Första Tau armén 2000pts

edited 2 juni 2010 00:19 in Warhammer 40k
Tjenare, nu i gamet och har nu försökt påta ihop en 2000 pts armé för första gången. Tänkte väl lägga upp den här och höra vad ni har för åsikter. Har försökt läsa andras armé listor och få ett hum om vad man ska tänka på men får se hur jag lyckats nu då.

HQ 1 405 pts
o'shova
4 crisis bodyguards
2 TL flamers -- 2 missile pod
2 TL fusion -- 1 burst cannon -- 1 shield drone

HQ 2 185 pts
Shas'o
CiP -- Stim -- burstcannon -- Multitargeter
1 shas'vre
TL Fusion blaster -- Flamer -- 1 Shield drone

Heavy 1 & 2, 260+260 pts
3+3 Broadside
3+3 multitracker
1+1 team leader
2+2 Shield drone

Heavy 3, 155 pts
Hammerhead
Railgun
2 single burstcannons
Deacoy launcher

Elite 1 Crisis, 106 pts
2 Shas'ui
2 TL Missile pod
2 Target array

Elite 2 Crisis, 100 pts
2 Shas'ui
2 Burstcannons
2 missile pods
2 multitracker

Elite 3 stealth, 92 pts
3 Shas'ui
1 fusion blaster

Troop 1 & 2, 220 pts
10+10 Shas'la (Har inte bestämt fördelningen mellan pulse carbine och rifle i grupperna men kanske fyra carbine per grupp...)
10+10 Photon grenades

Fast 1 Pathfinders, 214 pts
7 Shas'la
3 railrifle+target lock
1 devilfish+2 seeker missle

1997 pts


Så låt höra era tankar.

Kommentarer

  • Scoring är livsviktigt i 40K. Tau är katastrofer på det, eftersom de har ganska veka Troops. Du har dessutom ganska få Troops, vilket inte direkt hjälper upp listan. Karbiner har jag aldrig förstått idén med på stillastående stackare, kör 30" plugg hela vägen. Kanske släppa ditt andra HQ för att få in lite mer trupp också? En fisk eller två till förbättrar dessutom deras överlevnadschanser.

    Vad det gäller listor så rekommenderar jag även att skriva ut allt, inte bara skriva 1+1 Fire Warriors. Det blir lättare att läsa listan och få en bild av hur du tänkt att den ska fungera då. :)
  • Håller med Serpent om Troops.

    I 66% av alla matcher räcker det med att skjuta ut 20 stycken T3 sv4+ killar för att vinna mot dig (förutsatt du inte annihilerar motståndaren såklart).

  • Håller med de två föregående talarna. För lite troops. Personligen hade jag haft 5-6 enheter Fire Warriors och en Ethereal som hoppar mellan enheterna när den dåvarande börjar tunnas ut. Har en vän som spelar så med hör vinststatistik. Jag hade även slängt in 3 Piranha för anti-tank, mest för att jag tycker de är skitfräcka.
  • Nu har jag läst på lite om scoring units och det känns som ni har vettiga synpunkter. Däremot så behöver jag väl knappast mer anti tank? Det känns som att jag har gått om sånt, eller?

    Min tanke med carbines är att det kan väl vara ett ganska trevligt sätt att sakta ned anstormande fiender som vill ta sig in i när strid. Kan dom inte springa en runde ger väl en runda extra man kan skjuta på dem? Eller har jag missuppfattat pinning? Det är ju förstås sant att med så kort räckvidd kanske man inte hinner med att stoppa dom så mycket...
  • edited 2 juni 2010 16:57

    Gällande Anti-tank, så kräver TAUs stora kanoner siktlinje. En unit med Piranha's kan snabbt flanka och ta ut otäcka saker från oväntat håll.

    Din kommentar om Pinning är förvisso korrekt, men du ska träffa motståndaren, skada och sen klara rustningen... och mot 3+ Save är det inte så lönt och sen på det få motståndaren att misslyckas med sitt Ld. Tror det kommer att bli mest besvikelse över karbinerna. Bättre att få in fler skott tidigt istället. När fienden är så nära så du kan skjuta med din karbin har dina Firewarriors sällan fler rundors skytte kvar.

    Själv skulle jag även förespråka Vespid Stinwings. Det är mobila terrortrupper med god anti-marine förmåga.

