Spacemarines 1700 , made by a newb!

edited 15 oktober 2009 22:41 in Warhammer 40k
Hejsan, jag är en galen kille som har haft 40k på hyllan ett ganska långt tag nu men ja vill deffenift börja igen. Tänkte slänga ihop lite trupper o testa mig fram igenom de nya codexet, sedan jag måla om hela min arme i sitt nya tema. Guardians Of The Northenstar.
Här är en test lista ja tänkte köra nu, har lite andra enheter att byta ut o in med för att testa vad som funkar för mig. Här är en spontan plocklista av mina enheter och deras chaptermaster.
Poäng på 1700.

Chaptermaster

Jump pack
Mastercrafted thunderhammer
Digital wep
Plasma pistol
Artificer armour
Rubb som stubb 245 poäng , 2 rerolls i closecombat på ws 6 o A 3 =) samt att han har en Thunderhammer vad allt det innebär.


Sternguards
6 marines
Två killar har tunga vapen, en plasma o en las cannon. Dom åker i en razorback med twinlinked Assult cannon och hk missil.
Vill se va dessa kan göra.
260

Tacktical squad
10 marines
1 plasma gun
1 lascannon
Sargen har powerwep och plasma pistol
Dessa åker i en rhino.
240

Assult squad
10 marines
2 flamers
Sarge med th o plasma pistolen
255

Vanguard vets
5 marines
Sargen med th
3 marines med power weps o en till med th
Jumpacks såklart
Tanken är att dem ska eskotera chaptermastern, men ja kommer inte ihåg hur de man gör me independent chars, måste köpa regelboken och skärpa mig
265

Landspeedersquadron
3 speeders med tornado uppgradering
3 assultcannons, en heavybolter och 2 multimeltas
280

Vindikator tänkte jag mig med.
115 kostar den

Jag vet att min arme kommer få så mycket spö i början men de är mitt mål, what kills you in this game, rly makes you stronger.
Lite modeller att köpa har ja dock men de handlar inte om mycket jobb som krävs, ska gå med i Rougetrader igen så kan ja dra ner o lira, men nu vänder jag mig till er, vad är den spontana reaktionen?
Ni behöver inte censurera er =) kritik e de ja vill ha! Om den e positiv eller negativ gör desamma!
1700 allt som allt, har lite färdiga enheter att bytta in eller lägga till så!

tack på förhand

Kommentarer

  • tja, om du VET att det är en nybörjararmé och SPELAR den som en sådan (mot andra nybörjar-arméer i syfte att lära dig spelet) så tycker jag faktiskt att den ser helt okej ut. Den innehåller lite blandat vilket gör att du kommer att få testa på olika aspekter av reglerna

  • Du har verkligen inte sparat in på uppgraderingar, det är det jag skulle kritisera om något. Men om du ändå inte siktar på att vinna i början så ser den åtminstone ut att vara rolig att spela med. :)
    Sen hittar jag bara ett troop i listan. För att få det andra du behöver skulle jag ta bort vanguard och lägga in en till tactical squad. Chaptermastern skulle då kunna hoppa med den vanliga assault squaden.
  • Som andra redan påpekat så är den lite tung med uppgraderingar.

    Som jag har förstått det så har du dessa modeller redan vilket gör det rätt enkelt att bygga ihop den.

    Mindre missar som jag tror att du inte får göra, tex thunderhammer till chaptermastern går inte att få mastercrafted. Är dock inte 100% på det då jag inte har codex med mig just nu.

    Den kritik jag har mot listan faller bort lite då du redan förväntar dig förlora men ändå. Endast Bolters, Combiweapons eller heavy flamers på Sternguards. Kanske öka de till 10 man och ge de en droppod så att de kommer dit de behöver vara ? Annars är risken att de sitter med en trasig razorback och måste springa. Inga lascannons på tacticals. Skippa plasma pistolera och svärd samt ge de power fists. Nu när jag kollar lite mer ser jag att du bara har ett troop choice ?? Vanguards är jättedyra och hårda ifall de kommer fram... ev låta de va själva och chansa på en heroic intervention ? Dina landspeeders kommer att dö otroligt snabbt och kostar rätt mycket. En träff av något som skjuter flera hemska saker på de och de dör... (Punshier, Lootas, Devastators, Predator etc.)

