Abomination - flyttat från fanatic restriktioner

edited 3 februari 2010 12:52 in Warhammer fantasy
Vi "settled" på att den är balanserad alltså? Inte som hydra med flaming, fast antal attacker och movement och kan röra sig obehindrat genom difficult terrain?
«1

Kommentarer

  • Att det handlar om att deploya rätt gäller väl inte bara den. Det är klart att motståndaren försöker att undvika den. Men tror inte skaven som har så billiga modeller har nått problem att vänta ut motståndaren i deployment så att men kan ställa ut abomination när man ser vart han ställt sina enheter. men om du tycker den straffas för hårt kan du ju bara låta bli att spela med den.
    En hyfsad spelare kan hitta på mycket elakheter med den.

    Eftersom det inte låter som att du tycker den är så bra så kan det ju inte vara så svårt att utelämna den :D
  • Jag skrev just en uppsats men jag bestämde mig för att radera och börja om:

    I alla fall min lista ger inte några möjligheter till att tvinga fram motståndarens hela deploy innan min egen. Men det kanske bara är jag och jag har faktiskt börjat fila på listan jag använt för att kunna göra just det själv.
    Jag använder mig av en relativt CC-inriktad skaven armé och tycker att det nya monstret självklart måste vara med. Men jag tycker också att doomwheelet är självklart och vet inte vilket som jag faktiskt anser är bättre. Väljer jag doomwheelet så har jag ingen användning för 2 rare choices och jag tycker att abomination straffas lite ovanligt hårt (jag tror att den respekteras förmycket). Jag kan ju helt klart köpa att abominationet är hårt och det finns en anledning att straffa det. Men måste ni tvinga oss att välja bort våra doomwheels?
  • Angående abomination:

    Pratade med en kompis på telefon idag. Visste inte ens att han spelade skaven numera (hade inte pratat på flera månader). Nu skulle han till Slaget om Härnösand och jag frågade hur hans lista såg ut. Han rabblade upp en massa enheter och avslutade med:

    "och så ska jag ha ett CP"

    Jag visste direlt vad han menade: Det mest brutna av allt brutet. Självklart ska den ta upp två rare slots!
  • Du tror inte att det kallades CP mest för att det är: en stor utvecklingsstörd råtta, den har random move i raka linjer och har random attacks?
    Nu var jag ju inte i telefon med er så jag vet inte vad som sas senare, men är något cp så är det väl doomwheel?
  • Det känns oseriöst att kalla 3D6 S6 + 1D6 S6 impact hits för "knappast overpowered".

  • edited 3 februari 2010 00:10
    hur ofta kommer du att få impact hits med ett random movement, straight line move monster? och 3D6 S6 på WS3! Det är genomsnitt ca. 10-11 attacker och du kommer att missa hälften enligt odds. Och det är om du slår genomsnittligt. Visst kan du få högre men också lägre. Så vad är det att hänga i julgranen om du inte fick dina impact hits? inte mycket. Och det exemplet var med en av 2 bra attacker som abomination har. Vad händer i en runda då du inte får impact hits och slår 1-2 för vilken attack du gör? alla i basecontact tar st6 hit (om de misslyckas initiative-test om jag inte missminner mig) d3 wounds. Det är inte ens speciellt bra mot stora saker som faktiskt har flera wounds. Som sagt "knappast overpowered" inte jämfört med annat vi ser i andra arméer. Wargulf?
  • edited 3 februari 2010 00:24
    En varghulf kan man nästan aldrig släppa lös på ett block själv då den är för liten för att ta ut ranker och slår för löst. Visst att den är arg när den chargar med sitt hatred, men den kan inte hålla upp ett block på samma sätt som en jätte eller Abomination kan göra. Visst har den stubborn eller är jag helt fel ute?
  • Nej den har stubborn. Men jag ser den inte som mycket bättre än en jätte eller vargulf. Dens "spawn"-movement gör den mycket mindre flexibel och otymplig. och slår man lägre än genomsnittligt vid något tillfälle blir den stående mitt i spelplanen.
  • har inte läst på abominationens specialregler noga nog, eller för den delen mött den för att kunna argumentera om hur bra den egentligen är. Man har nog valt att straffa den av någon anledning i alla fall. Nästan alla armeer har ju straffats om man vill bygga någons sorts standard A mall som gör att listorna blir farligare. som exempel har valt att straffa mörkalverna genom att att låta ring of hotek kosta ett rare choice vilket gör att man måste välja mellan hydra eller boltthrowers.
  • Om man ser till vad den kostar och vad de gör för en arme som saknar hög styrka samt att den är så sjukt jävla hård så tycker jag gott den kan få vara 2 rares.

