Optimal squad size i 5th?

edited 9 oktober 2008 16:45 in Warhammer 40k

Med Troops som scoring vill man ju ha så feta enheter som möjligt, men du har ju fortfarande sånt som 25% från shooting och ingen regroup om man är under 50% starting value osv......

sååååå, jag undrar alltså hur stor en "optimal" squad är?

Kommentarer

  • Beror på vad du spelar, såklart :)
    10 eller fler säger jag. Desto mindre squads du har, ju mer utsatt blir du i ett kill-point senario. Se bara till att ha många troops fyllda, typ 3-5 troopchoises
  • Har du 10 pers så kommer de aldrig tillbaka om de flyr när de är 4 stycken....har du 8 t.ex så kan de ralla på 3 man och sen gömma sig i nåt hus nånstans och ända inte ge bort en enda poäng ;0)

    Bara ett exempel, 10 kanske är den optimala storleken på en squad?

  • Stora enheter har ju fått en liten uppsving jämfört med 3e och 4e Ed, men jag tror inte den optimala storleken på enheter blivit särskilt förändrat med få undantag. T ex är det ju numera bättre att hålla alla walkers i en squadron istället för tre separata. Tror det optimala i 5th ed är helt enkelt att inte splittra upp modellantal i flera enheter i onödan.

  • Så vart det slut där? inga andra åsikter?

  • jag tror skellefteå vinner ikväll

  • Det beror på om du spelar space marines eller inte, dom skiter väl fortfarande i hur många som är kvar i squaden. Annars är det väligt svårt att säga, men om man utgår från att det är scenariona i regelboken som ska spelas så måste du som sagt hålla nere killpointsen. Utöver det är det nog olika från armé till armé och ras till ras. Spelar du marines får du aldrig större squads än tio till exempel.

    Ska jag säga någonting skulle jag tro att Falle är rätt ute. Om ett choice inte vill stå still pga ett heavy weapon så gör dem så stora som möjligt utspridet på det antalet squads du tar. Man vill ju helst ta ut ett mål i taget allt som oftast och ju mer lika målen är desto jobbigare imo.

  • Jag spelar Chaos. och mina armeer är generellt 100% Fearless, så jag tänker aldrig på ralla, bli översprungen eller liknande. De flesta spelare försöker oftast döda HELA squaden, o0ch desto svårare det är, desto mer resurser måste din motståndare lägga på att döda 1 squad.

    mina 2cent igen: 10 eller fler, beroende på lag
  • Håller med på Falles tänkande.

    The more the marrier :D

  • 10 eller mer är ju lite svårt när man spelar en armé som cappar squadsizen på 5 eller 10. Jag skulle gärna ta 15- eller tom 20-mannasquads med dire avengers t ex.

  • Många enheter har ju uppgraderingar som kostar lika mycket oavsett hur många modeller de består av. Till exempel blir chaos marks/icons, warlock/exarch powers billigare per modell ju fler modeller man har. Ännu en anledning att ha stora squads.

    Marines fuskar ju dock och får båda fördelarna. Stora squads i annihilation, små när man ska plocka objektiv.

  • Man ska nog vara lite försiktig med stora squads. Väldigt viktigt att kunna ta objektiv också...
  • en blandning säger jag några stora några mindre :P
  • alltid minimum 30!!! =)
  • Man tar helt enkelt många stora squads
  • Ja alltså om ni inte visste det så spelar jag Deamonunters, så vad jag närmast tänkte på var squad-storleken på enheter med Stormtroopers, Grey knights och Grey Knight Terminators.

  • Det framgick inte direkt :P
  • 5 greyterm, bli för dyrt annars å dom tål mycke å slår ihjäl allt!!=) 8st Grey-marines, för dyrt annars å dom tål halvmycke. 10st Troopers, gör inget annat än å dö ändå ju=) hehe=)
Sign In or Register to comment.