Homebrew 40 000

2»

Kommentarer

  • edited 2 november 2007 10:18
    Necrons är redan för bra :P. Jäkla fuskras... de förstör mina vackra fordon hit och dit.

    Jag håller med Falle med kultistidén. Det skulle vara awesome med en massa kultister som springer mot fienden skrikandes gutturala krigsrop. Jag tror att GW har gjort lite fel med Chaoslistan. Nu är det stora mängder marines och ett fåtal traitor guardsmen och kultister. En bättre idé vore väl att ha en stor armé av just traitors och kultister med kanske en och annan spacemarineenhet och ett spacemarine-hq. Det känns som om det finns för mycket chaos space marines ute på slagfältet, det uppfattas nästan som om The Horus Heresy fortfarande var igång. Dessutom är det roligare att myllra med en massa skräp och låta galna kättare kasta sig in i fiendens skottfält.
  • Aiieeeeek, kultister....

    FATTTA VAD JOBBIGT ATT TA DÖD PÅ ALLA DOM!!!!
    Som om det inte vore nog med jobb för mina stackars knights...

    Visst borde kultister vara med, dom är bland det mest fluff-riktiga i 40k.
  • Jag håller med, om Kultister (och i förlängningen Lost & the Damned) inte görs något av i samband med den beryktade Daemon Codex' som, enligt ryktena, lär dyka upp '08 så blir jag lite purken. Men jag tror vi alla kan hålla med om att Dark Eldar bör bli prio nr. ett, nu och för all framtid! :P
  • Jag ska sätta mig och styra upp lite kultist-regler till Apocalypsen, efter jag har byggt klart min spindel och mina megadreads

  • Genestealer Cult doktrin till IG,
    Som Imperial Guard fast dom kan ta 0-1 genestealers som Elites och kan uppgradera valfri unit/modell till genestealer hybrids för +3 som gör att dom får +1 WS -1 BS och Rending...?

    Kanske? =)
  • edited 13 november 2007 13:19

    En Genestealer Cult Doctrine tycker jag låter som en bra idé. Det är svårt att bestämma vad som är det viktigaste att ge dem bara... Egentligen innehåller ju en Cult betydligt fler hybrider än Purestrains (riktiga 'stealers), och för Hybrider skulle man nästan lika gärna kunna ha Hardened Veterans. Det skulle vara roligare med en lite generellare Doctrin, som att grupper får byta ut Heavy-vapen mot att en kille får Rending attacks. Eller att man bara lägger till ett Rending-vapen i Armouryt.

    Förslag:
    Skills and drills: Xeno-weapons
    During long xenocidal campaigns Imperial Veterans, and sometimes even Officers, start using the weapons of their enemies.
    The regiment has the following addition to their Armoury:
    Two-handed Weapons: Xeno-weapon (Rending) ...........5 points

  • Har inte Tim Huckleberry lagt ut någon form av stealer-cult lista på nätet?

  • Jajjemen, men det är något svårare att köra den som en vanlig IG-lista om man någonsin vill använda sin armé lite mera officiellt. Tim har också givit oss förslag på hur man kan göra en Cult med hjälp av enbart doktriner. Det går att hitta på IGs sida på GW-uk.
    Jag tycker att bästa sättet att skapa en ny doctine till Cults är genom att se igenom Tims förslag och känna efter vad som saknas. Jag tycker att det är själva Hybrid-delen som saknas. Nog för att en grupp riktiga Stealers skulle sitta fint, men det skulle vara betydligt svårare att balansera tror jag.

  • Bra förslag and keep it coming :)

  • är helt för kultist förslaget, alldeles för lite kultister och traitor guards i codex chaos. Gillar även rough rider förslaget, har ju redan funderat på att bygga apokalypsens fyrahundra ryttare =PI 2:nd och 3:ed IG codexen fick commisars gratis häst om dom asignades till rough riders har jag för mig, (har båda men är för lat för att kolla upp det) I RR listan i 2:nd ed kunde man ha heavy weapons dragna av hästar vilket jag tycker är grymt coolt, dock så fick de naturligtvis fortfarande inte gå och skjuta, jag tycker det känns helt rätt att häkta fast de gamla lascannon vagnarna på en häst och rida iväg, vad plasmaguns beträffar tycker jag det är helt ok bs 3 och 5+ save gör att de är nästan lika farliga för killen som skjuter som för fienden.

  • Det är ju problemet med inofficiella listor, även fast man oftast iaf får använda dom på klubbar och så, så är det ju ändå turneringar och då speciellt fanatic jag bygger arméer efter (går det inte att använda på turneringar, så skiter jag oftast i det)
  • Wazz, du behöver inte använda regler och enheter som hittas på här, men snälla låt de som tycker det är kul få hållas, själv brukar jag också bygga mina listor effter officiella regler men om jag och min polare kommer på att det vore coolt att bygga en rough rider armé så kan vi väl få göra det? du behöver inte spela mot den om du inte vill.

  • Och självklart kan man ju använda en hel del som count-as på turneringar.

