Offensiva Dvärgar

edited 24 november 2007 20:06 in Warhammer fantasy
Jag har en halvstor dvärgarmé som jag kör defensivt men med mycket närstrid (alltså tvingar fienden till mig och slår sen ner honom i närstrid) och jag hadde tänkt börja köra helt offensivt och ta mig till motståndarens sida (eller någonstans i mitten om han också är offensiv) och slå ner fienden där men har inte så stor erfarenhet av det (förutom ett fåtal matcher som jag förlorat stort) så jag söker råd från longbeards inom hobbyn som kan ge råd på hur denna taktik funkar bäst.Jag hadde även tänkt skaffa mig en Truthsayer till den armén för att choka min fiende och för att INGEN kör disspell scrolls mot dwarfs.

PS Hammerers är min favoritenhet så jag tänker ha en del sådana.

Kommentarer

  • spelar inte själv dvärgar förutom packetet från battle for skull pass.
    men dvärgar är ju skiiiitsöliga. så kanske att du skulle fortsätta med att ha defensivt och ha massa thunderers bakom eller kanoner.
  • edited 24 november 2007 22:24
    Det är ju just thunderers och kanoner jag försöker undvika och anser mig spela för mycket nu.
    Problemet är ju såklart att farten men deras höga thougness och AS borde ha möjlighet att kompensera det åtminstone till en del.
  • Nog för att du kan tuta på allt du orkar, men om du inte lockar fram fienden någonting med din egen eldgivning tror jag att du kommer att spendera mer än halva matchen på att bli skjuten och utmanövrerad. Om du kommer på någon klok lösning eller om det visar sig fungera alldeles utmärkt iallafall, så berätta det gärna! Jag har själv en dvärg-armé och tycker också att dvärgar är för coola för att sitta och såsa i basen hela dagarna.

  • Nej jag vet ju det med utmanövrering och bortskjutning och det var därför jag startade denna tråd.
  • är inte så många som kör med offensiva dvärgar testa att proxa en match eller 2 och säg hur det gick :)

    miners och gyrocoptrar är väl ett tips att använda då dom är lite mer rörliga än andra enheter

  • Själv har jag ju en relativt offensiv dvärgarmé (2-3 warmachines och ev. en 10:a crossbows brukar vara all shooting) dock så spelar jag väldigt agressivt med den, ja! dom går frammåt även om det inte märks. det funkar ok mot agressiva armeér, många underskattar hur mycket stryk dvärgar kan ta och fortfarande stå. mot gunlines däremot är det betydligt värre, även hord armeér brukar vara jobbigt. Dvärgarna är trotts allt inte bäst på att breaka saker då de inte slår jättehårt, visst greatweapons och liknande gör skada men ofta inte riktigt tillräckligt, och man lider STORT av att i princip aldrig få charges och motståndarna kan oftast välja vilka enheter dom vill slåss med. I stort skulle jag säga att närstridsdvärgar funkar ganska dåligt, och mina turneringsresultat talar för sig själva =) (Har oftast mer målarpoäng än spelpoäng)

  • Jag tycker själ det är mycket mer roligt att spela offensivt. Men det e nog ganska svårt att spela offensivf med dvärgar...
  • Jag har spelat en del med en rätt offensiv setup, 2 enheter warriors, 2 enheter longbeards, 1 enhet hammerers, alla @~20. En enhet miners eller två gyrokoptrar. Gå-baneret på BSB'n och rätt så mycket runor på enheternas standar. Marschera framåt på någon flank så snabbt du kan, håll någon enhet lite bakom för att skydda flanker och besegra fi med dina toolade karaktärer i närstrid.

  • Anvil, Miners, Rune of Challenge och Gyro är ett måste i en offensiv lista. Jag tycker även Strollaz hör dit. Sen gärna lite shooting som sätter press och tvingar snubben på andra sidan att reagera.
  • Jag håller med N.I.B., gyro och miners är guld värda då du kan ta bort eventuella warmachines med miners och tillslut jaga ner flyende enheter med gyrocoptern. Tror inte att anvil är ett måste då den kostar sjuka mängder poäng i jämförelse med en lord, plus att ld 10 är riktigt nice att ha ifall/när man förlorar combat. Han ger också sin egen comabat fas en riktig boost. Man får dessutom in en massa mer saker istället för anvilet.