    Det finns ett par orsaker som sticker ut mer än ändra.

    3d6 move i vilken rak linje/riktning som spelare vill, du kommer att en av spelets bästa flank skyddare/rank brytare. Den behöver inte se det den chargar nånsin, och trots sitt random move så är 3d6 statistiskt rätt stabilt.

    Den har magiska attacker för gratis, typ det hade varit en svaghet som den i stort sett kan fixa för lite små korvar. hydran är för billig och åt helvete för bra. Men 225p för en Abom med magiska attacker är bara larvigt.

    Den har regeneration! Okej det finns en del eld attacker där ute, men det är inte så många saker där ute som vill in och chansa mot en abomination. Samt det är sällan dvärgar med flamande pilskjutare på andra sidan.

    Rulla en 6a då den dör och den kommer tillbaka. Vissa arméer kommer att spendera väldiga mängder kraft och focus för att ens få den att bita i baken. Men vilken nub med lite flax kan få tillbaka sitt as till jätte råtta i stort sett oskadd med lite tur.

    Synergi och tråkighets faktor... Abom och doomwheel, hur kul är det om alla kommer med dem? Tror alla i warhammer världen är överens om att dessa två är rätt så bra, nån som säger emot?
  • edited 3 februari 2010 01:38
    Nu ska jag försöka slå hål på argument:

    Den är inte så "jävla hård" som är precis vad jag argumenterar och bör därför inte ta upp 2 rare choices.

    3D6 move i en rak linje är mer svaghet än styrka även om det har sina fördelar. Som jag tidigare nämnde är det otroligt svårt att komma in i strid om den placerats fel eller om den av faktorer som är förmånga för att nämna hamnar lite utanför strid. Den blir helt enkelt lätt fast på fel ställe och kanske bara når en enhet om någon alls under hela spelet. Och nu lät jag bli att ens gå in på att man ibland slår under medel för movement och inte tar sig någonstans. Att den ibland slår trippelt (vilket jag gjort) och får egen vilja som inte alls passar skavenspelarens önskemål och att den pågrund av sin movement inte kan utnyttja terräng för att gömma sig för skytte eftersom att det tar förlång tid att efter det lyckas ta sig runt terrängen.
    Fler argument följer på dina andra punkter.

    De magiska attackerna är nästan gratis på sina 15 pts, men abomination kostar med magiska attacker 250pts och jag vill inte att det i efterhand argumenteras för att det inte var en stor miss. det är 25pts och det gör en stor skillnad för argumentet.

    Den har regeneration! Det finns en del eldattacker där ut ja och de slår snabbt hål på det skyddet och inte alla av dessa är chansningar (men i brist på exempel låter jag det gå). Dvärgar möter jag gott om, flera olika spelare, och flaming är standard på allt som kan få det eftersom att det är så billigt och mot rätt mål gör den runan ovärdelig. Det är en standard som de flesta använder och vi har bretonnias bowmen som kan få billig flaming som blir ovärdelig ytterligare när ett abomination faktiskt är large target.

    Rulla en 6:a när den dör och den KAN om man har RIKTIGT tur komma tillbaka. Och om man har en riktigt oddsbrytande tur kan den komma tillbaka med nog många wounds för att klara sig lite till. Dessutom får man inte använda den återuppståndelseregeln om den tagit ett enda wound av flaming attacks vilket hittills för mig varit alla gånger den dött förutom 2 (och den gångerna kom den inte tillbaka och jag fick inga råttsvärmar). Och i 3 av dessa matcher har jag mött orcs & goblins som både skjutit sönder den i 2 matcher och i en lyckats få den att lämna striden på ett tjusigt sätt och sedan har striden fortsatt på eget håll medan mitt abomination kämpat sig tillbaka i turn 5-6 och har inte hunnit göra något innan spelet hinner sluta.

    Men, jag håller med dig på din sista punkt. De är båda riktigt bra och det kommer säkert spelas så en hel del. Men jag tycker inte att det är en megakombo bara för att det är en nobrainerkombo.

