Statistik från Fantasyfanatic Umeå

edited 29 april 2010 13:15 in Warhammer fantasy
Favorit? i repris, vilket Fantasyarmé är bäst egentligen?
Det finns ju bara ett vettigt sätt att bestämma det och det är ju naturligtvis
att räkna att den genomsnittliga poängen som en viss armé drar in.
Eftersom statistik aldrig ljuger så har jag nu räknat ut att Tombkings är bäst
eftersom att den ende spelare som spelade med dom hade högst snitt av alla:)

Slarvfel finns säkert men det får ni ta, första siffran efter namnet är antalet spelare andra
är snittet enbart baserat på antalet segerpoäng.

1. Tombkings 1, 61
2. Demons 6, 58,1
3. Vampires 6, 56
4. Warriors 4, 54
5. Ogres 2, 53
6. Skaven 5, 52,2
7. Lizardmen 15! 52,0
8. Orcs 5, 51,2
9. Darkelves 3, 49
10. Woodelves 4, 45,5
11. Empire 4, 45,5
12. Dwarfs 5, 41,8
13. Highelves 2, 40
14. Brettonia 2, 38

Slutsatser man kan dra är att det inte enbart är jag som tycker att det är roligt
att leka med Dinosaurer.

Kommentarer

  • Kul med statistik och som du säger statestiken ljuger aldrig!

    High elves som näst sista lag var lite oväntat, även att dvärgarna kom så pass illa till som de kom var lite konfunderande.

    Tomb Kings rockade på rätt fet, hörde till och med att den pissade på en eller två demon spelare!

    15 ödlor är rätt sinnes, har det någonsin varit en sådan ensidighet bland armeerna? eller det var rätt bra spridning efter ödlorna, men så många som 15 av 66 nånting spelare är rätt mycket.
  • Kul med statistik! Men tror dock att Ogresarna har hamnat lite fel :P sorry Jon^^ (my fellow ogre brother)

  • Problemet med statistiken i det här fallet är att en masa arméer som har fel namn. Det var ju två Bretonnia-spelare i år (jag var en av dem, och det står att jag spelade O&G) och jag vet att Martin Rosén inte spelade dem ;)

    Jag tror Bretsen landar uppåt 45-50 eller nåt sånt totalt (vet inte vem den andra bret-spelaren var, men han låg rätt bra till såg jag).
  • Denna statistik är enligt den korrekta resultat listan som Dea postade lite tidigare här på hammaren.
  • Hoppsan, där ser man! Trodde inte jag skulle får mer VP än den andra bret-spelaren (baserat på 20-0:an han fick), men han slog mig rätt rejält med målningen istället. Synd att spela det sämsta laget i år egentligen, men det blev ju riktigt kul ändå :)
  • Eldborn har helt rätt den här statistiken kommer från den korrekta listan.
    Nej sånt här säger väl inte så mycket egentligen, men att Brettonians har problem
    numera känns ganska klart.
    Sen ryktas det ju om att Kavalleri kommer att bli sämre i jämförelse med infanteri
    i nästa edition, Fan man blir ju sugen på att prova spela Brettonians bara för
    att se hur bra man kan göra ifrån sig:)
    En snabb armé, som slår till hårt som en lastbil, wardsaves överallt! Nästa som Demonerna
    fast två stora skillnader, ingen Itp och ingen Unbreakable.
  • edited 29 april 2010 17:55

    Nerfa tomb kings! Jag röstar för en begränsning med max 2 incantations/tur samt att tomb scorpions tar upp två special slots.

    ps. alla ödle-spelare borde skämmas ;)

  • Vart har dom fyra empirespelarna tagit vägen? :)
  • Verkar saknas en WE spelare också :)

  • För att statistiken ska vara riktigt intressant, är både bästa och sämsta resultat för varje armé väsentliga. Då kan man avgöra om snittet i sig är högt, eller om det verkar vara att någon duktig höjer/dålig sänker snittet.

  • Håller med barraskog, toombkings är ju brutna bortom rimligt förnuft!

  • Det klart att det är fel, jag skrev ju det redan från början.
    Självklart säger inte sån här statistik så mkt alls, förutom
    att det nu är tydligt att Tombkings måste begränsas.
  • edited 29 april 2010 22:44

    Har gjort lite enkla beräkningar som visade att Tomb Kings i SNITT har drygt 62% mer victory points än Brettonia. Det säger rätt mycket om styrkeförhållanderna dem sinsemellan.

    Ett alternativ till att begränsa magin (vilket TK lever mycket på) är att ge dem mindre poäng att köpa armé för, precis som DoC och VC. Ger man dom 62% av Brettonias poäng skulle det resultera i drygt 1400pts, viket säkert skulle tona ner dom - särskilt i FF scenarion. Dock bör man nog låta dem använda ett Lord choice trots att det är under 2000pts, annars tror jag ingen kommer spela dom

  • Ah statistik :)
  • Haha, nerfa TK till 1400 pts, ser jag fram emot eftersom jag möter killen ifråga regelbundet :D

    PS. Det stavas "Bretonnia" inte "Brettonia", 90% av alla spelare verkar stava fel på just den :p
  • Asch ett t hit eller dit, Barrskog jag tycker att det låter rättvist.
    Jag förutspår att nästa Fanatic kommer att ha 15 Tombkingsspelare och 25 Lizardmenspelare.
    GW lägger ner Bretonia eftersom att dom anses som ospelbara, efter det så
    lanserar dom Engine of the goods som ett Dogs of war alternativ istället för jätten.
  • Tror ni verkligen 15 toombkings spelare räcker, jag skulle tro att alla VC spelare sitter och bygger om sina skelett i skrivande stund, och Bretonnia spelarna kommer naturligtvis byta till toombkings, och lizardmen fungerar ju uppenbarligen inte efterssom dom ligger på en mjäkig 7:e plats, jag skulle tro att minst 50% av arméerna är TK till nästa fanatic.

  • Då slipper vi problemet med 'inga nya arméer i Best Painted' i alla fall.

  • Om vi ska vara riktigt ärliga så är det väl ganska intressant att Vampyrerna och Demonerna
    ligger som dom två topparna trots ganska ordentliga begränsningar både när det gäller
    poäng och vad de får ha i armén.
  • Va de ingen som våga på att spela Beastmen i årets turnering?
    Antar att dom kräver nya reglerna för att bli bra.
  • jag var en demon som tomb king pissade på :( glömde flytta 3 st furies och så smet messingern förbi..... fan 11-9 mot tomb kings

  • Beastmen har ju precis fått nya regler...

  • Beast Men kommer nog göra mycket bättre ifrån sig när de spelas med 8th ED-reglerna. Hoppas jag iallafall, vore synd att se dem bänkade de kommande 4 åren eller så.

Sign In or Register to comment.