Fördel 40K / Fantasy

edited 6 juli 2010 13:39 in Figurspel
Jag lirar för tillfället bara Fantasy. Har tidigare i livet lirat både Fantasy och 40K men reglerna har hunnit förändras i båda spelen sedan dess och jag har hunnit glömma nästan allt med 40K.
Är lite sugen på att börja lira 40K också men vet inte om det är värt tid eller pengar.

Så vad tycker Du är största fördelen med 40K mot Fantasy eller vice versa.
Edit: Jag vill alltså veta din personliga åsikt :)

Kommentarer

  • Svårt att svara på om man inte är fullt insatt i båda regelsystemen, och då framförallt Fantasy alldeles just har fått en helt ny edition blir det ju kanske extra svårt.

    Av det jag har hört om nya Fantasy så verkar det i princip komma ner till smak och tycke.

    Det som JAG (alltså, min egen högst subjektiva åsikt) tycker är roligare med 40k är just skirmish-biten. Fantasy känns mycket som "jag flyttar min tegelsten här och ställer den här" och hela detta block-tänkande passar inte mig. Att flytta varje modell individuellt och genom hela Movement phase anpassa en enhet efter rådande taktisk situation (ska jag sprida ut mig för att undvika artilleri-eld eller kunna täcka större yta för eventuella objektiv eller ska jag klumpa ihop mig för att så många som möjligt ska kunna se och verka med sina vapen i den lilla skottglugg som uppstår) är vad som väger över till 40k:s sida i min spelbok.

    Det och att 40k har en sjukt mycket coolare story och fluff runt arméerna, men nu börjar vi vara inne på så mycket personlig smak att det får räcka med att jag nämner det. Hur mycket coolare är inte en Space Marine än en Skogsalv? ;0)

  • Jag var ju faktiskt ute efter personliga åsikter, var lite otydlig :)

    Jo jag saknar också den delen att man verkligen flyttar modell för modell och inte block för block. Även om det är ganska skönt (jag lirar skaven) att ställa upp ett jättestort block och plöja framåt.

    Gällande storyn så är det inge snack tycker jag om att 40k är mycket coolare. Har inte läst några av böckerna men kan tänka mig att de är flera kilometer bättre än de fantasy böckerna och bakgrunderna som jag läst.
  • Till skillnad från 40k har knappt spelat WFB, men jag har kollat på en hel del när andra spelar, både i 40k och i WFB. Det jag har reagerat mest på då är att spelarna verkar mer avslappnade i 40k. Det flöt bättre. Kan bero på spelarna, men det är största skillnaden jag noterat (bortsett från att det är olika regler).
  • 40k är roligare för att det känns mer flytande, har fräckare modeller, fräckare bakgrundshistoria och fräckare spelare. Done deal, inget att fundera på; kör 40k helt enkelt. :)

  • edited 6 juli 2010 19:08

    oOh, flamewar... :)

    Som Trukson sa så kommer nya versionen av Warhammer i helgen, och till viss del blir spelet mer likt 40k än tidigare (speciellt med tanke på terräng och LoS).

    Personligen är jag mer intresserad av Fantasy än 40k, och framförallt gillar jag att Fantasy har så många olika typer av enheter som fyller olika funktioner. I Fantasy finns Infanteri, skirmishers, kavalleri, fast cav, monster, flygande enheter, flygande monster, warmachines och magiker som alla är bra mot olika saker och måste spelas och hanteras på olika sätt. Problemet med Fantasy har länge varit att man mer eller mindre kunde plocka bort infanteri från listan ovan, och en bra armé har länge bestått av saker som flyttar snabbt och slår hårt för att se till att man vinner första rundan och att ingen slår tillbaka. Det resonemanget verkar helt borta nu till senaste upplagan, och vi får se om de har tagit de FÖR långt eller om det hamnar på en bra nivå.

    Från sidlinjen upplever jag 40k som att det huvudsakligen finns monster, mech, bikes, tungt infanteri eller klent infanteri och armebyggandet handlar mer om att plocka med sig rätt spridning på vapen samtidigt som man försöker en bygga en lista mot vilken delar av fiendens vapen inte fungerar så bra (all-mech, inf horde, nob bikers osv).

