Greenstuff vs. Greystuff

edited 28 september 2008 16:18 in Figurmålning etc
Är det där Greystuff som är likt Greenstuff exakt samma sak eller? =)
Det går väldigt bra att diskutera allt inom modellering också.

Kommentarer

  • Nu kan det bero på att allt mitt Greenstuff är över 5 år gammalt och mitt Greystuff är purnytt, men det finns en hel del skillnader i konsistensen tycker jag. Greystuff är mera tuggummi än jag någonsin fått mitt GS till. Vad gäller att arbeta med så vet jag inte vilken jag föredrar, men vad jag märkt hittills så har mitt Greystuff gett bättre resultat.

  • Vad är greystuff egentligen? Procreate som jag använt är grått också men jag såg greystuff och det hade en liten annan färg IIRC. Det jag inte tycker om med Procreate är att det är arbetsbart kortare tid än greenstuff.

  • gillar greystuff för att man kan välja konsistens till vad man man ska tillverka.

    när ja gjorde lavan till dvärgbaserna gjorde jag den mjukare för att kunna forma bättre lava strömmar. eller göra den hårdare när du fixar hår tex osv osv...
  • Procreate har jag använt mig av. Det är multum mycket bättre en green stuff tycker jag. Dels är det mycket lättare att jämna ut för att få slätare ytor. Dessutom är det enklare att göra detaljer, den sväller inte och är enkel att efterarbeta.
  • OlsOls
    edited 4 oktober 2008 01:14
    Om ditt greenstuff sväller, har du nog gjort fel jonathan. Mitt har aldrig svällt :)
  • Vad nu? greenstuff sväller väl alltid lite?
  • Jo, det kan svälla ibland, har dock märkt att det inte alltid gör det...lika mycket varje gång iaf.
    Kan bero på mängden gult eller blått.

    Det jag menar är naturligtvis inte att den sväller mycket. Men ibland kan små små detaljer bli "suddigare"/oskarpa. Det händer inte med grey stuff/procreate eller brown stuff.
  • Det jag inte gillar med greenstuff är att det fortfarande är relativt mjukt då det har stelnat vilket gör det svårare att efterarbeta. Men såklart...är man en duktig skulptör så behövs inget efterarbete. ;)
  • edited 26 oktober 2009 17:33
    Hur mjukt er green stuff når det har stelnat ? kommer timers job at bli forstörd när man lyfter figuran op med fingerna?
  • Thamier: Nej. Om GS'n är korrekt blandad (gult .vs. blått) är oddsen minimala att det finns någon efter-påverkan.
  • Oki Tack

    Da vet jag ;)
  • Kapten Vendetta: Om GS'n är korrekt blandad (gult .vs. blått) är oddsen minimala att det finns någon efter-påverkan.

    minimala odds = maximal sannolikhet, men jag antar att syftningen var den motsatta? :P

  • Fast visst är det väl snarare så att de följer varandra i sannolikhetsteori men inte "dagligt tal", Odds= p/(1-p) där p är sannolikheten för att en händelse ska inträffa. Men när man talar om det så talar man istället om oddsen att en händelse inte ska inträffa t.ex. 3 mot 1. Man måste misslyckas 3 gånger för att lyckas en gång, 3:1 eller 4.0 i decimalodds för att de räknar med insatsen. Så "höga odds" i dagligt tal handlar inte om att oddsen för att en händelse ska inträffa är höga utan att man får mycket pengar. :)

  • edited 9 november 2009 18:54

    Mina Første Green stuff ever det var jätte fun

    nu er det bare om det går at linka..

    testing

    weeitsworking

    Roar

  • Tänkte att min fundering berör ämnet, så jag skapar ingen ny tråd (även om moderator är fri att frilägga detta till en ny egen tråd om det anses lämpligare).

    Jag skulle vilja få lite mer klarhet och kartläggning över vad som finns i "stuff"-form, både vad gäller för- och nackdelar, men även pris, tillgänglighet osv. Gärna personliga erfarenheter.

    Det jag har någorlunda koll på är:

    • Greenstuff. Bra allround. Dock väldigt mjukt när det kommer till efterbehandling.
    • Milliput. Finns flera olika grovlek/hårdhet. Vet att det blir hårt och kan skäras/filas när det är stelnat.
    • Procreate / Greystuff. Alternativ till Greenstuff. Något som jag fått uppfattningen om att finlirarna gillar.
    • Brownstuff. Lär vara likt Milliput.

    (Kanske Sven har någon übertutorial att plocka fram ur cmon's forumdjungel?)

  • Mina Første Green stuff ever det var jätte fun

    På riktigt? Det är lite svårt att se från bilderna, men det ser otroligt bra ut!

  • edited 9 november 2009 20:57

    Hey Setomidor Tack

    Japp har inta jobbat i Greenstuff eller nogat andat lig förut

    fundera om jeg kanske skal köbe noget greystuff och testa det se hur det er at jobba med

  • Måste hålla med Seto, är du säker på att du inte modellerat förut? lite svårt att se exakt pga kvaliteten på bilderna, men t.ex. bältet med spännet på den högra ser exemplariskt ut.

  • edited 10 november 2009 18:12

    Jag är helt säker på att jag inte modellerat förut

    bältet med spännet på den högra var inte jättesvårt bara en lille fyrkant trykt platt, och lite detail tryckt in, sedan har jeg tryckt den sammen igen, så den inte för stor.

  • Jag är helt säker på att jag inte modellerat förut

    Du kanske bara har talang :)

Sign In or Register to comment.