Monster till din Beasts of Chaos-armé, look no further

edited 16 augusti 2010 16:35 in Figurmålning etc

Maelstrom har just släppt ett gäng kompletterande figurer till din Beasts of Chaos-armé, ser mycket lovande ut (om än dyra).

JABBERWOCK för £70.

CYCLOPS för £60.

OXGORE för £70.

£70 är med dagens växelkurs 845 kr.

Kommentarer

  • coola grejjor. jag måste säga att jag gillar att gw inte längre begränsar vad dom skriver regler för av vilka modeller dom kan tillverka på en gång.

  • @Jonke:

    Nej, GW skriver regler så att folk köper extra kit, för att de behöver konvertera för att få ihop sakerna. (Sen hade du aldrig fått använda någon av dessa i en officiell GW-turnering då de endast godkänner 100% GW-komponenter, undantaget något du själv green-stuffat).

    Tycker själv bara modellerna är sådär faktiskt....

  • Nej, GW skriver regler så att folk köper extra kit, för att de behöver konvertera för att få ihop sakerna.

    så kan man ju också tolka det... :)

  • Nej, GW skriver regler så att folk köper extra kit, för att de behöver konvertera för att få ihop >sakerna.

    Inte alls cyniskt...

  • Det var nog bara cyclopen som var nåt att ha, men den hade typ samma kroppsform som jätten har nu ^^ jabberwocken var verkligen avskyvärd :s
  • Klart jag är cyniker. Världen fungerar ju så, liksom GW. Tro t ex inte annat än att regelboken till WFB släpptes först, sen startboxen, så att fler köper stora regelboken först och sen kompletterar med boxen. Trots allt skriver man ju om hur praktisk den lilla regelboken är att ta med sig när man redan köpt den stora.

    Games Workshop med underbolag har en omsättning på 126,5 miljoner brittiska pund 2009 (31 maj 2010), enligt Bloomberg Businessweek. Det är över 1,5 miljarder SEK.

    Men cyniker eller ej, så spelar (och köper) jag fortfarande deras produkter. =/

  • herr_nilzzon: Enligt en bekant så har det dykt upp minst en icke GW drake på ett GT så att GW inte tillåter andra företags figurer är nog bara för att ha en policy.

    Självklart så jobbar GW för att tjäna pengar och få kunder att köpa så mycket som möjligt till så högt pris som möjligt. Tror du att något annat företag jobbar anorlunda så är du naiv. Droppa GW är ondskan för att dom tjänar mycket pengar snacket, känns som warseer snack.
  • Visst jobbar GW för att tjäna pengar, men det är skillnad på att tjäna pengar och tjäna pengar.

    GW har vid upprepade tillfällen valt mellan vägskälet "tjäna pengar OCH göra våra spelare nöjda" eller tjäna lite mer pengar men göra våra spelare besvikna" och tyvärr valt den senare.

    Uppenbara exempel är codexar till 40k, där hela spelarbasen helst av allt skulle vilja se lite uppdateringar på gamla 3rd och 4th-edition codexar men där GW hela tiden väljer att pumpa ut nya Space Marine-listor för att de vet att de säljer bäst.

  • dea
    edited 17 augusti 2010 11:00

    Uppenbara exempel är codexar till 40k, där hela spelarbasen helst av allt skulle vilja se lite uppdateringar på gamla 3rd och 4th-edition codexar men där GW hela tiden väljer att pumpa ut nya Space Marine-listor för att de vet att de säljer bäst.

    Men om de säljer bäst måste väl flest vilja ha dem. Alltså borde det ju göras för att glädja majoriteten av spelarna och inte bara för att tjäna pengar, eller??

  • Man kan vilja ha något utan att vilka köpa det :) Jag skulle tycka det vore kul med en nya Dark Eldar codex, men jag skulle inte köpa den för den skull.

  • haha men vilket företag kan resonera så då, Barrskog? Sant, ingen vill ha bilen jag gör men många skulle tycka om att den fanns.

  • haha men vilket företag kan resonera så då, Barrskog? Sant, ingen vill ha bilen jag gör men många skulle tycka om att den fanns.

    Låter väl som alla elbilsföretag i hela världen just nu? Vi gör en bil som många vill att vi ska göra, men ingen kommer att köpa den för den är för dyr och ineffektiv.

  • @ viggo3000:

    Det är möjligt att de har ändrat eller mjukat upp policyn något, eller kanske var det en miss. Tror ändå inte att någon med andra bolags figurer kan vinna några målningspriser.


    Sen har jag inte antytt någon slags elakhet eller liknande, utan endast påpekat att fokus troligen ligger på något annat än det som första kommentaren i tråden antydde. Endast ett försök att få folk att kanske ifrågasätta eller fundera kring hur saker och ting egentligen fungerar.

    Vad man än tycker om GW's policy, modeller eller annat, så tycker jag ändå att de är otroligt fascinerande. De har byggt upp en stor internationell affärskedja som har en huvudverksamhet i att sälja små plast- och metallfigurer! =)

    Slutligen vill jag kasta mig in lite i codex-debatten. Som antytts, så är Space Marines GW's största ikon. Den figur flest icke-spelare känner igen och också den i särklass bäst säljande armén - alla segment inräknat. Företaget går en balansgång mellan försäljning och spelbalans... och det går lite åt olika håll emellanåt.

    (P.S. Kul att det blev en intressant diskussion! D.S.)

  • edited 17 augusti 2010 12:52

    haha men vilket företag kan resonera så då, Barrskog? Sant, ingen vill ha bilen jag gör men många skulle tycka om att den fanns.

    haha jag påpekade bara att det som säljer mest inte nödvändigtvis ger flest glada spelare. Självklart är det betalningsviljan som styr, Sven.

    edit: Det finns också något som good-will vettu, något som GW inte är kungarna på. (dock hjälper uppdaterade FAQs)

  • utan endast påpekat att fokus troligen ligger på något annat än det som första kommentaren i tråden antydde. Endast ett försök att få folk att kanske ifrågasätta eller fundera kring hur saker och ting egentligen fungerar.

