndare med armor 12+, dom gör verkligen skrot av alla fordon som kommer nära. Det gör att du kan styra spelet något med var dina zoanthroper står. Nackdelen, och det är ingen liten nackdel, är T4 3+ inv save. Hörde jag någon säga dakka dakka? Så något svåranvända, särskilt om motståndaren vet hur man ska hantera dom, men fortfarande värt med en 3a i min mening, i de flesta arméer. Rätt bra i pod också.

    Venomthrope - Har inte testat spela med denna, men misstänker att dom är ganska svåranvända. Dom tål lite, och deras aura är ganska liten. Drar på sig lite eld sen dör dom förmodligen, dom ser ut att tåla lite väl lite. Om motståndaren ser dom som ett problem tar ganska lite skytte ut dom.

    Doom - Enbart bra om han är i en pod, och möter vissa arméer, men kan vara extremt bra mot just vissa arméer. T4 så blir instant dödad, men det kräver i snitt några missiler för det, vilket suger upp firepower från dina övriga 3+ save monster. Helt klart OK om man har en pod.

    Ymgarl - För dyra, för lite punch, och framförallt värdelös deployment. I min erfarenhet finns det bara kanske 2-3 ställen, max, som man vill/kan placera dom i, varav någon ligger i motståndarens deployment, någon i din, och någon kanske i mitten. Motståndaren kommer hålla sin egen, och då är det kvar den i mitten och den i din deployment. Den i mitten blir extremt risky då enheten dör om motståndaren råkar stå där, och i din egen så är det rätt pointless. Nej, inte mycket att hänga i julgranen. Dom slåss inte särskilt överväldigande heller för sin poängkostnad.

    Pyrovore - Aldrig spelat med, men... 45p för en W2 T4 heavy flamer? Med 4+ save? Njaaa.... Acid maw/blood men det håller inte.

    Troop:

    Termagant - Stabila objektiv hållare, men förvänta dig inte att dom kommer göra någonting. Man får det man betalar för, och man tar dom kanske främst för att få Tervigon som troop. Utan Tervigons i armén skulle jag ifrågasätta att ha med dessa.

    Hormagaunt - Helt ok, fortfarande relativt snabbt och har I5. Dock så tappar dom mycket från tidigare med WS3, men för 6p tycker jag inte man kan förvänta sig mycket mer (boyz är sjukt underprisade).

    Ripper Swarm - Fungerar inte alls. Om du kör med Parasite så kanske, men det är tveksamt. Deras Instinctive är extremt dålig, dom är dyra, har WS2, inget save, och I2, och kan inte hålla objektiv.

    Warrior - Helt ok enhet, något dyra men ger bra punch och skytte. Ge dom inte för mycket utrustning bara, räcker med deathspitter och en venom cannon för att dom ska vara bra. Altenativt kan man köra svärd på dom. Stabil enhet, kan ta en del stryk, förutom att dom blir instant killade, men man får tänka att dina större saker kommer fram i sådana fall. Sen om man har en Prime kan han ta S8-9.

    Genestealers - Jag har bra erfarenhet av dessa så länge dom får outflanka. Dom hotar definitivt, och det är inte många enheter som vill ta en charge av dom. Köp inte Broodlord, han är inte värd. Kör på 8or, möjligtvis med scythes om du har poäng över.

    Fast:

    Tyranid Shrike - Har kört några gånger med dessa med svärd, dom är extremt elaka men tål verkligen ingenting. T4 5+ save är extremt dåligt, så man får försöka gömma dom så mycket som möjligt, och enbart slåss mot saker som inte får/kan slå tillbaka. Altenativt försöka göra så mycket skada som möjligt innan dom dör (typ mongonobs). Passar i vissa listor, men det borde nog finnas lite gargoyles också.

    Ravener - Inte värda, dör för enkelt och slår för löst. Kostar helt enkelt för mycket poäng. Sky-slasher swarm - Gående rippers är värdelösa, dessa är sämre. 5p till gör dom bara mindre värda.

    Gargoyles - Klart värda i mindre grupper. Finns inte så mycket att säga, klart värda sina 6p.

