Post Fanatic (Fantasy)

2»

Kommentarer

  • Jag kommer att åka ner till Uppsala på Qfa och då köra i princip exakt den dvärglista som jag hade sån framgång med på Fanaticen. Det kan bli en liten värdemätare på hur en relativt snäll (kompar 19 om jag räknat rätt...) lista står sig både i komp-turnering och bland scenarion...
    Ser i tilläg en fördel med att inte alla turneringar blir likriktade, och tex kör med qfa:s kompmall allihop,. Det skulle ju verkligen bli trist och förutsägbart och leda till att alla armeér fick en "standardmall 1a". Det känns mer spännande att det finns olika restriktioner, begränsningar och scenario-vinklingar...
  • edited 7 oktober 2009 23:03

    Missade sjä'lv Fanatic och hoppas värkligen att det kommer en till med scenarios så jag kan köra dom oavsät om dom moste finslipade eller inte. Det fisn ju gåttom commpade turneringar att fara till om man vill testa det så jag tycker det är roligt att det fins stora turneringar som inte är det.

    Ps Gör inte det här till en För/Imot Comp tråd, sådan har vi oxå många av =)

  • Är det verkligen okej att man som utformare och speltestare av scenarion deltar själv i turneringen?

    Ser inga som helst problem med detta. Det hade varit ett problem om inte andra spelare fått se scenariona innan men nu var scenariosystemet offentligt flera månader i förväg så det var gott om tid för alla att testa det och jag tror att en del spelare hade mer erfarenheter av dem än skaparen själv.

    Sedan håller jag med Mappe att det finns gott om kompade turneringar att spela om man vill prova det. Vi som driver Fanatic har sagt att vi inte vill straffa/belöna spelare beroende på hur deras armé ser ut och vi har inga planer på att ändra detta inom snar framtid iaf. Det finns för- och nackdelar med komp precis som det finns med okompat/restriktioner.

  • På tal om nått helt annat; hur många insjuknade med feber efter turneringen? Jag vet iallafall 3 personer som ligger hemma och svettas för tillfället :D

  • edited 8 oktober 2009 09:11
    @ Jimma: Ogres kompar som högst ca 21. Det kan vilken annan armé som helst göra också.
    Jag själv spelar ogres och tror på att de behöver:
    1. Mer poäng
    2. scenariodelen
    (och kanske till och med 3. Rhinox riders) för att vara i fas med andra arméer.

    Scenariodelen hjälpte inte bara till att vi fick se mer balanserade arméer, utan också mer intressanta matcher. Hoppas verkligen fler arrangörer vågar sig på att testa detta sätt att spela warhammer (Ja Slaget-Om-Härnösands-folket, jag syftar på er nu ;-) ).

    @Johan Forssell: Jag vet också en deltagare som ligger hemma i hög feber.
  • Ja klumpar man ihop 150 pers i en gympasal i 2 dar under influensatider (då syftar jag inte bara på övermediahypade svininfluensan, utan mest på de vanliga) så får man väl skylla sig ;)
  • På tal om nått helt annat; hur många insjuknade med feber efter turneringen? Jag vet iallafall 3 personer som ligger hemma och svettas för tillfället :D

    <==== +1, men det var det lätt värt!

    Tänker inte kommentera compen, men jag tror precis som sandpeople att tex Ogres gynnas mer av extra poäng och scenarion än genom ett compsystem. Då Beasts mest troligt har fått ny lista till nästa FF tror jag inte vi behöver oroa oss för dem :)

  • Enig med tidigare talare, om inte annat pga Norrlansk lokalpatriotism och envishet skyr jag tanken på ett uppsalainfluerat kompsystem. Scenariosystemet plockade bort många avvarter, men några (min VC-spam och DE skjutlista från hvete) kommer man väl aldrig undan.

