Rough Riders med Furious Charge

edited 14 oktober 2009 18:24 in Warhammer 40k

Har en fundering kring hur man bäst ska tolka reglerna för Rough Riders i charge med hunting lances i kombinerat med Furious Charge. De kan få detta antingen via Mogul Kamir eller Creeds order 'For The Hounor of Cadia!'.

Som bekant ger Furious Charge +1 på den chargande modellens initiativ och styrka.

Hunting Lance används automatiskt första gången en unit Rough Riders gör en charge varefter de inte kan användas i kommande närstrider. Vidare står det klart och tydligt att lansen slår med styrka och initiativ 5.

Antingen tolkar man det som om att Furious Charge ger sin bonus till modellen utan att detta märks. För modellen använder sin lans oberoende av sina grundstats och eventuella bonusar på dessa.

Eller så låter man bonusen läggas ovanpå lansens värde för en total charge med styrka och initiativ 6.

Rules As Written eller Rules As Intended? Jag skulle själv säga att GW varit för snabba vid tangentbordet och krånglat till detta lite väl mycket. Och då Rough Riders kan köpa till Mogul Kamir för att ge enheten Furious charge (och rage) måste det väl ändå vara meningen att det ska gälla hela tiden? Finner att det vore "dumt" om ryttare och häst blev lite extra aggressiva först efter att deras dynamitpinnar exploderat.

Kommentarer

  • Jag skulle köra det hela som RaI, att dom är S6 och I6 på chargen. Skulle de behållt förra codexens regelskrivning om att lansen ger +2S och +2I skulle det varit enkelt och klart, men nu vet man inte om det är meningen att furius charge inte ska köra nytta med lansarna eller inte. Men iom att Mogul Kamir är oerhört ovärd om bonusarna inte läggs på varandra säger jag RaI över RaW här.

    (Du glömde att Straken också ger furius charge ;))

  • (Jäklar, Straken är hård!)

    Jag skulle gärna ha en enhet styrka 6 initiativ 6 som dundrar fram totalt 18" på en runda rakt in i... nästan vad som helst ;P. I slutändan är de ändå bara vanliga guardsmen på en större bas och länge charge. Vill bara höra mig för bland folket om det skulle fungera ute i 40k-sverige. Till exempel på, tja, nästa fanatic ;)

  • Straken is da man! Landhaj biter av dig höger arm och en del till? Bit ihjäl den med tänderna!

  • Jag skulle då inte klaga på den tolkningen, men jag är iofs alltid för RAI över RAW... men man måste vara ganska feg för att hävda att IG är för bra i närstrid eller hur... =)
  • Jag tolkar det som att de får furious chargebonusen med lans, mest för att jag inte ser någon begränsning i regeltexten. Att det sedan finns en karaktär som ger färdigheten till dem tyder också på det (enligt mig).

    Sen måste jag fråga vad RaW mot RaI har med det här att göra?
  • RaW: Lansen är S5 I5, bäraren är S3 I3. Furius charge ger +1S +1I till användaren så att han är S4 I4. Det står att användaren räknas som att vara beväpnad med ett power weapon som är S5 I5. Man kan alltså argumentera åt båda hållen, men mindre åt ena. Det är power weaponet som är S5 I5 och har alltså inget med bärarens grundläggande stats att göra, och då spelar det ingen roll om bäraren har S1 eller S10. Annars skulle man kunna säga att vad dom troligen menar är att lansen ger +2S +2I, men detta att redan är inräknat när dom skriver ut regeln. Men man måste ju undvika gå vägen "dom menade troligen det här", för det finns många fall där det kan argumenteras.

    Hade som sagt varit enklare om de bara skrivit att lansens gett +2S +2I som i de gamla reglerna, då hade allting varit klart och tydligt (förutsatt att dom menade att man skulle kunna kombinera det, men jag kan inte se något skäl till varför inte).

  • Vidare fundering: Vad händer då med techpriests/servitors servo-arm attack? Enligt codex slår en servo-arm med styrka 8 och initiativ 1. Ökas detta till styrka 9 initiativ 2 med furious charge?

    Får för mig att jämföra med reglerna för powerfists. En powerfist slår alltid med initiativ 1 och kan aldrig få initiativet ökat med hjälp av bonusar. Fast de reglerna gäller ju specifikt power fists, och en servo-arm är ju inte en sådan...?

  • Men en servo-arm är ju inte användaren, utan ett självständigt vapen/specialregel och påverkas därför inte av saker som furius charge eller counter assault (eller vanlig assault för den delen).

  • Exakt. En servo-arm är inte dess användare, lika lite som att en hunting lance är dess användare. Båda två är fristående vapen med egna stats och specialregler vid sidan om modellen som bär någon utav dessa.

    Vad skiljer den ena från den andra?

  • Små skillnader, lansen får +1A från charge och counter-assault. Men det är enda skillnaden jag kan komma på, och det har jag sagt ovan också.

  • Men vad är det som ger lansen dessa bonusar utan att det även gäller servo-arm? Båda är vapen med stats separerade från figuren som använder dem.

  • edited 17 oktober 2009 17:02

    jag skulle säga att Roughriders INTE får högre S och I än 5. Furious Charge s.75 i regelboken:

    "In a turn in which they assaulted into combat they add +1 to both their Initiative and Strength characteristics when attacking in close combat"

    dvs de får +1 på statlinen

    På Huntinglance står det:

    "When they charge into close combat, a unit armed with hunting lances counts as being armed with powerweapons that strike at Strength and Initiative 5.

    som jag läser det är det tydligt, Roughriders får inte bonusen, de får ett vapen med S5 inte +2S

    Servoharness/arm däremot är jag osäker på, de skulle kunna tolkas åt båda hållen

  • Skillnaden mellan servo harness och lansen är: Servo harness = 1 extra attack på S8 I1 Hunting lance = Power weapon med S5 I5 första rundan de chargar

    RAW så får de ingen bonus från furius charge på lansen, men jag skulle vilja house-rulea det att dom får det.