    Harpy - Jag har aldrig kört en Harpy, men funderade på hur man skulle kunna få det att fungera, men jag är skeptisk. T5 4W 4+ save för 160p, 170 med TL HVC (vilket man vill ha) är svårt att argumentera för. Det skjuter helt ok med HVC, men han är stor och otymplig, lär vara svårt att få cover, och dör därmed rätt snabbt. Såvida man inte modellerar den för sin egen fördel, nånting jag inte stödjer, så tror jag inte det kommer fungera helt enkelt, det är för mycket poäng på någonting som inte skjuter/slåss tillräckligt hårt och som kan dö för enkelt.

    Spore mines - Jag har testat några enstaka gånger, inte fungerat. En gång försökte jag få dom just utanför motsåndarens deployment - dom scattrade in i hans deployment och han ställde en tank bredvid dom. En annan gång stannade dom men gjorde inget. Dom är alldeles för random, man väljer inte själv vad som ska hända, blir svårt att motivera användandet då, särskilt när dom egentligen inte gör någonting även när man får tur och allt går som det ska.

    Heavy:

    Carnifex - För dyra och för få wounds för det priset. Helt enkelt inte värda. Sen att Crushing Claws är i snitt en downgrade för 25p är för mig helt obegripligt. Men dom kan köpa frag granades, så det är väll bra... för 5p.

    Old one eye - Helt sämst, dyrare carnifex.

    Biovore - Helt ok, men jag har problemet att dom lätt hamnar utanför synapse. Eftersom dom står på ställen där dom inte ser någonting och i cover så kommer dom göra absolut ingenting om dom missar synapse. Man måste alltså ha någonting som barnvaktar dom, vilket gör det tveksamt. Man kan ta dom med armén när man går framåt, men dom dör rätt enkelt (2W T4).

    Trygon - Helt klart värd, men jag har problemet med den att den är för stor. Den blir helt enkelt för otymplig, den får aldrig någonsin cover. Att deep strika den är någonting man gärna undviker (first rule of deep strike - don't deep strike), och på spearhead blir den helt klart lidande för resten av armén i deployment. Dock är den extremt bra i närstrid, gör kebab av det mesta, men då ska man få in den också. 3+ save är i det här läget inte så bra. Sen har vi väll alla som någonsin spelat med en Trygon mot IG varit med när en enhet veteraner hoppar ur chimeran, får bring it down ordern, och tar bort 5-6 wounds på en runda. Man blir bara bitter.

    Mawloc - Aldrig använt, känns bara sämre än Trygon. WS3, A3 är inte så bra, utan det är mest då för att försvinna och komma upp igen. Men så bra är inte blasten, särskilt inte för 170p. Jag är tveksam, men kanske funkar i särskilda fall.

    Tyrannofex - Möjligtvis det bästa Heavy valet, slåss med Trygon, men man har slots här så det räcker. Två S10 skott på 48" range är väldigt bra, den har 2+ save vilket gör att han kommer stå kvar efter en hel del skytte. En bra modell helt enkelt, kostar mycket, men kommer med vital firepower.

    Så nu när det är klart kommer min största kritik mot boken - 11 enheter saknar modell, vissa kan man konvertera till enkelt, men de flesta måste man konvertera rätt kraftigt för att få någonting acceptabelt. Vissa kanske gillar att bygga, jag tycker inte det är OK när så många enheter i boken saknar modeller, det är helt värdelöst.

    Om vi bortser från konverteringskraven, för att få Tyraniderna till en bra armé känns det som att man måste köra en del extrema saker. Kör Swarmlord + 3 guards + Prime i en enhet så har du en av de hårdaste närstridsenheterna i spelet. En fet deathstar som gör kebab av det mesta, tervigons som troops och Tyrannofex i heavy. Man får en trist armé ganska snabbt. Vill man göra en balanserad armé med häftiga saker får man förbereda sig på en del nederlag. Vill man tema armén, kanske ett warrior tema med warriors, flygande warriors, primes, etc, får man inte heller så bra armé. Poängen är att så snart man vill göra någonting som kan tänkas vara kul att spela får man en armé som faller ihop om en länk i kedjan går sönder. Synapse är ett konstant problem, och man för gigantiska problem om motståndaren förstår detta. Många tänker inte på att Trygons inte är synapse och har Ld8, få dom utanför synapse och dom rusar iväg åt helt fel håll.

