Nya Tyranids?

edited 18 januari 2010 11:08 in Warhammer 40k
Har med ett leende på läpparna följt delar av andra diskussioner på bl.a. War**er, där de allra flesta verkar skrika sig hesa med målbrottsröster som säger: Nidz R crap! OMGZ Cruddace make Nidz cry! All my units R useless now!

...Men som vi alla vet så är det ju ett forum med gnällspikar(diplomatiskt konstaterat). Så vad säger de mer upplysta och välbalanserade människorna på detta forum om nya boken?

Själv har jag inte riktigt bestämt mig om jag gillar den eller inte, även om det lutar åt det senare.

Kommentarer

  • Har inte hunnit kolla igenom boken helt, men jag fastnade för Zoanthroperna. Kostar inget och penetrerar en Land Rider på +3 med range 18. Känns fel på något sätt.
  • Vad jag har hunnit läsa i boken tycker jag att tyraniderna har fått ett lyft. Billigare små saker (i alla fall hormagaunts), mer stora saker och roliga förmågor. Jag tror dock att man inte kan ta det man har nu och köra, tror inte att det blir en bra armé.

    Jag är osäker om armén är bättre än förut då jag inte hunnit spela något än men den verkar roligare att spela. Nu auto-förlorar man i alla fall inte om alla synapse går och rycker :)

    Några negativa saker är att carnifexen blivit dyrare och lite sämre, pyrovoren verkar ganska meningslös och lictorn lite ovärd. Ska kolla igenom boken för att ge ett lite bättre svar till senare.

  • Hmm... Att de aldrig kan göra lictorn värd. Det har den inte varit sedan 3 upplagor sedan eller nåt sånt.
  • Jag gillar det. Det verkar finnas mängder av nya synergieffekter att utforska och en hel drös med vettiga listvarianter. Förr fanns det i praktiken bara Nidzilla och "balanserat", som båda blev obrukbara redan vid ankomsten av 5th edition i och med ändringen av scoring units.

    Nu när det finns både tåliga troops i form av warriors och billigare (och bättre) gaunts tror jag tyraniderna kan bli bra igen. Den ökade mängden val i framför allt elite, hq och heavy support kommer nog ge fler olika sorters listor. Efter ett tag kommer vi nog också se listor som inte fyller upp heavy-sektionen med tre trygonvarianter. =)

    Det enda jag är lite orolig för är beslutet att låta termagants ge tillgång till ett monster som truppval. Visst, listan får få scoring units, men det gör samtidigt att mängden tuffhet 6-monster i listan kan bli svårhanterligt för många.

  • Personligen är jag sjukt sugen på att bygga en lista med nio lictors, men det kanske bara är jag.

  • Har hämtat ut min beställda codex först idag, så jag har ännu inte hunnit gå igenom den helt än. Har också noterat ovannämnda forums gnällbenägenhet.

    Läsningen hittills har i alla fall varit positiv, även om jag har mina tvivel kring Pyrovore (annat än som sadistiskt försök till självmordsbombare mot powerfist sergeanter...).

    Lär återkomma med en kommentar senare.

  • Tycker det ser relativt balanserat ut. Man kan ha en hel hög med T6 W6 monster, men de kostar därefter. Man kan bygga rätt många varierande arméer som kommer fungera att spela med. Det finns några konstigheter dock, t.ex. finns det ingen anledning att köpa crushing claws till fexarna, vanliga termagants är fortfarande lite väl veka för 5p (enda anledningen att ta dom är egentligen för att kunna ta en Tervigon som troops, lite tråkigt). Rippers är fortfarande helt värdelösa, vilket är tråkigt då dom är så oerhört häftiga.