    Dra ner med 2-3 Broadsides. Kanske 2 enheter om två, eller ett par och en ensam. Du spar in en del poäng att allokera om till annat då. Skulle nog även dumpat ett HQ-choice för en Devilfish med Firewarriors.

  • Fast Broadsides ska jag ha bara för att dom är så coola ;)

    Jo jag hajjar vad du säger om carbines och det låter vettigt.

    Jasså stingwings, jag har inte läst någon annan som riktigt tyckt att dom passar in i en tau armé. Dem tycks anse att det är svårt att hitta deras roll. Vad säger du om det?
  • Du har helt klart för lite troops. Några till vore inte fel. Och att dra ned två broadsides för att få råd med detta är nog rätt väg att gå. Förstår dock att du vill ha 6st. :)
    Multitrackers på broadsides känns rätt meningslöst, finns som ingen mening med det. De som gör att du får slow and purposeful är mycket mer värda. Blir klart lättare att skjuta på rätt mål då.
    Sen funderar jag på beväpningen på dina xv8 suits, beväpningen verkar lite spretig och då du inte har target locks kommer du ofta bara få skjuta med några av enhetens vapen i taget.

    Piranhas för antitank är nog inte så effektivt, 70p per modell med extremt kort räckvidd på vapnet är inte så häftigt. Stingwings lider av ungefär samma problem, kort räckvidd, träffar inte så bra och tål inte mycket.
  • även jag skulle förespråka mer troops och advanced stabilisation på broadsides.

  • o'shova 4 crisis bodyguards 2 TL flamers -- 2 missile pod 2 TL fusion -- 1 burst cannon -- 1 shield drone

    HQ 2 185 pts Shas'o CiP -- Stim -- burstcannon -- Multitargeter 1 shas'vre TL Fusion blaster -- Flamer -- 1 Shield drone

    Måste bara kommentera och säga att du inte får ha 4 shas'vre bodyguards till samma shas'o. 1-2 i enheten och 0-1 teams per commander, vilket leder till att du måste ge två till varje. Det framgår inte riktigt i listan. Dessutom har du en till shas'vre till din andra shas'o. Du måste ta bort en och omfördela bodyguardteamsen.

    I övrigt bifaller jag Mipcap.

  • Kommentar från den lite okunnige: o'shova är väll special karaktären? Jag har fått för mig att han får ha många bodyguards, typ 7. Har jag fått det helt om bakfoten?
  • O'Shova får ha en gigantisk klump med Crisis Suits med sig. Sjukt coolt.

    Gyros på Bredsidorna förutsatte jag, det är så standard att man blir helt perplex när någon inte använder det.

    Som tidigare inlägg har skrivit behöver du kunna skjuta med så många vapen som möjligt med dina Crisis. Kanske inte på en massa olika mål, men att kasta ur sig en oerhörd mängd plugg gör den mest välbepansrade fiende osäker (många plugg sänker även termosar). MIssile Pods och Plasma eller dubbla Pods är bra. En Fusion här och var kan vara bra, särskilt om det är en kamikazesuit (Deepande).

    Jag har aldrig förstått vad Stingwings ska vara bra för, faktiskt.
  • En poäng att notera är att O'Shovah begränsar Broadsides till 0-1!

    Gällande Stingwings (som ej ens är tillåtna med O'Shovah) är de helt okej i vissa situationer. T ex mot Marines, är de bra som terrortrupper. Snabba med sin Fleet och Jumppack och kan smeta ut Power Armor redan första rundan. De ger övriga trupper lite respit, då många spelare ändå är lite oroliga för Neuron Blasterns S5 AP3. (Mot IG, Orks m fl är de inte värda).

    Piranhas används så klart med full rulle in på motståndares plan för att jaga pansar i baken. Man vågar inte låta Piranhas agera ostört.

  • @ Kimli: Tänkte inte på det. Jag har inte koll på specialkaraktärerna.

  • Tack så mycket för all feed back den är uppskattad. Det stämmer att O'Shova gör att alla units utom Crisis och fire warriors blir till 0-1 så det innebär alltså att man får ha max en av den sorten? Då förstår jag. Jag har inte sten koll på reglerna än som ni märker ;)

    Men med denna insikten funderar jag på att maxa ut crisis suits och öka firewarriors precis som ni säger. sedan ta en unit broadside med 3st, hammerhead, och så en sniper unit. Pathfinder som tidigare men sen måste jag sätta mej in i hur pirahnas fungerar. får kolla vad det blir för poäng med dom här nya idéerna.
Sign In or Register to comment.