    Jag ursäktar min bristande svenska men jag är förtrött för att göra något åt det. Ni är kloka killar och förstår säkert vad det är jag har menat att skriva.
  • Jag kommer inte köra med någon abomination, men det kanske bara är jag.
    Dock kommer jag komma med ett doomwheel och 140 clanråttor...
  • Jag tror inte någon kommer att kunna övertyga dig om att dem är ruskigt bra eftersom du har bestämt dig oavsett vilka argument som kommer.
    Men om du tänker dig att möta en sån så tror jag inte att det är nått du skulle tycka "inte är så bra".
    Du tog upp 2 av alla lag som billigt kan få flaming skytte men resten av lagen då?

    High Elves t.ex skulle nog få jobbigt mot den trots sitt asf.
    Lizardmen trots sina skinks
    warriors som saknar nästan allt skytte
  • edited 3 februari 2010 10:42
    Jag har erkänt att abomination är bra och bör straffas. jag tycker bara att det är i hårdaste laget att ta bort skavenspelarens andra rare slot, bara för att man tar abomination. Eftersom jag erkänt att abomination är bra, så kan vi ju kanske komma överens om att jag faktiskt bara försöker visa abominations baksida, den sida som bara skavensplaren ser. Jag har spelat med abomination och jag säger att det inte är obalanserat. För i ca. 8 matcher (kan vara fler) så vet jag bara att den gjorde sig riktigt värd i en match, medan mitt abomination i de andra 7 matcherna dog, eller bara inte var till någon nytta. När man som skavenspelare lagt 250pts på något som inte gör något annat än bidrar med någon slags psykologiskattack i deployment så tycker jag inte att ett abomination gör sig värt sina 250pts. Men ett abomination har en väldigt stor potential om allt går rätt. Om man slår som jag gjorde i "den där" matchen. Mitt abomination "hit home" när det kom fram med 1 wound efter att jag slagit 15 för movement i 2 rundor, slog ihjäl allt utom commandet för 20 longbeards, de flydde av terror och jag följde efter in i hans anvil, där gjorde abominationet slut på guardians och runelorden på 2 rundor, sedan fortsatte jag bort mot hans missile line där en crew flydde av terror (LD9 så det var tur) och den andra blev chargad, abomination vann mot crewn och följde efter av bordet, kom in och lyckades rear charga ett block warriors som stod med clanrats och bsb i fronten.
    Jag hoppas dock att alla nu inser vilken fruktansvärd tur jag hade med mitt abomination genom hela den matchen. 1. 2 turns där jag slår 15 för movement. 2. Överlever med bara sitt sista wound i behåll när jag väl når dvärglinjen. 3. Lyckas döda så pass många longbeards på en runda (det är långt över ett genomsnitt att döda 17 longbeards). 4. Förföljer in i Anvil, som jag träffade på millimetern. Hade jag inte gjort det, då hade abominationet stått öppet och blivit ihjälskjuten. Och anvil lorden fluffade alla sina attacker i närstird, och det var det som lät abominationet leva. 5. Att jag efter det lyckades vända om och nå en boltthrower var ju ren luck (jag rullade högt för movement i alla turns för övrigt). 6. Att dvärgarna i närheten failade sitt terror-test. 7. Att jag kunde charga den flyende crewn och springa av bordet för att undvika skytte, bara för att som i punk 8. återvända till bordet och ha tillräckligt med movement för att nå rearen på dvärgblocket jag stod i klintch med. Game, Set and Match.
  • edited 3 februari 2010 10:15

    En mod kanske kan flytta ut allt rörande Abom i en ny tråd eftersom det blev väldigt mkt snack

    Det är genomsnitt ca. 10-11 attacker och du kommer att missa hälften enligt odds.

    Jag vet inte vilken planet du kommer från om du tycker att 10-11 attacker styrka 6 INTE är nått att hänga i julgranen. Jämför med Treeman, Steg, Bone Giant etc. Random movement är inte så förbenat dåligt som du får det att låta. Mot bra spelare kan det lika gärna vara en fördel då man har något som moståndaren inte kan räkna på (om man inte håller sig 18" bort hela tiden dvs)

    För i ca. 8 matcher (kan vara fler) så vet jag bara att den gjorde sig riktigt värd i en match medan den i de andra 7 dog eller bara inte var till någon nytta.