    Givetvis är det grovt generaliserat (och jag är inte alls objektiv), men i slutänden handlar det kanske mest om vilket spel ens kompisar spelar eller om man tycker att en Drake är häftigare än en Land Raider eller inte. :)

  • Jag tror starkt på att tjusningen ligger i hur mycket man gillar känslan av terrängen och figurerna. Reglerna för har mig veterligen aldrig varit tillräckligt bra för något av systemen för att hålla som ett riktigt bra spel i sig, om det inte vore för att det är så kul att måla och se vad andra hittat på medan man slår lite tärning och tar resultatet med ro.

    Det som hållit mig ifrån fantasy tidigare är en armé där jag gillar alla tillgängliga modeller. Det har blivit betydligt bättre på senare år, så man kanske ska ge det en chans nu med nya regler och allt.

  • Har spelat båda, men har en klar favorit.

    Det är 40k. Klart överlägset WFB. För min del kan det summeras i följande grova drag.

    • Flexibilitet. WFB's block av trupper är alldeles för oflexibla för att ge någon stimulans taktiskt. Rörligheten i 40k är klart bättre och ger roligare spel. Speciellt nu när man kan välja att spela allt från små skirmish, via alla missions i grundbok, battle missions, spearhead, cityfight och planetstrike för att inte tala om apocalypse som kronan på verket. Långt över 50 olika missions...

    • Bakgrund. Även om WFB har en okej bakgrund, finns det ändå massor av andra fantasyvärldar. 40k har en för mig unik känsla av hi-tech blandat med övernaturlighet. Den Gothic-stil man etablerat är underbar och ger en god atmosfär (... och ja, jag har oräkneliga av de pocket som Black Library släppt till W40k). Hur man än vänder på det, har Warhammer Fantasy inget direkt unikt som man direkt tänker på dem bland alla andra fantasytolkningar. Däremot är en Space Marine snart lika ikonisk som en Stormtrooper och en Alien.

    • Mindre arméer = billigare att komma igång. (Är högst subjektivt...).

    • Tanks, tanks, tanks... och super heavy tanks. Älskar militärhistoria och framför allt tanks. Sålunda är min favoritarmé Imperial Guard. Inte mycket som kan mäta sig mot en linje av pansar förankrad i en Baneblade! =)

  • WFB's block av trupper är alldeles för oflexibla för att ge någon stimulans taktiskt.

    Antingen har du inte testat fantasy eller verkar du missförstått vad det går ut på :) Jag tycker fantasy är roligare för att det just krävs taktiskt kunnande för att kunna utnyttja enheterna till fullo. 40k är mer point and shoot.

  • Även jag känner mig manad att skriva ett inlägg här, inte minst på grund av att jag likt TS tidigare har spelat bägge spelen, därefter slutat helt för att nu detta året återigen hitta tillbaka till min passion för att slicka på penslar :) Spelet jag alltid kännt mest för är just 40k. Har fortfarande min första regelbok kvar, då spelet kallades Rogue Trader och man kunde köpa en grupp om 5 grey knights för 1200 poäng. Vad som fick mig att hitta tillbaka var att Black Library började ge ut romaner som handlade om Horus Heresy, vilket först avhandlades i EPIC, för de som minns det. Den historien ville jag alltid läsa mer om och efter att ha läst några böcker bestämde jag mig för att göra en styrka space marines i pre-heresy format'.

    Vidare håller jag med om vad herr_nilzzon skrivit här ovan, inte minst är det punkt 2 bakgrund jag tänker på. Warhammer-världen känns som ett så himla kasst hopkok av allt möjligt de har kunnat komma på genom åren... Olika stölder från andra världar är väl kanske inte ett unikum för Warhammer men för mig känns det så uppenbart och trist så jag ser inte riktigt charmen där längre, även om spelet i sig kanske är fruktansvärt bra just nu. Dock är jag övertygad att någon fantasy-fantast kommer brinna av på mitt inlägg men TS frågade efter personliga åsikter och här har ni min.

    P.s. Titanerna från FW är så jädra häftiga så bara det gör att 40k borde vinna hands down! D.s.

