Fantasia Fanatic-APRIL-Hur går det med senario o regler??

edited 7 januari 2010 11:28 in Figurspel
som rubriken. Hur står det till med Senarios och Regler för Vårens FF?? När jag pratade med Dea så lät det som att det mesta var klart redan.(det var för 1 månad sen). Svårt att speltesta armeér och senarios utan dom. Ahh men gott om tid tänker ni.. nej det är det inte. vi här uppe har inte samma möjlighet att spela 5ggr i veckan som vissa andra. vi spelar typ 1 gång/vecka. så 3 månader ger oss 12 tillfällen att testa senarios och olika listor.. vilket i min mening inte är speciellt mycket.

//Stefan
«1

Kommentarer

  • 95% säker på att det kommer bli samma scenarior, förrutom en lite ändring på en secondary. tror det var sneak past som skulle ändras eller också så var det Witch hunt.

    bs5 range20" eller mer kommer räknas som 2 skyttar, karaktärer räknas nu in och chariots med säg 2 killar som skjuter räknas också som 2. Kan förstås ha fel på nått, men om ni kör på detta så kommer ni att komma väl förebereda till årets FF.
  • Jag är också lite intresserad av vad det blir för förändringar till 40k biten.
  • Pratade just med Dea han sa att det inte skulle vara några stora förändringar alls på 40k och att vi kunde bygga armerna efter som gammla scenariona.
  • Scenarion who cares, hur blir det med ETC-restriktionerna? Köra med dom nya eller dom gamla?
  • ja hur blir det med ETC-restriktionerna käns ju som att det är dax att få veta nu?, och för guds skull släpp upp dom sämsta dvs, OoG, OK, DoW och beast på 2500 poäng!
  • Ja, visst borde det vara dags för 2500 för de "sämsta" lagen. Sist spelade ingen Ogre kingdoms eller Beasts of chaos. Beasts för i och för sig en ny bok snart, men OK DoW och OnG behöver nog lite hjälp så vi får se fler arméer representerade.
  • Dom sämsta får 2600 och minskar losses med 20% i nya ETC:

    Army Restrictions for the European Team Championship

    • Armies cannot be duplicated.
    • Armies are 2000/2250/2600 points.
    • No characters that are: special, named or Albion
    • No DoW or RoR in non-DoW armies . (OK may use Rhinox Cav)
    • No SoC armies.

    The ladder system: All armies are divided into three categories; A, B and C. Category A armies are limited to 2000pts, B to 2250pts, C to 2600pts

    When calculating victory points at the end of the game, once you have the result, then add 10% to any category A army's losses rounding off as normal. Any category C army would conversely have its losses reduced by 20%

    Category A (2000pts) Demons of Chaos

    Category B (2250pts) Dark Elves Vampires Empire Lizardmen Skaven (to be confirmed end of February) Bretonnia Chaos Dwarfs Dwarfs High Elves Warriors of Chaos Tomb Kings Wood Elves

    Category C (2600pts) Beastmen (to be confirmed end of April) Ogre Kingdoms Orcs & Goblins Dogs of War

    General composition rules:

    • Band C Armies may have 6 Special and 4 Rare Choices.
    • Max. 1 of each rare choice (Max.2 of each for High Elves)
    • Max. 2 of the same Special choice
    • Max. 3 of the same Core choice, except ranked infantry without missile weapons and beast herds.
    • Max. 3 chariots (incl. characters and units).
    • Max. 3 units of flyers (incl. characters)
    • Max. 45 models with missile weapons with a range of 20”+ (not incl. war machines, characters and chariots).
    • Max. 5 warmachines.
    • Max. 9 PD in an army *

    *Magic description You can use a maximum of 9 power dice in each magic phase. Each bound spell you use count as 1 power dice, all following bound spells used in the same turn counts as 2 power dice.

    Every ability that grants the bearer complete knowledge of a single lore counts as one power dice in each magic phase.

    All dice you would not normally generate, such as Focused Rumination Slann free dice, Skaven warpstones, night goblin mushrooms, power of darkness etc., also count in the total number of dice you can use in a magic phase.

    Tomb Kings count each dice they use for a spell as 1 power dice and casket of souls counts as 2 dice total. They can not chose not to use all the dice when casting an incantation, for example a Liche Priest can’t choose only to use 1 dice on a spell. You can how ever choose not to cast a spell with a model. The 2 basic power dice all armies get only counts if they are used to dispel RIP spells with.

