[FoW] Operation Bocage - Armé- och terrängbyggarprojekt

edited 6 januari 2009 15:39 in Figurspel

Innan julen pratade jag och Hakkapelli (Johannes Boo) om att bygga ett präktigt Bocage-bord. Vi skrev en lista över vad som behövdes för att bygga bordet och tänkte ut vad som behövde byggas. Egentligen var tanken att börja på bordet nu på jullovet, men det blev lite kort om tid. Så det kommer bli ett vårprojekt istället, lagom klart till sommaren förhoppningsvis!

Jag vänder mig till er Flames of War-spelare och terrängbyggare. Vi behöver hjälp i detta åtagande.

För er som är intresserade av Terrängbyggarprojektet:

  • Vi kommer att göra ett modulärt spelbord på 12 sektioner, varje sektion 60cm*60cm. Med en stabil grund av masonitskiva och ett övre lager av tjockare frigolit (rosa att föredra). Med sektioner kommer vi kunna skapa olika sorters bord beroende på spel!

  • En sak jag tycker är mycket viktigt och även någonting vi skall ha stora mängder av är detaljer. Både i form av många olika terrängbitar och även detaljerna på dem. Vi vill göra terrängen till en större del av spelet. Placering av trupper ska verkligen spela roll, artilleri kommer att ha det svårare att finna mål, men då det gör det så kommer motståndaren önska att han var nergrävd. Flyg kommer få en viktig roll, och andra militärstrategiska faktorer väger in, såsom att hålla vägkorsningar, högre mark och bilda försvarslinjer vid viktiga positioner. Jag tror att Johannes delar min åsikt på denna punkt och vi vill verkligen att det ska bli ett intressant spel.

  • Vi vill också utveckla vår artistiska sida. Den flames of war terräng som finns ser bra ut och är funktionabel, men ger inte ett bra helhetsintryck! Visst, vi bygger ett bocagebord, vilket begränsar oss till en front i kriget, men det ger oss möjligheten att lägga ner mycket energi på att det ska se korrekt ut och för att det ska bli en så bra slutprodukt som möjligt.

Nu gäller det bara att få tummen ur och börja arbeta! Om ni är intresserade av att hjälpa till, skriv i tråden och ställ gärna frågor och kom med funderingar. Alla kan nog hjälpa till med någonting!

För er som är intresserade av Armébyggarprojektet:

  • Jag håller på att bygga på en Villers-Bocagelista just nu och går ännu mer in för själva Bocagekänslan. Jag tror att det kan finnas fler än mig som är intresserade av Operation Overlord och det som hände därefter i Frankrike.

  • Den här delen av Operation Bocage blir lite som "A tale of ... gamers". Vi bygger lite åt gången och visar upp det för varandra (förmodligen här på forumet) för att främja FoW-delen av FUSK och figurspelandet.

Om ni är intresserade så får ni gärna skriva i tråden och säga vilken sida respektive armé ni är intresserade av att spela, vi måste ju självklart ha riktiga arméer för spelbordet!

Kommentarer

  • Som sagt. Jag är redan med och jag arbetar för tillfället med ett kompani skotskt infanteri från Monty's meatgrinder dvs. den brittiska offensiven mot Caen.

    Vi hoppas att fler av er FoW spelare är intresserade. Det kan bli ett bra tillfälle för de av er som inte har LW arméer att komma igång med en eller lägga till ett par enheter till era MW arméer. Inf är oftast riktigt enkelt att göra om till LW. Allt ni behöver är några nya stridsvagnar och möjligtvis någon till supportenhet för attfylla upp poängen.
  • well du vet hur mycket skit jag har så nått av det borde funka även på väst fronten men jag har inte riktigt tid just nu att binda ner mig till ett till arme projekt. eller ett bords byggar projekt, Bara en detalj snälla sno inte teräng från det som redan finns eftersom vi har så lite av det. annat än det lycka till och god tur
  • Tjabba. Jag har just börjat bygga en late-war armé så jag kan gärna berätta lite om den. Har förut försökt lägga upp bilder på stridhammaren, utan större framgång. Men det ska nog gå att lösa.

