Magic resistance

edited 18 december 2008 12:56 in Warhammer fantasy
Halloj, jag har en fråga angående MR. Om jag kaster en trollformel som gör 3d str 3 träffar på allt inom 12 tum. Om en motståndare har MR och är inom 12 tum kan han då dispella? Isåfall hur vet man att motståndaren är inom 12 tum då man mäter efteråt?

Kommentarer

  • Jag har också en fråga på MR. Ifall man enbart använder tärningarna från sin MR till att dispella, får mandå använda en magikerns magic item som ger bonus på dispel, (tex +1 eller re-roll)?
  • En till grej, om motsåndaren gör en spell på sina egna units med MR kan jag då dispella hans spell med mina dice samt hans MR. Jag tror att man kunde det men kommer inte ihåg. Verkar lågiskt hursomhelst.

    "Jag har också en fråga på MR. Ifall man enbart använder tärningarna från sin MR till att dispella, får mandå använda en magikerns magic item som ger bonus på dispel, (tex +1 eller re-roll)? "

    Tror att det går eftersom dispell är en stor genemsam pool tillskillnad från powerdice. Är inte helt säker dock.
  • Jag tror man uttryckligen bara får använda MR mot spells som har en som Target. En "träffa alla inom 12 tum"-spell borde inte tillåta att man använder MR eftersom man inte vet vem som påverkas när slagen sker.

  • @ hemlighållaren
    I white dwarf nr 347( November i år) så står det på sidan 26 att "Magic resistance (2) for him and his unit. Magic Resistance can also be used to dispel an area effect spell (such as Storm of Chronos) if he is in the the target area."
    Så man kan dispella area spells.
  • Tillbaka till ruta ett hur vet man om MR figuren är inom range då själva mätningen sker efter att spellen har genomförts? :P
    1. nån deklarerar att spellen kastas
    2. kolla mät ifall MR enheten påverkas, om ja = extra tärningar från MR
    3. dispella eller inte 4.spellen igenom eller inte
  • En fraga:Hur gör man med demon spelen som har en random range dess reng avgörs ju först efter att magin gått igenom?

  • Detta leder in på även en annan fråga:

    Kan man använda Ring of Hotek för att "distrahera" Raise Dead?

    Såvitt jag förstått det så behöver VC-spelaren inte säga vars han önskar kasta den...
  • det behöver han inte heller
  • Då fungerar alltså inte Ring of Hotek mot Raise Dead...?
  • nej, skulle inte tro det: "if succesfully cast, choose a place within 12", så han mäter alltså efteråt, ch du kan inte direkt spara tärningarna tills han ser om han lägger den 12" inom ring of hotek, och sen avgöra om han får miscast lr inte ;P
Sign In or Register to comment.