REGEL fråga ang Herald of Khorne on Juggernaut

edited 30 september 2008 00:14 in Warhammer fantasy
Har haft lite funderingar på detta, förrut när man körde karaktär på juggernaut så fyllde den ut för 4 gubbar i ett block (pga sin 50mm bas). men då var den oftast US 4 oxå.

Frågan är nu om Herald of Khorne on Juggernaut kan göra likadant. för nu är ju juggernauten bara en vanlig cavalry, dvs 1 wound, så modellen är 50mm stor men US 2.
så låt oss säga jag sätter in han i ett block med 16 bloodletters, kommer den uniten räknas som 20 då? så jag får mina fulla rankbonusar??,
Eller är det bara jag som tänker galet.. (det är sent o det har väl slunkit ner lite alkohol)
/Stefan

Kommentarer

  • full rank bonus, dock bara 18 i US. Inte svårare än så

  • låter fint, ingen mer än jag vill att det ska vara så.. speciellt när jag håller på att måla upp armén och listan är klar etc.

    Men jag vill bara vara 100% säker på att detta är legalt.
  • Jag tror också på den lösningen...

  • Det finns inga regler för hur modeller på större bas funkar när de står i en enhet. I 6e fanns det en errata som sa att det funkade som Sajon säger och det är så alla spelar.

  • Men det går att utnyttjas oxå. iof så tror jag ingen vill göra det men det går.

    nu vet jag inte om orcs är på minsta plattorna eller 2.5,, men låt oss spåna på att dom har minsta. du sätter en black orc warboss på 40mm platta. då behöver du bara 16 för att få 3 ranker med dina black orcs. så han tjänar ju en massa poäng mot att han får en extra rank . förstår ni hur jag menar.

    på detta sättet kan man få mer units i armén med mer rank bonus än vad man borde fått om man var tvungen att ha det antalet modeller som det kräver.

    4 orc karaktärer på 40 mm plattor är ju 12 modeller du tjänar in. det är ju en extra unit du kan ha i armén,,

    Det är lika osunt som att sätta en HE draken längst fram på den långa basen, och säga att eftersom man mäter breath weapons från huvudet så tjänar man ju in nästan en extra template range på det.,,men i övrigt så mäter man ju avstånden från basen.

    Nåja, JAG tjänar inget på att inte få min rank när jag så mkt väl behöver den.. så egentligen skulle man bara hållit käften. tyvärr är man för gammal och för ärlig för att göra nått sådant. tappar som vitsen med spelet.
  • Orcs har 25mm baser, och vad jag förstått så har även Orc karaktärer 25mm baser. Jag kan ha fel, men är det inte praxis att alltid låta figurer stå på de baser de levererades med?

  • Något som inte är praxis kan ändå vara tillåtet.

  • Använd förnuftet så går allting bra

  • Alla modeller i fantasy har fast basstorlek, det är alltså inte tillåtet att sätta en karaktär t ex på större bas.

    Och barrskog har en fet poäng. Jag har än så länge inte mött någon som modellat sin armé för att få fördelar i spelet, jag tror att det bara är något som existerar på diskussionsforum på internätet :)

  • Nej jonke. det är ingen fast basstorlek i fantasy. man får använda större men inte mindre. men som ni säger, tror ingen haft större bas i utnyttjande syfte.
  • man får använda större men inte mindre

    Det där är en regel från 4e ed 40k. I 7e ed fantasy regelboken står det faktiskt ingenting om baser. I 6e fanns base size charten med vilken storlek som gällde för alla modeller.

  • Och barrskog har en fet poäng. Jag har än så länge inte mött någon som modellat sin armé för att få fördelar i spelet, jag tror att det bara är något som existerar på diskussionsforum på internätet

    Precis. Jag tror det är mer en "tänk om" grej som folk kör med. Skulle vara svinigt pinsamt att modellera i syfte att få fördelar. Jag tror också att det är mer ställt till sin spets i 40K, med dom nya reglerna för cover saves och true LOS så kan man lätt få fördelar genom att använda gamla höga troops-modeller.

Sign In or Register to comment.