    Vad som är intressant är också att många enheter kompletterar varandra mycket bra, vilket den tidigare boken saknade lite gran (annat än synapse). T.ex. så kan man ha toxothropes för att boosta på egna enheter rätt brutalt, men de dör själv ganska snabbt från S8+, men man kan placera en Tyranid Prime i gruppen för att ta Missile Launcher och Lascannon träffar för att hålla dom i livet. Tyranten har en hel hög med support förmågor för att boosta olika enheter, och Tervigonen står ofta i fokus med support då han kan ge feel no pain till lite olika saker, samt ge ok CC boosts till termagants.

    Men overall är det en intressant (och imo ganska balanserad) codex med mycket häftiga saker, men som tyvärr inte riktigt lyckas ta hand om en del av listans tidigare problem (men löser andra problem såsom synapse på ett intressant och bra vis).
  • Man ska inte alltid lyssna på vad gråtande forumtroll skriker om på internet, själv försöker jag att bara lyssna på en enda persons åsikter vad gäller 40k. Han heter Stelek och hans blogg hittar ni här och den är på sistone ganska förutsägbart inriktad på Tyraniderna. Tänk bara på att han är en riktig powergamer och diskuterar endast sådant som verkligen verkligen är bra. "Kul" och "cool" finns inte i hans ordförrad.

  • Efter att nu läst lite mer i boken nästan förfäras jag av alla "Nidzilla"-spelande gnällspikar som klagar på att deras listor inte längre fungerar. De kan nu ta hela 17 Monstrous Creatures i en enda lista!!! Tidigare kunde de komma upp i max 8. Cruddace har ju gjort samma sak för Nids med monstrous creatures, som för IG med sin pansar (som jag så älskar).

    Har dessutom suttit och funderat lite på det generella hatobjektet Pyrovore och kommit underfund med att den inte alls är så dålig som det skriks om. Dess främsta vapen är att den redan är underskattad. Alltså är prioriteten låg. Förvisso är den främst effektiv mot arméer med 4+ save, men en heavy flamer är fortfarande en heavy flamer även mot marines. Om man sålunda möter 3 Pyrovores som sätter på grillen och sen chargar... då börjar det osa hett även för Space Marines... (Sen tror jag alla kan räkna ut vad som händer med en stor mob med Ork Boyz eller en stor Combined Squad Imperial Guardsmen).

    Sen gillar jag även Harpyn. Det största problemet är modell. Såg i den där "Stelek"-länken som Trukson skrev, hur det där gjordes en konversion av en Carnifex med drakvingar. Någon som sett andra Harpy-varianter?

    Just kring modeller, så vad tror folk kan bli en Tervigon? Själv överväger jag att använda min Scythed Hierodule tills vidare. (Om inte annat blir det extra mycket eldmagnet då modellen ser aningen hotfull ut).

    Slutord: Det finns så många olika möjligheter med nya codexen att det är svårt att greppa det i nuläget. Blir väl att testa sig fram som gäller nu i början.

  • Ahhh...17 monster innebär i runda slungar ut 3400 poäng. 8 monster hamnar på 1600 poäng mot ca 1200 poäng tidigare. Godzilla är en klart sämre lista nu.

    Överlag tycker jag man inte kan jämföra med enheter från det tidigare codexet. Gör man så kommer man anse att tyrant, fex, hormagaunts, termagaunts, warriors ha blivit nerfade. Man måste se det som en helt ny armé som fungerar på annat sätt.

    Dock är det väldigt synd att alla nya enheter (utom venomthrope) är sjukt mycket bättre än de gamla, antagligen bara för att sälja fler av de nya modellerna.

    Såsom någon skrev tidigare: möjligheten att komplettera enheter är underbara i codexet. Likasom de olika sorters listor som finns möjliga. Dock är det synd att det inte fungerar särskilt väl som en hord-armé. Både termagaunts och hormagaunts är lite för dåliga för det.

    Tror vi kommer se fler stealers dock.