    Och jag tror att att du har fel, eller iaf en överdrivet cynisk inställning till vad som driver gw:s regelskrivare och figurdesigners. Jag är övertygad om att det är en marknadsavdelning eller liknande som när 6e ed släpptes satte policyn 'inga regler för grejjer utan modell' och att det är samma avdelning som nu sagt att den policyn inte längre gäller. Han som skrev BoC boken tänkt nog bara 'coolt med en enögd jätte som kastar sten'.

  • Och jag tror att att du har fel, eller iaf en överdrivet cynisk inställning till vad som driver gw:s regelskrivare och figurdesigners. Jag är övertygad om att det är en marknadsavdelning eller liknande som när 6e ed släpptes satte policyn 'inga regler för grejjer utan modell' och att det är samma avdelning som nu sagt att den policyn inte längre gäller. Han som skrev BoC boken tänkt nog bara 'coolt med en enögd jätte som kastar sten'.

    Snarare är väl min syn realistisk med drag av cynism. Hur som helst håller jag med dig om att det förekommit policyförändringar. Framför allt har det också framkommit i White Dwarf där man skrivit om hur man övergått till att producera modeller som även ska kunna släppas när det inte är "releasefönster" för en codex/armébok och även som kan ligga utanför de 2nd/3rd release batches som ligger 6-18 mån efter släppen. Sen har jag också läst att de just släpper för att folk ska kunna konvertera (underförstått så att fler kits kan säljas), men för att rädda skinnet lite grann, tillägger de också att de kan släppa modeller senare. Framför allt blev detta övertydligt när Tyranids släpptes och Tervigonen blev poppis, men även Abomination till Skaven är ett sådant tydligt exempel.

    Vad gäller "coolt med jätte som kastar sten"... så tror jag inte alls på det. GW är flitiga användare av olika mytologiska namn och koncept och både t ex Jabberwock och Cyclops har förekommit i WFBRPG 1st ed (och möjligen även senare, dock inget jag har koll på). Jabberwock är ett mytologisk monster med förankring i Engelsk/keltisk myt och cyclopen är som bekant tagen ur den grekiska... där jag vill minnas att den också kastar sten. (Cyclops förekommer också i Imperial Guards arsenal... med liknande funktion [belägringsartilleri]).

  • Lite OT igen; killen som gjort Gorgon och Jabbern har en tråd på TWF där man bla kan se lite coola orcer, lizardmen m.m. Snygga sculpts men jag skulle verkligen vilja se en av hans gubbar målade.. det finns många hobby-sculptörer som gör shyssta sculpts men målade ser de ofta risigt ut.

  • edited 17 augusti 2010 18:26
    Jag gillar speciellt beastlorden på sidan 12.
    Personligen så är jag inte så förtjust i cyklopen och Gorgonen men
    det är ju svårt att säga ngt innan man har sett en irl eller målad.
    Det finns väl nästan inget som GW har som är "orginal" från dom?
    Hela mytologin är ju taget från ngt annat, Alver, Dvärgar, Orcher.
    Scylla kommer också från grekiskan, Minotaurer you name It.
    Sen att ett företag vill tjäna pengar ser jag inte som ngt konstigt.
    Däremot tror jag att man har lättare att sälja en produkt (vad det än är)
    om man har bra kundsupport och ett eget intresse i produkten.
    Kundsupport i det här fallet är ju då naturligtvis t.ex att släppa FAQs
    eller anordna turneringar.
  • Pannben; I princip allt som GW gjort är snott från någonting annat; T.ex Abaddon - Hebreiskt namn på en demon, samma sak med Horus (Egyptisk solgud), samma sak med Heresy Wars (Satans uppror mot Gud) etc, etc.

    Jag ser inget problem med detta i sig, tycker att de ändå lyckats med konststycket att göra ett lapptäcke av ihopsnodda saker och fått det att se originellt ut.
  • hmm, han länkar ju faktiskt till maelstrom, det tänkte jag inte på. men syftet är ju mer att tipsa om att de här figurerna finns, inte att göra reklam för en specifik återförsäljare.

  • Jopp! Nej jag ser inte heller ngt problem i det, snarare så är det väl en liten
    insats för allmänbildning:)
  • GW har tillåtit figurer från andra företag på sina turneringar en längre tid, vet inte om dom någonisin haft någon regel mot det. Däremot får sådana arméer t.ex. inte förekomma på bild i WD d.v.s. förekomsten av icke GW modeller "tystas ned". Det är även förbjudet med icke GW modell i Golden Deamon och liknande.

  • @Pannben

    Jag vet mycket väl om att i stort sett allt är plockat från andra källor, om än modifierat i de flesta fall. Tyckte dock det räckte med att kommentera just de produkter vi diskuterat tidigare i tråden. Även design och andra influenser är tydliga för den som har tidigare erfarenhet av orginalreferenserna. Det är t ex därför som en del diskussioner som "plagierade GW Blizzards Zerg eller var det tvärtom, eller kanske så att de inspirerades av Arachnids i Starship Troopers filmen, som i sin tur inspirerades av Alien som H.R. Giger designade osv", har tystats ned, eftersom alla snor friskt av varandra på Sci-fi och Fantasyfronten, något som ofta leder till härlig symbios.

    @MipCap

    Tack för klargörandet. Nu när jag läser det känner jag ju igen det.

  • Vart finns det en mod när man som mest behöver en ?
Sign In or Register to comment.