40k-film

edited 5 oktober 2009 20:57 in Warhammer 40k

Ja nu är det officiellt, GW har tydligen låtit någon börja göra en film på 40k. Om det här är bra eller dåligt återstår väll att se, men jag tycker att eftersom man var tvungen att kryssa i om man var 13 bådade illa. För det ger mig känslan av att filmen kommer tappa mycket av det värsta våldet ( som om vi ska vara ärliga krävs av en 40k film). Alltså att de gör filmen för barnvänlig för att få en större publik, det är vad jag tror är största hotet mot att få en bra 40k film.

Annars måste jag säga att det var väldigt modigt av GW att ge film en ny chans (fanns ett projekt med en dator animerad film för länge sen som lades ner).

«1

Kommentarer

  • Rätta mig om jag har fel, men hade inte Return of the King 11 år som åldergräns? Minns inte säkert, men jag har för mig det. Om så är fallet bör det ju inte vara något problem med 13 år.
  • hoppas bara den håller högre standard än Mutant:chronicles som verkade som en cool ide och den hade kunnat bli bra, men den sög så oändligt hårt
  • Jo, jag tror alla sagan om ringen filmer hade 11år som åldergräns. Grejen är nog mer att jag vill ha filmen i stil med Rambo 4 av den simpla anledningen att det passar.

  • Ultramarines... Är det bara jag som börjar bli lite less på dem?

  • Modigt eller idiotiskt? Alltså, anime-baserade spelfilmer kraschar med 100% fail rate om och om igen i dessa dagar, till stor del för att de är för nischade. Vad känns mer nischat, anime eller WH40k? Tror GW tar sig själva på aningens för stort allvar. Tycker det känns lite grann som Super Mario Bros the Movie.
  • Bara för att förtydliga, det är inte anime det är CGI som filmen görs i.

  • Precis.

    Tänk introfilmerna till DOW spelen.

    Och lite mer rendering.

    Är det ens förvånande att det är ultramarines? Och ja, vi är nog de flesta väldigt less på dom.
  • Första tanken: Äntligen!!!

    Sedan går man till sidan och läser... och då kommer oron.

    "...a feature-length movie on DVD." "...a 70-minute sci-fi thriller..."

    70 min... bara på DVD. Dvs de siktar lågt direkt. Istället för att ta tag på de gyllene material som finns, siktar de medelmåttigt. När det verkligen finns så bra material att göra film på, så tycker man att de borde sikta långt högre. Är det ens någon här som inte tycker att t ex Eisenhorn skulle blivit en utmärkt trilogi om de bara vågat satsa, eller varför inte nämna Horus Heresy materialet, Gaunt's Ghosts för att lyfta fram andra värdiga publikationer som har tyngd och kraft nog att bli cinematiska mästerverk.

    På Codex Pictures sida kan man läsa: "The production team’s previous credits include the original highly successful and multi award-winning DVD trilogy BIONICLE®, produced for the LEGO® Company."

    ... inte en merit i mina ögon.

    GW sitter på guld som de försöker göra bly av, på beskrivningen av vad jag hittat i alla fall. Tyvärr är också bolaget hökar när det gäller upphovsrätten på sina "varumärken" och de har nästan alltid kravet på nästintill full vetorätt på allt licensierat materials innehåll och utformning. Sånt går t ex inte större produktionsbolag med på... så kvar sitter de med småbolag som de kan kontrollera.

    (Även om jag låter fatalistisk i domen över att de blir film, sitter jag också och drömmer och hoppas på att få se något mäktigt som ett apokalytiskt slagfält i förgrunden av en Hive City, där Imperial Guard divisioner håller stånd, understödda av Titans... och sen Space Marines [så länge det inte är Ultrasmurfs] som intervenerar med en luftlandsättning med Drop Pods, Thunderhawks och inteleporterande Terminators... )

  • Jag ska också förtydliga, det var inte meningen att förvirra läsarna. Min jämförelse med anime som adapteras till spelfilm var exakt vad det låter som och alltså inte en antydan att GW-filmen skulle vara en anime (om man läser noga så ser man att jag ställer anime KONTRA WH40k). Märk dock att det inte framgick tydligt i första posten att även denna film är CGI-baserad (liksom den förra, nedlagda) och min jämförelse var därför baserad på presumptionen att den nya filmen var en spelfilm (eller live-action för att ytterligare förtydliga).