    En sak jag verkligen stör mig på codexet är att inga bilder på tyrannofexen, tervigor, mycetic spore finns i codexet vilket är sjukt bittert. Igen antagligen bara för att kunna sälja fler modeller.
  • I stort och mycket tycker jag den ser rätt balanserad och intressant ut på sina sätt. Att den blivit förenklad med skjutvapenen tror jag är ett plus även om jag misstänker det kommer finnas de som saknar gamla. Enda jag ställer mig tveksam till är Tervigonerna, dels att de kan vara troops men framförallt att de ganska lätt spottar fram modeller värda 100p, nästan 2/3 av sin egna kostnad, och har T6 med 6 wounds. Sjukt jobbig jävel att ha ihjäl. Även om den inte är värsta CC-monstret så är den ju ett CC-monster. Det är enbart fistar som kommer kunna hota den, och ovanpå allt kan den köpa kraften att lägga FnP på sig själv eller annan närliggande enhet för en rätt låg summa. Då är det bara AP1-2 i skjutväg som den inte får ta sin FnP mot.

    Så, förutom just den enheten ser jag väldigt positivt på codexen och tycker att deras spore pods är oerhört balanserade då de skjuts ihjäl av två BS4 krakmissiler i snitt till skillnad från SMs drop pods som kräver 5,4 BS4 lascannons för att ha ihjäl i snitt. Tror att podsen hos nidsen kommer tillföra dom en ny dimension och göra carnifexarna oerhört värda även om de blivit dyrare (och än lite till med transport), men å andra sidan dimper de ner mitt i fiendens linjer oskadd och kommer charga något om de överlever till nästa runda.

  • @Egge:

    Visst är priset annorlunda för en "Nidzilla"-lista, men det går ju fortfarande att göra en... och dessutom effektivare med Tervigon.

    Men som nämnts på många ställen, så är det just att antalet möjligheter har ökat som gör codexen intressant, samt att man ska tänka på att GW har gjort något de sett behov av: rättat till armén så att den balanseras ut. Då blir det mycket riktigt en helt "ny" armé.

    Däremot håller jag ej med dig om hordarmé. Tyranids är högst lämpade som hordarmé. En tervigon på baslinjen som pumpar ut termagants. Fyll upp med ett par broods blandade gaunts. Flanka in lite Genestealers, screena med Gargoyles, terrorisera med Trygon/Mycetic Spores.

    Det är just frånvaron av att se helheten i hur man spelar armén som märks hos kritikerna. "Oh, nej, man kan skjuta sönder den enheten si och så snabbt för den har bara T4". Jag uttrycker det snarare som så: "Så förbannat jävla utmärkt att ha en Venomthrope som eldmagnet. Då överlever något annat en runda längre". =D

    Samma resonemang gäller ju Warriors. "Oh nej, de har blivit sämre. Ingen mer FnP". Kika på statsen och resonera som så att de har fler wounds och fienden måste ändå välja om de tunga vapnen ska användas mot dina warriors, venomthrope, trygon, tervigon eller tyrant för att ta ett exempel.

    En av de mest skrattretande klagomålen jag läst på codexen, var klagandet på Shadow of the Warp. Den hade ju bara 12" avstånd och var då värdelös mot psykers. Tycker det visar på att man inte insett att största faran mot alla MC är en psyker med forceweapon...

    Tror helhjärtat att Tyranidcodexet är riktigt bra, men att det är en viss inlärningstid för att hitta alla godbitarna.

  • edited 18 januari 2010 23:48

    om jag skulle göra en harpy skulle jag nog använda nya plast fellbeasten som gw släpper i februari

  • Personligen tycker jag listan känns fantastiskt kul, med en uppsjö av tilltalande alternativ, är kanske inte rätt person att uttala mig om vad som är bra men vad det gäller lictorn tycker jag att den känns helt OK åtminstone om man spelar med mycket mycetic spores och annan deepstrike då den både ger plus på reserve rolls och är "teleport homer"

    vad det gäller bilder på enheterna som det inte finns modeller till så är detta inte så förvånande då GW sällan har med konverteringar i armé böcker.

