WoC 2209-2249 pts

edited 11 maj 2010 20:29 in Warhammer fantasy
Sorcerer Lord of Tzeentch lvl 4
Disc
Spell Familiar
Golden Eye of Tzeentch
2x powerstones / 2x dispel scrolls 390-400 pts
Eller
Rod of Torment 405 pts

Chaos Sorcerer of Tzeentch lvl 1
Infernal Puppet
Enchanted Shield 155 pts

BSB of Khorne on Juggernaut Banner of the Gods
Sword of might
Shield
Bronze armour of zhrakk 215 pts
Eller
Warbanner
Flail/Halberd
Shield 209 pts

Sorcerer of Nurgle lvl 1 105 pts

Core:
20 Marauders of Khorne
Flails
Musician 134 pts

12 Chaos Warriors of Slaanesh
Shields
Halberds
Standard bearer
Raptourus standar
Musician 252 pts

5 Marauder Horsemens of Slaanesh
Light Armour
Musician
Throwing Axes 90 pts

5 Marauders Horsemens of Khorne
Flails
Musician 111 pts

5 Warhounds 30 pts

5 Warhounds 30 pts

Special:

5 Knights of Slaanesh
Musician
Standard Bearer
Warbanner 265 pts

Hellcannon 205 pts

Listan är nu ändrad.

Kommentarer

  • NasNas
    edited 11 maj 2010 23:22
    Först av allt; har du de modeller i din armélista och kan du tänka dig att köpa andra enheter? Annars är tipsen du får i princip bortkastade.
    Kom ihåg att det släpps en ny edition i juli, så en del av detta kan ju visa sig inte stämma senare...

    Ett par tips och rättelser;
    Man får inte ha mer än ett magiskt föremål av samma typ per karaktär eller repetera magiska baner flera gånger. Detta gäller ju givetvis dina motståndare också.
    Enda undantaget till detta är att du får ha både ett magiskt föremål samt Dispel scrolls eller Power stones.

    En Battle Standard Bearer är en vanlig exalted som man uppgraderar. Det som är bra är att alla enheter inom 12" får re-rolla breaktests, och att - om man får använda WoW-uttryck - får en riktigt bra tank på köpet.

    Som reglerna säger får du en möjlighet att köpa vilket baner som du vill till en BSB, t.ex banner of the gods. Men väljer du ett baner kan du inte samtidigt köpa magiska föremål, så det är antingen eller. Dock kan du köpa Gifts som vanligt, så du kan t.ex. ha bloodcurling roar och warbanner.

    Det största "felet" med din armé är att du har alldeles för få och dyra enheter och toolat upp dina karaktärer för mycket. Full command är i regel bortkastat då de kostar alldeles för mycket, och i synnerhet på marauder horsemen och på små enheter av marauders.
    Du har alldeles för många frenzyenheter och alldeles för lite screenenheter såsom hundar och marauder horsemen.

    Här är mitt förslag på hur en lista kan se ut;

    Lord på jugger eller disc;
    Vill du vinna (iaf i 7th ed) så är LVL 4 på disc enda alternativet, sorry. Men du har köpt fel grejer till honom;

    Sorcerer Lord of Tzeentch lvl 4
    Disc
    Gaze of the Gods
    Spell familliar
    2xpower stones eller 2xdispel scrolls beroende på hur magitung ditt motstånd är eller
    Rod of torment - väldigt bra att tvinga bort en dispeltärning varje magifas, särskilt mot T3-motstånd.

    Hur som helst bör han landa under 400 poäng. Din magiker ska inte vara i närstrid, basta. Utnyttja dina 20" att undvika detta. Gateway och pandemonium kräver ingen line of sight, så i värsta fall stå bakom en skogsdunge och peppra. Tänk på att lägga pandaemonium sist då det är remain in play.

    Sorcerer lord of tzeentch lvl 1
    infernal puppet
    enchanted shield

    Bra backup till din lvl 4.

    BSB of Khorne on juggernaut
    Sword of might, shield, bronze armour of zhrakk (Så länge du är frenzy är du ITP likväl men du slipper bli killing blowad, vad gäller BSB har de flesta i din armé ändå LD8 så du förlorar inget på att ta den).
    eller
    Warbanner, flail/halberd, shield

    Fungerar bra att köra solo eller i en enhet knights.

    Sorcerer of nugle lvl 1
    Till häst eller till fots.
    Också bra att suga ur dispel dice av motståndaren innan gateway och pandemonium kommer. Sätt honom i Warriorsenheten så tvingar du motståndaren att avancera mot dem.