    Jag skulle också köra med 2 tior med crossbows coh placera dom på flanken, då kan dom skjuta bort fast cavalry och andra skjutenheter då dom har 30" range och thoughness 4. Ge dom sköld så står dom riktigt bra.

    10/12:or med vanliga warriors med great weapon är riktigt nice att ha då dom är billiga och bra att sidocharga när motståndar enheter har fastnat i dina andra block. Dom brukar även vinna combat mot mindre enheter själv då dom göra 3-4 wounds/rundan.

    Övrigt så släng i en organ gun för den är så sjukt arg och en massa närstrids enheter med longbeards och hammerers. Tror tyvärr inte att dvärgar någonsin med den nuvarande boken kan bli en riktig turneringsvinnare pga. sitt taskiga move och -1 på att springa/följa efter.

  • Jag tycker nog också att en lord är mer prisvärd och om man ska spela offensivt kan man ju inte ha sin dyraste karaktär/enhet stillastående hela matchen (dessutom har jag beställt och hållit på för att få min lord med shieldbearers så han får alltid vara med i 2000+ slag och tillsammans med 10 hammerers har enheten endast dött en enda gång under alla mina matcher och under dom övriga heroiskt slaktat allt i dess väg.
  • edited 3 december 2007 09:29

    Dwarf Lord mer prisvärd än en Anvil? Jag vet inte vad ni röker, men ni kan behålla det. Ld 9 är fullt tillräckligt, jag förstår inte varför man skulle bygga en lista utifrån att man kommer att förlora. Den enda bonusen en Lord kan ge är annars till sin egen enhet, som mot en ordinär motståndare kommer att få jaga skräp-enheter genom hela matchen. Att en enhet är svår att slå ihjäl till siste man och bra på point denial är inget mått på hur bra den är.

    Anvilen är helt enkelt så sjuk mycket bättre. Den förser Dwarfs med vad de behöver för att vinna - rörlighet. Att kunna manövrera och sen tryckas in i en flank á la Huanchi, bara vetskapen om det gör att motståndaren måste spela annorlunda och mer försiktigt. Sen är Wrath and Ruin grym, naturligtvis.

    En Lord kanske har en plats i ett friendly game, om man vet vad man kommer att möta innan.

  • Anvilen är lite för dyr för att jag ska våga riskera ancient power och annars låter den ju endast en enhet gå snabbare per tur och jag tror min armé behöver vara bättre samlad än det.
  • Alltså om du slösar Anvilen på att få ett block att marchera så gör du nog nåt fel. Du bör istället charga flanker och rövar och nuka Furies, du vet såna saker som Dwarf Lords bara kan drömma om ;)

  • Problemet med ett anvil är att om man ska spela med en offensiv armé är att den kommer att hamna långt bakom armén (vilket kan vara fördelaktigt då den undviker block och liknande som måste förbi dvärgarna framför) . Men vad händer om du möter en armé med flera fast cavalry block och 1-2 flygande saker? Wrath and Ruin dödar i snitt 1.5 furies eller 2 cavalrister eller med mycket tur ett wound på en drake. Klart att den enheten du gjorde på kommer att bli seg som tusan, med vad händer med dom andra?

    I och med en offensiv armé så kommer du inte att ha en massa skytte som kan ta bort dom och till slut kommer dom in i din anvil som då uppehålls i förmodligen en runda. Då tappar du även en runda med movement/wrath med anvilen.

    Det finns däremot en sak som gör att dvärglorden kommer att infinna sig i min armé framöver. Det finns ingen risk att han kan ta död på sig själv, för vad händer om anvilet dör runda ett eller två? Då är så gott som hela matchen över då över 350 poäng försvunnit. Även om han inte dödar sig själv så kommer anvilet att varje match missa mellan 1- 2 rundor med hammrande då han kommer att slå en misfire.

    Dessutom som jag sa tidigare så kostar lorden halva anvil poängen. Med dom poängen kan man ta in ett till litet block med warriors eller gyrocopter.

    Om mitt minne inte mistar mig tar även anvilet upp ett rare också. Då kommer frågan vad som ska bort, organ gun eller gyrocopter? Både är grymt bra och ger en ordentlig boost till armén, gyrocopter med sitt move och organ gun med sin fruktade eldkraft.

    Om jag fick välja skulle jag ta lorden i en offensiv armé. I en defensiv? Förmodligen ett anvil.