  • Jag har nu listat ut vad jag stör mig mest på i nya codexen, bristen på troop choice-platser, har alltid spelat med mycket troops, och nu när Warriors flyttat dit (som jag också har mycket av) så får jag helt enkelt inte plats med allt jag vill ha, Warriors som elites hade löst nästan alla problem jag har! Speciellt då de elites som finns inte tilltalar mig särskilt. Aja, tillbaka till ritbordet.

  • Haha, sluta klaga Kaptenen. De flesta listor lider ju av att de bara har ett eller två Troop choices och de är fanska lama.

  • Ingen som har någon aning om när det kommer fler släpp till tyraniderna? (eller vart man kan läsa sig till släpp gw har över huvud taget.. noll koll thats me)

  • 17 monster innebär i runda slungar ut 3400 poäng. 8 monster hamnar på 1600 poäng mot ca 1200 poäng tidigare. Godzilla är en klart sämre lista nu.

    Om du kör dom helt nakna kan du klämma in 17 MC's på 2870 poäng. herr_nilzzon kanske ofta spelar 2870 poäng? Visst, det beror lite på hur man definerar "nidzilla", men kom inte och snacka om 17 MC's som om det vore nåt som folk verkligen kan spela i turneringar eller vanliga matcher. Däremot kommer man nog att många listor med 5-7 MC's, jämför med samma antal tanks i andra arméer så verkar det balanserat.

    Det folk gnäller på är att deras Carnifexar fick bita i kudden i den nya boken. Dom blev helt enkelt lite för dyra, den inre balansen är dålig. Man pungar hellre ut med 40 poäng till och får en Trygon. Även om jag tycker snacket är överdrivet, har testat 2x2 Carnifexar endast uppgraderade med Plasma och det funkar hyfsat mot snällt motstånd. Den bästa Carnifexen i mitt tycke är dakkafex i spore pod i en full deepstrike-lista. Den blir dock fortfarande dyrare än en vanilla Trygon, lättare att döda och ger bort en extra lätt kill point iom poden.

    Pyrovore är bara facepalm. Vad tänkte dom, liksom?

    vad det gäller lictorn tycker jag att den känns helt OK åtminstone om man spelar med mycket mycetic spores och annan deepstrike då den både ger plus på reserve rolls och är "teleport homer"

    Du får nog läsa det finstilta för att förstår varför Lictorn suger - Den kan inte deploya som vanligt utan måste först själv komma in från reserv för att ge bonus till reserv rolls. DESSUTOM funkar ingen av de båda förmågorna du nämner i samma runda som Lictorn kommer upp på bordet, utan den måste först överleva en runda, och allt som händelsevis kommer ner först i rundan efter kan använda sig av Lictorn. För att runda av så kan den naturligtvis inte assaulta i samma runda den kommer ner. Men framför allt, så äter Lictorn upp en Elite slot. Cruddace tyckte det var en bra idé att klämma in all anti-mech och alla bästa choices i Elite-sloten. Så tar du en Lictor unit kommer du att ha ännu svårare mot mech än vad du redan har. Nånstans där gömmer sig kanske en långsökt Mawloc-combo, men...

  • Jo jag är medveten om att lictorn inte får deploya som vanligt men jag ser det fortfarande inte som ett dött alternativ, jag säger inte att den är bra, bara spelbar.

  • Codexet blev möjligen balanserat överlag men inte enhet per enhet. Elit valen består hitintills endast av zoanthropes och hive guards. Mest för att de andra enheterna suger. Lictorn kanske är spelbar men hamnar i skymundan för de andra, sjukt mycket bättre, valen. Likaså under heavy. Trygonen och Mawlocken är klart bättre än fexarna med ett undantag: ett par fexar med ordnance blast blir sjukt mycket wounds på motståndarens hord arméer. Dock är fortfarande de andra valen lättare och mer självklara.