    Core;

    Marauders. Minst 20 st, gärna 25. Ska du köra med Marauders så råder jag dig att antingen märka dem Slaanesh eller khorne. Och kör du khorne - ge dem endast flails eller great weapons, på sin höjd en musician och kör dem 6 i rank. Ska du ha en 10 enhet marauders, märk dem khorne och ge dem GW, inget annat.

    Chaos Warriors; 12 är bra men gör dem Slaanesh och ge dem shield, halberd, standard + Raptourus standard och mus. Möjligtvis champ om du har din lvl 1 i enheten annars inte. Tillsammans med BSBns reroll så har du en så nära nog unbrekable enhet som du kan få.

    Marauder horsemen perfekta skirmish/war machinejägare. Du bör ha minst två enheter. Slaanesh på en enhet är ett måste. En femma marauders of khorne med flails och musician är en bra chockenhet, men skippa baner och champ. Märker du dem slaanesh kan du bara köra dem med light armour och musician alt. lägga in throwing axes eller javelins.

    Warhounds: minst 2x5 om är minimum! Kör aldrig warhounds i mer än om 5st.

    Special;
    Du bör ha minst 2 femmor knights. Jag kör 2x5 knights of khorne med musician och de fungerar klockrent. Annan vanlig variant är 5x knights of slaanesh + musician + standard + warbanner.

    Rare: Kör själv med en hellcannon och I love it! Tänk över hur du ska använda den dock. Tillsammans med pandemonium kan den göra under men är lite för random. Bäst fungerar han faktiskt om du kör han på kamikaze och sätter han i mitten och marcherar framåt.

    Tot: Bör landa på runt 2250 poäng beroende på setup.
    Lycka till!
  • Hela din arme är ju frensad, vilket iofs är grymt mäktigt, men gör att du lika gärna kan gå på krogen och ta en pilsner medan motståndaren bestämmer var dina enheter ska gå och sen tar bort dem från bordet.

    Vill du har mkt khirne, så kör åtminstone med några hundar som kan styra enheterna lite i riktning mot de de vill låss med. SÅ nu att du har hundar.. Dela dem i 2 enheter om 5 och köp 10 till som du kör på samma sätt. Helt plötsligt får du vara med och bestämma lite kring var dina tennfigurer ska gå..

    Jag skulle ta bort MoK från marodörerna och ev trycka ihop dem till en enhet.

    Kanonen och massa ilsket khornekavalleri går halvdåligt ihop. Efter några turen kommer dina rytare att vara överallt (pm de inte redirectats, flankchargats och dött förstås) och då är det lika stor risk att du dödar dine egna gubbar som motståndarens.

    Du har 2 enheter med banner of rage. Man får inta använda samma magiska sak 2 gånger.

    Kapa third eye of tzeench från sorkherren, gateway är bra. Book of secrets är farligt på en lvl 4 om du inte har infernal puppet. Risken att dö vid en miscast är 1/6 istållet för 1/36... Jag skulle byta bort armour of morrslieb mot golden eye. Det mesta som skutar vardaligt kan du göma dig från med din disc. Magiskt skräp är mer svårfrånkomligt och han ska nppe slåss med nåt som är farligare är en guldfisk.

    Kör du en khornelord har du ungefär lika många attacker som en jättebläckfisk med bokstavsdiagnos, så jag fattar inte varför du har valt distendable maw. KAn ev vara förtjänt av word of agony för att ta bort motståndarens champion så att du får slå nån som betyder nåt. Sopoforic musk är nog roligt då de flesta hellre flyr än illa fäktar när han kommer farande och det då bilr en otrevlig överaskning när de måste stanna och lukta på hans nya rakvatten.


    Marauders med MoK är engångsartiklar. Kasta dem i huvvet på nåt och hoppas att det försvinner eller ivart fall blir mindre. Då de är så lättlurade kommer de sällan att äka hem till fru och barn efter slaget, utan kommer troligen att dö nån form av ohygglig död med pilar på obekväma platser eller få ett njurslag (bli chargade i sidan av motståndaren ovan medan du sitter och gör nått annat för att din arme som sagt är frensad och du inte får styra den själv). Kort sagt. Att ge dem flagga är att ge motståndaren 100VP.


    Lite långdraget.. Bara en sak till. Ge inte det blodisande vrålet till en person som måsta charga så fort han ser nån han inte tycker om. Ge det till en trollis. Då får du använda det.

    Till sist. En BSB får köpa vilken flagga han vill, men då får han inte ha några andra magiska grejer.
  • Nu när Pilebro och Nas gett dig alla hemligheterna med att spela WoC, så tänkte jag även säga att formatet ni spelar i, 2v2 eller alla-mot-alla är ett ganska dåligt format för WoC.