    Sen är det klart att det går att vinna med balanserade, "rimliga" Tyranid arméer, och kanske bara är jag som är bitter på Tyranider. Men jag får känslan av att mycket av det man vill ha i sin armé får man konvertera ihop från scratch, för det är just Tervigoner, Primes, Spores och Tyrannofexes som man vill ha i nästan alla armélistor, bortsett från kanske spores.

    TL;DR: Mycket monster, Tervigoner, Hive Guards, och en deathstar enhet med Swarmlord, 3 guards och en prime, med termagants för att hålla objektiv är tricket. Det du har som är bra är T6, abusa det och kör mycket av det. Någon slags horde armé kommer få stora problem mot andra horde arméer och typ allt i allmänhet. Någon slags balanserad armé fungerar, men du får då skydda dina synaps, och hoppas på att motståndaren inte kan Tyranider och kan se svagheterna i en sådan lista.

    //hansson

  • Hansson... kudos.. i massor Fler som dig när man ställer sånna här frågor som jag ställde. Det lilla jag sett, läst och testspelat själv så håller jag med om det mesta du säger faktiskt. Har såklart inte testat alla enheter i boken men ändå.

    Och ännu mitt i prick så att det är tyvärr för mycket man måste konvertera själv. Jag hade tänkt ha 3-4 Tervigoner i armen men ja.. då ska man konvertera dom också :S

    tack igen :D

  • Kan väl generellt instämma med ovan kritik mot Tyranidcodexen. Visst såg den trevlig ut i början, men när man läst igenom den och testkört den några gånger så är den inte alls lika kul längre. Vet ärligt talat inte vad GW (Cruddace) tänkte riktigt annat än att: 1) Måste ändra en skadad codex, 2) Måste nerfa Carnifex (som i sin T7-monster-config var IG-infanteri-lasgun-S3-nemesis.... och Cruddace skrev som bekant IG-codexen) och Tyrant, 3) Måste pusha termagants då alla gillade Hormagaunts innan och slutligen 4) Lägg in så många nya monster det går så folk måste konvertera.... ( och 5) Måste ha regler till de modeller som skulptörerna gjort, utan att de måste fungera).

    Har mest lagt mina Nids på is nu... IG och Orks är ju klart bättre och roligare.

    [/end rant]

  • edited 19 november 2010 11:57

    Jag har spelat med rätt gott resultat på fantasia fanatic(a) med Tyrant med en eller två livvakter utan närstridskit, prime med bensvädt, hive guards, ymgral stealers, vanliga stealers, zoanthropes, termagaunts, hormagaunts, tyrannofex, trygon, raveners, biovores och små enheter warriors. Det har gått rätt ok, faktiskt.

    Hansonns post stämmer rätt bra överens med mina åsikter utom två punkter: 1. Dödsstsjtärnan med tyrant+prime funkar inte i längden. Alla andra har enheter som slår kanske lite sämre men som är snabbare. Att spendera nästan 600 poäng på något som motståndaren enkelt flyttar undan eller offrar 200 poäng för att slippa funkar inte så bra. 2. Jag har testat ymgral stealers på tre turneringar och de har aldrig dött av att motståndaren har varit i deras area terräng. Å andra sidan måste man givetvis tänka efter och inte bara sätta dem i den enda terrängbiten som motståndaren kommer placera hela sin armé i. Det funkar väldigt bra med en terrängbit i mitten för om motståndaren vill stå där så kommer din armé inom charge räckvidd garanterat runda 2 istället för runda 3.

  • Ymgarl. Det mest felstavade ordet på internet sedan Tyranidcodexen släpptes :-)

    Det största felet med nya Tyranider är bristen på modeller och options i kitten.

  • Så kör vi vidare här då. Några funderingar jag har i pågående lista:

    • Regeneration Regeneration frågan är mest riktad till2 av mina heavy choises. Är det värt poängen på en Trygon prime och en Mawloc? När kan det va värt (om alls) på figurerna?

    • HQ chooise Har väldigt svårt att välja ett HQ choise kort och gott. Listan kretsar kring en trygon prime, 2 tervigoner, 20 gargoyler osv osv..
      förslag på vad dom olika HQ valen kan va bra för kort å gott??

    Bring the pain folks

Sign In or Register to comment.