    Fast jag har testat ett par biovores och de funkar förvånadsvärt bra, faktiskt.
  • "Spelbar"? Vad betyder det liksom? Om allt annat är mycket bättre och din armé blir sämre av att ta den, och dess regler hindrar den från att göra det den är designad att göra - då är den riktigt, riktigt kass. Men om "spelbar" = laglig, så håller jag med.

  • Jag föreställer mig att "spelbar" i sammanhanget innebär att den passar i vissa (till att börja med skumma) arméer, där andra enheter inte skulle passa in lika bra.

    Jag håller med Egge om att boken i helhet verkar balanserad, men att enheterna inte är det gentemot varandra. Jag blir lite less bara på att GW ändrar på en bunt grundregler i boken, men skriver reglerna så flummigt att det blir en hel hög med tvetydigheter och bara jobbigt med vissa enheter i största allmänhet. Om man skapar en enhet som bryter mot regelboken så är detta ok, men då måste man vara extremt tydlig med vad som gäller (Doom, Trygon, Mawloc, spore mines är alla exempel, där Doom är jobbigare än de andra by far). Ibland undrar jag om dom faktiskt speltestar alls, eller om dom bara jämför med random enheter och tänker "detta ser bra ut, det blir ju balanserat mot en tactical marines", sen har dom en tanke på "hur dom typ ska funka", rasslar ner lite regler och skeppar boken.

    Biovorerna - kostar ingenting och får komma i grupper om 3 med barrage S4 ap4 vapen. 135p för en 3a, helt ok. En tydlig nackdel är att de gärna vill ha synapse (Ld 6 lurking är inte så hett), men eftersom dom har assault på vapnen är det inte omöjligt känns det som).
  • Jo, typ nytt rekord i oklara regler som måste faqas. Det jag också stör mig på är att dom pumpar ut flera nya monster men tillverkar inga modeller för dem. Nåt som många Tyranid old timers (inte jag alltså) irriterar sig på är att GW helt ogenerat nerfar alla gamla monster och gör alla nya modeller jättebra regelmässigt för att tjäna många dolars. Med det galna undantaget Pyrovore som ingen kommer att köpa. Synd på så rara ärtor. Men det värsta exemplet dom drar upp är hur Termagaunts bytte plats med Spinegaunts som det nya måste-ha min-sized core choice. Den enda orsaken att göra Spinefist dyr och kass och Fleshborer billig och bra måste ha varit att GW ville klämma alla som sitter på en massa Spinegaunts på lite pengar för Fleshborers. Man hade helt enkelt kunna gå dem tillmötes och låta Spinegaunts vara stapelvaran i armén. Men nej.

    Codexen som helhet känns väldigt framstressad, men jag gillar den ändå. Ang. Doom of Malaysia så undrar jag om folk som klagar verkligen har spelat mot den? Den är väldigt random, kostar 130 points (ingen kör den utan pod) och du får inte in Spirit Leech mot flera units om din motståndare tänker efter i deployment eller i sin första movement phase. Efter den landat och leechat en gång räcker det med i genomsnitt 3 S8 hits så är den död (ID). Den har en grym potential i vissa situationer, men det är det mycket som har. De flesta arméer i en turnering ligger väl ganska högt i Ld, Doom snittar inte många wounds per runda. Blir den faqad att inte kunna leecha embarked units så kommer väl ingen att köra med den, antar att dom flesta spelar SM/SW/CSM/IG och har gubbarna i transports. JotWW är betydligt grisigare och mech spam ska vi bara inte tala om. Doom lider också av samma sjuka som många andra intressanta val - den tar en elite slot och konkurrerar alltså med Tyranidernas anti-mech. Utöver det så är den egentligen ett anti-infanteri-vapen och det förhåller sig inte så att Tyraniderna behöver särskild hjälp mot infanteri. För att få en chans att minska slumpmässigheten hos Doom kan du investera i Deathleaper - men det är ytterligare 140 poäng som indirekt gör Tyranider svagare mot mech - det som dom behöver bli bättre mot.