  • Jao precis... För övrigt håller vi nu på att utforma en del listor, fotografera enheter och göra illustrationer. Det kommer ta ett tag men detta är ett nice projekt tycker vi...

    Inte för sent för idéer så keep it coming:

    Wazz: Offtopic... ser jag en man med Gorka och Rånarluva? :P

  • hej jag har ett förslag på en uppgradering till dark eldar.

    Dark eldar warrior may take c.c.w. and splinter pistel instead of theirs splinter rifle for 1 pts./model
    they may even take plasma granades for 2 pts./model
  • Jag trodde Splinterrifle redan räknades som dubbla närstridsvapen? Eller är det bara Kroot som kan använda dem så?
    Jag tror det nämnts en Drone-armé till Tau tidigare. Jag skulle vilja ge ett förslag där på en "AI-nexus" (Ko'vesa'o), typ namngiven karaktär, som är en fet Devilfish fullproppad med datorer ungefär. Den tar upp ett HQ och är kanske bestyckad med Markerlights eller Drone-controllers och styr en svärm Drönare av valfritt slag. Dess specialregler fungerar som Ethereals Inspiring, men för Drones istället för allt annat, och den gör så att man får ta Gun Drone Squadrons som Troops OCH Fast attack (som master of the Ravenwing ungefär).

    Man skulle kunna göra den jobbigare med begränsade övriga enhetsval eller lägga till specialenheter med nya typer av Drones, men varför göra det krångligare än nödvändigt?

  • Hemlighållaren: Gillar DRone armén det skulle vara grymt coolt, skulle nog dock bli roligare med lite fler typer av drones så man har lite grejjer att välja på mer änn gun drones, shielddrones(ganska pointless när det bara är drones) Heavy gun drones och sniper drones, Sniperdrones borde även kunna ha något alternativ att agera utan controllern så man kan spela helt utan levande varelser.

    och ja, det är bara kroot rifle som räknas som dubbla närstridsvapen.

  • Jag tror att dark eldar med dubbla närstridsvapen skulle vara lite för bra. Särskilt om de fortfarande får välja sina assaultvapen fritt.

  • Jag tycker inte att det skulle vara så stor skillnad från Chaos Space Marines.

    MipCap: Jag menade att Kroot kan använda Splinter Rifles som två närstridsvapen. Sedan har ju Forge-world gjort en massa drone-grejor som man ju som vanligt kan använda om IA tillåts. Jag har funderat en himla massa på nya typer av Drones, men de flesta är bara andra trupper som "drone-ifierats". Då kan man lika gärna bygga sådana drones och köra dem precis som deras motsvarigheter. Man behöver alltså egentligen inga nya regler för sådana. Nya trupptyper ska ju tillföra armén något. Där tycker jag Forge-world har varit duktiga, och det enda jag kan komma på skulle vara intressant är närstrids-drones, vilka känns väldigt fel fluffmässigt.
    Kanske en ny Feting-Drone-Controller skulle vara roligare?

  • Det skulle vara coolt med en adeptus arbites enhet till guardes alt witchhunters som verkligen är en arbites enhet. Powermauls och hela köret.

    Powermaul skulle kunna representeras med en uppgradering str4 och heavy ccw regeln (choppa).

    Kanske något i stil med

    Vanligt inq stormtrooper enhet.
    Göra dom ordentligt dyra. Typ 15pts. Arbites jobbar ju i små grupper.

    Shotguns istället för lasguns.
    I journal listan kunde man välja att skjuta en alternativ amunition som hadde rang 18" str4
    assult 1.
    Det fungerade i den listan men då inehöll den bara arbiters.

    Uppgradera x till powermaul och stormshield för x poäng.

    En chef för enheten (sergant)
  • Självklart får man köra så mycket homebrew man vill, jag brukar gilla homebrew ganska mycket - men på senaste har jag blivit mer turneringsinriktad... :P

    Iaf, lite grejjer som jag skulle vilja ändra med 40k är:

    *Fleet är +3" eller +4" (så slipper man slå hela tiden och tar bort tur-elementet ur movement)

    *Alla trupper kan springa (fleet) fast får ej assaulta/skjuta den rundan

    *Granater kan kastas: frag range 6", assault 1, str 4, pinning, krack range 6", assault 1, str 6

    *Man får ta upp till två saves (Coversave+armr, cover+inv, inv+arm osv.) och både armour save och cover save kan bli negatad av cover (dvs, en guardsman i skog har 5+/5+ och får då bara en 5+ av skog) samma som att en terminator i skog får ta en (2+/5+(i)) (då 5+ cover är sämre än 5+(i)) det blir lite balansproblem med trupper med bra armour saves tror jag.... (främst marines) men jag tror det blir ett mycket interessantare spel där cover ligger mer i fokus.

