Färgborttagning

edited 11 november 2007 10:20 in Figurmålning etc
Jag har nyss köpt ett massa begagnade skavens, och skulle beöva till på hur man tar bort färgen på dom.
och om nån vet nåt sätt hur man kan få bort torkat lim.

Kommentarer

  • T-röd fungerar alldeles utmärkt på plastfigurer. För metall är det aceton som gäller. Ett par timmar i bad och sedan skrubbande med tandborste brukar räcka.

  • ok, vart får man tag på aceton?
  • med aceton så brukar jag köra två bad på 10 min
  • Aceton hittar du på närmsta byggmarknad eller färghandel. Stora livsmedelsbutiker brukar också kunna ha, precis som en del bensinmackar
  • såpa funkar bra på metal figurer(har testa själv). Låt bara figuren ligga i såpa i ca en vecka och sen e det bara att skrapa bart färgen med en tandborste
  • Jag gillar bromsolja/vätska. Finns på bensinmackar t ex. Skadar inte greenstuff, låt ligga ett dygn sen skrubba lite med tandborste och tvätta figurerna med diskmedel.

  • Problemet med bromsolja är att det inte bör hällas ut i vasken (giftigt för de bakterier som renar vårt avloppsvatten) utan ska lämnas in på miljöstation. Lite jobbigt att hantera alltså. Vidare är det inte särskilt bra för din hud.

  • Bromsvätska är mycket bra men som sagt lite farligt och jobbigt att använda om man vill vara vänlig mot miljön. För metallfigurer fungerar en produkt som heter RemovALL väldigt bra, lyfter av färgen lätt som en plätt och den är biologiskt nedbrytbar. Bara att plumsa i figuren i burken och lyfta upp den några timmar senare. Lite osäker på plast dock jag har bara provat en gång men då hade jag i den lite väl länge. Resultatet var att färgen försvann lätt men det övre lagret av plasten, som ibland smälter när man sprayat, blev lite anfrätt. Men det finns olika varianter av medlet med olika ändamål så jag vet inte om jag kanske köpte lite väl stark? Produkten finns att köpa i flera färgaffärer och kedjor. I Umeå köpte jag den i färgaffären bakom Great Eastern

  • T-Röd funkar allseles utmärkt både på metall & plast, sedan tar det inte så lång tid att få färgen att bli avskrubbar, sedan finns det på varenda mack i Sverige.
  • nån som vet nåt som funkar på lim också?
  • Ska du få bort limrester på figurer eller ska du lösa upp limmet som håller ihop figurerna?
  • ska ha bort gamla limrester
  • Aceton kan funka på lim, men om det inte gör det så funkar garanterat cellulosaförtunning, problemet är att det tar bort plast också, så det funkar bara på tennfigurer.
  • Är inte removeAll till för tapeter.

    Känner igen det eftersom jag är/var en målarlärling i ca 3-4 år.

    Borde finnas nån färgbortagningsmedel där. Risken är att det är i stora kvantiteter dock.

    Kanske delfin penseltvätt. (Tror det fanns nån sån)

  • Aceton tar bort allt utom metallen...
  • Xylenbaserad industriförtunning fungerar på metallfigurer, men äter både plast, lim, greenstuff och hjärnceller.
    Borde gå att köpa på närmaste färgbutik, dock är en MYCKET bra kolfiltermask ett krav + att det INTE får hällas ut i avloppet!
  • Här kommer ett hett tips, nagellacksborttagningsmedel.... Fan längsta namnet nånsin =) Hur som helst, sambon tipsade om det och det fungerade alldeles utmärkt! =) Dock lite dyrt, men men, låt ligga i två timmar och sen fram med en tandborste och du får bort näst intill allt :)
  • nagellacksbortagningsmedel=aceton

  • isf är jag ägd... :P
    *kollar* ah!

    Såhär är det, acetonfri nagellacksremover:
    innehåll: Alcohol denat, Ethyl Acetate

    Funkar prima, utan att smälta figurer =)
Sign In or Register to comment.