    Biovorerna har lite av samma problem - anti-infanteri i en armé som behöver anti-mech. Vilket innebär att många föredrar nåt av dom nya monstren som HS.

  • Ang. Doom kan jag hålla med om att den har sina svagheter, men kan bli rätt crazy mot vissa arméer (och helt värdelös mot andra). Jag kan inte uttala mig alltför mycket då jag inte testar lira med den ännu, men jag kan föreställa mig frustration i att möta den då han fungerar både i motståndarens och din egen tur. Att den fungerar i motståndarens shooting phase gör att det kan vara svårt att kötta in med vissa enheter i honom om man saknar fleet (mega armor nobs, terminators, etc). Om du sedan har honom i en pod och några Trygoner som dyker upp samtidigt / i stort sett samtidigt och några tervigoner som rullar runt på kartan så blir det galet dryg target priority.

    Men det kan visa sig vara extremt svårt att få in det i praktiken (misstänker något liknande), och han är som tidigare nämnt troligtvis inte så het mot vissa arméer.

    Det är klart att biovorerna lider något av att vara anti infantry i Heavy där det finns Trygoner, men tror ändå det kan vara värda 135 (eller mindre) poäng om man inte ska köra 3 trygoner (tror inte alls på dom andra slotsen i kategorin - old one eye say what?). Det är en balanserad enhet.

    Angående att gamla enheter blir lämnade i gruset tycker jag inte är så märkligt, och knappast oväntat. Tycker dom gick lite hårt åt på Tyranten och fexarna, men meh. Räknar lite med att gamla armén bli riktigt risig när en ny bok kommer för den, men kanske bara är jag =P
  • Jag stör mig jättemycket på folk som påpekar en massa saker om "spelbarhet", samt räknar balansen på "enhet för enhet"... Tyraniderna är inte längre gjorda att en enskild enhetstyp skall ta hand om hela bordet, utan (enligt min uppfattning) skall samarbeta med övriga enheter. Men tydligen så är folk så pass förblindade av att alla enheter måste fungera ensam, annars så är han inte alls värd att ta med i armén.

    Jag har prövat att spela med/mot nästan alla enhetstyper samt sett en och annan match av andra spelare och jag har som mål att verkligen utifrån spelerfarenheter förstärka mina motiveringar istället för spekulationer.

    några exempel:

    Mawloc:
    Sjukt cool modell och inte alltför dyr att ha med i en 2000p lista. DOCK så är "Terror from the Deep" väldigt svår att hantera om man inte har jävligt mycket tur på scattern. Mawlocen borde kunna fungera bra med lictors/deathleaperns "Pheromone Trail". (ej testad/bekräftad)

    Venomthropes:
    Jag gillar verkligen dessa tentakel####-varelser. De fungerar riktigt bra TILLSAMMANS med gaunts, vare sig det är horma- eller termagaunts. Deras 5+ coversave och defensive grenades samt ger dangerous terrain till chargande enheter mot dem är som en gudagåva till de små 5/6p modellerna. Deras egna attackkunskaper är inte heller att förglömma. Visst, de är inte världens bästa fighters men är man van vid Tau's WS 2 så är WS 3 awesomeness. Men Venomthroperna kan göra väldigt ont på modeller med hög toughness, såsom Wraithlords eller andra monstruösa varelser. Skulle Venomthropen möta en och annan space marine, Då får de dessutom reroll för att wounda. Och avslutningsvis... ge B2B Initiativ 1 och kräva toughnesstest i slutet av varje Assault phase är inte helt fel.