    *Att vända sig med ett fordon kostar 1" eller 2" (slipper all köra-"rotera åt hållet folk kommer skjuta ifrån"-köra vidare)

    *Close combat weapon gör något (ett chainsword är lika bra som att vara utan näve som det är nu)

    *Ökad psychology (blastmarkers? (ala epic?)) t.ex varje gång en unit skjuter på en annan får uniten en blast marker, och varje blast marker gör att enheten får -1 i LD

    *Line of sight som inte är mongo - det är livsfarligt att skjuta förbi en friendly enhet, aovsett hur bra kommunikationsutrustning - units blockar line of sight i den höjd dom är

    *Möjlighet att skjuta med heavy även om man går? t.ex halv movement (eller 2") och skjuta? (för att fixxa till resterande trupper i en squad med ett heavy weapon (så dom ser ordentligt t.ex)

    *initiativ i samma stil som LOTR men där även t.ex strategy rating spelar roll som gör att man får bonusar på något sätt.... så att det inte är "I go, u go" utan lite.... taktiskt i hur man spelar ut sina strategy rating poäng.

    Började skriva ihop och förklara allt i detalj här om dagen men tog en paus och har inte fortsatt. Ajja!

    Offtopic: Puddy, jajjemän... Vårat lag i skeå kör med gorka

  • Tyvärr är det inte mycket av ovanstående som kan inkluderas, möjligen i nästa utgåva. För det kräver väldigt mycket balansering, revidering osv. Målet är att lägga till enheter till befintliga regler och arméer.

    Några av sakerna du skrev ryktas komma i 5th Edition 40k.

    OffTopic: Nice ;)

  • Har tidigare postat följande lista på Warseer

    Imperial Guard Cavalry Company

    *must be eather mounted on horses for +10 pts or in a Centaur or Chimera transport veichle
    **may take hunting lances at +3 pts/model IF mounted on horses

    Hq
    1 Command platoon
    1 of the following
    - Command squad, senior or heroic senior officer*, **
    - Salamander command veichle
    0-5 of the following
    -0-1 recon squadron, sentinel squadron or salamander scout
    -0-2 special weapons squads*
    -0-2 anti-tank squads, must take a centaur or chimera
    -0-2 fire support squads, must take a centaur or chimera
    -0-2mortar squads,must take a centaur or chimera

    Elites
    Hardned Veterans squads*, **
    Storm trooper squads
    Ogryn squads, must be mounted in a chimera

    Troops
    Rough rider platoon
    -1 command squad, junior officer, the squad must be mounted on horses at +15pts, may take hunting lances at +10 pts
    -2-4 rough rider squads

    Mechanized infantry platoon
    -command squad, must be mounted in a chimera
    -2-4 infantry squads, must be mounted in a chimera, may take 2 special weapons if they doesn't take a heavy weapon

    Fast attack
    recon squadron, sentinel squadron or salamander scout
    Hellhound
    Armoured fists squads

    Heavy Support
    Leman Russ battle tank
    Leman Russ Vanquisher
    Basilisk
  • Wazz: Mycket av det där finns väl redan med i Warhammer 40000 2nd Edition. Jag tror det skulle vara enklare att lägga till saker i 2nd än att behöva göra om praktiskt taget hela 4th. Men det kan ju vara värt att vänta och se vad som händer i 5th också.
    Jag håller med om att det du beskriver skulle lägga till en extra dimension till 40k, men det passar nog bäst på Specialist Games avdelningen.

  • edited 8 januari 2008 15:14

    Förvisso - men 4th ed är ju faktiskt mer genomtänkt än 2nd (där dom bara slängde med allt) och vissa saker jag skriver är lite onödiga, men saker som skulle vara värt är iaf:

    • Bättre psykologi
    • Främja fordon mer (+6" i movement?)
    • Infanteri springa
    • Värdare cover

    Spelet känns väldigt statiskt som det är nu, har man deployat på ett ställe så är det det som gäller, ingen chans att styra om striden och göra manövrer...

    Sen har jag ju iofs 2nd ed på ingång (har skaffat det och alla codexar jag får tag på) nostalgiläsning och roligare som 500-1000pts spel än 4th? :P

    4th passar nog bäst till 2000+ strider.... Fan, nu känns d som om tråden blev hijackad, så jag slutar nu, tjuffs! =P

  • edited 8 januari 2008 15:18

    Alla de saker du listar i din senaste post Wazz ryktas komma i femte upplagan. Visserligen beroende på hur man tolkar nyheterna för fordon (skimmers sämre, övriga bättre).

    Spelet känns väldigt statiskt som det är nu, har man deployat på ett ställe så är det det som gäller, ingen chans att styra om striden och göra manövrer...

    Beror på vad man spelar. Eldar, Tau och arméer med mycket fordon är väldigt mobila. Men vi fortsätter den här diskussionen i 5th-ed tråden istället.

  • Ett par tillägg till IG

    -Special weapon: Heavy stubber, range 36" S4 AP6 10 pts. Infantry, Armoured fists, Veterans, Storm Troopers och special weapon squads

    -extra special weapon om man inte tar heavy weapon

    -Russ kan ta 2 pintle vapen, ett som pintle och ett som co-ax

    -följande förändring till Russens kanon
    Battle Cannon: range 72" HE & AP
    HE: S7 AP3 Ordnance
    AP: S8 AP3 Blast, Tank Hunter USR
Sign In or Register to comment.