2000p Eldar till fanatic?

edited 5 augusti 2009 11:26 in Warhammer 40k

För att slippa måla en helt ny armé inför varje Fanatic funderar jag på denna, en uppgraderad variant av den Iyanden-lista jag spelade i våras. Då lärde jag mig att mina scoring units var för långsamma och att två fulla enheter wraithguard är för dyrt. Det blir för lite poäng över till annat. Istället hämtar jag nu inspiration från den lista jag spelade förra hösten, som var aningen mer balanserad.

Listan har två riktigt stabila troopenheter, där farseern leder den ena och Asurmen den andra. Wraithlords agerar counter charge åt wraithguard och banshees gör detsamma åt avengers. Resten av listan vaktar hemmaobjektiven och skjuter saker på avstånd.

Tänkte också testa guide, eftersom jag märkt att den i en del fall är mer värd än doom. Till exempel när wraithguard vill skjuta något hårt eller under de första rundorna när fienden är för långt bort.

Kommer den att fungera, tro?

HQ

  1. Farseer: fortune, doom, guide, spirit stones, runes of warding, singing spear
  2. Asurmen

Troops

  1. 10 Wraithguard; spirit seer: conceal
  2. 10 Dire avengers;
    wave serpent: twin-linked shuriken cannon, star engines, spirit stone
  3. 10 Guardians: eldar missile launcher
  4. 5 Rangers
  5. 5 Rangers

Elites

  1. 7 Howling banshees; exarch: executioner;
    wave serpent: twin-linked bright lance

Heavy support

  1. 5 Dark reapers
  2. Wraithlord: 2x flamer, wraithsword
  3. Wraithlord: 2x flamer, wraithsword

Kommentarer

  • Ser väl rätt så stabil ut, och jag tvivlar på att det kommer rassla in enorma mängder assaultsquads med två Wraithlords i de bakre leden för att städa. Kanske en Exarch till Reapers?
  • edited 13 augusti 2009 19:14

    Gjort lite ändringar.

    • Dark reapers blev till en Falcon.
    • Guardian defenders blev Storm guardians med Banshees tidigare transport
    • Tog bort guide

    Bättre såhär? Är 6 banshees för lite för att kunna göra någon nytta?

    HQ

    1. Farseer: fortune, doom, spirit stones, runes of warding, singing spear
    2. Asurmen

    Troops

    1. 10 Wraithguard; spirit seer: conceal
    2. 9 Dire avengers;
      wave serpent: twin-linked shuriken cannon, star engines, spirit stone
    3. 10 Storm guardians: fusion gun, flamer; warlock: destructor, singing spear;
      wave serpent: twin-linked bright lance
    4. 5 Rangers
    5. 5 Rangers

    Elites

    1. 6 Howling banshees; exarch: executioner;

    Heavy support

    1. Falcon: bright lance, holo field, spirit stone
    2. Wraithlord: 2x flamer, wraithsword
    3. Wraithlord: 2x flamer, wraithsword
  • jag undrar om tycker det är värt och ha Conceal på en enhet med 3+vanlig save
    (Jag tycker Asurmen är jätte ful).
  • När enheten för 400p kan drabbas av battle cannons och annan ondska är det hur värt som helst att slå 5+ med reroll (fortune).

  • Tror inte att battlecannonsen kommer vilja skjuta på så mycket annat än Wraithguardsen (möjligtvis Wraithlordsen), i synnerhet med tanke på deras tidigare matchstatistik.

    Det är även bra att du har kombination av enormt mobila tanks och tunga slöa Wraithlords, får man inte ut Falconen och Wave Serpentsen alternativt Wraithlordsen runda 1 eller 2, då blir det tufft i slutet.

    Jag tycker listan ser bra ut, den kommer göra jätteont på mina Tau i varje fall...
  • Det kommer troligen ske ytterligare ändringar i listan.

Sign In or Register to comment.