    När det kommer till byggandet undrar jag ifall det verkligen är så bra att bygga tolv bordsbitar. Jag tror att det är bättre att basa två 120*120 cm skivor och sedan bygga lös terräng som man ställer ut. Om man flockar dom snyggt så kommer det nog att se riktigt bra ut.
    Ifall man sätter ordentliga baser på terrängen och flockar dom likadant som bordet så passar dom bra in på planen och man får gott om plats för små detaljer.
    Ett hus passar t.ex bättre in på ett bord ifall det står på en bas.

    Sen så går det att variera mer om man har terrängen lös. Det kan det bli en jävla jobb att designa bitarna så att man kan sätt ihop flera vettiga bord av dem.
  • @ Seijsing: Ett modulärt bord behöver inte ha fast terräng; ursäkta mig om det framgick som om vi skulle ha det. Självklart ska vi ha lös terräng på! Men ändå modulära bitar som ger höjdskillnader och detaljer som annars kan vara svåra att göra snyggt (diken och sänkor till exempel)

    Vi vill ha mindre bitar (60*60) för att bordet ska kunna se mer annorlunda ut. Det är lättare med större, men man får färre möjligheter då man sätter ihop slagfältet.

    @ Perkanis: Tanken är inte att "sno" gammal terräng. Jag vet inte hur det inte framgick att vi skulle bygga ny. Vi ska bygga ett helt nytt bord med helt ny terräng.

  • Well, om ni frågar snällt kan jag säkert bidra med ett litet hus eller två, med korrekta instruktioner förståss.

    Jag kan även fota sakerna, jag har en ganska bra kamera som tar bra bilder, om ni inte redan har en kamera (eller bara en dålig) så fotar jag gärna.

    Så det är bara att fråga så kan jag göra nåt för att vara sjysst med fow-arna, jag har inte så mycket själv men ett pansarkompani med artilleri har jag.
    Bocage eller ej, vet jag inte.
  • edited 7 januari 2009 16:58
    det låter som en bra ide att fixa mer terräng men jag har tyvärr för lite tid... :( familjen tar all min tid

    men jag har själv funderat på att fixa ett afrika bord hemma av frigolit.. och kanske blir det i modul form 60X60 eller större..
  • Nu har det gått några veckor och min armé är mer än halvvägs färdig. Jag har målat 7 Panzer IVH en panzerIII N. och fyra brickor inf. Har 1 Tiger ,3 möbelwagen, 3 Panzer II och tre brickor inf kvar att måla. Hur går det för er andra?

    Hur går det med bordet, har det kommit någon vart? Finns det material för att bygga bordet,eller måste det införskaffas först?
  • det är synd att det är mycket prat och lite verkstad när det gäller terräng bygge för FOW
  • Haha, så sant. Jag och Johannes har inte kunnat träffas än riktigt :P. Det har varit riktigt mycket på gång nu. Jag är dock fortfarande taggad!

    Det är främst materialet som måste införskaffas. Det råder inte tvivel på att vi har byggarenergin, åtminstone inte hos mig. jag har gjort några häckprototyper.

    Jag väntar på beställningen av lite saker på Fantasia, sedan tar jag lång tid på mig att måla för att få det rätt :P Men jag försöker så gott jag kan.

    Jag tror att vi alla mår bättre av uppmuntran än av dålig kritik.

    Jag ska arbeta vidare på Panzer Lehr och jag hoppas att jag blir klar med hela armén om någon månad!

  • Idag (7/2) sätter vi igång med Operation Bogace!

    Mellan kl. 13.00 och 14.00 ska vi samlas på FUSK för att diskutera tillvägagångssätt och idéer. Alla som tror att de kan hjälpa är välkomna!

    De som har bör ta med så mycket terrängmaterial som bara går. Det är ett stort projekt och vi behöver hjälp för att få klart det fort!

    Vi kommer att hålla igång hela dagen och äta middag någonstans för att sedan fortsätta med arbetet långt in på kvällen. :P

    Det som har planerats är:

    - Införskaffandet av golvisolering(rosa/blå frigolit) och masonitskivor. (Jag har snackat med Dea och vi kan ta pajade bitar från FUSK)

    - Utsågning av moduler (12st) och grundarbete (utskärning av höjdskillnader, grundspackling och tillsättandet av fast terräng).

    - Uppriting av mallar samt prototypbyggande av rörlig terräng.
Sign In or Register to comment.