    I sådanna fall måste du bli bättre på att spela eller haft extrem otur, plain and simple. Som tidigare påpekats kan Skaven, om någon arme, lätt out-deploya sin motståndare. Ska inte vara några problem att få Abom där man vill ha den.

  • 10-11 där hälften träffar är alltså ca. 5 attacker. Dessa woundar inte helt säkert och många enheter har nog mycket armour save för att få göra saving throws även mot detta. Så nej det kan säkert ofta enbart resultera i ca. 2-4 kills vilket inte är överdrivet. och treemen har andra fördelar likt stegadon att de har shooting attacks. Treemen kan dra magier och eng. of the gods är nästan nobrainer och ger stegandon stora fördelar.

    Random momvement är inte förbenat dåligt men jag vill inte att ni heller får det att låta som att det är något som gör den bättre. det är dubbel-eggat. det kan vara bra och det kan vara dåligt. jag försöke bara balansera argumenten.

    Jag har inte haft otur. Jag har mött många flame-rune dvärgmaskiner som tagit död på den och den O&G armé jag spelat mot har 40 night goblins med shortbows, 3 fanatics, 3 spearchukkas, 1 lobber och 1 diver. Den är lite shooty och den har inga problem att plocka ner en abominationspelare på jorden.

    Nej jag trodde den var lika bra som ni som inte spelat med den, men det visade sig att det fanns minst lika många minus. eftersom man inte kan räkna på vad den kommer att göra så blir den en väldigt osäker faktor för sina 250pts. Jag har slagit trippelt för movement vid några tillfällen och det är inte roligt när den springer iväg åt fel håll och ger motståndaren minst 1 ytterligare runda att skjuta på den.

    Se medaljens baksida mina herrar. Abomination är balanserat. Inte jättedåligt, inte jättebra. Det är som det var menat.
  • edited 3 februari 2010 12:19
    Vi "settled" på att den är balanserad alltså? Inte som hydra med flaming, fast antal attacker och movement och kan röra sig obehindrat genom difficult terrain?
  • Vill bara påminna alla (utan att anklaga någon) att hålla samtalet trevligt. Trollning uppskattas icke.

    mvh
    Jonas - moderator

  • Efter att ha läst denna tråd och spelat skaven ett par gånger nu så kan jag verkligen inte hålla med om att abomination skulle vara balanserad. Den förstör allt vad spelmekanik är.

    Visst, risken att den helt plötsligt står 7-8 tum ifrån din arme runda ett är relativt liten men en Hydra kommer aldrig göra det, inte heller en stegadon eller nått annat hemskt. PLus att om dom kunde det så skulle man kunna mata den med ett eller annat som de skulle få det ganska svårt emot. En abomination kan helt plötsligt slå bara 5-6 och slakta än vad du ställt emot den.

    En stegadon eller hydra dör när den dör, en abomination, ja vi säger så här, på mästarmötet så dödade Mick abomination som reste sig ur askan med 6 nya fräscha wounds. Visst sannolikheten är liten men en Hydra gör det aldrig!

    En stegadon eller hydra som man ställt sig i sidan emot kommer aldrig att kunna charga dig, en abomination ja den kommer det.

    Ska vi hålla oss till statistik så går en abomination ca 11 tum per runda, visst den KAN gå kortare MEN den KAN också gå längre.

    Så största skälet till varför den ska begränsas, det finns ett par armeer som inte alls kan hantera den och inte kan ta hand om den.

    Jag har spelat med ETC restriktionerna mot VC samt DE och vunnit båda och OBS det var mina 2 första matcher med råttorna.

    Nej A-bomben är just vad folk kallar den en Nuke!