    Max 10 dispel dice per army. First dispel scroll (and similar working items) you have in your army counts as 1 dispel dice, in EACH magic phase. The second and all other scrolls, counts as 2 dispel dice in each magic phase. So if you have 3 scrolls you can use a maximum of 5 dispel dice each magic phase. Dice from magic resistance does count in this maximum. Being allowed to reroll your dispel dice every turn counts as 1 dispel dice.

    Dice removed by the Chaos Dwarf Chalice of Darkness count as dice used. You remove 3 power dice, you can use only 6 more in your magic phase.

    Race specific:

    DAEMONS OF CHAOS - All Greater Daemons count as an additional hero choice; Herald BSB may take either daemonic gifts or a daemonic icon, not both; Daemonic Gifts may not be duplicated (except for Spellbreakers); Horrors are limited to 0-2.

    DARK ELVES -Max. 35 repeater crossbows in the army; Max. 8 shades per unit; Max. 2 flying units or characters; Assassins after the first take a hero choice; Pendant of khaleth takes a hero choice; Ring of hotek takes a hero choice; Max. 1 Large Target; Max. 1 Rare choice

    EMPIRE - Steam Tank counts as 2 rare choices; Max. 3 Wizards (Including the Arch Lector)

    LIZARDMEN - Characters mounted on Stegadons also use the relevant special or rare slot; Max. 6 Terradons in army (excl. characters); All disciplines taken after the third count as an additional hero slot (Slann BSB counts as 1, Becalming Cogitation as 2 Disciplines); max. 2 Stegadons of any type

    ORCS & GOBLINS - Max 6 goblin fanatics.

    VAMPIRE COUNTS - The Drakenhoff banner counts as an additional hero choice; The Helm of Command counts as an additional hero choice; Each +1 to cast in the army counts as 1 powerdice in each phase. Max. 5 Cairn Wraiths

    WOOD ELVES - Treeman Ancient counts as Treeman.

  • Jag tror nog att vi kommer se mer av de lagen ivilket fall nu när fölk har sett hur de nya scenariona fungerar. vill ju påpeka att en goblinarmé plaserade sig på topp 10.
  • Och jag håller fortarande fast vid att Ogre KIngdom skulle ha gjort bra ifrån sig på scenario baserade matcher!

    Sen tror jag inte att det kommer bli några lag som kommer få 2700, utan det blir nog fortfarande 2050/2150/2250 och 2350 för Ogres och kanske Orcs. Men mer än så är bara larvigt.

    Och sedan kommer enda skillnaden vara det som jag redan anmärkt om BS5 och karaktärer, detta säger jag utan att veta särskilt väl, men det är den kännsla jag har efter förra FF och hur snacket har gått.
  • N.I.B var har du kopierat detta ifrån.
    Detta är i stora drag det bästa ETC regler jag sett, OM man behåller de som dom är.
  • varför ska OK och O&G bara få 2350?? ,, kör ETC rakt av för bövelen. det gamla argumentet att en 2500p arme i Moogs händer rockar allt är tyvärr lite överspelat. ETC turneringar runt om i världen har bevisat att O&G har inte mkt att säga till om mot hårda VC-Demoner-DE-Lizardmen.

    "Släpp fångarna loss det är vår"
  • att tilläggas så är dom ETC reglerna som N.I.B kopierat in här bara ett förslag än så länge av gänget bakom ETC ,, version 2 finns ute på TWF, den är lite ändrad. som tex 2500p för kategori C osv.

    Tror dom spikar en version snart. om dom inte redan gjort det.
  • 2010 kategori C var väl sagt att de skulle få hela 2700pts? den första versionen om jag minns rätt förstås
  • edited 8 januari 2010 17:25
    Att bara ösa på med mer och mer poäng verkar lite trångsynt. O&G kan väll inte ens fylla ut med mer än vad man redan har i sin armé sen tidigare ETC mallen (klart man KAN fylla ut, men blir armén nämnvärt bättre?), pga alla andra restriktioner? Och Ogres har väll sina egna problem som inte har med poäng direkt att göra?

    Bättre idé är väll att balansera med scenarion (som redan görs) än att bara öka med poäng till de sämre lagen (O&G och Ogres specifikt). Även om vi alla kan fnissa lite okontrollerat till O&G på 2700p eller en Ogres armé med en gigantisk Maneater deathstar så tvivlar jag på att det balanserar upp någonting särskilt mycket.
  • Doomarn: du glömmer att det spelas väldigt speciella scenarion på FF. ETC reglerna balanseras utifrån ETC turneringens förutsättningar; detsamma borde gälla (gäller) för FF.