    Nu var detta dock väldig standard kritik runt spacemarines och jag anser att det är roligare att spela en personlig lista än någon som du byggt efter massa standard "så här gör du för att ha en chans att vinna" tips.

  • tack som fan, antog att vanguardsen va lite mycket att begära, angående mastercrafted thunderhammer så står det ingenting alls i codexen om att någon enhet kan ha mastercrafted weps , men jag antar att det är en miss från gw, i de gammla codexen kostade det 15 poäng, saknar den gammla listans olika sötsaker som furious charge ,dock är ju heavy weps billigare nu mera.
    hmm då ökar ja på sternguardsen. tar bort vanguardsen.
  • Här kommer den nya listan jag plocka ihop
    den e lite ondare men ja ser fram emot att lira den =)
    Nu jeflar!
    Chaptermaster

    Jump pack
    Mastercrafted thunderhammer
    Digital wep
    Plasma pistol
    Artificer armour
    Rubb som stubb 245 poäng , 2 rerolls i closecombat på ws 6 o A 3 =) samt att han har en Thunderhammer vad allt det innebär.


    Sternguards
    10 marines
    2 combiflamer, 5 combi plasma
    Drop pod
    320

    Tacktical squad
    10 marines
    1 plasma gun
    1 plasmacannon
    Sarge me p-fist
    Dessa åker i en rhino.
    245

    Tacktical squad
    10 marines
    1 meltagun
    1 plasma cannon
    Sarge med p-fist
    Även dessa I en Rhino
    240

    Assult squad
    8 marines
    2 flamers
    Sarge med th
    204

    Predator Anhilator
    Lasscannons for evryone
    165

    Predator anhilator
    Lascannons där med
    165

    Vindikator tänkte jag mig med.
    115 kostar den
    Sammanlagd kostnad 1699
    Med tanksen och den påökade truppökningen så karnske ja kan ballansera ut de hele, 39 man på plan, 2 rhinos 2 predators och en vindicator, o en drop pod vi får se, men anu en gång, tack! Den här ska bli kul o spela! =)
  • Det där ser riktigt mycket bättre ut. Enda som kan vara att tänka på är dina predators. Preds med bara lascannons är dyra. SNUSKIGT DYRA, en pred med autocannon och heavy bolters är sjukt prisvärd för sin 85p (och riktigt bra för det priset) då har du 2st för priset 170p, då är det 160 till annat. och slänga in något annat som anti tank, predatorn är helt okej med lascannons som antitank, men väl dyr för det dom gör.

  • hmm, okay då e fråga va man stoopar in där , den dread karnske..
  • Det låter som en ganska bra variant. Kanske med en lascannon.

  • Då har du plötsligt en ganska schysst lista. Självklart så skall du hellre köra på det du känner är häftigt eller så.

    Ang predators så kan du sätta magneter på vapnena så kan du byta mellan lascannons och HB/autocannon

  • Jag har helt slutat med preds kör razorbacks med TL Lascannon kan man frakta flas till objektiv medans man snipar tanks och annat irriterande

  • Det går inte att köpa master-crafted längre. Att det gick i ett tidigare codex gör det inte tillåtet nu.

    Gillar listan i övrigt. Kanske inte den bästa någonsin men den ser ok ut och kan nog vara kul att köra.
  • Har inte mycket att invända med efter tidigare talande, men personligen skulle jag ha med lite mer stormshields. De är dyra, men +3 IV save är inte att leka med. Bör även notera att jag inte använder SM boken själv, men har många otrevliga minnen av stormshields.
  • okay,men då e ju listan i primsip klar!
    tack godegud för att digi weps fins fortfarande!
  • Chaptermaster

    Jump pack
    thunderhammer
    Digital wep
    Plasma pistol
    Artificer armour
    Rubb som stubb 230 poäng , 1 reroll i closecombat på ws 6 o A 3 =) samt att han har en Thunderhammer vad allt det innebär.