    //Hampus
    Uppsala
  • Skyldig anser jag ha löst det hela. Om hans förslag antas så är jag också nöjd. Läs topicen om preliminära restriktioner och se om du håller med honom du också.
  • Men Uraithen om A-bomben nu inte är värda dessa 250pts som du säger, ta en titt i listan på vad som du kan få in istället för detta. Det blir en väldans många råttor. Eller kanske utnyttja två andra saker som är Rare, då får du använda båda valen.
  • Ja tycker den där råttan verkar vara ritkigt fet i varje fall, Du borde ju i snitt alltid få "charga" något me tanke på att du har 3d6m eller? (kom inte ihåg helt) Men, med mina gamla spawns of chaos med 2d6 och så random som dom va, plaserade man dom rätt och fint så fick man inn dom i "kanske inte den enheten man ville" men en enhet i varje fall, och det var bara på 2d6 =), Sen kan ju alla ha lite otur med tärningar också.
  • Sajon: Jag formulerade mig lite fel. Abomination är värd sina poäng om listan i övrigt är byggd rätt. Det jag ville få sagt var att jag inte tycker att den är billig för det den gör eller att den är så fruktansvärd som många vill påstå.
  • I vilken sorts skaven lista är abomination inte värd sina poäng? Tycker den är rätt saftig i alla lägen plus att den är otroligt svår att döda pga regen och hög toughness...

    Finns ju flera skräck historier där man hör om att abomination lyckas ta ner majoriteten av motståndarens trupper själv. Finns det ens en enskild figur som slår hårdare förutom characters?

    Om en av de lite svagare arméerna ska ta ner den så måste de använda mkt mer poäng än vad den kommer att kosta för skaven spelaren så den är rätt så giftig...

  • So.. få se nu. Warriors Gigant of Slaanesh kostar 265 poäng. Är iofs ASF men thats it.
    Du menar alltså att du inte är speciellt nöjd med Abombs stats för 250 poäng?
    Are you insane?
  • Jag har bara följt den här tråden passivt för att se lite hur balansproblemen i WFB hanteras. Det jag jag kan säga är att Barrskog gjorde en helt korrekt analys - nämligen att spelaren som gnäller är problemet.

    Det finns uppenbarligen andra övermäktiga enheter i en del arméer som med all rätt är begränsade, men när ett ökänt problem i en ny armélista tas upp är det minst sagt förvånande att höra dessa stundtals skrattretande försvarstal för att slumpen ibland kan gå emot en. Jag menar, vad är det som inte är ruskigt bra med en Abomination? Det verkar som att problemet är att det inte finns en garanti för att tärningsslagen blir minst medelvärde varje gång. Ett problem med att en del inte klarar av att hantera sin armé. Vad är alternativet? Flytta Skaven till kategori A istället så du får använda din Abomination som du vill?

    Bit i det sura äpplet istället och spela enligt de regler som är satta. Tvinga dig själv att hantera situationen som den är, då det har en möjlighet att stärka dig som spelare. Framför allt borde du se till att spela mot någon av veteranerna här inne. Låt dem spela Skaven med en Hell Pit Abomination och du med deras armé... så kanske du också förstår vad det klagas på.

  • herr_nilzzon: TACK! Och låt nu snälla detta vara slutet på denna alltför utdragna och onödiga debatt

  • edited 11 februari 2010 14:59
    Ja för det funkar ju så bra på GT, dvs att låta folk spela med vad dom vill......suck, att folk aldrig lär sig att titta på turneringarna som inte har restriktioner till skillnad från system där det diskuteras fram så vi får balans.
  • Bra sagt Puritan!

    Själv var jag sugen på att (som vanligt) köra en armé med tema.
    I detta fall en clan moulder/hell pit lista. Skulle vara kul att bygga (och kanske till och med spela). Men att få med den på en turnering skulle väl bli svårt. Lösningar?
    Som kompesation för att ha dubbla abominations eller tre- fyrdubbla rat ogres skulle i alla fall jag kunna leva med följande:

    Ingen magi.
    Inget skytte.
    Inga weapon teams/warmachines.

    Utöver detta skulle jag kunna låta bli att uppgradera abominations. Så listan skulle kunna innehålla:
    Lords/heroes: Warlord, Cheiftain, Master moulders

    Core: Clanrats, Giant rat packs, Slaves, Rat swarm

    Special: Rat ogres

    Rare: Abominations

    Ett annat alternativ som kanske också blir mer spelbart, skulle kunna vara att bygga två abomniations och spela den ena med doomwheel-regler (för de är ju så solklart skrivna).

    Hur som helst: Komp och restriktioner i all ära (tycker att sveriges turneringsarragörer gör det hur bra som helst! Jaja, ta åt er Hampus, Dea, Jonathan med flera) men visst vore det kul att kunna spela med arméer med ett tydligt tema om man är beredd att offra lite vad gäller magi/skytte/kraft/spelbarhet/ost.

    /Jon Backlund
Sign In or Register to comment.