ork arme

edited 26 april 2010 22:36 in Warhammer 40k
hej detta är en ork arme jag funderar över att skaffa
2xbig mek with shokk attak gun
2xdeff dread 4´DCCW
där har man 500 p arme sedan tänkte jag bara bygga på med mer killa kans,zaap guns m.m det blir en walker arme som kanske inehåller lite infanteri vad tros om det?

Kommentarer

  • Jag tror att en liknande armé (fast med bara en Shokk Attak) spelades på Fanatic. Två Big Meks, två deff dredds och nio killa kans.

    Jag vet inte hur den klarade sig, dock.

    Har motsåndaren förberett sig för att möta en mekaniserad marine-, guard- eller eldar-lista, så borde walkerlistan få problem, då den är långsammare än vanliga fordon, utan att för den skull ha bättre pansar.

  • Det är en liten nätt start. Dock är stommen i en armé troops. Förvisso räknas dreads som troops med Big Meks, men de kan inte hålla objektiv. För att klara sig med den grunden du lagt fram, skulle jag rekommendera åtminstone 2 mobz med 20-30 boyz till fots och säkert ytterligare lite grots. Med Orks gäller för mig 2 grundläggande citat: "Red one'z goez Fasta!" och "Swamp 'em ladz!". Dvs något snabbt som distraherar fienden och en stor massa som tynger ned fienden i närstrid. Så förutom en massa boyz, bör nog bikes, stormboyz och/eller deffkoptas slängas in... så vida du inte helt går på hordtema med ännu mer boyz.

  • edited 27 april 2010 08:08
    ok denna arme kanske inte funkar så bra med andra ord här är en ny ide..
    HQ
    big mek med SAG eller old zogwort tror han heter så...
    sedan för att boosta horden Ork Warlord Ghazghkull Thraka!
    han tar även typ 5-10 mega nobz som troop och så sätter jag dom alla i en battle wagon med deff rolla.
    Troop
    10-30st grots ´(levande sköldar till big mek) och om zogwurt är med stryker jag dom
    ja sedan har vi boys hur många ska man ha där tro...
    meks troop dread 4dccw (blir det inte mek så blir den heavy)
    fast attak 3deff kopas och kanske storm boys?
    heavy
    kanske 1deff dread till med 4dccw
    och 3killa kans men det är ju vad som ryms..
    ja det är nya planer vad tros?
  • edited 27 april 2010 11:44
    så klar så här ska min arme se ut.
    Ork Warlord Ghazghkull Thraka
    8 nobz på bikes med power claws 1 pain boy på bike
    mek with sag
    15 grots
    29 boys 1 nob boss pole
    29 boys 1 nob boss pole
    vad tror ni om det?ge gärna syn punkter;)
    det är en 1500p arme den kommer bli större sedan men tänker bygga upp den av 3 start boxar och det jag har ska konvertera om deff koppas till bikes.jag tror att ghazghkull ska vara med lite nobz till fots och att dom åker i en battle wagon med deff rolla då kommer dom kunna göra mer och så kommer han fram dit han ska fort.men ni vet ju vad 3 start boxar innehålller så när ni tipsar kan ni göra efter vad som finns i dom har redan 3 deff koppas så kommer ha 12 och en battle wagon är nog ett måste..(bara satt ni inte toror jag köper boxar för typ 1800kr min kompis betalar hälften och tar sm ur dom men tyvärr ska han bara ha det som är i 2 så måste sälja det andra på tradera..)
  • Ha ALLTID Powerklaw på din Nob i en Ork Boyz Mob. Gör aldrig undantag från detta! Då kan du ta dig an ALLT. Det tar ofta några rundor för att nöta ned en hel unit med Boyz och får du in 3 Powerklaw attacker varje runda, börjar det lätt hända saker med fienden, även om det är Space Marine Terminators.

    Sen är 8 Nobz på bikez förvisso bra, men också "alla ägg i en korg". Det kan för övrigt vara värt att blanda vapnen på dina nobz. Alla måste inte ha PK.

  • mm ja PK på alla nobz är redan in räknat tänker mig att Ghazghkull och boyz stormar med fullt waaagh! sedan har vi big meken som dödar figurer i drivor samt har han ju 15 grots som skyddar honom mot skott.och så kommer nobz på bikes in från sidan.kan hända att det till kommer 5-10 nobz till fots som går med Ghazghkull vill inte att han fastnar med boyz i cc hela spelet:/men jag älskar PK har det som sakt på alla nobz!samt boss pole på dom med boys och typ 2-3 av dom med bikes.tanken med denna arme är CC!nobz ska inte skuta det är big mekens jobb.
  • jag skulle föredra en big mek med kustom force field så att alla dina ork boyz får 5+ invurble save från skjuttning, dvs (stå med 1 gubbe från varje unit högst 6'' ifrån big mekken)
    eftersom du kommer bli skjuten på, och som sagt orker är bäst i närstrid vilket ger dig en mer mängd som kommer in i assault om du har en invurble save på dem.
  • Kustom force field är det värdaste i hela codexen enligt mig (det som kan spara mest poäng i boys som inte dör iaf). Den ger ingen ward save men den ger en 5+ cover save...
  • edited 27 april 2010 20:38
    mjo tror sj att KFF kommer vara ett bättre val.blir den!men cover svet geller inte i CC eller hur?
Sign In or Register to comment.