    Sternguards
    10 marines
    2 combiflamer, 6 combi plasma
    Drop pod
    325

    Deadnought
    twin lascannon
    drop pod
    170
    eller en Predator med twin lascannons and lascannons sponsons
    beroende på vad som passar när ja kör så får vi se helt enkelt!

    Tacktical squad
    10 marines
    1 plasma gun
    1 plasmacannon
    Sarge me p-fist
    Dessa åker i en rhino.
    245

    Tacktical squad
    10 marines
    1 meltagun
    1 plasma cannon
    Sarge med p-fist
    Även dessa I en Rhino
    240

    Assult squad
    8 marines
    2 flamers
    Sarge med th
    204

    Predator
    Autocannon
    heavybolters
    85

    Predator
    Autocanon
    heavybolters
    85

    Vindikator tänkte jag mig med.
    115 kostar den

    Sammanlagd kostnad 1699
    karnske en bättre lista med 3 pereds eller 2 preds o en dread, de ska ja testa mig fram till. men med en vindicator med i leken så får vi se =) funderar på att sno 20 points nånstans o ge predsen hk missiler men vi får se, kör listan såhär sålänge! tack som fan folk för all posetiv kritik! jag har en del grejer att köpa i modeller då men 3 preds, en vindicarotr och en dreed borde inte vara svårt få tag på!
    sen ere någon som vill köra ?
    säg bara till!
    min mail finns på formuet, o ja finns i stockholm!
  • edited 4 november 2009 21:11
    Nya ändringar i listan

    Chaptermaster

    Jump pack
    thunderhammer
    Digital wep
    Plasma pistol
    Artificer armour
    230

    Sternguards
    10 marines
    1 heavy flamer
    6 combi plasma
    Drop pod
    325

    Dreadnought
    Twin lascannon
    Drop pod
    170

    Tacktical squad
    10 marines
    1 plasma gun
    1 plasmacannon
    Sarge me p-fist
    Dessa åker i en rhino.
    245

    Tacktical squad
    10 marines
    1 meltagun
    1 plasma cannon
    Sarge med p-fist
    Även dessa I en Rhino
    240

    Assult squad
    10 marines
    2 flamers
    Sarge med th samt combat shield
    245

    Predator
    Autocannon
    heavybolters
    85

    Predator
    Autocanon
    heavybolters
    85


    Vindikator
    Siege shield
    125

    har en liten fundering på om man skulle slakta lite smågrejs o göra dreden vernerbel.
    va tycks? de kostar mig 55 points och den blir svinigt mycket bättre , den kommer ju fram fort med pod så.
    o juste nu e armen på 1750 istället!
    utöver det så tycker jag att den känns ballanserad, har nästan alla grejor som behöves och allt är nästan uppmålat o klart. målade dreden idag bland annat.
    Mvh
    Jakob
  • Chaptermaster känns lite onödigt då han med jumppack troligen kommer att röra sig konstant. Personligen gillar jag inte thunderhammer / powerfist på kaptener / masters då det tar bort den fördel du har med I5.

    Jag tror att vernerbel kan göra nytta, men då anser jag att det vore bättre med en multimelta då du har BS5 samt kommer att vara nära ev mål. En heavy flamer kan även vara trevlig att ha.

    Siege shield och combat shield känns lite osäkra. Dozerblade räcker bra samt att jag inte tror du någonsin kommer att lägga ett ap1 / ap2 wound på sergeanten och hoppas på den där 6'an.

  • Strunta i åskhammaren på chapter mastern, ge han en relic blade så du kan använda ditt Initiativ. Skit i combat shielden på Assault Sarge, saven är inte värt det. Lascannons är inte så värt i en drop-pod, eftersom då hamnar du nära ändå, ta en Multi-Melta. Samma sak på dina sternguard, ge några av dom combi melta så dom kan spränga en tank om det skulle behövas.
  • å min chaptermaster som är så snyggt konverterad, aja antar att ni har rätt.
    saken med doserblade är ju att den bara ger rerols i dificult terain, med 5 poeng mer så skiter tanken i teräng, combat shilden kan man ta bort. o ja har funderat kraftigt på en mulitmelta iställe för lascannon.
    tack , nu ska ja testa mig fram, ändringar kommer komma.
Sign In or Register to comment.