    Odelat posistiv till scenariospelandet, man såg ett generationsskifte (eller nåt), med gamla gubbar och unga spelare, på de finare borden, och det gick åt skogen för Don Pedros, vilket måste anses som strålande... Vet inte varför det blev så??
  • Det har var min första fantaic och jag hade jävligt kul.
    Jag skulle dock vilja se en liten skillnad till dominon, att man istället räknar non-scoring units istället för dom närliggande table quarters när det är lika. Men då blir det väldigt likt take and hold.....

    Och jag skriver det här från sängen (feber :P)
  • Att det inte går att lära gamla hundar att sitta verkar inte längre vara sant! Det är en sak jag lärt mig av årets FF ;)

  • När det handlar om att sitta på ett objektiv sitter gamla hundar tungt och stbilt. Tar en kaffe och går inte därifrån pga reumatismen, därav 30+ 2a i lagtävlingen, förresten egentligen 1a, då 2 personer inte är ett lag, förutom i isdans, och vi håller inte på med isdans.
  • edited 8 oktober 2009 16:01

    Försöker komma på nått annat "lag" som man kan vara två i, och förutom isdans så kommer "vanlig" dans och American show wrestling, inte heller det så jäkla mycket warhammer! :p

  • Beach volleyboll, Kanske bridge? rodd? Kast med liten dvärg (tar men med egen dvärg, eller står arrangören med sådan?)?
  • Hahahha vilken stolthet kan just se mig killen framför mig. jag är världsmästare i dvärgkastning som dvärgen i laget =P.

  • För alla som är intresserade finns resultatlistorna Här

  • Fantasylistan vår 2008 saknas dock den är nämligen en 40k lista den oxå
  • Det här var min andra Fanatic och jag hade väldigt trevligt, tyvärr är jag en av dom som Johan känner som har influensa nu.
    En liten ändring som jag skulle vilja göra är att ändra Take and hold till att gälla Dominion points istället för unitstrength.
    Jag tror att den lilla ändringen skulle förstöra litegrann för VC listor som spammar 1dice raise och det är den lista som jag tror är det absolut starkaste bygget man kan ha under det här regelverket.
  • Först av allt vill jag säga att det är jättekul att så många gillar scenariona. Fortsätt gärna att kommentera saker som skulle kunna ändras på eller som skulle kunna göras bättre. Eller förresten, jag tror jag tar och skapar en ny tråd enbart för scenariona där det kan diskuteras utan att störa resten av utvärderingen.

    Angående vc och entärningsspam borde det inte vara något problem eftersom en enhet aldrig kan bidra med mer US än den startade med. Jag är åtminstone hyfsat säker på att det var så vi skrev i scoring unit delen av scenariohäftet.

    Göran
  • det stämmer att enheter inte kunde ge mer US än enheten hade från början av slaget, men Vc tenderar ju att heller inte ge mindre, vilket oundvikligen tenderar att hända för mig när jag spelar andra armeer. Kanske hade jag tur med min lottning, men jag kände aldrig under turneringen att jag hade problem (förutom i första matchen då jag valde att ställa min ensamma lord utan nåt fighting kit framför en enhet fullt rankade ghouls..)

    Prova spela scenariona med/mot en summoning horde. Jag tyckte att det kändes lite oschysst, vet inte hur mina motståndare upplevde det? (MG, chagatay och en kille med dvärgar som jag inte vet om han är här på forumet får gärna tycka till).