    Skytte- eller magi-baserade arméer kan hålla sig runt sin deployment, skjuta på allt som kommer nära och sen vänta på att de andra arméerna ska försvaga varandra. I alla-mot-alla antar jag att du oftast trycker fram med allt du har, hamnar i combat och spöar på ganska bra, men sedan befinner dig ungefär mitt på slagfältet med alla andras warmachines riktade mot dig? Det kan aldrig sluta bra. :)

    I 2v2 (och 1v1) är det motsatt problem, här kommer du med en armé som slår hårdare än Martin Timell mot kreativa byggnadsarbetare, och då måste du snabbt ta dig över för att minska smärtan av fiendens (fega!) avståndsvapen.När du också har Frenzy på dina snabba Marauder Horsemen kommer de att springa fram & dö plågsamt långt innan dina block med fotkillar hinner fram. Det är också anledningen till att Marauders & Chaos Warriors ganska ofta får stanna hemma, medan Kavalleri, Chariots, Flygare, Monster och allt annat som kan springa väldigt fort får vara med.

    Som Nas redan nämt väntar ju 8:th edition i Juli, och då kan det mycket väl bli viktigare att ha stora block med infanteri, men just nu kan nästan alla arméer sammanfattas med att snabbt = bra, skytte & magi = bra och att infanteri oftast inte är prisvärt. En infanteritung WoC armé har därför svårt att slåss på lika vilkor.

  • edited 12 maj 2010 10:21
    Tackar för alla era svar det hjälper mig mycket, fast när jag kollar i arméboken så hittar jag inte vad Warbanner eller vad Gaze of the Gods gör. Insane Courage, står det i regelboken vad den gör eller?
  • Warbanner: +1 combat resolution för 25 poäng (från regelboken).

    Gaze of the Gods lämnar jag till WoC spelarna, men förut var det ett 4+ Wardsave med en nackdel när modellen flyr.

    Insane Courage är när man slår 1+1 på Break test, och då står man kvar oavsett resultat i striden eller fear / terror. :)

  • edited 12 maj 2010 16:42
    Ok, frågan är vad Gaze of the Gods kostar också, men vart finns den? I regelboken? För såvitt jag vet så finns den inte arméboken. Tack för de andra svaren.

    Och Wulfrik ska jag skippa honom?

    Enligt en kompis så gäller inte ward save mot magiska attacker, stämmer det dåliga rykte?
  • Wardsave fungerar mot magiska attacker. Han kan ha blandat ihop det med att WE´s forest spirits får inte sitt wardsave mot magiska attacker.
  • Gaze of the gods? Menar du kanske favour of the gods? isf kostar den 5 ynka poäng
  • nudlarna har nästan inga vanliga ward saves. Aof morrslieb funkar inte mot magiska smällar, Golden eye funkar bara mot missiler.
    Andra ward funkar mot nästan allt
  • edited 12 maj 2010 22:53
    Jag menade inget om Gaze of the Gods det var Nas som föreslog att jag skulle ha det på min sorcerer lord?

    Och Nas, med spell familiar, favour of the gods (eller Gaze of the Gods som ingen vet vad det är verkar det som) och 2x power/dispel eller Rod of Torment fyller bara upp 60,70 eller 65 pts vad ska man göra med resten av poängen?
  • Sorry renovatio jag blandade ihop namnen.
    Det föremål jag menade är givetvis Golden eye of tzeentch. +3 wardsave mot alla missiler, även magic missiles. Den enda save du behöver köpa till (kom ihåg att han redan har chaos armour och är mounted = +3 save i grunden) då din magiker som sagt inte ska pyssla med närstrid.

    Angående dina karaktärer. Bara för att man kan köpa magiska föremål upp till 100 poäng innebär inte att du måste spendera poängen.

    Golden eye of tzeentch & spell familiar är tillsammans 40 poäng. Det är ryggraden i varje Gatewaylista. Sedan har du 60p till övers för annat. Jag kör med rod of torment, men du kanske behöver dispel scrolls bättre. Prova spela å se.
  • Rod of Torment, hur fungerar det att dispella den?
  • Det är en Bound spell i det här fallet level 3. Det innebär att när du säger att du vill använda den så måste din motståndare använda minst en dispel dice eller en dispel scroll, annars går den automatiskt igenom. Slår han minst tre har han dispellat den, slår han 1-2 får du använda den.

  • Sen Renovatio ett tips till dig och dina spelkompisar; läs regelboken om ni undrar över något. Oftast står det rätt tydligt hur man ska göra. T.ex. regler för bound spells finns i regelboken under magi.

Sign In or Register to comment.