  • Har startat en ny tråd med länk till Fantasy scenarion vi ska använda på Fanaticen. Restriktionerna är inte satta än men ni kan använda senaste ETC som en riktlinje.

    vi spelar typ 1 gång/vecka

    Vilket lyx, är ni arbetslös då:-)

  • HAHAHAHA Dea . din lilla filur. nej vi är inte arbetslösa. Och jag pratade med krukke som gav mig en pik på att som han sa det "vissa söderut har oxå barn och jobbar-din gnällis"

    kan ju bara anta att det kom från dig hehehe.
  • att tilläggas så är dom ETC reglerna som N.I.B kopierat in här bara ett förslag än så länge av gänget bakom ETC ,, version 2 finns ute på TWF, den är lite ändrad. som tex 2500p för kategori C osv.

    Nej, det lade in är den version som alla länder sluter upp bakom med rösterna 16 mot 1 hittills. Länk här: http://warhammer.org.uk/phpBB/viewtopic.php?f=18&t=67352

    Jag gillar det som VC-spelare, det straffar mer extrema magi- och Wraith-byggen och istället får man 100 poäng till att leka med inom en mer balanserad ram.

  • Jag säger det igen.

    Det är inte nödvändigt att låta någon arme få 2500 poäng för att på så pass balansera mot en 2050 arme. Bara för att Etc säger så.

    Med scenario baserade matcher så kan Orcher, Ogres och ja till och med infanteri dvärgar hävda sig.
  • O&G har nu tillgång till 4 rare och 6 special slots.
  • Ja hur går det egentligen? man börjar ju vara lite less på att vänta nu.
  • O&G kommer indeed bli farliga med så många special slots... spear chuckas, stone throwers, chariots, black orcs OCH kanske lite squigs? allt kul får plats!

  • High elves känns ju bra nu, mindre poäng än O&G men sama antal rares och special...
  • High elves känns ju bra nu, mindre poäng än O&G men sama antal rares och special...

    Du har rätt, Orkerna är fortfarande för dåliga, vi ger dem asf också så att det blir rättvist :)

  • Det är väl kanske mer anändbart att få dra av 20% från sina förluster än att få ett visst antal poäng mer att lägga på armén. Speciellt för OnG. I en Ogre armé kan poängen användas på ett bättre sätt (större ogre-enheter för att undvika panic, light armour och iron fists till bulls, rankade enheter, osv). Fler special och rare choices för OnG låter mycket intressant, förutsatt att de fortfarande inte får ha dubbla rare eller tredubbla special.

    Gissar på att Rhinox riders inte kommer vara tillåtet i år heller?

    Lite synd isåfall, då ogres kan behöva den hjälpen.
  • O&G ser jag inte vara i behov fler rares. De kan inte sätta in fler rares, för vad har de för allternativ, en Jätte och en doomdiver? Eller är det nått jag har missat? Och på FF är det vad jag vet inte tilltåtet med dubbla rares.

    6 Special och ett extra karaktärs slot hade varit vettigt. Kanske till och med ett extra lord slot men det är lite på håret, en Hjälte till hade varit en bra boost för deras LD och spritsa ut lite magisk vapen på fler ställen och samtidigt ha en stabil magi fas.
  • Troll + Pump Wagon är också rare ;)
  • Och de är ju.... bra.... Troll vet jag vissa lyckas bra med, men det är nog mest egensiniga Niklas som piskar på med dem :)

    Tror ändå att det är bättre med extra karaktärs slot.
  • Jag vet inte... det känns faktiskt lite som att det håller på att gå lite överstyr...
    2700 poäng O&G /Ogres, får dra av 20 % av förlusterna och extra special och rare-slots, mot säg 2000 poäng demoner som för lägga till 20 % av sina förluster.
    Say what?

    Hellre skulle jag se t.ex. att det räckte med att Ogres rankade 3 i bredd för att få rankbonus.
  • Håller med Nas..

    Som jag tidigare sagt så ska man inte glömma att ETC-reglerna är gjorda utifrån ETC turneringen. Dit kommer lagen med så optade listor som möjligt och det är balanserat därefter. Det är en av anledningarna till att jag inte riktigt gillar att "vanliga" turneringar använder ETC-restriktionerna. En demon-armé som inte innehåller en BT, 2x6 flamers m.m kan få det tufft.

Sign In or Register to comment.