manbane + Reaping Stars

edited 8 oktober 2008 23:14 in Warhammer fantasy

Har läst på diverse forum diskussioner hur den kombinationen skulle fungera. Teorier har framförts att det skulle kunna resultera i styrka 7.

Argumenten för är som sådana (imå):

Manbane ökar Assassins (hädanefter "han") Strength till Toughness +1, med 6 som maxgräns. Denna ändring sker (tillfälligt) i hans statline. Kaststjärnorna (som jag tror heter Reaping Stars) tar sedan hans modifierade Strength och lägger på +1 på själva attacken, vilket adderas ihop till Toghness +2, med 7 som maxgräns. Reglerna stödjer detta om man läser "model's strength" som hans "base strength".

Argumenten mot är:

Kaststjärnorna lägger till +1 på hans Strength på attacken, vilket ger 5. Detta värde jämförs sedan med Manbane, om Toughness +1 är större än 5 (dvs 6 eftersom gränsen går där) används istället Manbane. En parallell till Dwarf Slayers missbrukades upprepade ggr (annan bok, andra ord, andra regler). Reglerna stödjer detta om man läser "model's strength" som hans strength efter stjärnorna. Gav Thorpe (som inte längre arbetar på GW) stödde denna senare tolkning (vilket inte gör det officiellt!)

Skulle gärna vilja ha ett (för FF) officiellt svar, för att slippa att 10+ spelare har en liten kille med chariot insta-kill på sina metallbitar. Får mig att tänka på hollywoods sedvanliga bilexplosioner...

Jag ber om ursäkt för att jag inte kan citera relevanta delar ur DE boken, men jag har den inte... Ursäkta också eventuellt ordbajs så här i min första post (och tråd) :P

Kommentarer

Sign In or Register to comment.