  • Anvil tar inte ett rare "bara" ett Lord och ett hero
  • NIB: Jag vet inte vad ni röker, men ni kan behålla det.

    Nej, dela med er, verkar vara bra grejer! ;)

    Ärligt, anvilen är det som gör skillnaden mellan en dvärgarmé som kan kämpa om att hålla initiativet i matchen och en som bara får reagera.

  • Jag tycker att man inte ska se sig blind på anvils och andra undervapen då den inte passa allas spel stil.

    Personligen tycker jag att anvilet kostnaden tar upp en för stor del av armens poäng för att den ska vara värd det.

  • Jag tycker att man inte ska se sig blind på anvils och andra undervapen då den inte passa allas spel stil. Personligen tycker jag att anvilet kostnaden tar upp en för stor del av armens poäng för att den ska vara värd det.

    Jag håller med King Koopa, både det med att den inte passar allas spelstil och att den kostar mycket poäng.

    Ärligt, anvilen är det som gör skillnaden mellan en dvärgarmé som kan kämpa om att hålla initiativet i matchen och en som bara får reagera.

    Det håller jag inte med om. Det som det handlar om mycket där är hur bra man är på att spela. Jag tror visst att en dvärgarmé kan vinna initiativ och tvinga motståndaren reagera, även utan anvil. Även om anvilet ger en mer chanser att röra enheter så kommer man inte att komma över -1 pursue/run away, vilket är ett av dom största problemen. Även om det går att göra kombo chargar med gyrocpoter och block för att springa ner enheter, så är det ofta ganska lätt att förutse och undvika.

    Jag vill påpeka här och nu att jag inte säger att anvilet är värdelöst. Tvärtemot, den kan vara riktigt bra. Det jag försöker säga är att jag inte håller med folk som säger att anvilet är det enda självklara valet i en dvärgarmé, för det är det inte. Här återkommer jag också till det King Koopa sa, vissa spelstilar passar inte alla.

    Hur många gånger har ni spelat med/mot dvärgar med anvil? Jag kan ärligt säga att jag inte har spelat så väldigt mycket med/mot den, men dom gångerna så har jag inte varit imponerad av anvilet. Jag är ingen mästertaktiker, det vill jag inte påstå. Men jag vill inte att folk ska säga att den är livsnödvändig för att vinna om man knappt sett den användas.

  • Det beror ju helt på vilka ambitioner ni har. Vill du åka på turnering bara för att träffa folk och ha roligt, fine. Ta vad som är roligast. Men du ambitioner på att ta en topplacering, då ska du ha ett Anvil.

    http://warhammer.org.uk/PhP/viewtopic.php?t=35182

    Listan som vann bästa general på WPS-turneringen senast:

    Runelord on anvil. Destroy scroll. Runesmith. R of stone 2 dispell scrolls BSB. Master rune of gromril,rune of challenge.

    CORE

    2 x 10 thunderer

    10 Quarellers

    10 Clansmen with sheilds

    19 longbeards with rune of courage

    Special.

    10 miners champ with steam drill

    BT with str 7 and engineer

    BT with str 7 and flame

    Cannon with rune of forging

    18 hammerers with rune of courage and R of determination.

    Rare

    Gyrocopter.


    What i would have changed with hindsight.

    No runes smith (not needed plenty of dice and i have room to stick a scroll on the Rune lord this >would have been ample) Swap him for an engineer (put him on cannon ,also save using small warrior unit as a babysitter)

    Drop 3 miner of the unit (second rank did nothing still get 7 to attack) Drop 3 hammerer from unit (unit soaked up every time easy which is what it was meant to do >longbeards there for combat res)

    With the change try and get extra unit of crossbowmen or perhaps another small unit of great >weapon weilding warriors (both useful the warriors could be a detachment for longbeards maybe.

    So i think this army can be optimised further still.Will see next tourney.

  • Ännu ett bevis på hur olika folk kan tycka och tänka. Åter till diskussionen, det handlar inte om anvilet är bättre än dvärglorden utan vad som kan tänkas bäst i en offensiv dvärgarmé. Jag kan själv inte säga att den här dvärglistan ser offensiv ut men det är mycket möjligt att den är bra. Jag håller fortfarande fast i mina ståndpunkter och anser att dvärglorden är ett bättre val i offensiv dvärgarmé då du får in mer enheter och mer karaktärer som kan slås (i och med att anvilet tar upp ett extra hero och kostar sjuka poäng). Om diskutionen ska fortsätta om anvilet är bättre än lorden så föreslår jag att en ny tråd startas.

