Nya ork-rykten

edited 7 november 2007 18:49 in Warhammer 40k

Originaltråden på ylvas forum
Aningen språkligt editerad och omorganiserad av mig.

Allmänt:

  • Enheter över 11 man är fearless.
  • Man kan Waagha en gång per match och då får alla Fleet den rundan. Slår man en etta på detta händer lite dumma saker mot orksen. Men bara lite.
  • Furious charge.
  • Tror inte något är fearless i armén. Enheter över 11 man är det men inte annars.
  • Speed freaks går att skrämma bort men går att ha med grundlistan.

HQ:

  • Warboss T5.
  • Bosspole numera låter orks slå om Ld-slaget (man får använda antingen det normala LD-värdet eller antalet Orks i enheten) men enheten tar ett wound.
  • Big choppa (cc-vapen med +2S) (warbossen instantar då Marines på charge men ignorerar inte save)
  • Big mek är grym på att laga fordon till billig peng (4+)
  • Wierdboy är sjukt nyttig i armén nu!

Elite:

  • Nobs med painboy som gör att de kan få Feel no pain.
  • Mycket olika sätt att utrusta nobsen. Fast det kostar.
  • Alla tankbustas har rokkits.
    • De kan välja ha en S10 hammare som inte ignorerar save istället.
    • De måste skjuta på ett fiende fordon. Även om det är utanför räckvidd!
    • Bomb squig kommer folk att älska. 2+ för att träffa med ett antitank på fordon! Dock inte bra om man slår en etta. Då letar bomben upp närmsta orkfodon och spränger det istället.
  • Kommandos kan ledas av en specialkaraktär.

Troops:

  • Boyz 6 pts. En per tio kan ha tungt vapen
  • Trukken kan ha boarding plank vilket gör att en modell ombord får slå på ett fordon inom 2". Power claw någon?
  • Armour plates är "sämre". Tänk extra armour.
  • Egen "destroyed vehicle chart"

Fast attack:

  • Stormboyz kan röra sig T6 extra. Etta är fortfarande inte bra.
  • Deathcoptas kan charga runda ett (jetbike med scout move) med ett antitank CC-vapen.

Heavy support:

  • Battle wagon armour 14 fram. Kan ha sjukt mycket uppgraderingar (inklusive fete kanon)
  • Killer kans kostar som billigast 40 pts.
  • Flash gits är dyra och heavy.
    • Man slår en T6 för att se AP:n i enheten när de skjuter.
    • Kan ha feel no pain.
  • Kannons är bättre nu, tror jag.
  • Looted wagon är den nya "looted vehicle" och har en grund stat med olika uppgraderingar.

Kommentarer

  • Finns många saker jag verkligen gillar med den här armélistan. Jag blir sjukt peppad på göra armén ! Jag har alltid funderat på göra en Speedfreaks armé men jag får se hur rolig en sån är när Codexet kommer på riktigt. Gillar mycket att de alltid verkar misslyckas på ettor. :)

  • Det verkar onekligen som om det här kan bli något av det bästa GW gjort faktiskt.. den nya rangen har ju dessutom potential att bli deras snyggaste, fast jag (som är grön under min vanliga hud) är kanske lite partisk i frågan.

    En detalj dock: är det inte mobs som är 11 eller fler som är fearless och inte de som är över 11? När jag läste det på Warseer så tänkte jag direkt att dom blir fearless så snart de är fler än vad de kan räkna till på fingrarna!
  • Detta låter ju lovande. Om några år blir det nog en ny Ork-armé för mig.

    Men en annan detalj: Det är nog bättre att använda D6 som benämningen av en sexsidig tärning, istället för T6 som i dessa sammanhang betyder Toughness 6 (Warboss T5, som det står ibörjan).
    Tack för ryktes-summeringen :D

  • edited 11 november 2007 23:32

    Med det nya Ork codexet så har orkerna blivt galet arga så det är dags att investera i multi shoot vapen och flamers skulle jag säga.

  • Jag har också läst igenom codexet nu och jag kan inte annat än hålla med KingKoppa.

  • Finns en rätt stor risk för att det kommer dyka upp en hel del battlewagon transports. 20 orker i 2 wagons.. inte det lättaste att ta kol på.
    Sen säg 3 units med boys till truck. (powerclaw nob på allt såklart). deffkoptas och så Killa kans med rokkits (bs 3!!!!! ojojoj.. dom träffar ju ibland då ju :p)
    Special charactern på bike i en unit med 5 bikes.. *suck* must stop droooling!

    Ska bli så sjukt kul å se vad som händer. Kommer nog inte att skrota hela armen då.. bara 2/3delar lr nått liknande.. minska armen med ca 40 guuubar men ojoj vad arg arme Orkerna kommer bli :D
Sign In or Register to comment.