Nya perspektiv

edited 26 september 2008 12:36 in Figurmålning etc

Hejsan allihopa! Jag tänkte bara dela med mig lite av en iaktagelse jag nyss gjorde när jag washade en Seeker of Slaanesh. Jag höll den uppochned för att styra hur Washen skulle lägga sig, och märkte plötsligt hur fantastiskt nätta mountsen är! De är i princip ormar med strutsben, och jag har aldrig tänkt på det! Då kom jag ihåg en föreläsning jag hade i måndags (ja tänkt vad länge man kan minnas saker) där vi konstaterade att det är olika system i hjärnan som identifierar ansikten och andra saker. Och om man vänder ett ansikte uppochned så är det ett annat system som hanterar informationen. Detta kan betyda att när jag ser en figur så är det ett visst system i min hjärna som går igenom hur väl målad och konverterad den är, samt vilka egenskaper man känner av hos figuren och så vidare, och att när jag vänder på figuren så är det ett annat system som klassificerar och utvärderar den. Därmed kan jag byta min helhetsuppfattning av en figur genom att titta på den på ovanliga sätt! Nu gillar jag Seekers of Slaanesh mycket mer, och blev därmed mycket mer sugen på en Daemon-armé till Fanatic.

Är detta något som andra tänkt på eller tycker verkar stämma? Kanske det kan vara till nytta för att dömma målartävlingar? Eller när man ska måla en figur till Golden Daemon? Jag kan tänka mig att de som målar snuskigt bra, typ Sven och så, behöver sitta och verkligen betrakta en figur ett tag innan de börjar måla, gör man sådana här grejor då?

Nåväl, nu vill jag måla mer! Hörs sen!

Kommentarer

  • När jag tänkte testa om jag fick en annan helhets bild av en modell genom att vända den upp och ned så låsande den från basen... Fail... Jag fick i alla fall en annan helhetsbild av limmet:)
  • Det är alltså svårt att se världen med nya ögon! :)

  • Resultatet blev ju ändå en ny helhetsbild så helt misslyckat var det ju inte

  • Att vända pappret upp och ned är ett klassiskt teckningstrick faktiskt. Man släpper lite på prestationskraven och kan lösgöra tankarna på ett annat vis. Ett bra trick för att få mer liv på ytor där man känner sig förutsägbar faktiskt.

    Hur användbart det är i figurspelssammanhang vet jag dock inte, men du såg ju modellen på ett nytt sätt så någon slags nytta verkade det ju göra. Själv brukar jag märka alla såna där grejer när jag rensar modellen från gjutskägg - kanske pga allt vridande och vändande? Vem vet!?
  • För alla er som mönstrat inför lumpen så får man ju göra vissa sådana där övningar. Fast man ska vända och vrida saker och ting med sin inre bild/fantasi. Kul sak faktiskt det som skrivs här. Figurspel, djupa tankar, lim, sena nätter. Kan inte bli annat än bra visst? :D

  • Ja, verkligen!

    Vad jag förstått så brukar man även se på bilder spegelvänt för att snabbt upptäcka assymetri i ansikten till exempel, som då blir slående uppenbara. Det är ganska intressant vad mycket man kan komma undan med innan man vänder på bilden. Jag måste fortsätta göra så här på figurer och se om det verkar finnas någon sådan effekt där.

    Jag minns det där från mönstringen, och enligt vad jag sedan lärt mig så har man funnit ett samband mellan vinkeln något måste vridas "med sin inre bild" och tiden det tar att göra det. Ju mer det behöver vridas för att matcha, desto längre tid tar det att göra. Ganska intressant!

    Jag skulle även någon gång vilja testa figurspelare och oinsatta med en eye-tracker när de ser en figur för första gången och jämföra hur de studerar den.

  • Att spegelvända foton kan också ge stor effekt. De upplevs helt annorlunda om något till exempel rör sig mot höger bildkant (samma håll som vi läser) jämfört med om detta något rör sig mot vänster kant. Samma sak om bilden "lutar" lite åt ena hållet.

  • Intressant! Det är verkligen så att man måste vända och vrida på figuren extremt mycket för att upptäcka misstag annars döljs dom för en nästan automatiskt. Det är därför jag alltid brukar visa figuren för så många som möjligt som då ser med sina färska ögon. Men jag har haft problem i att jag inte vänt figurer tilläckligt så jag försöker bli bättre på det. Jag gör inte så lika mycket innan jag börjar måla dock även om jag blivit bättre och bättre på planera.

    Titta med ljus underifrån är en annan sån där grej som man vanligtvis inte gör men som är viktigt när man målar för showcase. ALLA figurer ser iofs ut som crap men man upptäcker många misstag och så. Mycket av det vi gör är ju byggt på visuella trick som också bygger på vilket håll ljuskällan kommer ifrån. Men ju bättre den ser ut från alla håll och kanter desto bättre slutresultat vanligtvis

    Det där med att spegelvända bilden är intressant. Jag kanske måste pröva det också.

  • Jag har börjat försöka undvika att titta på mina figurer underifrån, för det ser riktigt kasst ut och jag blir sjukt opeppad på att fortsätta måla.
  • Ifall man tittar på spelplanen från olika håll så brukar man få nya ideér. Alltså när man spelar.
    Men jag ska prova att titta på modeller upp och ner. Det låter som en häftig idé.
  • Att använda det när man spelar ska jag fasen göra också. Hjärnan är så cool alltså...

  • Det är väl allmänt känt att det är bra att se spelborden från båda hållen innan man väljer vilken deployment zone man vill ha.

  • Jag har anat det, men har det inte som regel.

  • Jag kollade på en grot rigger, modellen såg likadan ut, men färgen på jackan såg lite annorlunda ut upp och ner.
  • edited 30 september 2008 13:03

    Att spegelvända foton kan också ge stor effekt. De upplevs helt annorlunda om något till exempel rör sig mot höger bildkant (samma håll som vi läser) jämfört med om detta något rör sig mot vänster kant. Samma sak om bilden "lutar" lite åt ena hållet.

    En av de saker som Lucas är känd för (några av "misstagen" i Star Wars beror på att Lucas spegelvänt bilder, vilket gör att medaljer på uniformer och sådant byter sida mellan scenerna). Så det fungerar helt klart!

    Edit: Givetvis var det Lucas som gjorde så och ingen annan :)

  • Star wars? Spielberg?

  • ooohhh.. neerdmisstag! Jag har greparna här så får någon annan komma med facklorna!

  • Hahaha! Det där kommer Seto att få höra om länge!

Sign In or Register to comment.