    Till Leogun_91: testa att köra några matcher med ett anvil och några med en lord. Kör på det som du tycker känns bäst. Övrigt tror jag att hammarers i små enheter kan vara riktigt bra. Ha gärna med någon warmachine, t.ex. en cannon (eller två bolt throwers, då dom kostar samma poäng och oftast är mer stabila, då dom inte kan spränga sig själv och träffar lättare flygande monster) och en organ gun, så du kan ta ut riddare, chariots och drakar. Fast glöm inte det viktigaste, kör med det som är roligast att köra med. I slutändan brukar ofta det vara bäst.

  • Nu är ju kanske den viktigaste frågan just Anvil eller inte i en offensiv Dvärg-armé, så diskussionen är högst relevant. En Lord-lista får ju inte "in" fler enheter i combat, då motståndaren i princip bestämmer var och när man slåss utan Anvil.

    Håller med om att listan ovan inte är den mest offensiva, kanske bättre beskriven som en kontrings-armé som drar in motståndaren och sen straffar honom med block, Miners och Anvil. En kompis spelar en mer offensiv lista (regga dig nu Magnus!) med mindre shooting och mer combat (och Anvil naturligtvis), Strollaz och BSB. Han förlorar sällan, men har svårt att vinna stort (vilket alltid är dvärgarnas problem på turneringar, Anvil eller inte).

  • Den där listan är väl inte direkt jätteoffensiv, 30 skyttar och 3 war machines. Ser mer ut som en vanlig allrounduppsättning för dvärgarna.

    När man tar en dvärglord sparar man ju in lite poäng på banér till sina hammerers med. Det enklaste är väl att göra två listor med de olika valen och testspela lite för att se vad man gillar att spela med mest, de blir ju lite olika stil om man kan fula sig med extramoves och lite zap's.

  • Hej du, har inte orkat läs vad de andra sa blev bara uppslukafd av trådens namn. Iaf, jag ÄLSKAR o köra med min offensiva dvärg arme, motsåndaren står som ett stort frågetecken. Men jag kör allt på ett kort en lord,bsb,hård thane och en dragonslayer som vaktar organ gun o eventuella bolters. Huvud blovken i armen är ju givetvis 20 manna blovk Hammerers,WArriors,Warriors med GW och Longbeards. Sen miners på det om det behövs tas bort äckliga saker längst bak :P sen gyro march blocka charga o pursue 3D6. Det bsta är att man på BSB tar Strolla'z Rune (all units within 12'' from the banner may make a move even march before the battle)alltså får du första turen är du helt plötsligt 12'' från motsåndaren :P, MEN saken med armen är att dentål inte magi för 5 öre och ta inte för mycket artilleri för dina trupper kommer vara i vägn för det mesta, en S7 bolter, en Bolter som du lurar in motsådaren in i som har Master Rune of Immolation :P o en organ gun som kan ta en flank(ställ den nära Immolation bolter"framför" så boltern tar första hitten) sen Dragonslayern skit bra på o skydda Warmachines eller bara springa med framåt :D(han kostar 50 poäng ingen ide o slösa rune weapons på'n).Det e typ hur den funkar med den e antingen As bra o piskar sönder motsåndaren eller så får du jätte pisk nästan aldrig Draw : men as kul o spela. Hoppas detta hjälpte ( o sry om jag drogupp en gammal tråd va bara tvungen o skriva å mig lite)
  • Hejsan....

    Mina ståndpunkter är dessa:

    • Jag har mött (visserligen i gamla boken, men ändå), en dvärgarme med endast warriorblock nästan. Det funkar faktiskt bättre än man tror att köra med offensiva dvärgar. Man måsta bara ser till ha fler än en-två enheter fighters då dom blir utmanövrerade på kicken.

    Lösningen på detta problem är alltså:

    Mycket Fighter-enheter och ett anvil. Jag är ledsen, men det är så dvärgarna kan hålla iniativet och hota offensivt och funka således.

    Slutsats:

    Warriors = bra Anvil = bra

  • Jag sänker den här tråden eftersom den är så gammal, det är helt okej att fortsätta posta men den kommer inte att 'bumpas' till toppen av forumet.

    mvh Jonke - stridshammaren crew

Sign In or Register to comment.