    Brukar spela genomsnittligen lika hemma och på fanatic, men med listan jag förde förra helgen och scenariona har jag vunnit alla matcher utom just den där jag sumpoade min lord pga bakfylla.. Borde säga nåt.
  • Jo du har naturligtvis rätt Farm, jag vet egentligen inte om det skulle göra ngn somhelst skillnad att ändra till Dominionpoints.
    Hursomhelst jag tycker att du har gjort ett kanonjobb med scenariona (stavning?)
    och jag hoppas att dom finns kvar i fortsättningen.
  • På tal om nått helt annat; hur många insjuknade med feber efter turneringen? Jag vet iallafall 3 personer som ligger hemma och svettas för tillfället :D

    Jag med :(

    Jag mötte VC i båda take and hold-scenariorna och de har faktiskt ett stort övertag i det scenariot. Min dark elves armé var inte precis snäll men det finns i princip inget man kan göra åt US 40 Grave guard (med en karaktär) som parkerar på ena objektivet. Allt mitt skytte raisar han (i snitt) upp på en eller max två invoker. Då har han 8p som det praktiskt taget inte går att göra något åt. Sen gjorde jag ju såklart en del misstag, men det kändes som lite ojämna odds.

  • edited 10 oktober 2009 19:12
    Jag kan förstå frustrationen när man springer på en vampire spelare på take and hold scenariorna. Det kändes som att man alltid hade en automatisk vinst när man skulle spela. Jag kan absolut inte säga att jag bara vann mina take and hold matcher med en massa strategiska genidrag direkt :)
    Därimot kunde jag uttnytja det försprång som man hade redan från början. Man behöver inte vara ett geni för att placera en massa ghouls på objetiven med understöd av ett block graveguards med dubbel unitsize flaggan. En av de få gånger under min warhammerkarriär man inte blev nervös av att se att motståndaren håller på och plocka upp en demonarme på andra sidan bordet:)

    I feel you MG..
  • nu när jag tänkt efter så gillar jag att det är unitstrength som gäller eftersom det kan gynna stora enheter. Stora enheter med infanteri ser bara så bra ut på bordet:)
    Det enklaste är väl att säga att en enhet inte har dubbel unitstrength från början så att det helt enkelt inte räknas när man räknar us för scenariot men däremot när man räknar outnumbering.
    Bebbe om du är den jag tror att du är så spelade jag sista matchen mot dig och skulle gärna prova spela om sista matchen med en liten annan strategi från min sida...
  • Ett av skälen till att jag började arbeta med scenariona var att jag ville se mer stora block igen och om man går över till dominion points även i take and hold finns nog risken att folk börjar spela MSU istället. Ett steg i rätt riktning är väl att säga att dubbel US banners inte räknas när man kollar objektiv, sen kanske det går att balansera upp ytterligare genom att fixa lite med restriktionerna och poängstorleken för VC.

    När vi ändå är inne på ämnet, är det nån fler armé än vc folk tycker har för lätt med nåt av scenariona?

    Jag hörde en del nämna att de tyckte systemet för att dela ut poängen i dominion vid en tie var lite orättvist men tyvärr har jag lite svårt att komma på nåt bättre. Det är ju lite svårt att dela ett poäng och börjar man låta non-scoring units vara med för att bryta ties börjar man gynna de där tråkiga armékompositionerna jag försöker få folk att undvika.

    Det kommer nog alltid att vara två killing field med men vilket av take and hold och domination tycker ni passar bäst att vara med två gånger?
  • Angående dominion kommer vi nog ändra så att lika är lika (antingen 0,5 poäng till varje spelare eller inga poäng alls om vi ändrar till att målet är att uppnå mellanskillnad)

  • Kommer det upp några resultat om hur det gick för lagen?
  • Lagresultatlistor finns upplagda tillsammans med de övriga resultatlistorna

  • @Jimma: Nej vill gärna se att variationen som finns i spelsverige nu består, känner att man skulle tappa en del av charmen med tex komp på alla turneringar, men det komemr från en som spelar 8-10 turneringar per år och gillar variationen.

    @Eldborn: Nej då vill jag vara fräck och säga att du saknar fantasi, vi har sett både så många olika HE-listor under detta år att man undrar hur folk lyckas tänka ihop dem, sen är ju inte alla listorna kompetativa, men så är det för ALLA armeer, ja förutom Demoner då... ;)
Sign In or Register to comment.