    Hur som helst så luktar det epic fail.
  • om dom nu ska göra en film så håller jag med dig nilzzon, ta Hearesy bökerna rakt av , skit bra storyline, ja menar loken e ju en bra person att ha i huvudrollen, o tänk hans figth emot Abbadon i slutet, helt episkt,... detta kan fan inte bli annat än fail, vad kan budgeten va? inte mycket iallfal, gw borde ju kunna pummpa upp 3 stora filmer med kända skådespelare och visa skiten på bio, skulle vara bra reklam för företaget, vem skulle inte villja köra 40k som 15 åring när de sett en film med mycket pangpang, bra storry, episka slag, och typ bruce willies som horus och ja vet inte kanske typ vince niel som abbadon? vore ganska löjligt men ändå, om de vill ragga folk te warhammer är det nog en bra deal.
  • 40k film... på 70 minuter... med ultramarines... av dom som gjort bionicle och andra legofilmer... från 13 år... Inte något som ör att jag vill se filmen...

    Håller med herr_nilzzon, ett apokalyptiskt slagfält vore häftigt...

    Men enligt vad som jag hört verkar det mer bli en tredje-klassens film.

    Jag kommer nog se den om den kommer till bio i Sverige(vilket jag är tveksam på) men jag kommer inte förvänta mig något av den.
  • Som de flesta av oss här har konstaterat att, med referat till vad som nämnts tidigare i tråden, så finns det vissa mindre lovande faktorer ang filmens epicness, men jag tycker ändå att man inte ska döma den i förtid. Vem vet? De kanske har flyt en dag och lyckas göra nästa episka storfilm.
  • Vad jag förstått kommer den enbart släppas till DVD på en gång, ingen biovisning öht.

  • Ser den ut som triler till dawn of war 1 så kommer jag att se den köpa den och dregla

    Vem behöver story när du kan ha ACTION

  • Härligt med action, men sergeantens skrik (vid 0.35) låter stört.
  • Och orkerna är jättefula...
  • Man kan se den här så länge http://www.youtube.com/user/DamnatusGesmana#p/c/5620FA89B0F40706

    Damnatus, nu med engelsk text
  • Undra hur man spelar en Space Marine, jag har fått för mig att de inte är särskilt charmiga, pratsamma eller känslosamma.
    Sen så har jag för mig att de är rätt stora också........ ååååååå jag fick just en bild av någon arnold liknande man iklädd en blå kartongrustning som springer runt skjuter vilt mot människor med orkmasker.
    suck.....jaja så hemskt kan det väl inte bli när GW har ett finger med i spelet, eller?
  • Såja Kaiser, med tanke på att de ska göra hela filmen i CGI behöver du knappast vara rädd för kartongrustning och fula masker.

    Tänker inte såga filmen innan jag sett den. Och förhoppningsvis slipper jag såga den efteråt också :P

  • Fy helvete vilken ful sentinel i Damnatus filmen, och sen ljudet när den rör på sig? Usch
  • Cut them some slack skulltaker, Damnatus är trots allt bara en fanfic och jag tycker själv att den är väldigt välgjord sett till budgeten dom arbetade på. Definitivt sevärd även om deras CGI ligger efter multi-miljonärföretagens.

  • Kände inte till att de hade en hyfsat dålig budget när jag sågade filmen. Hade jag gjort det hade jag förmodligen haft en annan åsikt. Är det någon som vet när den är gjord?
  • edited 17 november 2009 18:52

    Den spelades in omkring 2002-2004 och hade inte så jättestor budget vad jag kommer ihåg, strax över en halv mille eller något åt det hållet säger en röst i bakhuvudet. Men då var ju alla skådespelare gratis vad jag förstått så pengarna gick nog mest till rekvisita och kanske för att anlita någon med CGI:n.

  • Vad jag förstod av att läsa i Lexicanum så hade de en budget på €10 000.
  • Kan stämma, jag gick som sagt enbart på vad rösten i bakhuvudet sa, och i ärlighetens namn har den inte rätt så ofta ;)

  • edited 18 november 2009 18:12

    Jag kikade mailen nyss och såg ett newsletter från den här filmen och det verkar finnas hopp, Dan Abnett (mest känd för Gaunts Ghost, mycket bra serie av 40k böcker) har ett finger med i filmen.

  • Hans böker är lätt de bästa av de som gw gett ut!
    DE finns Hopp!
  • YES!!! Dan Abnett fixar biffen!

    Japp, han gör de bästa novellerna!

  • mhmh
    edited 22 januari 2010 21:37
    Gör dom den på tyska kan inget gå fel. Tänkte på det när jag såg Damnatus. Och sen vet jag ju att Rambo 4 (sista 15min) dubbad på tyska är helt jävla awsome. När det kommer till krig och skumma prullar är tyskarna bäst.

    http://www.youtube.com/watch?v=3OJynxoneHk
Sign In or Register to comment.