    Doom of Malantai:
    Detta är också en modell som jag verkligen gillar. Riktigt billig och är fruktansvärt farlig om man låter honom vara. Jag har verkligen fått se de brutala förluster enheter kan få av honom, han dimper ner i pod, säger tittut mitt bland flertal enheter och strax därefter, 10 wounds. Visst kan man väl hålla med N.I.B. om att det genomsnitt kräver bara ett lascannonskott för att döda honom, MEN för varje som misslyckats med det så har man räddat ett autowound på någon av de stora monstren i resten av armén. En annan sak man kan göra dessutom om man vill slippa S8+ skyttevapen, speciellt mot gardet, skicka in honom i närstrid med någon enhet med vanliga skittrupper för någon runda, de lär ju ändå ätas upp av hans leech essence förr eller senare och har de inte något S8 powerfist så lär det inte vara några problem. Jag föredrar Doom of Malantai framför Zoanthropes på grund av hans flexibilitet.


    To sum things up:
    Mawloc: samarbetar bra med lictors, dock är det ganska svårt att få till det perfekt.
    Venomthrope: Gaunt-defender 40k ed. och kan göra riktigt ont på hög toughnesskillar
    Doom: Enormt farlig och drar åt sig hög styrkoeld, för varje missat skott så räddar man ett autowound på stora bestar. Enligt min mathhanner nedan så anser jag att det är helt värt att spendera 130 poäng till ren rädsla för min motståndare.

    Mathhammern:
    lascannon från en Space Marine Devastator: 18.5 % chans att autodöda en Doom Vs. 55.6 % chans att wounda en massiv varelse.

    Nu har jag fått göra min avkrängning för denna veckan och vill avsluta min wall of text med
    "Ingen enhet är kass, det är bara spelaren som är för dålig för att hantera den."
  • Självklart skall man jämföra balansen mellan två enheter! Ta som lictorn. 65 pts och den kommer fungera om den kommer in först, överlever en runda och spelaren inte fick in de andra enheterna runda 2. Lätt att den, som egen enhet, inte alls har en 65 pts funktion i en nid armé såsom en hiveguard har för 50.

    Jag håller helt med om att enheter skall fungera i symbios för att få hela nid armén att fungera. Tyvärr är det så att flertal av enheternas funktion består av tur och inte skicklighet i att fungera i symbios. Men för att få fram hur bra en enhet är i en armé måste den jämföras med andra enheters funktion i en armé. Därför är enhet-per-enhet kommentarer sjukt bra.

    Venomthrope, som du skriver är jätte bra. Så länge ingen skjuter på honom. Efter en omgång av vad som helst så är han död. Han är dessutom ingen gudagåva till småvarelserna för man kan oftast ge dem 4+ cover på helt andra sätt. Och hans förmågor fungerar bara när han lever. Bra på pappret. Men inte i det stora hela.

    Jag tycker helt klart att det finns enheter som är kassa. Faktum är att när en enhet är hårdare, starkare, har bättre förmågor, överlever bättre och passar in i arméns helhet samtidigt som den är billigare så anser jag absolut att den andra enheten är, per definition, kass.

    Något jag själv kan störa mig på är folk som tror att de är de enda som har spelerfarenhet och att alla andra bara gissar sig fram när de diskuterar.

    Ber om ursäkt om det låter hårt men jag tror inte du är den enda som postat i denna tråd som har erfarenhet i spelet. ;-)

    Håller helt med Doomen, dock. Tror skrämselfaktorn kommer vara högre än effektiviteten.
  • Gah, är stört sugen på att vara internet-arg och bara sprida piss runt hela mig. Men kontentan av mitt gnäll känns som det ändå bara skulle sluta upp i att jag känner en framtida trötthet i att möta zoanthrope, hive guard, stealers + toxin, warrior primes samt ev. trygons/tervigons... D.v.s enheter som är rätt starka i sig själva. Även om nids-codexet känns byggt för att leka med symmetri och reservslag så hjälper det inte om fel enheter kommer in i fel ordning. Så därför tror jag dom flesta inte vågar sig på det då resten av codexen inte känns nog stark för att överleva med alltför mycket i listan väntandes i reserv.

    Tilläggas ska dock sägas att jag mest bygger på paper-hammer. Flame on!

Sign In or Register to comment.