Regelfundering: Fearless

edited 24 september 2008 08:03 in Warhammer 40k

Hejsan!
Jag undrar vad som är poängen med Fearless i 5th? Det är ju hur farligt som helst, för de som har regeln! Utanför närstrid förstår jag att den är trevlig, inga pinning eller moralslag, visst fint. Men när det är assault som gäller så kan det ju bli hur jobbigt som helst, för Orks till exempel. Men det stora frågetecknet kom från Black Templar Codex, som säger att BT blir Fearless i närstrid! Det var ju en fördel förrut! Hur har de tänkt här? Jag skulle verkligen vilja ha lite synpunkter på Fearless regeln.

Kommentarer

  • Det är bättre att ta några extra saves än att hela enheten dör av att bli översprungen. Detta är särskilt bra om man möter nåt med mycket högre initativ, vilket nästan alltid är fallet för Orks. För marines är dock And they shall know no fear och Combat tactics betydligt bättre än att vara fearless.

    Vill man undvika nackdelarna med fearless får man se till att vara bättre på att slåss än sin motståndare (typ berzerkers, orks) och göra fler wounds, bara vara allmänt tålig (plague marines, wraithguard) och ta färre wounds eller helst både och (diverse monster).

    Den stora fördelen är dock som du säger att helt undvika moralslag från skytte och pinning. Alla har väl varit med om att ens viktiga trupper bestämmer sig för att fly efter minimala förluster och sedan vägrar ralla. Detta antingen för att de slår dåliga Ld-slag eller för att en motståndar-Rhino eskorterar dem av plan.

  • Då tycker jag helt enkelt väldigt synd om Black Templars, som inte får använda And they shall know no fear i närstrid (då man vill ha den helre än Fearless) och som fortfarande måste slå Target Priority!

  • Tyranid-såtter lider väl också av Fearless.

  • är inte target prioroty borttaget?
  • Yes it is.. (ang target priority)

  • Det är därför BT är speciella, för dom måste fortfarande slå för target priority när ingen annan längre behöver det.

  • Jepp, "Kill Them All!"... Det stinker Khorne från BT om ni frågar mig.

    Nids har ju inte Fearless as such, men eftersom de klarar Ld-test automatiskt så drabbas de av No Retreat!. Det är säkert uträtt i deras FAQ...

  • Är det verkligen så att vi stackars skalbaggar blir helt mosade bara för att vi klarar våre Ld-test per automatik? Nog åker man på däng med Hive Tyranten, Lictorn, Carnifexen och Rippers (som nu faktiskt är fearless) om man inte har vett att dela ut tillräckliogt mycket smisk själv men jag vet faktiskt inte hur det är med alla andra enheter. Tyranidernas FAQ är sorgligt eftersatt vad gäller sådana här frågor, liksom lite annat smått och gott som jag tidigare varit inne på (poängen med Thornback eller Symbiotic Rippers i 5th t.ex.)
  • Det står i regelboken att alla som klarar sina moraletest automatisk tar wounds istället. Det gäller oavsett källa och inte bara fearless.

  • Brager: Det sämsta man kan göra numera som Tyranid spelare är absolut att göra en dubbelcharge med en "tjockis" och ett gäng småttingar. tjockisen tar så sjukt mycket stryk tyvärr. SÅ.. ja.. håll isär dom e ett hett tips från coachen ;)

  • Close combat gaunts = soo 4th edition. Skjutgaunts = den nya svarta.

  • Alla som klarar sina test automatiskt tar wounds.

    Gäller det space marines med combat tactics, är det att man kan välja att man misslyckas eller lyckas?

    Isåfall om man väljer att lyckas så har man klarat det utan nåt slag och bör ta wounds?

    Mina grey knights lider också av fearless, som tur är har jag delat ut tillräckligt med smisk eller redan varit död så att jag sluppit detta.
  • What now? Gör Combat tactics så att man kan välja mellan att lyckas eller misslyckas?
  • Ingen aning, därför jag frågar.
  • edited 25 september 2008 23:15

    Med combat tactics får man välja att misslyckas.

    Marneus Calgar däremot gör ju att alla marines får välja att lyckas/misslyckas alla moraltest. Det borde ju trigga No retreat!.

  • Nej, det tycker jag inte. De klarar inte alla moralslag automatiskt, eftersom de fortfarande KAN misslyckas om de vill...

  • Insåg det okunniga i mitt uttalande efter att ha kommit hem och kollat regelboken. Självklart tar jag en massa wounds om jag inte delar ut dem först! Dessutom mindes jag att jag drabbades av smärtsamma förluster på just detta sätt på Fancy Fanatic i somras. Nå, det gick ju bra där ändå, så det är bara att köra vidare.
  • Nej, det tycker jag inte. De klarar inte alla moralslag automatiskt, eftersom de fortfarande KAN misslyckas om de vill...

    Beror ju på exakt hur det är skrivet i Marneus Calgars regler, No Retreat! går ju igång så fort man klarar moraltestet utan att behöva rulla några tärningar, det måste inte vara fearless.

  • Nja, No Retreat! går igång om man är Immune to Morale checks, eller Automatically pass them for some reason. Jag tycker att Calgar inte ger Auto-pass. Men jag tycker GW borde reda ut det i en FAQ omedelbums. Oftast tycker jag deras FAQs nuförtiden mest besvarar struntfrågor dock...

  • Är det inte hårklyveri att säga att automatiskt klara ett test utan att rulla tärning inte är det samma som att automatically pass?

  • Oftast tycker jag deras FAQs nuförtiden mest besvarar struntfrågor dock...

    Jag tycker nog huruvida Calgar ger undantag från no retreat kvalar in i den kategorin. GW gjorde det lätt för sig själva (och oss) genom att skriva om alla specialfall till en generell regel (därav texten "some reason"). Allt som inte följer vanliga moralregler får no retreat istället.

  • Å, de skrev ju in No Retreat! i And They Shall Know No Fear. Om de bara gjort det på Calgar också, men jag kan lätt acceptera att den inte följer vanliga moralregler.
    Anledningen till att jag tvivlat är just att reglerna inte säger "om någon klarar ett moralslag utan att rulla" utan liksom "om man klarar moralslag plural utan att rulla".

  • Jag tycker att SM's kan ta en för laget och räkna i Calgars regel i No reareat... För i helvete, ni SM spelare ska fan inte gnälla över NÅGOT längre
  • Spela inte med Special Crutches - problem solved!

  • N.I.B Då tappar ju SM listan mycket av sin mening och blir en sån tråkig trist codex som dom "alltid" haft. (enligt mig då)

    Lite tydligare saker och ting i just denna fråga hade inte gjort något .. sen.. tja.. keep em coming.. bara trevligare att ha ihjäl dom special C. he he

Sign In or Register to comment.