  • House rule att det ger dom s6 i6. Utan detta; förklara för mig special charactern Mogul Kamir. Det är svårt att tänka sig att det är möjligt för gw att slänga in en sådan usel specialcharacter. En karaktär som ger dom rage som negativ effekt och altså endast ger dom s4 i4, på de charges efter den 1a, som då är på s5 i5.

  • Behöver inte house rulas nånting. Det är väll ingen nyhet att vissa enheter / karaktärer är sämst (även om rough riders är lite ok)? Såvida inte gw släpper ut en errata är det s5 i5 på rough riders som gäller. Men det är naturligtvis upp till parterna som spelar matchen (såvida det inte är turnering då turneringsregler gäller).
  • Det skulle inte ge dem negativ effekt, det skulle bara inte ge dem någon bonus första rundan (förutom S5 I5 för lansen). Furious charge ger plus på statlinen, medan lansen gör att din attack slår med S5, I5. Morgul blir inte helt usel, han ger ju fortfarande + nästa gång du chargear.

  • edited 18 oktober 2009 14:57

    "...nästa gång du chargar." You are not familiar with the imperial guard are you?

    Även om de skulle vinna sin första närstrid kommer de fortfarande bara vara vanliga guardsmen. Vanliga T3 W1 Save 5+ guards högt upsatta på hästar och med större bas. Antagligen kommer de även vara mitt ute på ett öppet fält. Efter motståndarens shooting och/eller egna assaultphase är dom borta.

    Men man kan ju alltid hoppas :P

  • jodå jag har/bygger en Gardesarme, men om du tycker att de dör för lätt kan du väl alltid köpa annat godis för poängen ;-)

  • Nejdå, sjukt pepp på att bygga ihop en grupp RR. Är ju bara den här gråzonen med furious charge. Får ta och höra efter hos GW vad de själva säger om saken. Har man tur kanske de fixar det till nästa F.A.Q

  • Kanske lite Off-topic, men då jag också är en av de många IG-spelare som suktar efter en Rough Rider trupp, undrar jag vad tankarna är kring vilket kit som kan tänkas bli bäst att kombinera med Cadians för att göra snygga RR. Givetvis blir det ju ur Fantasy-sortimentet, men det finns ju en del att välja mellan. (I alla fall tills man har råd att köpa riktiga Death Korps of Krieg Riders)...

    Framför allt är vettiga hästar som ej har tung rustning eller ser alvigt fjolliga ut och ben som kan fungera till Cadians (utan allt för mycket green-stuff).

  • Jag tror att du inte behöver några speciella ben, fungerade bra för mig att kapa och greenstuffa benen på mina catachans som rider på cold ones.

  • Jag skulle föreslå empire pistoliers, tror mig ha sett en guard armé på en fanatic som hade det och det såg mycket bra ut.

  • i ursprungsfrågan i den här tråden håller jag med om att Roughriders inte får S6 I6 av furious charge.

    På den andra frågan kan jag intyga att det går mycket bra att bygga cadian roughriders av pistoliers, jag har själv byggt ett par stycken, visserligen inte cadians utan attillans, men jag använde cadian plasten som grund för mina attillans så jag utgår ifrån att bygga vanliga cadians skulle funka precis lika bra...

  • "When they charge into close combat, a unit armed with hunting lances counts as being armed with powerweapons that strike at Strength and Initiative 5."

    tolkning ett: när dehär modellerna chargar behandla dem som att de har powerweapon och S5 och I5. /ser inga problem här, kör på som vanligt/

    tolkning två: när dehär modellerna chargar behandla dem som att de har ett powerweapon som slår på S5 och I5. /jaha, är det verkligen vapnet som slår? hur många attacker har vapnet? vad har det för ws? får modellen också slå? isf får båda eller bara en charge bonusen?/

    "In a turn in which they assaulted into combat they add +1 to both their Initiative and Strength characteristics when attacking in close combat"
    ----
    stat is 40k:
    1: Ta grundvärde
    2: Applicera modificationer som involverar gånger/delat.
    3: Applicera modificationer som ger plus och minus.
    4: Använd resultat
    -----
    1: uppenbarligen S5 I5 när de chargar
    2: ingen sådan mod
    3: +1/+1
    4: S6 I6

    Om de inte ska stacka så måste isf S5 och I5 INTE vara grundvärden utan en helt ny typ av vapen som inte använder grundreglerna(och nej man kan inte jämföra med en servo arm, det är inget vapen modellen kan inte anfalla med sin servo arm) och de funkar bara om man antar att det är vapnen som attackerar och att vapnen inte har furius charge, men det låter ju jättelöjligt, vapnen har ingen WS eller antal attacker heller.

    Jag vet inte, de kanske är en helt ny typ av vapen, men min gissning är att man använder grundreglerna, inte lägger in ett extra steg som vi kan kalla "set to" och dessutom placerar det efter steg3. Fanns det ett sådant steg borde det sitta efter steg1...
  • Om bonusarna hade kunnat stackas hade rimligen hunting lances beskrivits som +2S +2I, inte som S5, I5. Relic blades & gamla digital weapons funkar på precis samma sätt, ett fast S-värde som inte modifieras.

Sign In or Register to comment.