  • edited 6 juli 2010 22:30

    WFB's block av trupper är alldeles för oflexibla för att ge någon stimulans taktiskt.

    Precis min åsikt, men även Herr Barrskog har helt rätt och det är precis där den stora skillanden ligger enligt mig. 40K fokuserar lite mer på de andra faserna (skjuta och slåss) medan Fantasy handlar så mycket om att manövrera sitt block i precis rätt läge under förflyttningsfasen att det ofta känns nästan oväsentligt att ens slå tärningar. Jag både hoppas och tror att den nya editionen har förbättrat detta något även om en del "gamla rävar" redan börjat klaga över att det inte "krävs någon skill längre".

    Vem som hjulade sitt block en fjärdedels inch för lite eller för mycket åt det ena eller andra hållet är alltså ingenting för mig, jag föredrar den lite mera individuella känslan som 40k ger åt varenda liten infanterist (även Gretchins har känslor!)!

  • Min personliga årsik är att fantasy varit så fruktansvärt obalanserat i jämförelse med 40k. Se bara på Fanatic vilket spel som har mest restriktioner hit och dit. Har helt tappat peppen av den anledningen. Och om man spelar med en stor fet grej för att den är cool så är det grisigt för den är FÖR fet regelmässigt.
    Håller även med att det är skönare rent praktiskt att slippa ha block som man ska meka omkring med. 40k har känts mer avslappnat. Blir dock spännande att se hur nya fantasy blir.

    Däremot gillar jag fantasy mer än sci-fi, så modellmässigt gillar jag fantasy bättre. Och Fantasy är lite mer nostalgi eftersom det var där allt började för mig.
  • Jag har inte hunnit bli riktigt kompis med nya Fantasy reglerna än så för tillfället föredrar jag 40k
  • edited 7 juli 2010 21:40

    @Barrskog:

    Jag har absolut spelat WFB. Både 4th, 5th och 6th Ed, dock inte alls 7th Ed då jag tröttna på det. Gällande truppförflyttningar, så är det visst väldigt avancerat taktiskt på sitt sätt och ger dig (delvis) rätt i sak. Det taktiska kunnande för att utnyttja enheterna på bästa sätt har ju lett till "math-hammer" för väldigt många och urtråkigt att spela (och innan dess hade vi ju hero-hammer). Däremot tror jag att 8th Ed. kan bli ett uppsving för WFB, med en hel del regler som förbättrar förutsättningarna. Slumpvis charge, större vikt vid typ av enhet och horde osv. Spelfältet har jämnats ut och det bådar för något bra. Dock har ändå WFB en bit kvar att nå upp till det tredimensionella slagfältet som modernare strider innebär och det är detta som 40k vinner på.

    Slutligen måste jag bara hänga på Crane: Titans FTW!!! =)

  • Har suttit här några kvällar i rad och försök komma på vad det är jag gillar med 40k (vilket jag uteslutande spelar numera.. fast.. 8e editionen fantasy verkar ju rätt spännande.. nåväl)

    Har alltid gillar sci-fi stuket med allt från gamla hederliga Star Trek till Star Wars och lite nyare serier så som Farscape.

    Det jag gillar i filmerna återkommer i just 40k spelet i häftiga modeller, tanks som fotsoldater och terrängen.

    Spelmässigt jämnfört med det jag minns av fantasy liret så är det just det där att det inte är allt för ihopklumpat i block, man är mer nere på figurernas nivå och kikar genom/förbi terräng osv. Det jag kan sakna lite, som fantasy verkar ha, är just det lite mer schack liknande tänket. 40k för mig handlar om att tänka kanske 2 rundor frammåt mot för jag har sett en del fantasy spelare börja ställa upp ett block för att 3-4 rundor senare va i rätt position. men men.. kan inte få allt har jag hört :p

    Målningsmässigt så gillar jag 40k lite mer av den enkla anledningen att allt i 40k syns mer än i fantasy. Var modell står för sigsjälv istället för i en grupp av 10, 20 30 modeller sådär.

    Osammanhängande och knappt så att det förstås? Thats how my mind works ha ha.

    Mina tankar kring vår aldeless perfekt härliga hobby, 40k som Fantasy

Sign In or Register to comment.